Androidprofil: Spearhead Entertainment

Postat:
08:54 - 2010-11-22
Skribent:
| Eric N
Kommentarer:
45

I den tredje delen av vår artikelserie där vi ställer fem korta frågor till kändisar, androidprofiler och människor som rent allmänt är i branschen har turen kommit till Spearhead Entertainment. Företaget utvecklar spel för mobila enheter och kommer inom kort att släppa sin första Android-titel i form av spelet Phoenix Spirit.

Berätta lite om Spearhead Entertainment och er kommande speltitel Phoenix Spirit.
-Spearhead Entertainment formades i Augusti 2009 av fyra stycken nyutexaminerade studenter vid Stockholms Universitets Spelutbildning i Kista, Stockholm. Vad vi fyra hade gemensamt var en brinnande passion att inte bara spela, men även utveckla egna spel. Sen dess har vi hållit på att utveckla spel främst till iPhone, då den marknaden är lätt att komma in på, men desto svårare att konkurrera i. Vi har även vuxit till oss med ett systerbolag; Spearhead Beijing som är beläget i Kina och främst inriktar sig på spel som passar den kinesiska mobilmarknaden. Sen Augusti förra året har vi släppt 3 spel på AppStore: Fall Of Atlantis, vårt första spel, är ett pusselspel blandat med plattformsaction. Phoenix Spirit utvecklade vi därefter, och senast har vi släppt spelet Mana Chronicles som vi portat ifrån våran systerstudio i Beijing. Företaget i Stockholm består för nuvarande av Ka Wang Wu (Projektledare), Peter Wester (Programmerare), Tobias Nerg (Musiker) och Adrian Björling (Grafiker).

-I spelet Phoenix Spirit ville vi skapa en mysig sagoskogs-atmosfär och låta spelaren själv fritt utforska den stora skogen vi byggt upp. Till spelet har vi haft många referenser men mest markant är väl Studio Ghibli (Animationsstudio i Japan som släppt filmer som ”Spirited Away” och ”My Neighbour Totoro”) när det gäller den generella känslan och stilen, samt Metroid och de senare Castlevaniaspelen när det gäller själva gameplayet. Spelet går ut på att Moderträdet är smittad av en mystisk sjukdom och du som spelare skall utforska skogen och komma underfund med vad det egentligen är som hänt. I spelet måste du försvara dig emot fiender, samla nya krafter som gör att du kan ta dig djupare in i skogen och även manövrera dig förbi andra typer av faror som kan tänkas ligga i din väg. Vi ställde upp med Phoenix Spirit i Swedish Game Awards 2010 och kom ut som segrare i genren mobilspel.

Tobias Nerg

Hur kommer det sig att ni valt att satsa på Android?
-Dels för att det är tacksamt; vad vi förstår så är Androidmarknaden gentemot utbudet på AppStore inte lika tät vad det gäller kvalitetsspel, så vi tror att det är något enklare att nå ut med sina ideér där. Sen så använder vi Unity3D för att utveckla våra spel med, och den har en inbyggd funktion som gör det väldigt enkelt att lansera spel både för iPhone och Android, så det är inte mycket extra arbete för att göra ett spel till båda plattformarna. Androidmarknaden är också starkt ökande och enligt siffror så är det den starkaste konkurrenten till AppStore idag.

Vilka är era erfarenheter av att utveckla för Android?
-Innan Android så utvecklade vi som sagt spel till iPhone. Det som var bra med iPhone var att man i stort sett visste vad för typ av hårdvara man utvecklade till. Fungerade spelet på iPhone 3G så kunde man nästan vara säker på att spelet fungerade på de nyare enheterna också. När man utvecklar spel till Android måste man dock tänka på att det finns ett stort utbud av telefoner som stödjer operativsystemet, och alla telefoner har inte samma upplösning. Främst så är det olika Aspect rations man måste ha i åtanke (3:2, 15:9 och 16:9) då man designar spelet och GUI-komponenter. Sen måste man också ha i åtanke hur krävande ens spel är så att man kan släppa spelet för ett så brett utbud av telefoner som möjligt.

Har ni några tips att ge till utvecklare som vill komma igång med spelutveckling för mobila enheter?
Det som är en utmaning att utveckla spel till mobila enheter är att inte göra spelen för krävande. Det krävs mycket optimering både i grafik och kodning för att spelen inte skall lagga och för att laddningstider inte skall bli för långa så är det väldigt viktigt att man planerar vad det är man skall ladda in, och när. Vi använder som sagt en utvecklingsmiljö vid namn Unity3D som ganska enkelt klarar av att bygga spel till PC, MAC, Android och iPhone (I senaste uppdateringen klarar den även att bygga till Wii, PS3 och Xbox360), dock så måste man betala en licensavgift om man vill bygga till de mobila enheterna och konsoller. Utvecklingsmiljön är dock väl dokumenterad och vi kan varmt rekommendera den till de som vill utveckla spel i övrigt.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=8Nw1Jfc_3aQ

[Spearhead Entertainment]