Frågor angående Olika roms till Play

Diskussion i 'Xperia Play' startad av Virtual, 6 mar 2012.

  1. Ticker

    Ticker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej då känns det genast bättre :) får testa o se tack så mycket för tålmodig support :)
     
  2. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det låter bra det :D

    Och det kommer nog inte bli några krångel, och vill du ha mer vägledning i någon procedur så är det bara att fråga om hjälp återigen så kan jag hjälpa :D
     
    Ticker gillar detta.
  3. Ticker

    Ticker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    http://unlockbootloader.sonymobile.com/instructions

    Tänkte låsa upp bootloadern men begriper inte vad de menar på steg 9 och 10 :S Tack på förhand :P

    okej jag följde ditt råd istället Razer, men då är bara min följdfråga istället hur vet jag att det lyckades, hur kollar man det på mobilen? :P
     
    Last edited: 7 maj 2012
  4. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ladda ner Fastboot här:
    http://www.mediafire.com/?mu7j97ff80p9mpp
    och Drivrutiner här:
    http://www.mediafire.com/?dktr30vv9i1pypv

    Och lägg dem i samma mapp.
    och sedan så laddar du hem Android SDK-tool:
    http://dl.google.com/android/installer_r18-windows.exe

    (Och den kommer även att checka om du har ett Java Developement Kit(mer för utvecklingsmiljö i Java) annars så finns det att ladda ner här:
    http://download.oracle.com/otn-pub/java/jdk/7u4-b20/jdk-7u4-windows-i586.exe

    Eter det så extraherar du Fastboot och Drivrutinerna i två stycken mappar i samma mapp, så det ser ut som följer i mappstrukturen:

    -En mapp
    -Drivrutiner
    -Fastboot

    och sedan när du har installerat allt så håller du ner Shift-tangenten samtidigt som du högerklickar på Fastboot-mappen och sedan väljer du "Öppna kommandofönster här".

    Och innan du använder kommandofönstret så gå in på http://unlockbootloader.sonyericsson.com/instructions och scrolla längst ner på sidan och klicka på "Start unlocking the bootloader", väl på nästa sida så scrollar du längst ner på sidan och väljer "Continue" och sedan "Yes, I'm sure" för att sedan kryssa i de två klickbara knapparna som finns och sedan "Accept" för att sedan fylla i ditt IMEI-nummer, och det får du fram i telefonen via att trycka *#06# och efter det så skriver du ner de siffror du fick minus den sista siffran i IMEI-nummret och ditt namn samt E-postadress.

    Och på nästa sida efter det så står koden som du ska fylla i sedan i kommandoprompten, spara den koden i ett tillfälligt dokument.

    Stäng nu av din telefon
    för att sedan koppla in den i Fastboot-läge (Häll ner sök-knappen samtidigt som du kopplar in USB-sladden.


    Och nu så öppnar du startmenyn och går till Kontrollpanelen-> Enhetshanteraren -> Och sedan i Enheteshanteraren ska det stå: Andra enheter eller liknande, och där står det: S1Boot Fastboot.

    Efter du har hittat så långt ska du Högerklicka på S1Boot Fastboot och klicka på Egenskaper.

    Välj sedan fliken Drivrutin och klicka sedan på knappen Uppdatera drivrutin, väl där väljer du Välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn och navigera dig sedan fram till Mappen där du har Fastboot och Drivrutiner som undermappar och välj den mappen (kallad "En mapp" i exemplet ovan.).

    Nu ska du tillbaka till Kommandofönstret för att kopiera och klistra in fastboot.exe -i 0x0fce getvar version

    Och när du väl kör detta kommando genom att trycka Enter i kommandoprompten så ska den ge ett värde tillbaka med bland annat Version 0.3 högst upp efter ditt kommando, och ser du detta så fungerar allt som det ska och den hittar din Xperia Play.

    Och nu först ska du kopiera och klistra in följande text fastboot.exe -i 0x0fce oem unlock 0xKEY där KEY(som betyder nyckel) ska tas bort och ersättas med din nyckel som du fick av Sony Ericsson och som låser upp din Bootloader, och när du tryckt Enter i kommandoprompten så kommer den berätta att du lyckats att låsa upp Bootloadern :P
     
  5. Ticker

    Ticker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    okej är lite osäker på om jag lyckades ändå men det märks väl om inget annat om det inte går att lägga på custom rom :P
     
  6. X10 Albin

    X10 Albin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Du behöver dock inte låsa upp din bootloader för att lägga in custom roms. Jag följde länken du visade mig tidigare för att få in CWM recovery, nu sitter jag på en custom rom som jag är sjukt nöjd med! Länkar till XDA: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1631144

    Finns två varianter som du kommer se. (B).zip - Have Better Battery Lifetime (P).zip - Have Better Performance. Jag kör med alt 2. Visst det drar lite mer batteri men det är lätt värt det. Flyter på som attan! :)
     
    Ticker gillar detta.
  7. Ticker

    Ticker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  8. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det var nog den enda ZIP-filen som du kunde hitta på som man INTE ska köra i CWM, hihi :P Men det är det enda undantaget jag vet än så länge :P

    • Extrahera den nedladdade ZIP-filen och klipp ut och klistra in den i din Fastboot-mapp.
    • Håll ner shift-tangenten och högerklicka på mappen Fastboot och välj "Öppna kommandofönster här"
    • Använd kommandoprompten och flasha in en fil i taget via följande kommandon:
      • fastboot flash boot boot.img
      • fastboot flash userdata userdata.img
      • fastboot flash system system.img
    • När du är färdig så kan du starta om telefonen :P

    Översatte från engelska till svenska åt dig så du vet hur du ska gå till väga :D
     
    Last edited: 8 maj 2012
    Ticker gillar detta.
  9. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Så nu har man äntligen dragit in en custom kernel och rom :)
    Just nu använder jag dooMLORD kernel 1.6 OC med [Rom GSM/CDMA][04/05]KA13 Ice Cream Sony released|Few bugs fixed, faster & smoother

    Länk till rom http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1571658&page=73

    Måste säga att den flyter på förvånansvärt bra :) det enda som var krångligt var att man inte fick någon status bar. Men det var lätt att fixa, ladda ner denna rom flasha den. Sen laddar du ner ICS++ romen här http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1599906. Öpnna den i Winrar eller vad ni nu föredrar, sen går ni till system/app och extraherar filen som heter systemui.apk. släng in filen på sd kortet och använd en root explorer, aktivera write funktionen annars går det inte att kopiera filen. Sen kopierar ni systemui.apk till system/app och ersätter den med den som redans finns. Nu ska ni trycka på systemui.apk filen tills det kommer upp permissions, där går ni och sätter permissions r-w-r-r. Nu är ni klara starta om mobilen och då har ni eran status bar, hoppas detta hjälper någon :)

    Detta borde fungera på andra romar om status baren försvinner :)

    //Virtual
     
  10. Ticker

    Ticker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ska den starta segt efter inläggning av custom rom? annars kan jag ha pajat telefon:O
     
  11. Gladjolt

    Gladjolt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Rätta mig om jag har fel, men första uppstarten kan ta flera minuter. Sen ska de väll gå snabbt som vanligt :P
     
  12. marcusorwen

    marcusorwen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    Stock 7.0
    Info:
    Launcher: Google Now
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1 & Stock 5.0.1 (Rootad)
    Info:
    Launcher: Yahoo Aviate
    Telefon 3:
    Xperia Play
    ROM:
    2.3.7 (Rootad)
    Info:
    Används som väckarklocka
    Platta:
    xperia tablet z
    ROM:
    Stock 5.0.2
    Info:
    Launcher: stock
    som ovan person skrev så är första uppstarten alltid seg.
    men om du inte får fram SE logan eller kommer till android startup skärmen (booten) så är något fel.
     
  13. Ticker

    Ticker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    seg som i stå o visa texten "sony ericsson" i tio min?
     
  14. marcusorwen

    marcusorwen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    Stock 7.0
    Info:
    Launcher: Google Now
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1 & Stock 5.0.1 (Rootad)
    Info:
    Launcher: Yahoo Aviate
    Telefon 3:
    Xperia Play
    ROM:
    2.3.7 (Rootad)
    Info:
    Används som väckarklocka
    Platta:
    xperia tablet z
    ROM:
    Stock 5.0.2
    Info:
    Launcher: stock
    Det kan ta väldigt lång tid. Men om den bara står på Sony Ericsson texten så är något fel och romen har antagligen installerats fel.

    Du får gå in i recovery igen och göra om stegen. var noga med att kolla så att romen verkligen stödjer Play.
     
  15. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Testa detta http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1078745. Gav en person på xda detta råd nyss och det fungerade för honom. Använt det själv på min play och andra mobiler och det fungerar fin fint :) Detta gör så att man slipper flasha om och ha sig :) om ni vill ha en stabil rom, ta då den som jag länka till sist nu. Testat flera andra nu och dom buggar. Men den som jag länkade till nu sist, fanns ingen bugg i som jag märkte iaf :)

    //Virtual
     
    Last edited: 10 maj 2012
  16. Ticker

    Ticker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    lyckades rädda mobilen ändå körde den igenom upgrade service från sony.. rootade om den o installerade backupen från titanium backup så nu ska den vara som den var innan igen :P

    Två snabba frågor förresten (kan hända att de blivit ställda förr men:P) Hur kan man enklast kolla på mobilen om bootloadern är låst eller inte?

    Antar att CWM försvann också när jag återställde mobilen, eller kan det ha kommit tillbaka efter installationen av backupen?

    Tackar för svaret :P
     
  17. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    På fråga ett: Gör om proceduren igen för att se om den säger att bootloadern är upplåst redan :P

    Och om du vill ha en säker och funktionell ICS-ROM så håller jag med Virtual om att du borde välja hans ICS-ROM som han använder, för den verkar grymt stabil :D

    På fråga två så är det enklast och se om det lyser blått på notidikationsleden när du startar telefonen, för om jag inte missminner mig helt så ska den göra det när man har CWM installerat :D
     
  18. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Om du nu återställde mobilen till original skick, så försvann nog antagligen allt ja. Lättast är att bara dra in en kernel igen med hjälp av flashtool, sen installera en rom igen. Istället för att hålla på med cmd och command lines, så använd flashtool som sagt busenkelt och smidigt ;) och vill du ha en stabil rom, använd den jag länkade till :) och får du ingen statusbar, använd sättet som jag postade tidigare :) och sist men inte minst, får du bootloop använd det som jag posta tidigare också :D hoppas allt går bra! :cool:

    //Virtual
     
  19. Ticker

    Ticker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkte bara fråga en grej som kanske är lite off topic för tråden men.. Om man flashar med flashtools försvinner apparna då? Jag undrar mest för jag inte kan hitta svar nån annan stans

    Mobilen är en arc jag fått frågan om jag kan roota, men tänkte principen för flashning lär ju vara lika på alla xperia :P
     
  20. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Japp, det gör dem :P