Appar som ber om betyg har blivit ett irritationsmoment

Postat:
11:46 - 2018-10-01
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
43

Utvecklare har mycket svårt att nå ut bland alla miljoner appar. Något som faktiskt hjälper utvecklare att finna en större publik är ett högt medelbetyg – i alla fall om det baseras på många röster.

Betyg är så viktigt för att synas i appbutikerna att till och med jättarna ber om betygsättning emellanåt. När användare söker är det klart att butiken kommer visa beprövade och redan uppskattade appar framför helt okända titlar.

Om det görs på rätt sätt behöver dessa förfrågningar inte utgöra ett problem, men alltför ofta blir det tjatskärmar i stil med de som visades efter att prövotiden för shareware gått ut på 90-talet.

Vissa utvecklare har löst det bra genom att visa en ”jag har redan betygsatt”-knapp eller en knapp för ”visa inte igen”. Dessa dialogrutor tar någon sekund att avfärda och de dyker inte upp igen (förrän nästa gång appen installeras).

Mer problematiskt blir det när appar fortsätter tjata konstant ända tills man accepterar och slussas till Play Store. Ibland formuleras uppmaningen udda, som när Microsoft Translator frågar om användaren älskar appen. En annan variant är Endomondos ”fungerade appen bra för dig?” som visas titt som tätt efter träningspass.

Google borde tillhandahålla ett API som gör att utvecklare kan kolla huruvida användaren redan har lämnat betyg, vilket skulle minska tjatet. Ännu bättre vore om Play Store dessutom erbjöd en inställning som helt hindrade appar från att be om omdöme.

Är det här något ni har reflekterat över och har ni i så fall upplevt det som ett problem eller en irritation?