Svepgester i OxygenOS
Ett svep upp leder hem, medan ett svep upp med paus visar multikörningen. Svep inåt från skärmens ytterkanter leder ett steg tillbaka i gränssnittet, vilket kan ge känslan av att svepa bort ett fysiskt objekt för att komma tillbaka till det förra. Det går även att svepa åt båda hållen över det vita fältet för att hoppa fram och tillbaka mellan appar i listan.
Till skillnad mot de klassiska virtuella knapparna blir det mer skärmyta över till annat och att fältet är borta kan uppfattas som mer estetiskt tilltalande. Det går inte att komma åt knappar av misstag. Navigering genom gester kan även kännas smidigare och roligare och upplevas som mer naturligt, med tanke på att svep ändå ofta används i gränssnittet. Ny funktionalitet kan samtidigt introduceras, som att svepa fram och tillbaka över fältet för att växla mellan de öppna apparna.
Den vanligaste invändningen och den mest uppenbara nackdelen är att gester är betydligt mindre pedagogiska och självförklarande än knappar. Systemet behöver förklara hur navigeringen går till, och att ta sig runt med gester skulle kunna vara förvirrande för vissa användare.
Nu är vi (återigen) nyfikna på vilket läger du tillhör? Fördrar du gestnavigering eller hade du önskat att Google hållit fast vid de tre klassiska knapparna? Ordet är fritt!

Mest kommenterat
Mest läst
Undersökningar

Undersökningar
Sweclockers RSS
- Diablo Immortal har redan dragit in 49 miljoner dollar från mobilspelare
- Storbritannien granskar Microsofts förvärv av Activision Blizzard
- Gigabyte släpper 54-tummare i gränslandet mellan TV och skärm
- Veckans fråga: Vilken typ av mikrofon använder du?
- Ubisoft stänger onlinetjänster för 15 spel – tillgång till DLC försvinner
- Xiaomi kamerasatsar med flaggskeppstelefon
- EU klubbar reform för att tygla teknikjättar på nätet