Fråga: Hur är skärmen egentligen på Razr?

Diskussion i 'RAZR - Allmänt' startad av Agorazo, 20 maj 2012.

  1. Agorazo

    Agorazo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Tjena

    Är sugen på en Razr nu när den är så billig (2990:- på netonnet) och ändå så bra prestanda. Men har läst en del negativt om den bla på sweclockers forum där den var både ömtålig, buggig, långsam och har dålig skärm.

    Det mesta av kritiken är väl subjektiv antar jag, även om jag blir lite tveksam, men skärmen ska ju tydligen vara lite pixlig med den så kallade pentile matrix (vad nu det betyder...), det säger ju swedroid i sin recension. Hur upplever ni det som har en Razr skärmen?

    Ni som haft telefonen ett längre tag vad är er erfarenhet av den?
     
  2. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    har inte haft min så länge men slänger ändå in mina två cent.

    PenTile: Har aldrig stört mig på den tekniken, vare sig på RAZR eller någon annan telefon jag använt. Detta gäller egentligen upplösning överhuvud taget, jag är inte så känslig för det, måste nästan se två jämförande bilder för att se skillnad.

    Färg: Den har en definitiv gul tint som många rapporter. När man betraktar den framifrån upplevs vita färger som gulaktiga, och när man vinklar telefonen lite blir de kallare (blå alt. mer naturligt vita). Eftersom en telefon sällan ligger helt stilla i handen är detta skiftningar som man märker av i princip hela tiden. Igen högst subjektivt om man störs. Jag reagerade ganska starkt första gången jag såg det (typ första minutens användande) men det avtog väldigt snabbt. Jag tror att detta är anledningen till att så mycket i gränssnittet har mörka färger, då märks inte den gula tinten av alls - det är bara mot ljusa färger det syns.

    Vad gäller buggar etc. har jag inte märkt av något än, inte värre än andra telefoner. Snabb är den fortfarande, har installerat en massa appar och kör mycket igång samtidigt. Men detta är saker som man oftast märker efter lång tids användande så jag ska inte uttala mig för definitivt än.

    Jag är än så länge väldigt nöjd med min (RAZR MAXX), men allt kommer bero på hur känslig du är för den gula tinten tror jag.

    det bästa svaret du kan få är med dina egna ögon. Leta upp en fysisk butik som har live-exemplar (Telia brukar ha) och kolla själv. gå in på en hemsida på telefonen och zooma in och kolla text, och undersök ikoner på homescreens. Jämför med iPhones och Xperia S som ska ha väldigt bra upplösning
     
    Last edited: 20 maj 2012
    Agorazo gillar detta.
  3. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Jag skriver detta utifrån att både RAZR och RAZR MAXX har likadan skärm.

    Det verkar som att den gula tinten skiljer sig från skärm till skärm. Jag har fått en mkt bra skärm utan vare sig tint eller liknande... Vitt är vitt och svart är svart!

    Be att få starta upp den i butik och kolla så att du är nöjd innan du kommer hem är mitt råd så slipper du gå tillbaka om du inte är nöjd!

    Jag är sjukt nöjd med min telefon, men hade MAXX funnits då jag köpte telefon hade jag valt den! Skulle min telefon av någon anledning behövas bytas ut idag hade jag valt en MAXX utan att tveka.

    Det finns bara en sak jag saknar och det är NFC men iom att det inte finns några direkt användning för detta än kan jag vänta till nästa RAZR med gott samvete.
     
    Agorazo gillar detta.
  4. andysign

    andysign Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    1 824
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Haft min telefon sedan slutet på dec 2011

    Långsam är den då inte, men det är upp till användaren vad han/hon installerar för appar... så dom som klagar ska nog först kolla över vad och hur dom använder telefonen, så är det med allt.

    Har tappat min ett antal gånger och inte ett märke på den, kör ifs med ett litet "mesh" skal men ingen repa än (ta i trä!)

    På min razr nu märker jag inte alls av något gulaktigt, och pentile matrix är heller inget jag stör mig på, och jag är kräsen
    Men fick min första utbytt pga den hade två döda pixlar och sen bytte dom skärm så hade den sk. "vatten märken".
    Men det är en negativ effekt pga framställnings processen...

    Så när du köper den, gå in på ett mörk rum, ta upp en hel svart bild, alt dead pixel test, och se så du inte har detta på din skärm, för det är sjukt störande att använda kvälls/natte tid!

    I övrigt är telefonen underbar, snabb, grymt med minne och ligger bra i handen.

    Men som cirap skrev, gå in på telia, mediamarkt och testa telefonen först.
    Men jag rekommenderar den starkt!
     
    Agorazo gillar detta.
  5. Agorazo

    Agorazo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Ok, låter ju betryggande:)

    Inte riktigt det som var ämnet men hur upplever ni bredden och egentligen hela storleken på telefonen? En del klagar på att den är väldigt bred. Var och är lite tveksam på storleken redan från början och om den är väldigt bred gör ju inte saken bättre. Ska gå och klämma på den själv men det är svårt att peta ner den i fickan i affären - kan misstolkas;)
     
  6. andysign

    andysign Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    1 824
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Den är inte bredare än Galaxy Nexus så förstår inte folk som klagar
    Men har man små händer kanske den är lite liten, men testa först som sagt
     
  7. FlügelBullen

    FlügelBullen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2012
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Gått från Samsung galaxy s2 till razr för ett tag sen och jag använder dom på samma sätt med appar och allt. Stör mig ingenting på skärmen på razr och tycker den har ett goare flyt i touchen. Ligger perfekt i handen gör den tycker jag, gillar när dom är lite bredare .

    Både Galaxy s2 och razr för jag säga är riktigt bra och tåliga telefoner. Jobbar ute i regn , rusk , damm och allt skit man kan tänka sig. Aldrig haft bekymmer med någon av telefonerna
     
    Last edited: 21 maj 2012
  8. Agorazo

    Agorazo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Låter fint. Detta är som balsam för min själ, nu börjar jag bli lugnare:)
     
  9. Agorazo

    Agorazo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Har varit och klämt på telefonen idag och tycker den verkar vara riktigt fin! Skärmen tycker jag verkar bra (har en Iphone 3GS själv) och telefonen känns bra i handen också, men visst är den rätt stor och bred.
     
  10. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Fick min maxx idag!

    Hade inga döda pixlar min men ett annat intressant fenomen vid svart bakgrund efter +5 sekunder. Ingen jag kommer tänka på öht dock.

    Den gul/blåa nyansen som folk berskriver ovan existerar även på min, däremot så är blir skärmen enbart ljusljusljusblå och det överlever jag, helt klart.

    Skickar man tillbaka för att få en ny så skulle man säkert få en med döda pixlar eller liknande istället.:P
     
    Last edited: 22 maj 2012
  11. Agorazo

    Agorazo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Grattis! Verkar vara en kanonmobil till bra pris!
     
  12. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Funderar också på en RAZR nu när priset ligger på 3k, men undrar också angående skärmen etc. En sak jag inte fått klart för mig är om den gula tinten finns på alla ljusstyrkor eller bara när man har den på väldigt låg ljusstyrka. Någon som kan svara på detta?

    Kanske lite offtopic, men har telefonen några andra problem (har hört ganska mycket om pixelfel, men det borde bara vara att byta ifall det skulle hända)?

    EDIT (också offtopic): Oh just det, hur är det med ROM's? Har kollat på xda och verkar inte vara så stort. (läste att bootloadern var inte upplåst, men att det var WIP) Finns det någon sätt att göra en "full reset" efter att man rootat etc? På min gamla Spica kan jag t.ex flasha in original-ROM utan root och inte lämna några spår av att telefonen varit rootat/moddad.
     
    Last edited: 23 maj 2012
  13. amc0

    amc0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag uppfattar det som att den gula tinten bara finns där när man har låg ljusstyrka, eller den märks mer ju mindre ljusstyrka du har.

    Automatisk ljusstyrka och vid dagsljus så kan det även känns lite gul-aktigt men ändrar jag från Auto till ca 50% så märks det ej.

    Det som rapporterats som pixelfel kan du se mer av här:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1362171

    Jag har några småprickar på displayen men det syns bara när du står i ett bäcksvart rum och tittar på en helsvart bild vilket för mig nästan aldrig händer.
     
  14. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Småprickar? Pixelfel eller något annat?

    Oj, såg inte bilderna på xda innan jag postade. Verkar inte vara alltför farligt då? Bara för att vara säker; det syns alltså inte i "vanligt" ljus (med svart bild ofc)
     
    Last edited: 23 maj 2012
  15. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    jag kan se gulaktig tint även på högsta ljusinställning - men efter en veckas användning är det inget jag stör mig på alls.

    ang. pixelfel så har jag inte letat, och tänker inte göra det heller. Once you see it, you can't un-see it. bara dumt att leta problem som man inte störs av, då man garanterat kommer göra det efteråt
     
    Adyzz och HankM gillar detta.
  16. amc0

    amc0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag verkar ha blivit skonad från döda pixlar.

    Nej, syns inte alls vid vanlig användning eller i dagsljus.
     
    llama och Adyzz gillar detta.
  17. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Pluggade ur maxxen runt 0600 imorse. Har pratat ca 30 min, surfat lite, laddat hem någon uppdatering och haft musik i bilen i ca två timmar.
    Batteriet säger just nu 90%.
    Displayen är på ca 75-80% ljusstyrka, BT alltid på och uppdateringarna hämtas som vanligt.
    Detta är efter andra laddningen.
     
  18. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    559
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Gick också från Samsung Galaxy S2. Tycker skärmen verkar något bättre på Razr. Hade iofs inte S2an länge utan hade oturen att den första jag köpte hade brus i högtalaren, bytte och så hade den andra det också och sen hade de inga fler så jag tröttnade och tog en Razr istället. Det enda jag saknar är väl att S2an hade lite roligare design på apparna och på små-fönstrena när man svävar runt på hemskärmen samt mer inställningar på hur man ville ha designen på text och bakgrund i inställningar. Men det kan jag väl leva med. Razr'en var dessutom billigare så jag fick pengar tillbaka.

    Edit. Men det är klart, med Go Launcher kan man fixa mycket. :)
     
  19. spjh

    spjh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2012
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Fello, Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Bytte nyligen från HTC Desire S till en Razr Maxx. Skärmen är helt klart betydligt sämre på Motorolan. Att det vita inte är särskilt vitt går väl att leva med (jag börjar vänja mig), men den oskarpa texten kommer jag aldrig att bli vän med. Inte så att jag ligger sömnlös på nätterna och mår dåligt av det, men helt klart så är det en mycket sämre skärm om man vill sitta och läsa saker på den.

    Annars så är jag rätt nöjd med telefonen.
     
  20. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    559
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Själv med tiden är jag mindre nöjd med skärmen. Förstår vad du menar med oskarp text. Iaf om man skrollar så tar det nån splittsekund innan det blir skarpt. Det hade jag inte på den tiden jag körde iPhone 4. Men det som stör mig mest är de svarta bläckplumparna så fort jag har mörk eller svart bakgrund, typ ser en film eller dylikt och det kommer svarta sekvenser så lyser de upp och då behöver jag inte ha speciellt mörkt runt om mig heller.

    Men men. Telefonen i övrigt gillar jag! Går dock i valet och kvalet om den ska skickas in för att se om man kan få det fixat. Är rädd att det ska bli ännu värre då. Om de nu ens bryr sig om att fixa sånt.