Batteritid, del två: Processorbelastning och skärmens ljusstyrka

Postat:
05:57 - 2010-05-10
Skribent:
| Manny B
Kommentarer:
452

Introduktion
För någon vecka sedan publicerade vi en artikel om hur batteritiden i våra telefoner påverkades kraftigt av den i Android närmast konstanta datatrafiken, vilken har sitt ursprung i Androids egna synkronisering i ”molnet” såväl som i appar man kan ha installerat vilka frekvent går online av olika skäl.

I del två av batterisagan så kikar vi närmare på två andra batteriskurkar, närmare bestämt skärmen och processorn. Vi har i det här testet valt att utöka vårt telefonurval något och vår Huawei U8220 har därför fått sällskap av tre betydligt modernare och just nu väldigt populära telefoner:

Följ med oss då vi gräver vidare, och gräver djupt, i det eviga trätoämnet batterier och passningstid.

Testkonfiguration och metodik
Alla telefoner har innan våra tester påbörjades fabriksåterställts, varpå vi har installerat följande tre applikationer: BatteryDrainer, Screen On och Battery Alarm.

  • BatteryDrainer – En egenutvecklad och mycket simpel app som är skräddarsydd för att helt enkelt dränera batteriet på androidtelefoner. Stort tack till the_beanvårt forum som plockade fram grunden till den här appen åt oss!
  • Screen On – En app som kort och gott ser till att skärmen aldrig släcks när utvalda applikationer körs. Enkel och välfungerande.
  • Battery Alarm – En app som vi snabbt förstod att vi var tvungna att använda så att vi inte av misstag missar när en telefon får slut på batteri. Inställd att larma en gång per minut då batterinivån når 5%.

Vidare är alla telefoner under våra test ställda i flygplansläge, för att i möjlig mån undvika att datatrafik och synkronisering stör våra resultat. Vi har valt att efter omstart, vilket sker innan varje testmoment, låta alla processer som telefonen själv väljer att starta vara igång – ingen telefon hjälps på traven genom att vi manuellt stänger ner onödiga processer och därmed optimerar telefonen.

Alla delmoment i våra test har utförts två gånger varpå ett snitt har räknats fram. Det här har tyvärr resulterat i att den här analysen har dragit ut rejält på tiden, men vi tror att ni, precis som vi, gärna väntar några dagar extra i utbyte mot pålitlig data. Med facit i hand kan vi emellertid konstatera att det inte var nödvändigt – den andra testomgången speglade resultaten från den första omgången på några få minuter när.

Test 1: CPU
Redan i vårt första test stöter vi på patrull, då våra testtelefoner visar sig bete sig lite olika då vi startar applikationen BatteryDrainer och belastar processorn till 100%. Huawei U8220 och Nexus One går in i strömsparläge då skärmen släcks, varpå BatteryDrainer (och därmed CPU-belastningen) stoppas/pausas. De övriga telefonerna, HTC Desire och Sony Ericsson Xperia X10, rullar däremot vidare som avsett. Nexus One och Huawei U8220 har på grund av detta körts med skärmen tänd, men med ljusstyrkan satt till 0% (och en helsvart bakgrund), varför siffrorna i grafen nedan bör tolkas med en viss försiktighet.

Huawei U8220: 371 minuter (6 timmar och 11 minuter).
Sony Ericsson Xperia X10: 303 minuter (5 timmar och 3 minuter).
Google Nexus One: 300 minuter (5 timmar och 0 minuter).
HTC Desire: 296 minuter (4 timmar och 56 minuter).

Resultatet förvånar oss, åtminstone delvis. Att Huaweien tack vare den i sammanhanget klena processorn skulle gå segrande ur den här matchen hade vi redan gissat, men att Google Nexus One skulle slå systern HTC Desire hade ingen av oss trott med tanke på att skärmen på Nexus One till skillnad på Desire var aktiv under hela testet. Sony Ericssons X10 håller ut några minuter ytterligare, men inte riktigt så länge som vi hade trott med tanke på dess större batteri (1500 mAh i X10, kontra 1400 mAh för Desire och Nexus One).

Test 2: Skärmen – Svart Bakgrund
I vårt andra delmoment har vi valt att testa skärmarnas strömförbrukning med tre olika ljusstyrkor: 0%, 50% och 100%. Då vi vet att AMOLED-skärmar drar betydligt mer ström med en ljus bakgrund än med en mörk bakgrund så har vi delat in det i två delar, där vi i ”Test 2” använder svart bakrund och i ”Test 3” kommer använda vit bakgrund.

Google Nexus One – 0%: 15h 4m, 50%: 15h 33m, 100%: 15h 18m.
HTC Desire – 0%: 15h 41m, 50%: 15h 34m, 100%: 15h 29m.
Huawei U8220 – 0%: 13h 16m, 50%: 9h 33m, 100%: 6h 42m.
Sony Ericsson Xperia X10 – 0%: 13h 49m, 50%: 10h 19m, 100%: 6h 17m.

Vad vi genast kan konstatera här är att AMOLED-skärmarna på Nexus One och Desire är ruskigt strömeffektiva med en svart bakgrund, oavsett ljusstyrkan på skärmen. TFT-skärmarna på U8220 och X10 drar däremot, som väntat, mer ström ju högre vi skruvar upp styrkan på bakgrundsbelysningen. Vi kan se att strömförbrukningen är hyggligt linjär för TFT-telefonerna då 50%-läget som väntat placerar sig nästan precis mitt emellan resultaten för 0% och 100%.

Test 3: Skärmen – Vit Bakgrund
I det tredje delmomentet upprepar vi föregående test, men den här gången väljer vi en helvit skärmbakgrund. Alla telefoner testas med 0%, 50% och 100% ljusstyrka och testet upprepas som alltid två gånger, varpå ett medeltal räknas ut.

Google Nexus One – 0%: 11h 34m, 50%: 5h 0m, 100%: 3h 5m.
HTC Desire – 0%: 11h 27m, 50%: 4h 51m, 100%: 2h 57m.
Huawei U8220 – 0%: 13h 19m, 50%: 9h 34m, 100%: 6h 47m.
Sony Ericsson Xperia X10 – 0%: 13h 45m, 50%: 10h 22m, 100%: 6h 15m.

Resultaten med vit bakgrund slog oss med häpnad. Vi visste sedan tidigare att AMOLED som skärmteknik förbrukar mer ström än TFT-skärmar då den visar ljusa/vita pixlar, men att skillnaden skulle vara så här stor hade vi inte förväntat oss.

Redan vid 0% ljusstyrka ligger de TFT-utrustade telefonerna klart före, men i takt med att ljusstyrkan skruvas upp till 50 respektive 100% så fullkomligt rasar passningstiden för Nexus One och Desire. Vid full ljusstyrka och vit bakgrund så laddar Desire ut batteriet på ynka 177 minuter, under 3 timmar, medan X10 i exakt samma förhållanden tuffar på i ytterligare 3 timmar och 18 minuter – mer än Desire och Nexus One tillsammans.

Vi kunde i vårt test av HTC Desire för några veckor sedan konstatera att AMOLED-skärmar tvärt emot vad ryktet sade ingalunda är oläsbara i starkt solljus utan presterar minst lika bra som motsvarande TFT-skärmar, men med tanke på den abnorma strömförbrukningen så kanske man som ägare av en AMOLED-telefon ändå gör gott i att undvika att pilla med sin älskling i direkt solljus, i den mån det är möjligt.

Som användare kan man för all del aktivt påverka batterisituationen genom att välja mörka bakgrunder och försöka använda applikationer med mörka gränssnitt i möjlig mån, men valmöjligheterna är begränsade och ser man till de populäraste webbsajterna – och apparna som används mest flitigt unger längre perioder som Gmail, Facebook-, SMS- och Twitter-appar – så vågar vi påstå att man med en AMOLED-skärm utkämpar en strid som är svår att vinna. Fler applikationer med möjlighet att byta tema efterfrågas härmed – det handlar inte bara om estetik längre.

Test 4: Laddtid
Något som kanske inte nämns så ofta, men som kan vara av stor betydelse, är hur snabbt batteriet laddas fullt. Vi har under den gångna veckan laddat i och ur våra batterier fler gånger än vad vi vill minnas, så vi passade förstås på att mäta upp även laddtiden från helt urladdat till fulladdat.

Sony Ericsson Xperia X10: 144 minuter (2 timmar och 24 minuter).
HTC Desire: 149 minuter (2 timmar och 29 minuter).
Google Nexus One: 153 minuter (2 timmar och 33 minuter).
Huawei U8220: 288 minuter (4 timmar och 48 minuter).

Det behövs inte ett tränat öga för att kunna konstatera att det är små skillnader mellan de tre Snapdragon-lurarna X10, Desire och Nexus One. Alla tre laddar från tomt till fullt på lite drygt 2 timmar och 30 minuter. Vid normalt bruk så laddar man emellertid sällan ur batteriet till 0%, varför en normal laddning från 20% till fullt går på drygt två timmar. Huawei U8220 laddar oerhört sakta och tar nästan exakt dubbelt så lång tid, vilket tyder på att spänningen strömmen i U8220-laddaren är hälften så hög (0.5A kontra 1A). Frustrerande.

Sammanfattning

Ovan ser vi alla telefoner och delmoment samlade i en och samma graf och det är uppenbart vilka respektive styrkor de två olika skärmteknikerna har. AMOLED fullkomligt mosar TFT vad gäller mörka gränssnitt och situationen är den rakt motsatta vid ljusa gränssnitt. TFT-skärmar påverkas emellertid inte av ljusa kontra mörka pixlar, så oavsett om sajten man besöker eller appen man använder har svart eller vit bakgrund så kommer batteritiden vara densamma – det är styrkan på bakgrundsbelysningen som styr, inte gränssnittet. Som användare av en AMOLED-telefon kan man med bakgrund av detta tvingas till det smått makabra/lustiga valet att bara öppna sajter och appar med ett mörkt gränssnitt då batteriet börjar tryta och man fortfarande är några timmar från laddning.

Olyckligtvis kan inte den finfina AMOLED-prestandan i mörka gränssnitt kompensera för den rent usla prestandan i ljusa gränssnitt, mycket låg ljusstyrka möjligen undantaget. TFT-skärmar har idag en betydligt högre lägstanivå än dess AMOLED-utrustade konkurrenter vilket för en aktiv smartphoneanvändare kan göra hela skillnaden i slutet av dagen. Exemplet med HTC Desire i test 3 visar att en AMOLED-skärm kan tömma batteriet på mindre än tre timmar, utan att belasta processorn ett dugg, vilket tvingar oss att konstatera att telefoner med TFT-skärmar för närvarande är det bättre allroundvalet vad gäller strömförbrukning och batteritid.

Avslutningsvis vill vi nämna att vi är väl medvetna om framstegen som kontinuerligt görs vad gäller AMOLED-skärmar, så vi blir inte förvånade om skillnaderna mellan TFT och AMOLED vad gäller strömförbrukning krymper i takt med att tekniken mognar. Det finns med andra ord all anledning att återkomma till detta i framtiden, kanske redan med Samsungs nya värsting Galaxy S som väntar runt hörnet.