Börjar bli irriterad på min SE play!

Diskussion i 'Xperia Play' startad av mattias_jo1, 15 maj 2012.

  1. mattias_jo1

    mattias_jo1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Börjar bli smått irriterad på vissa saker på min play, kan ju vara Android OS oxå. Men iaf.

    - Ljud signalen för telefonen: ändrar signal till en specifik låt utan vidare med fullt ljud då och då. Mkt irriterande

    - Appar som jag lagt på start skärmen försvinner ibland och jag får lägga tillbaka dem.

    - Appar som jag har sorterat så jag inte skall få så många flikar tappar var de skall vara och sen har jag plötsligt 3 extra flikar.

    - Intern minnet verkar litet. Har intejättemånga appar, har ett 32GB kort. Lagt över det jag får på kortet.Trots det så varnar den ibland för fullt minne.

    - Appar som startar utan att jag vill och ligger och tar minne, så får man gå in och stänga var och varannan timme.

    Är det dax att återställa den kanske!!

    -
     
  2. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har du många appar på SD-kortet?
    Och ljudsignalen, har du den också på SD-kortet?

    Om du har det och du kopplar in din telefon till datorn via USB eller så så kan Android börja att bete sig därefter tillfälligt, annars om du har laddat ner warez till din telefon som är hackade via något program kan också ställa till det med din telefon då du skriver att den ändrar till en specifik låt med fullt ljud då och då dessutom.

    Och är ditt minneskort så gott som fullt? (32GB av 32GB använda?)
    För då kan minneskortet börja spöka även också, helst ska man ha lite ledigt utrymme för annars så tar det dels tid för telefonen att hitta allt och sedan så kan man inte hitta allting på SD-kortet ifrån till exempel datorn, och detta kan även märkas i telefonen när man använder valfri SD-kortsutforskare.
     
  3. mattias_jo1

    mattias_jo1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Kanske har totalt 30-40 totalt appar utöver original apparna. Alltså verkligen inget överdrivet många. Alla appar hämtade från Google Play.

    Var länge sedan jag kopplade in telefon via USB. Detta häner någon gång då och då.

    Har ca 21 GB kvar på minnes kortet. Detta fenomen var även med kortet man fick med telefonen.

    //Mattias
     
  4. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det är skillnad på minne och minne. Telefonen har ett arbetsminne på ca 0.5 GB. Det minnet är jämförbart med internminnet i en dator. Minneskortet på 32GB är mera att jämföra med hårddisken om vi ska dra den parallellen. Antalet installerade appar har inte direkt någon påverkan på arbetsminnet om dom inte körs, mer än att många installerade appar även har bakgrundsprocesser som ligger i internminnet och snurrar, t.ex. Facebook som har en process som emellanåt kollar om det kommit nya facebookhändelser. Paradoxalt nog så drar ett större minneskort något mera internminne än ett mindre, eftersom det går åt lite mera utrymme för att hålla reda på filkatalogen som ligger i internminnet.
    Försök alltså att stoppa sådana processer som hör till appar du vet att du inte använder, elel rtillhandahåller funktioner du inte är intresserad av och (om du har ICS) frys de appar du inte har nån nytta av men inte får avinstallera.
     
    Last edited: 15 maj 2012
  5. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Du kan med största sannolikhet utesluta följande:
    • Att den lilla mängden appar skulle påverka så mycket, och framförallt då de är installerade via Android market/Play store (har haft 110 appar installerade totalt på min utan problem)
    • Eftersom du inte kopplar in telefonen till USB så ofta så kan det omöjligt vara det som är orsaken.
    • I o m att du fortfarande 21 GB kvar så bör det inte vara några problem med utrymmet på minneskortet, så länge du inte har en driljon olika små filer.

    Och eftersom det inte är några skumma appar möjligen så borde det verkligen inte krångla, kolla gärna om någon app begär någon begäran som den verkligen inte borde (t ex om en anteckningsapp som egentligen bara borde skriva till SD-kortet även kräver behörighet till att kunna ringa samtal eller något sånt (tog det värsta jag kunde komma på som exempel :P))




    Detta kan du fråga dig själv:(En fråga du kan ställa till dig själv, och ingen fråga du direkt behöver besvara om det inte tillför något väsentligt till ditt problem)

    Har du installerat någon custom ROM, några/något tweak, någon app eller liknande som fick problemet att uppstå utan att du möjligen inte har tänkt på det?

    För det kan även vara så utan att du direkt har haft det i åtanke att det var specifikt den appen,den ROMen, det/de tweaket/tweaken som fick det hela att börja med ändrandet av ljudsignaler och volymen.

    Och är det så så är lösningen på ditt problem att ta bort det/de tweaket/tweaken, ominstallera den ROMen, avinstallera den appen eller så.
    //RazerBlader
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Apparna som försvinner från hemskärmar och att de tappar var de ska vara berör säkerligen enbart de appar som ligger på SD-kort? Att ha appar på SD-kort kan ställa till det ibland.

    Internminner är väldigt litet ja. Vet inte hur de tänkte där med tanke på att det är en speltelefon och spel tar upp vad? Plats!

    Roota skiten och frys de appar du inte vill ska köras igång i bakgrunden.
     
  7. mattias_jo1

    mattias_jo1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du har rätt, bara från SD kortet försvinner. Det lustiga är att inte alla försvinner utan ibland blir nån kvar.

    Blir väl till att roota om. ICS är väl på g oxå.
     
  8. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hur har det gått? har det löst sig? :)
     
  9. mattias_jo1

    mattias_jo1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Tänkte ta tag i det i helgen, har haft fullt upp. Gräsmattan, barnen mm :-)
     
  10. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Okej, då vet jag, kommer bli intressant o höra hur det har gått sen när du väl är färdig med din nalle :P
     
  11. Ticker

    Ticker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har lite frågor som verkar röra Xperia telefoner överlag.. Igår kväll filmade jag lite på en konsert med mobilen o videon hamnade i galleriet som sig bör.. Men när jag sen delade en av videorna på facebook så försvann den från galleriet helt.. Kan de bero på att jag stängt av synk från Facebook till galleriet eller är de nån bugg som orsakar det?
     
  12. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har ingen aning, jag håller mig så långt bort ifrån Facebook som det bara går.

    Men du kan alltid använda en videonedladdare och ladda ner din video från Facebook till datorn för att sedan få den i telefonen :) Dock så vet jag inte om den laddas upp i sämre kvalité till Facebook vilket jag anar att den gör :ehm:
     
  13. Ticker

    Ticker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej låter ju vettigt men de underliga är att detta problem uppkom inte med min förra android mobil och har uteslutit att det skulle bero på root för även tjejens orootade mobil gör likadant :s Är ju lite trist om det man delar ska försvinna för en själv liksom :/
     
  14. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jovars, håller med dig jag, men jag är inte den som kan hjälpa dig, jag är helt lost när det kommer till Facebook :P Men testa ställ frågan här i något av de befintliga underforumen eller skapa ett nytt är det enda hjälpsamma tips/råd som jag kan ge :ehm:
     
    Ticker gillar detta.
  15. mattias_jo1

    mattias_jo1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    skit telefon...har ominstallerat hela telefonen. Har nu 21 appar i telefonen. INGA spel förrutom de som följer med. Ändå har jag bara 68 MB kvar, kan inte änns uppdatera befintliga appar?! :-( ...blir att hallå ut till den 12 September....sen är denna vita Play ute på Blocket.
     
    Last edited: 30 aug 2012
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jo med tanke på att det är en spelmobil så vet jag inte vem som kom på idén att bara stoppa in 400mb utrymme på den. Grymt idiotiskt beslut som begränsar dess huvudsakliga funktion.
     
  17. usvrg

    usvrg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kan inte heller uppdatera appar pga för lite minne trots att det finns ett fåtal MB kvar, typ 40-50. har inte speciellt många appar heller och det som går att lägga på minneskortet ligger givetvis där.
     
  18. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag tycker det är så fantastiskt och samtidigt lite ironiskt. Först, innan en ny telefonmodell har släppts så höjs den till skyarna av experter och förståsigpåare och entusiaster på forum som det här, och en del tar till vilka medel som helst för att komma över ett exemplar, och när den äntligen kommit så är dom såå lyckliga. Sen dröjer det ett litet tag, och så börjar alla hitta fel och brister, och sen, ungefär lagom till att det är en ny modell på gång så är telefonen plötsligt sämre än skit. Och historien upprepas hela tiden. Det enda man kan konstatera är att tillverkarnas marknadsavdelningar är duktiga, så duktiga att dom ideligen lanserar en produkt som inte uppfyller förväntningarna
     
  19. usvrg

    usvrg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det är lite som med tjejer, eller killar om man föredrar såna. Man ser något man vill ha, det är underbart i början, man ser förbi felen ett tag, ju längre tiden går ju fler fel finner man och man stör sig mer och mer, när man hittar nått nytt så blir det samma visa igen.

    Fast den här telefonen tog det inte så länge innan man började hitta fel med.
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    De snålade alldelles för mycket på komponenter när de tillverkade denna lur. Som att de inte trodde på den själva från början. Kass skärm. Kass minnesmängd. För lite ram minne. "Dålig" processor. Säkerligen mer.

    Men batteritiden var riktigt bra minns jag. Till emulering var den ju riktigt jävla grym dessutom.