Anledningen till att Apple kan ha så höga mobilpriser

Postat:
11:39 - 2019-10-04
Skribent:
| Swedroid-redaktionen
Kommentarer:
152

När Apple introducerade Iphone Xs Max förra hösten kostade instegsmodellen 13 995 kronor medan toppmodellen med 512GB lagring gick på 18 395 kronor. I år kostar Apples största och bästa Iphone strax under 18 900 kronor.

Att priserna är så pass höga just i Sverige har flera bidragande faktorer men även i USA ligger Apples prissättning betydligt över de flesta jämförbara Androidtelefoner. Apple har de största prispåläggen i branschen gällande mainstreammodeller. Vi ska nu försöka reda ut anledningarna till att Apple kan ta ut så pass mycket för en telefon och komma undan med det.

Vi börjar med grundförutsättningen: Apple gör väldigt bra telefoner. Bland de bästa. IOS-användare älskar ofta sina Iphones och Apple har mycket nöjda kunder överlag. Systemuppdateringar trillar dessutom in längre än för någon Androidtelefon.

Det finns fler anledningar till att Apple kan ta ut så mycket för sina mobiler, vilka vi kommer att diskutera mer ingående nedan.

  • Bra produkter
  • Brist på konkurrens
  • Vanliga konsumenter bryr sig mindre om specifikationer
  • Superstarkt varumärke med trogna fans
  • Mästare på marknadsföring
  • God support

Ingen konkurrens

Största anledningen till att Apple kan ha större vinstmarginaler än några andra är kanske att företaget på ett vis saknar konkurrens. Det finns inga andra tillverkare av IOS-telefoner som kan driva ned priserna eller se till att konkurrens om kunder leder till mer hårdvara för pengarna.

Låt säga att du föredrar Windows. Systemet har de spel och program du har köpt och gillar och använt i alla år. Du tycker om hur systemet ser ut och fungerar. Dina vänner använder Windows och spelar Windows-spel. Konkurrenter som MacOS, Chrome OS eller Linux är helt enkelt inte alternativ.

Föreställ dig då att du inte kan välja och vraka bland tusentals datorer, eller bygga en egen. Du måste köpa en Microsoft-dator och har inget annat val än att betala vad Microsoft kräver, om du nu vill fortsätta köra Windows.

Apple åtnjuter den ställningen både för datorer och telefoner, genom ett stängt ekosystem och den så kallade inhägnade trädgården. Det finns inte hundra olika tillverkare av IOS-telefoner som alla konkurrerar med varandra och driver fram utvecklingen och driver ned priserna. Apple kör i den aspekten sitt eget race utan konkurrens.

Vill du köra IOS får du rätt och slätt lov att betala Apples priser, eller skaffa en begagnad Iphone.

Vanliga konsumenter bryr sig inte om specifikationer

Apple använde samma grunddesign fyra generationer i rad: Iphone 6 till Iphone 8 (2014 – 2017). Nu är företaget inne på tredje året med Iphone X-designen. Androidtillverkare hade inte kommit undan med en dylik stagnation. De slåss genom nyskapande designer år till år, mest RAM, högst upplösning, störst batteri, snabbast laddning, lägst pris, och flest kameror. Apple behöver inte tänka på det, vilket delvis har med punkten ovan att göra – bristen på konkurrens.

Apple stoltserar i regel bara med en viss specifikation under presentationer om den är bättre än Androids motsvarigheter, som chippet och grafikdelen, varför exempelvis RAM-minnet inte diskuteras alls. Företaget anger inte ens mängden arbetsminne eller batterikapaciteten på produktsidorna. Angående batterikapaciteten väljer Apple att nämna ”x antal timmar längre batteritid än föregångaren”, vilket låter bättre och säger mer än antalet milliamperetimmar för de flesta. Istället för antalet pixlar nämner Apple marknadsvänliga namn som ”Retina” och ”Super Retina” under presentationer och i marknadsföring, något som också går bättre hem i stugorna än rena siffror.

I Sverige har Iphone 11 en prislapp på 9195 kronor, medan OnePlus 7 Pro i skrivande stund kostar runt 800 kronor mindre. OnePlus telefon erbjuder dubbelt så mycket arbetsminne, fler kameror, tre miljoner fler pixlar, OLED istället för LCD, 90Hz uppdateringsfrekvens istället för 60Hz, samt fyra gånger så mycket lagring. Det går även att skaffa en Xiaomi Mi 9T Pro för 4000 kronor mindre än Iphone 11, med dubbla lagringen, högre upplösning, mer avancerad skärmteknik, mer RAM, större batteri och fler kameror.

Att välja Iphone 11 låter med andra ord som en dålig deal på pappret, men Apple-användare eller konsumenter i allmänhet bryr sig inte om specifikationer på samma sätt som Androidentusiaster. Iphone 11 skulle därtill tveklöst kunna erbjuda en bättre användarupplevelse beroende på ens preferenser och prioriteringar, trots att flera av specifikationerna ligger långt efter vad man kan få i Androidvärlden för lägre priser.

Superstarkt varumärke

Apple har ett väldigt starkt varumärke. Att ha en Iphone kan för vissa vara något av en statussymbol. Kunder vet vad de får när de skaffar en Iphone och konsumenter gillar Apple som företag och dess produkter. Apple brukar tillsammans med Google hamna högt i sammanställningar över de mest populära varumärkena globalt.

Apples starka varumärke hänger till viss del ihop med punkten nedan: deras marknadsföring.

Mästare på marknadsföring

Apple har en förmåga att få sina produkter att låta fantastiska och magiska och bättre än konkurrenternas. De använder emellanåt överdrifter som särskilt för en oinsatt kan framstå som väldigt lockande. Länge hävdade Apple exempelvis att IOS var ”världens mest avancerade operativsystem för mobiler”, även när systemet rent funktionsmässigt låg bakom Android.

Utöver branschens mest professionella presentationer skapar Apple reklamfilmer i världsklass. Reklamfilmen ovan har visats 29 miljoner gånger på YouTube. Genom att Iphones syns i otaliga filmer och serier får de en mängd gratisreklam, för Apple betalar med få undantag inte för produktplaceringar.

I Sverige beror en liten del av framgången på att media uppmärksammar Iphones i stor utsträckning, medan Androidmobiler i regel inte väcker något medialt intresse alls. Det finns även missuppfattningar om att mer prisvärda alternativ är billigt skräp.

Kan prissättningen fortsätta?

Hur länge kommer prisstegringarna kunna fortsätta – inte bara Apples utan även Samsungs? Kommer folk aldrig tröttna på Iphones? Eller kommer aktörer som Xiaomi, med sin utlovade vinstmarginal på blott fem procent, att bli allt större? Ordet är fritt!

Samma graf men endast med toppmodellerna

Justerat för KPI