Övrigt: Intryck efter en tids användning av One S

Diskussion i 'One S - Allmänt' startad av d95andek, 27 apr 2012.

  1. d95andek

    d95andek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2009
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nu har jag använt One S i några veckor och har nu listat ut lite om hur jag upplever telefonen. Jag fokuserar närmast på saker som man inte märker direkt och nackdelar eftersom resten står i tester överallt.

    Anledningen till att jag valde just den här modellen var att jag ville:
    • ha en snabb telefon (jag har gått upp från en HTC Hero som var olidligt långsam) så att den förhoppningsvis kan hänga med ett tag
    • inte ha en för stor telefon
    • ha bra batteritid
    • ha en schysst skärm
    • att den skulle vara fysiskt hållbar
    Än så länge uppfyller den dessa förväntningar.


    Följande tycker jag är bra (jag tar bara med sådant som inte är självklart):
    • Bra batteritid (även om vi är långt ifrån veckolånga standbytider)
    • Prestanda
    • GPS:en låser mycket snabbt utomhus (pga GLONASS?).
    • Skärmen är bra (trots Pentile).
    • Den har förstått korrekt varje gång som jag satt i och tagit ut headsetet (det gjorde inte alltid min Hero om den var i viloläge).

    Jag har noterat följande nackdelar:
    • Jag får spontana ombootningar (~ någon gång per dag) som jag märker genom att när jag tittar på telefonen så vill den ha PIN-kod. Kanske beror det delvis på nästa punkt. Men det har även hänt vid andra tillfällen.
    • Jag tycker det är idiotiskt att ett _långt_ tryck på strömknappen startar om telefonen. Eftersom knappen också sticker ut så är det lätt hänt att den trycks in när man har den i fickan. Kanske är det nödvändigt hårdvarumässigt för att kunna starta om hårdvaran (det går ju inte att ta ut batteriet), men det borde i så fall kunnat lösas genom tryck på både strömknappen och någon volymknapp samtidigt.
    • Notifieringsdioden är mycket liten och ligger försänkt bakom ett hål i högtalaren längst upp på framsidan. Det gör den svår att se från sidan. Säkert beror det på att man ville få designen stilren. Kanske hade det varit bättre att göra den större och göra något som är symmetriskt mot kameran som sitter på framsidan?
    • Än så länge irriterar jag mig på att dom inte satte dit 4 stycken "fasta" knappar eller körde helt med skärmknappar. Nu finns "tillbaka", "hem" och "tidigare program". Men inte "meny". Det betyder att för alla program som inte blivit omskrivna till att använda "den lilla menyknappen på skärmen" får en skärmknapp som går längs med hela nederkanten och snor massor av skärmyta. Förhoppningsvis löser det sig i takt med att appar uppdateras.
    • Jag brukar använda vänster tumme för att styra telefonen. Varför har Google placerat mjukvarumenyerna uppe till höger (det enda stället som är svårt att nå)?
    • Om jag har headsetet inkopplat så ringer det bara i det och inte i telefonen. Det blir inte så bra på jobbet där jag vill ha headsetet inkopplat hela tiden och kunna gå från skrivbordet och fortfarande höra om telefonen ringer. Det går inte heller att konfigurera att högtalaren på telefonen ska ringa. Jag får nog lägga in en CM-baserad ROM när det kommer (där det går att konfigurera).
    • Den främre kameran sitter lite osmart monterat (nedsänkt 1-2 mm). Snacka om skräpuppsamlingsställe. Det hade nog varit bättre om det satt i höjd med metallen.
    • Byggkvaliteten är riktigt fin, men inte helt 100%. Båda plastbitarna glappar lite, lite på ena sidan. Den nedre buktar ut lite, lite snett på baksidan. (Men de här sakerna borde man nog inte ens märka.)
    • Sense är inte lika snyggt som ren Android 4. Nu kör jag Nova Launcer, vilket hjälper en del, men inte överallt (till exempel i Inställningar).
    • Varför är OK-knappen placerad till höger och avbryt till vänster i system-dialoger? Jag vill ha det tvärt om.

    Övriga noteringar:
    • Jag har den svarta varianten och har inte märkt av några färgsläpp ännu (förhoppningsvis fick jag ett bra exemplar).
    • Beats Audio tillför inget för mig. Jag har det avstängt eftersom jag tycker att ljudet är fylligt nog ändå.
    • Jag fick utlovat utrymme på Dropbox (25 GB).
    • Har inte knäppt tillräckligt med kameran för att kunna uttala mig om hur den är.
    • Har inte kört något med Bluetooth.
    • Jag saknar inte avsaknad av NFC (än).
    • Inga repor (förutom lite på insidan vid USB-kontakten där de 4 piggarna sticker ut). Men jag brukar hantera mina telefoner varsamt.
     
    Voynich gillar detta.
  2. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Rätt bra sammanfattat faktiskt och identiskt med min egna uppfattning.
    =============================================
    •Bra batteritid (även om vi är långt ifrån veckolånga standbytider)
    Håller med, jag tycker att min Desire var bra, men denna håller ju 2 dagar!

    •Jag får spontana ombootningar (~ någon gång per dag) som jag märker genom att när jag tittar på telefonen så vill den ha PIN-kod. Kanske beror det delvis på nästa punkt. Men det har även hänt vid andra tillfällen.
    Har hänt mig med, bara 1 gång än så länge, men då låg den i fickan och det kan
    mycket väl varit så att den fått power-intryckt. Jag förstår att det krävs ett
    "dödmans-grepp" på en mobil där man inte kan slita ut batteriet, men hoppas att
    de gör det "mer komplext" genom patch inom kort.

    •Notifieringsdioden är mycket liten och ligger försänkt bakom ett hål i högtalaren längst upp på framsidan. Det gör den svår att se från sidan. Säkert beror det på att man ville få designen stilren. Kanske hade det varit bättre att göra den större och göra något som är symmetriskt mot kameran som sitter på framsidan?
    Hålled med, dock har min hamnat bra(rakt i ett hål), men den syns ändå inte 100.

    •Jag har den svarta varianten och har inte märkt av några färgsläpp ännu (förhoppningsvis fick jag ett bra exemplar).
    Inte heller jag har fått några släpp här, så det var nog en första batch som hade det.

    •Har inte knäppt tillräckligt med kameran för att kunna uttala mig om hur den är.
    Jag har fotat och filmat utomhus och är grymt imponerad. Det är ju trots allt en
    mobil. :) Riktigt bra foton får jag nog anse. Gillar kameran skarpt i jmf. med Desire

    •Inga repor (förutom lite på insidan vid USB-kontakten där de 4 piggarna sticker ut). Men jag brukar hantera mina telefoner varsamt.
    Samma här, här har faktiskt det svarta skrapats av *4 punkter*, men det förvånar mig
    inte eftersom det är metall mot metall och designen är sån att det är oundvikligt.
    Har svårt att tro att man skulle få ut en ny mobil på detta.
    Sedan har faktiskt färgen (röda) på kameran blir slitet med. De borde inte ha färgat den
    när den är placerad så långt ut och blir så liggandes mot bordet., men men.

    •Byggkvaliteten är riktigt fin, men inte helt 100%. Båda plastbitarna glappar lite, lite på ena sidan. Den nedre buktar ut lite, lite snett på baksidan. (Men de här sakerna borde man nog inte ens märka.)
    Håller med, riktigt skön att hålla i. Har märkt att översta plastbiten kan "klicka" lite
    efter man haft loss den, men efter 2-3 försök har jag fått dit den 100% så nu får
    den sitta. :) Men du nämner även nedre och att den glipar lite snett på baksidan,
    detta var intressant att läsa för det gör min med "nu". Den gjorde inte det när
    jag fick mobilen, men efter 1 dag i fickan så har den börjat göra det och det beror
    på att aluminiumskalet har fått en "buckla" inåt. Verkar som det finns (har funnits)
    lite tomhet där och då räcker det med lite tryck på utsidan så har aluminiumet
    gett vika och då har glipan bildats. (rakt nedanför texten AUDIO) Men inte heller
    detta tror jag man får ut något för. Skulle man byta in den och få en ny ser det
    säkert likadant ut efter 1 vecka. :) Man får väl helt enkelt inse att det finns
    nackdelar med aluminiumskal och tunna mobiler. Plast kan återfå sin form, men
    aluminium flexar inte, utan deformeras istället.

    Men allt som allt är jag vrålnöjd med min One S och ser fram emot första
    uppdateringen av mjukvaran så man blir av med lite "fel" :)
     
    Last edited: 27 apr 2012
  3. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Håller med om det mesta, men har inga problem med byggkvaliteten och gillar Sense som det är, bortsett från buggarna förstås. Har inte haft en enda spontan omstart de dryga två veckor jag haft den.

    De fasta "fysiska" knapparna är idiotiska rakt igenom, håller helt med, och meny-strulet saknar ju motstycke i idioti även från Googles sida. Vem har ett finger uppe i högra hörnet? Bleh. Som tröst är de kapacitiva knapparna iaf bra för vad de är.

    Att ha "Ok" till höger i dialogerna är även det Googles påhitt. Jag undrar varför inte HTC ändrat dåliga saker ICS när de vågat ändra de bra?

    Bluetooth är ju riktigt bra numera, verkar inte dra nån ström alls så man kan ha det påslaget jämt. Har kunnat para den med allt jag hittat (tangentbord, headset, datorer, telefoner...).

    Sen hade den gärna fått vara skön att hålla i också, inte bara snygg. Desire är ju jättemysig i handen.

    Vill tillägga min frustration över att de snålat på frontkameran jfrt med One X. Den är ljussvag, slö och har både sugig upplösning och pixelkvalitet. Ska den vara där kan den väl vara duglig?

    Även om jag hört annat så tycker jag själv att ljudkvaliteten på samtal är ypperlig om än varierande beroende på den andre partens telefon, förstås.

    Mottagningen för 3g/wifi/bt är suverän överlag, men jag skulle velat att de även på denna mobil hade satt antennerna i nederkant istället för överkant för att undvika dämpning (och bestrålning) av huvudet.
     
  4. johand.se

    johand.se Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har ganska stora problem med omstarter, ca 1 om dagen. Det brukar föregås av samtal som bryts med en omstart ca 10 sekunder efter. Jag är ofta på platser med dålig mottagning, vet inte om det har med det att göra, men jag ringer inte speciellt mycket med den, max 30 min/dag. Det finns ingen chans att jag kommer åt powerknappen. Det händer även att samtal bryts (utan efterföljande omstart) men att telefonen inte tar emot eller kan koppla upp samtal utan omstart.

    Har även råkat ut för att den "fastnar" på ett WLAN när man går iväg från täckningsområdet. Det medför att den inte ansluter med 3G/GPRS utan att man först stänger av WLAN-funktionen. Inget jättestort problem, men läste på XDA att fler råkat ut för det.

    Bortsett från detta är jag riktigt nöjd. Hade tidigare en HTC Legend som nu är otroligt långsam. Jag har en svart så fått 2 jättesmå jack i ytskiktet, men de kan mycket väl vara orsakade av vårdslös hantering...

    Johan
     
  5. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har hänt mej ett par gånger också. Tror det var så på Desire också innan första uppdateringen. Borde väl inte vara så svårt för HTC att få ut en uppdatering med det viktigaste i?
     
  6. Voynich

    Voynich Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Mycket bra sammanfattning som stämmer med mina upplevelser. Skärmen hade gärna fått vara snäppet skarpare och mindre övermättad i färgerna för min del, men jag tar mycket hellre den bättre batteritiden i One S än den högupplösta skärmen på One X.

    En märklig sak som börjat uppträda på min är att den startar Maps i bakgrunden helt oförhappandes. Jag märker det inte förrän jag tar upp "senaste appar", då ligger Maps där utan att jag startat det. Upptäckte nu också att när jag klickar på den thumbnailen (som är helt svart) så kommer jag bara till min homescreen. Har någon annan sett samma fenomen?
     
  7. KennethK

    KennethK Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X
    Efter en veckas användning har jag inte råkat ut för några spontana omstarter, endast omstart av Sense när jag valde den andra av HTCs kalenderwidgetar. Tog bort den igen och då var allt normalt igen. Har en svart S, så man får se hur tålig färgen är...
     
  8. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Maps har en bakgrundstjänst som gör lite olika saker beroende dels på dina inställningar i maps och dels på huruvida du enligt innehållet i dina gmail är medlem av en internationell terrororganisation eller inte. Hoppas det förklarar fenomenet.
     
  9. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Det verkar som alla HTC One X och S modellerna har samma problem med Maps. Jag inaktiverade dock den på min HOX och då är problemet borta.
     
  10. berg35

    berg35 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tappar Blåtandskoppling till handsfree.

    Jag har haft min HOS i några veckor nu. Den har haft ett par spontana omstarter men dessa har varit efter kraftfullt "appande" från min sida så det tycker jag inte är något problem.

    Det jag dock anser vara ett problem är att den tappar blåtandskopplingen till min handsfree även om den ser ut som om kopplingen fortfarande fungerar. Det är ganska irrirterande att upptäcka detta precis när man svarat på ett samtal och handsfreen är tyst. Det räcker i då inte med att stänga av och sätta på handsfreen vilket man hade kunnat göra medan samtalet pågår utan man måste stänga av och sätta på blåtandsfunktionen på telefonen och detta går mig veterligen inte att göra medan samtalet pågår utan man är helt enkelt tvungen att vänta tills efter samtalet att göra detta.

    Jag är 99,9% säker på att detta fel har med telefonen att göra och inte med handsfreen då detta inte hände en enda gång under 6 månader med min gamla Desire.

    Någon mer som varit med om detta?
     
  11. johand.se

    johand.se Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har inte exakt samma problem, men ett liknande. Jag har blåtandsuppkoppling mot original handsfree i bilen (Audi). Den är ansluten i ca en minut, sedan ej ansluten i en minut. Så håller det på hela tiden. Får man ett samtal under tiden den ej är ansluten fungerar det inte, men om det är ansluten håller den kvar hela samtalet. Bilen fungerade perfekt med HTC Legend, telefonen har jag inte testat med annat headset än.

    Johan
     
  12. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Bt fungerar för mig. Legat i sängen hela nätterna med bt headset och det är först när batteriet är slut i headsetet som det bryts ;-) möjligt att testa med annat headset? Jag har ett Sony Ericsson.
     
  13. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har använt en rad blåntandsheadset till lika många olika telefoner från diverse tillverkare och gemensamt för alla kombinationer har varit att det inte funkar ordentligt nog för att lita på det.

    På andra försöket lyckades jag faktiskt synca mitt MW600 till One S och den funkade fint sen, men jag skulle aldrig lita på den om jag väntade ett mycket viktigt samtal.
     
  14. berg35

    berg35 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har tyvärr inget annan headset att prova med, men eftersom jag under sex månader inte hade ett enda problem med min Desire. Under fyra av dessa månader var headsetet även kopplat till två telefoner samtidigt utan ett enda missöde. Den andra telefonen var en SE X10 MiniPro.
     
  15. Wisentdual

    Wisentdual Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem med min. Använder Peltor ws4 och när jag går för långt från dom tappar dom kontakten och jag måste starta om blåtanden i telefonen fast det ser ut som att dom är anslutna. Hände aldrig med mina föregående telefoner under dom 5 år jag haft mina Peltor.

    Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
     
  16. smurfb

    smurfb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bara haft min HOS ett par dagar men är hitills mycket nöjd!

    + Hastigheten, supersnabb oavsett vad jag gör.
    + Batteritiden, klarar över ett dygn med skärmen på runt 2.5-3.5 timmar, vilket är mycket bra.
    + Hastighet på kameran

    - Ingen menyknapp, jag vet att det går fixa med diverse trix men inte gett mig på låsa upp mobilen ännu.
    - Känns ibland som 3G är instabil och den hoppar till Edge oftare än förra telefonen, men jag vet inte.
    - Sense, bloatad till max. Vill gärna bli av med skiten, men vad jag förstått så är ROMar utan sense lite i alphastadiet nu. Hoppas snart kunna kasta ut det!
     
  17. Wisentdual

    Wisentdual Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Glömde säga att förutom blåtanden är den grymt bra! Kameran är ungefär tusen gånger bättre än nån annan mobil jag sett :D

    Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
     
  18. luksson

    luksson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Är det någon som har problem att telefonen tappar internet anslutning fast att täckningen är bra...händer väldigt ofta. Har satt in mitt kort i Xperia Neo (min gamla telefon) men i den telefonen händer det inte. Har telenor
     
  19. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jo, hade en episod igår där datatrafiken bara stannade, fast det stod både "3G" och "H" i titeln. Startade om telefonen, tappade nätanslutning helt. Sen hoppade nätanslutningen igång (kunde ringa samtal), sen datatrafiken. Kan vara tele2, kan vara One S. Vet bara att på samma plats med samma SIM hade jag inga såna problem med Desire.
     
  20. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Det är inte så att du dödsgreppar den? Antennen är under den nedre plastdelen.