En första titt på ASUS gamingtelefon ROG Phone 5

Postat:
13:48 - 2021-03-11
Skribent:
| Eric N
Kommentarer:
7

ASUS ROG Phone 5 är i motsats till vad namnet gör gällande den fjärde telefonen i ordningen sedan ASUS introducerade den spelorienterade telefonserien i oktober 2018. I bland annat Taiwan ses siffran fyra som olycksbådande vilket sannolikt förklarar varför företaget, precis som OnePlus gjorde för fyra år sedan, valt att hoppa över fyran.

Marknaden för gamingorienterade telefoner har så sakteliga vuxit och numera erbjuder ett flertal tillverkare telefoner optimerade för gaming, vilket i regel innebär en stor display med hög uppdateringsfrekvens och låg latens, hög batterikapacitet, frontriktade stereohögtalare samt utökad kylning för jämnare prestanda. ROG Phone 5 är på pappret ingen undantag på den punkten.

Kartong & tillbehör

Kartongen pryds av ASUS ROG-logga tillsammans med namnet på telefonen och är förvånansvärt anonym för att husera en gamingprodukt. Det blir dock mer tydligt att det handlar om gaming när vi lyfter på locket och konstaterar att insidan pryds av av texten ”AKIRA” och ett tämligen gaming-inspirerat skal för telefonen. ASUS har inte snålat på kartongen men går inte heller till överdrift, utan unboxingupplevelsen motsvarar våra förväntningar för en telefon i den här prisklassen.

Undertill telefonen finner vi en bastant AC-adapter som klarar av att leverera en effekt på upp till 65W. Dessvärre drar laddaren inte nytta av GaN-tekniken, i vilket fall det varit möjligt att minska både storlek och vikt, men kan fortfarande ses som relativt kompakt i förhållande till den specificerade effekten.

ASUS erbjuder inledningsvis ROG Phone 3 i tre olika konfigurationer i Sverige: 8 GB / 128 GB för 8 499 kr, 12 GB / 256 GB för 9 499 kr samt 16 GB / 256 GB för 10 499 kr. I april och maj kommer ASUS att utöka serien med ROG Phone 5 Ultimate respektive Pro som är ensamma om att erbjuda en display på bakstycket som låter användaren visa valbar statisk/animerad grafik samt upp till 18GB RAM.

I kartongen:

  • ASUS ROG Phone 5
  • AC-adapter, 65W (20V, 3,25A)
  • USB-C <-> USB-C, 1 meter, nylonklädd
  • TPU-fodral, transparent
  • ROG-klistermärken

Bland tillbehör som går att köpa fristående eller i paket tillsammans med telefonen finns hörlurar, en kylfläkt samt en gamepad att välja på.

Kylfläkten ASUS erbjuder har vad berör tidigare ROG-modeller inte haft så stor effekt på temperaturen eftersom luften fläkten flyttar främst kommer i kontakt med bakstycket som består av polykarbonat vars värmeavledningsförmåga är relativt begränsad, men vi kommer naturligtvis gå djupare på den punkten i vår recension av telefonen.

Värt att notera är att ASUS centrerat chippet i mitten av telefonen vilket innebär att fläkten blåser direkt mot telefonens varmaste del. En annan fördel med detta är att värmen kan fördelas jämnare till ramen vilket bör resultera i bättre kylning.

Spelkontrollen ASUS Kunai 3 Gamepad består av två fristående ”joycons” som sitter ihop med en BT-sändare/batteri vid fristående användning. Kontrollen påminner till layouten i viss utsträckning om en Xbox-kontroll även om formatet är lite annorlunda. Enheten har en USB C-port som gör det möjligt att dels ladda den men också ansluta till en dator där den likaså kan fungera som en spelkontroll.

I kartongen medföljer ett fodral anpassat för ROG Phone 5 med en integrerad USB-C-kontakt som gör det möjligt att ansluta vardera joycon till vardera sida om telefonen. Eftersom telefonen är rätt stor på höjden blir också avståndet stort mellan de två kontrollerna, vilket gör det lite obekvämt att spela längre stunder om det saknas möjlighet att vila enheten mot exempelvis ett bord. Vi mäter 18,5 cm mellan de två joycon-enheterna med telefonen emellan.

Hårdvara & design

ROG Phone 5 har ett bakstycke av polykarbonat medan Gorilla Glass 3 täcker displayen. Ramen är robust och av metall vilket ger en vridstyv konstruktion trots att bakstycket är av plast. Vi noterar ingen nämnvärd flex när vi med måttlig kraft försöker bända chassit och ej heller uppstår några missljud från bakstycket av plast.

Trycker vi däremot på mitten av bakstycket noterar vi att det buktar inåt/flexar en aning, vilket drar ned kvalitetsintrycket något. Passformen mellan chassits delar är god och vi finner inga skarvar som stör eller som kan fungera som uppenbara ”dammfällor”.

I fronten sitter två stycken framåtriktade högtalare som presterar ett förhållandevis rikt och fylligt ljud med bra ljudnivå och utan några tecken på distorsion vid maximal ljudvolym. På enhetens vänstra sida sitter en av de totalt två USB-C-portarna tillsammans med SIM-kortsluckan och en uppsättning piggar som förser den externa fläkten med ström.

I foten av telefonen sitter den sekundära USB-C-porten samt hörlursjacket/3,5mm-utgången. På högersidan finner vi volymknappen som är placerad ovanför låsknappen. På bakstycket sitter utöver kameran även en ljusdiod.

Enheten är relativt stor på höjden, skärmstorleken till trots, men erbjuder i utbyte frontriktade stereohögtalare. I jämförelse med Galaxy S21 Ultra som har motsvarande skärmyta mäter ROG Phone 5 8 mm mer på höjden, 1 mm mer på djupet samt 1,4 mm mer på bredden. Måtten är 173 x 77 x 9.9 mm.

ROG Phone 5 är också något tyngre än S21 Ultra med en vikt på 239 gram mot 227 gram för Galaxy S21 Ultra. ROG Phone 5 erbjuder dock i utbyte ett batteri med en kapacitet på 6000 mAh vilket är 1000 mAh mer än vad S21 Ultra erbjuder.

Telefonens paradnummer är den 6,78″ stora AMOLED-panelen som är utvecklad av Samsung. Panelen som har ett höjd- och bredförhållande om 20:9 har en upplösning på 1080 x 2448 pixlar vilket innebär en pixeldensitet om cirka 400 PPI. Ljusstyrkan kan tillfälligt nå upp till 1200 nits medan den typiska ljusstyrkan verkar kring 800 nits. Telefonen har stöd för HDR10+, men saknar stöd för Dolby Vision.

Det har sedan en tid tillbaka varit populärt att öka digitizerns samplingsfrekvens. Vid tiden för de allra första Android-telefonerna låg den på 30 Hz vilket innebär 30 avläsningar per sekund, eller 33.3 ms fördröjning mellan varje avläsning. Frekvensen ökades sedan till 60 Hz och var länge standard fram till för några år sedan då 120 Hz blev populärt som i sin tur avlöstes av 244 Hz och som ASUS nu valt att utöka till 300Hz, vilket är 10 gånger snabbare i jämförelse med de tidigaste Android-telefonerna, och innebär en fördröjning på enbart 3,3 ms mellan varje avläsning.

I appen ”Touch Screen Test” kan vi med skärmen inställd på 144 Hz inte röra fingret tillräckligt fort för att uppleva någon nämnvärd eftersläpning. Oavsett hur fort vi försöker svepa fingret över skärmen följer punkterna med från vad vi kan se; i alla fall utan att titta på resultatet med hjälp av en höghastighetskamera.

ASUS erbjuder lite fler displaysinställningar än vanligt och har bland annat lyft fram Androids funktion för att justera animationshastighet från utvecklarinställningarna till menyn för displayinställningar. Det är även möjligt att växla mellan DC vs PWM dimming utöver att välja mellan fyra olika färgprofiler samt justera vitbalans manuellt.

Uppdateringsfrekvensen är inställd på 120 Hz som standard, men det finns möjlighet att öka till 144 Hz för den som kräver ännu högre uppdateringsfrekvens. Ytterst få spel renderas dock med mer än 120 FPS, men för exempelvis e-sportare innebär högre frekvens fortfarande en fördel vad berör lägre input latency. För de allra flesta bör dock 120 Hz fungera som en rimlig kompromiss. ASUS erbjuder även en inställning för att adaptivt justera bildfrekvensen, men då skärmen inte bygger på en LTPO-panel bör nyttan vara något begränsad.

Kameran skiljer sig sett till specifikationerna inte nämnvärt åt från kameran i ROG Phone 3. För primärkameran används samma sensor som tidigare (IMX686) med en upplösning på 64 MP, medan ultravidvinkeln har en upplösning på 13 MP. Enheten har även en makrokamera med en upplösning på 5 MP vars nytta dessvärre brukar vara relativt begränsad i jämförelse med ett teleobjektiv. Snapdragon 888 tillåter mer avancerad bildbehandling än chippet i föregångaren, så det är för all del möjligt att ASUS kan erbjuda ett bättre resultat än tidigare.

ROG Phone 5 har ingen minneskortplats, men har däremot två stycken nanoSIM-kortplatser. Vi hittar ingen möjlighet att lägga till eSIM och ser ej heller något som talar för att telefonen har stöd för eSIM i specifikationsbladet.

ROG Phone 5 erbjuds med upp till 16GB RAM

ASUS erbjuder olika konfigurationer med antingen 8 GB, 12 GB eller väl tilltagna 16 GB LPPDR5 RAM. För enheter med 8 GB RAM är vår egen erfarenhet att det är svårt att finna några egentliga flaskhalsar som påtagligt påverkar användarupplevelsen negativt.

På testenheten som är utrustad med 16 GB RAM används i genomsnitt enligt Googles verktyg för minnesanvändning 5-6 GB, och vi har svårt att över huvud taget utnyttja den fulla mängden arbetsminne trots att vi startar/växlar mellan orimligt många appar och spel i rak följd för att spegla någon typ av verkligt användningsscenario.

Enligt CPUz är mängden lagringsutrymme som är tillgängligt för användarens räkning på vår testenhet med 256 GB minne omkring 227 GB varav 219 GB återstår efter att medföljande appar och tjänster tagit sitt i anspråk. Märk väl att telefonen saknar microSD-port, varför det inte är möjligt att utöka mängden lagringsutrymme. För den som ämnar installera mycket spel kan det alltså finnas god anledning att satsa på 256 GB-varianterna.

Mjukvara & UX

Standard eller klassiskt UX.

Vid första uppstart erbjuder ASUS användaren möjlighet att välja mellan två olika teman i form av ”Standard” eller ”Klassisk”. Standard innebär ett mer gamingorienterat UX medan klassisk mer påminner om Googles Pixel Experience-gränssnitt, utan så mycket animationer och med rätt minimalistisk grafik i jämförelse med spelläget. Funktionen gör att den som föredrar det ena eller andra snabbt kan känna sig som hemma utan att behöva ägna någon större tid åt att leta skrivbordsbakgrunder, ikonpaket eller teman. ASUS erbjuder samtidigt en fullfjädrad temamotor, så att lägga till eller växla mellan fler teman är enkelt.

Oavsett tema är gränssnittet tämligen avskalat och utöver funktionerna som syftar till att förbättra spelupplevelsen följer förvånansvärt lite bloat med, frånsett möjligtvis Facebook. ASUS skickar inte med några substitut för Googles standardappar med undantag för galleriappen. Till appar som följer med hör i princip enbart backupverktyget ”ASUS Data Transfer” samt systemkonfigurationsappen ”Armoury Crate”.

Armoury Crate har rikligt med konfigurationsmöjligheter

Konfigurationskonsolen, Armoury Crate, låter användaren välja mellan en rad olika prestandaprofiler med reglage för CPU-, GPU-, RAM- och temperaturkontroll. Det finns även möjlighet att skapa egna prestandaprofiler både generellt och på appbasis. För exempelvis ett mindre tungdrivet spel är det möjligt att dra GPU och CPU-prestanda för att hålla värmeutvecklingen.

För ett spel som exempelvis kräver mindre av systemprocessorn men mer av GPU:n kan användaren optimera för det också, och på så vis maximera grafikprestandan i teorin. Vi har ännu inte hunnit benchmarka på denna punkt och kan därför inte svara på huruvida reglagen har någon större effekt eller ej.

Ljudprofiler utvecklade i samarbete med Dirac AB

ASUS har tagit hjälp av svenskbaserade Dirac Research AB för att finjustera ljudet i ROG Phone 5. Det går att välja mellan fyra olika ljudprofiler – Dynamisk, Musik, Bio, Spel – vid uppspelning av ljud både via de frontriktade stereohögtalarna såväl som med kabelanslutna hörlurar. För ASUS egentillverkade hörlurar finns därutöver skräddarsydda ljudprofiler att välja på.

Vad gäller framtida uppdateringar utlovar ASUS två större OS-uppdateringar (Android 12, Android 13), men kan inte garantera mer än två års säkerhetsuppdateringar. Detta kan jämföras med Samsung som nyligen utökat tiden för garanterade säkerhetsuppdateringar från tre år till fyra års tid.

Första intrycket

I korthet lämnar ASUS oss med ett överlag positivt första intryck. Den relativt ljusstarka bildskärmen med stöd för AoD imponerar med en hög uppdateringsfrekvens (144 Hz) och bra färgåtergivning samt kontrast vid en första anblick. Vi uppskattar också att ASUS valt att lämna systemet relativt fritt från bloatware. Möjligheten att välja ett klassiskt läge vid första uppstart för ett mer minimalistiskt UX ser vi som utmärkt.

Telefonen upplevs som rapp och responsiv till följd av den höga uppdateringsfrekvensen för såväl panel som digitizer i kombination med vad som verkar vara en relativt väloptimerad mjukvara.

Byggkvalitén bedömer vi som god och enheten upplevs inte som ett budgetbygge, trots att bakstycket är av plast, med undantag för att plasten flexar något om vi trycker i mitten på bakstycket av enheten.

Till några av de mer uppenbara nackdelarna hör att telefonen saknar officiell IP-klassning, saknar stöd för trådlös laddning och kameran har på pappret inte uppgraderats i någon nämnvärd utsträckning i jämförelse med föregångaren.

Ett annat problem är att ASUS enbart kan garantera två års uppdateringar, även om det är sannolikt att den kommer underhållas under upp till tre års tid. Vi hade gärna sett att ASUS tog steget till att officiellt garantera åtminstone tre års uppdateringar.

Fördelar:

  • Ljusstark skärm med låg latens och hög uppdateringsfrekvens
  • Hög samplingsfrekvens för digitizern / mycket låg input latency
  • Mycket goda konfigurationsmöjligheter via systemkonsolen ”Armoury Crate”
  • Rent UI som i princip är fritt från bloatware
  • Konkurrenskraftigt pris
  • Bra förhållande mellan skärmstorlek, batterikapacitet och vikt
  • ”Air triggers” underlättar vid spelande utan gamepad
  • Lovande systemprestanda / responsiv UX
  • 3,5 mm-utgång / Sabre ESS DAC

Nackdelar:

  • Enbart två större OS-uppdateringar och två års säkerhetsuppdateringar utlovas.
  • Saknar stöd för trådlös laddning
  • Saknar IP-klassning
  • Kameran kan lämna lite i att önska (ingen större uppgradering på pappret i jämförelse med ROG Phone 3)