Guide: Hur du enkelt kan roota din Galaxy Note! [Nybörjarvänlig]

Diskussion i 'Galaxy Note - ROM-filer och utveckling' startad av Ciph, 26 mar 2012.

  1. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    blir sugen :D
     
  2. grovehill

    grovehill Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    När jag flashat in den root-vänliga ROMen så fastnar jag där man ska trycka på androidgubben för att börja ställa in telefonen. Jag klickar på androidgubben men inget händer. Sedan får jag upp massa felmeddelanden om att processer slutat fungera, telefonen startar om sig och hänger sig om vartanat.

    Någon som vet vad jag gjort galet?

    Jag kör original ICS just nu och gjorde det när jag försökte flasha in den root-vänliga ROMen om det har någon betydelse.
     
  3. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    KOlla om du har fått detta problem
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1633943
     
  4. grovehill

    grovehill Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  5. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Behövs det ett minneskort för detta?
     
  6. Ciph

    Ciph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Nej det behövs inte.
     
  7. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Följde guiden på xda och när jag ska ta apply update from blablabla är de minneskort.

    Det är antagligen för man ska ha CWM också eller?
     
  8. Ciph

    Ciph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Det finns massor av guider på XDA så jag har ingen som helst aning vilken du syftar på. Följer du min guide och rootar genom den behöver du inte något SD kort.
     
  9. shastar

    shastar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

  10. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Har du brickat din mobil många gånger?

    Anyway, Någon som har en aning hur de går att gå över från LPY Kernel till den nya säkra, LPF eller vad den nu hette.
     
  11. -=oopeteroo=-

    -=oopeteroo=- Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    122

    MINA ENHETER

    kan du ladda upp zippen till root programmet ?

    hur gör man för att unroota ?
     
  12. Haider

    Haider Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Här var det frågor. många frågor.

    Förlåt mig mina miljarder frågor. Så går det när man är otroligt tekniskt intresserad men kommer in så här sent.



    Vad betyder CF-Root flasher?

    Filen CF-Root-SGN_ZS_MUL_KK1-v5.0-CWM5.rar, det som den gör är just root-processen?
    I RAR filen finns en fil som heter already-rooted.bat. Vad behöver man den till om man redan rootat?

    zImage filen hänvisas det till i guiden; vad är det?



    Varför är det st, att en del versioner inte går?
    Vad är skillnaden mellan Kernel och ROM? Beskriv det gärna i sammanhanget när Samsung uppgraderar från ex Gingerbread till IceCream Sandwich så blir det lite lättare att förstå, tror jag :)


    Jag är inte helt säker jag förstår; vad menar du med "filer för din kernel"? För i guidens andra del så nämns inga filer förutom flash-programmet.
    Och vad menar du med ändra till det du vill ha?

    Har du någon aning vad CF-Root-SGN_XX_OXA_LC1-v5.3-CWM5.zip filen är för något? Den innehåller bara en zImage fil...


    Och så en sista fråga om countern och triangeln. Vilken betydelse har det att det syns eller inte syns hur många gånger man flashat? Endast för garantin?


    Tack!
     
    JPehrson gillar detta.
  13. Rallypuff

    Rallypuff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Det är ett program som flashar in en ny Kernel via din dator, utan att räknaren för custom kernels ökar.

    Filen innehåller en rootad kernel med tillhörande custom recovery CWM. Det är viktigt att ta en kernel som motsvarar det du redan har orginal annars kan man få problem.
    already_rooted använder du om du redan har root och vill uppdatera din kernel igen.
    zImage är kerneln.

    CF-root flasher använder en metod som skapar tillfällig root för att flasha in en permanent rootkernel, men den metoden/buggen fanns bara i tidiga kernels. Därav måste du ha en specefik version från början.
    Kernel = Interfacet mellan hårdvaran och mjukvara in telefonen, ungefär som BIOS på din dator.
    ROM = Operativsystemet (Ofta när man talar om ROM så inkluderar det även en ny kernel, då de är beroende av varrandra för att fungera)

    Det är en kernel. En rootad version av LC1 med custom recovery

    För oss med nordisk telefon så är det bara KK4 som varit tillgänglig som rootbar. Så det är den du måste använda för att skaffa root första gången. När du väl har den så kan du roota med hjälp av de steg som finns i trådstarten, den rootade kerneln för KK4 är CF-Root-SGN_ZS_MUL_KK1-v5.0-CWM5.rar och den hittar du under steg1 i andra posten.
    Efter du rootat kan du fortsätta med att lägga in en ny ROM eller kernel och då behålla root om man vill.

    Det är för garantin. Funktionsmässigt spelar det ingen roll.
     
    Last edited: 21 maj 2012
    JPehrson och Haider gillar detta.
  14. -=oopeteroo=-

    -=oopeteroo=- Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    122

    MINA ENHETER

    hur unrootar man ?
     
  15. Haider

    Haider Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej igen Rallypuff!


    Bara för att repetera, så använder man already_rooted för att slippa göra den processen, men att programvaran kan användas till mer, nämligen att flasha kernels dock inte ROM, för det är en annan process, korrekt?

    Så för att alls kunna roota, måste man nergradera ROM:en, med hjälp av ODIN, sen har man en rootbar kernel och/eller ROM som man rootar mha kerneln som man får i "CF-Root-SGN_ZS_MUL_KK1-v5.0-CWM5.rar". I den nyare filen (det ser ut att vara en nyare) CF-Root-SGN_XX_OXA_LC1-v5.3-CWM5. så får man den senaste Note GB kerneln, också den rootad.
    Om det ovanstående är rätt förstått, så betyder det att man inte kan roota den senaste kerneln, utan att man måste backa ett steg, roota där och sen gå fram igen till den nuvarande versionen.


    Du skriver "KK4". Senaste ROMen heter N7000XXLC1_N7000OXXLB3_NEE och den man rekommenderas nergradera till är N7000XBKK4_N7000OXXKK5_NEE. Hur dechifrerar man? Den tyska heter dessutom N7000XXLPY_N7000OXALPY_DBT, fast den är ju ICS... "DBT" torde ha nåt med tyskland att göra om NEE är norden.


    Och ja, hur unrootar man? Förresten, varför vill man göra det?
     
  16. Rallypuff

    Rallypuff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ja already_rooted är precis samma som not_rooted, med skilladen att man måste ha root innan :), och den fungerar till alla kernels.
    Men jag tror de flesta brukar använda CWM-appen som läggs till när du flashar en CF-kernel, eller mobile-ODIN, lite mer användarvänligt gränssnitt till dem. Dessa kräver naturligtvis att du har root innan.

    Ja du har förstått rätt.
    Den nyare kerneln CF-root LC1 är också rootad, men du måste också ladda in hela ROMen för LC1 för att det skall bli 100% kompatibelt.
    Så hela LC1 ROMen + CF-Root-SGN_XX_OXA_LC1-v5.3-CWM5, så blir det bäst.
    Hela det förfarandet kan du göra via CWM eller mobile-odin så fort du har root.

    Ha ha jag måste säga att jag också har lite svårt för att deschifrera det.
    Men det första är vad som kallas PDA - själva huvudfilen eller operativsystemets kod. N7000XXLC1_N7000OXXLB3_NEE
    Och det andra är CSC - landspecefika inställningar såsom speciella appar eller inställningar för nätverk etc. N7000XXLC1_N7000OXXLB3_NEE
    Någon får rätta mig om jag har fel
    Gällande DBT så är det en tysk ROM, men fungerar bra även i sverige med svenskt språk osv.

    Unroot, ja det är väl om man skall sälja vidare eller skicka in på service. Annars så vet jag inte varför.
    Unroot är enkelt annars, bara flasha en orginal kernel, så försvinner root.
     
    Haider gillar detta.
  17. Haider

    Haider Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Men jag har redan LC1 i mobilen. Räcker det då inte att köra InitialCFRootFlasher programvaran med den CF-Root-SGN_XX_OXA_LC1-v5.3-CWM5 kerneln?

    Häftigt när hjärnan laddas upp med information och man börjar förstå. Tekniksvammel blir visdomsord! :D
     
  18. Rallypuff

    Rallypuff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Om du inte har root sedan tidigare går inte det. stock LC1 kernel går inte roota rakt av med initial root flasher.

    Så du måste ner till kk4, då kan du köra initial root flasher och not_rooted_yet.

    Då kan du sedan välja att ladda hem en stock LC1 rom och använda CF-root kernel LC1 med root. Detta flashar du då enklast in med cwm eller mobile odin. Där kan du välja att flasha din rom med en specifik kernel vid sidan om.
    På detta sätt kan man behålla root när man uppgraderar igen.

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 21 maj 2012
  19. Haider

    Haider Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Rallypuff - jag ifrågasätter inte, men i mina öron låter det som en motsägelse. Man lägger in _stock_ LC1 och rootar den. Borde det inte gå att roota en redan befintlig?

    Eller är det snarare att rooten sker i samband med ROM installationen och att det går för att "dörren för root är öppen", medan på en redan installerad LC1 så är "dörren stängd"?
     
  20. connyhl

    connyhl Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej! Jag är helt ny på det här med root. Men jag undrar, kan jag följa denna guide och sedan gå direkt över till kingdroids icsmania 1.5 eller vad det nu hette?:P eller är det något jag måste göra emellan? :)

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk