Gartner kom nyligen ut med dessa årliga tabeller där man jämför antalet globalt sålda telefoner baserat på operativsystem respektive tillverkare.
iPhone OS har 14,4% av marknaden och har sedan 2008 ökat med 6,2 procentenheter, Research In Motion (RIM, BlackBerry) ökade med 3,3 procentenheter och innehar nu 19,9% av marknaden. Androids marknasandel har vuxit från 0.5% till 3.9% – alltså en ökning på 3,4 procentenheter.
När dessa nykomlingar växer och tar allt mer plats så sker det till viss grad på bekostnad av andra företags marknadsandelar och både Symbian och Microsoft Windows Mobile tappar med 5,5 procentenheter respektive 3,1 procentenheter. Dessa siffror är inte direkt förödande för Symbian vars marknadsandel fortfarande är 46,7% – en andel som motsvarar mer än det dubbla av vad den närmaste konkurrenten RIM OS innehar. iPhone OS har tredjeplatsen och Android hamnar strax efter Linux på en blygsam sjätteplats.
Sett till antalet sålda enheter så dominerar Nokia med en marknadsandel om 36,4% som minskat med 2,2% sedan 2008. På andra plats följer Samsung vars marknsandel ökat med 3,2% till 19,5% respektive LG som också ökat till 10,1% från tidigare 8,4%. Slutligen följer Motorola som med 4,8% minskat från tidigare andel om 8,7% samt Sony Ericsson vilka uppges ha 4,5% av marknaden och har därmed också minskat med 3,1% sedan 2008.
Dessa siffror vittnar om att Android har en lång bit kvar att vandra och den leverantör som hittills satsat hårdast på Android, nämligen HTC, kvalificerade sig inte till att ta en av de fem och åtråvärda platser på listan över de globalt sett största mobiltelefontillverkarna. Vi väntar oss dock inget annat än att Android kommer att växa framöver då både antalet tillverkare/antalet telefonmodeller att välja bland ökar i en rask takt, de som följde vår nyhetsrapporetring från Mobile World Congress-mässan drunknande nästan i nyheter om nya modeller. Speciellt intressant kommer det att bli när Android letar sig ut till telefoner i lågprissegmentet – ett segment där exempelvis Nokia hämtar stora portioner av sin marknadsandel genom försäljningar i länder som exempelvis Indien.
Via Engadget