[Tips] Telenors Kontantkort är billigast

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Pallee, 12 apr 2010.

  1. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Då tråden kommit att handla om abbonemanget "Telenor kontant" kan jag ju passa på att tipsa om min android-applikation med samma namn. Den visar saldot på kontantkortet i en widget. Screenshots finns på http://poolhem.se/telenorkontant/

    Enklast tankas applikationen ned via Android market, men om någon vill lattja runt i källkoden och kompilera själv går källkoden att hämta från http://telenorkontant.sourceforge.net/

    m v h Henrik
     
  2. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Först vill jag påpeka att det inte är något abonnemang. Du betalar i förskott. Vidare vill jag tacka dig för tippset ;) ska kolla på din app/widget så snart som jag fått min HTC Desire.
     
  3. robot

    robot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    921
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Såhär har jag uppfattat allting. Har jag förstått rätt? Detta är suveränt om jag förstått rätt!

    Jag köper ett kontantkort och tankar den med 150 kr.

    I en månad kan jag:
    Surfa fritt 1 mbit/s
    3000 fria sms
    81 kronor till att ringa / mms ...

    Månad 2:

    Surfar fritt 1 mbit/s
    3000 fria sms
    162 kronor (om jag inte använde mina 81 kronor från förra månaden).

    --
    Behåller jag mina 81 kronor från månad 1 till månad 2 om jag inte använt summan?

    Tack.
     
  4. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Japp, du har fattat helt rätt :) men du måste ladda kortet med 150:- varje månad för att inte få telenors "bas-kontantkort" som är sjukt dåligt... men så länge man gör av med 81:- att ringa för varje månad så är det grymt bra

    Det är grymt bra ändå - det närmaste man kommer är halebops surf plus för 150:-/månad och då har du inte ringt för något än samt att du inte får obegränsad surf.

    Edit: Jämför telenors olika kontantkort på telenors hemsida. Alla går att kombinera med fri surf, var bara uppmärksam på att de olika prisplanerna har olika minimi laddning. Jag har dock svårt att tro att något annat kommer vara mer fördelaktigt...
     
    Last edited: 13 apr 2010
  5. MooDHoods

    MooDHoods Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men eftersom det just nu är gratis att ringa till alla operatörer i tre månader så kommer du aldrig ringa för baspriserna i vilket fall (eftersom du ringer för 0kr/min). Däremot kommer du få betala 69 öre per sms månad 2 och 3 om du inte fyller på med 150 kronor igen. Om du inte smsar så kan du istället använda dina 81 kronor till att ha gratis surf även månad 2.


    Vill dock tillägga att förra året hade halebop en drive i maj om gratis surf (500 mb per månad) och sms (3000 per månad) i 5 månader för engångskostnaden 19 kronor. Dessutom fick man med 95 kronor att ringa för och ytterligare en hundrig om man registrerade på webben.
    Det är i mina mått en bättre deal. Så vi får se om de kommer med något fräscht sommarerbjudande detta år också.
     
    Last edited: 13 apr 2010
  6. UserFo

    UserFo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag tycker det låter väldigt bra. Nästan så att det låter väldigt bra hur man än vrider och vänder på det. Har suttit och tittat lite på olika abb. med telenor men detta känns ju mycket bättre. Speciellt för mig som hellre betalar för saker som detta i förväg än i efterhand.

    Har jag tur får jag hem mitt kontantkort innan helgen, beställde inatt.
     
  7. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    I och med att de fria SMS:en och surfen väl bara gäller i 30 dagar så kommer man nog göra av med de där 81 kronorna om man tankar en gång i månaden (eftersom "varannan" månad är ju 31 dagar).

    Kan man tanka Telenors kontantkort från internetbank med vanlig betalning? Så man kan lägga upp en återkommande betalning varje månad? Eller måste man tanka "manuellt" varje månad?
     
  8. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Såvitt jag vet så går det inte att tanka via internetbank. Tankningen kan ske med hjälp av värdebevis där man knappar in en massa siffror (jobbigt) eller med kontokort via Telenors web (inte riktigt lika jobbigt). Ett tag kunde man tanka från sitt kontokort genom att bara knappa in en kort kod på deras web, men den smidiga lösningen har de tagit bort sen några månader tillbaka.

    m v h Henrik
     
  9. qrist

    qrist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  10. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ah, autogirot låter ju vettigt, tanken var ju att slippa behöva tänka på laddningen. Nackdelen med autogirot är ju att det är lite jobbigt att göra uppehåll i (om man t.ex. börjar få mycket pengar på kortet och känner att man vill bränna de pengarna lite).

    Men å andra sidan är det ju bara SMS och datatrafik som blir gratis, MMS och samtal kostar ju så man kanske kommer att utnyttja pengarna (jag ringer visserligen inget, men för er som gör det:-).
     
  11. robot

    robot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    921
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Kommer att ordna Telenor Messa mera förhoppningsvis den här helgen. Såhär kommer det se ut för min del:

    Månad 1: surfa gratis, smsa gratis, (försök) spendera 81 kronor
    Månad 2: smsa och ring för att bli av med resterande saldo (av 81:-).
    Månad 3: Tanka 150:- igen!
     
  12. UserFo

    UserFo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Fick hem mitt Telenor kontant kort idag. Tänkte prova ett tag och se hur bra det fungerar och om det nått jag ska behålla. Vart i all fall nöjd med numret som jag fick i alla fall. :)
     
  13. MooDHoods

    MooDHoods Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det finns tydligen något erbjudande om att man får 2 månader gratis surf. Fick det precis när jag frågade på om det i en chattkonversiation på telenor! Så det är ju nice.

    Dock så sa jag i början av konversationen att en tidigare jag chattat med varit otrevlig. SÅ det kan ju varit som kompensation, men det är väl värt ett shot för er. Är ju ändå 120 spänn, 24 packet nudlar! ;)
     
  14. robot

    robot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    921
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Jag står i kön för chattning. Är ni nöjda med hastigheten på ert fri surf?
     
  15. robot

    robot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    921
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Tanka nu och få 3 månaders fria samtal till ALLA! Blir att beställa efter att jag kontaktat Tele2 eftersom chattkillen sa att jag skulle prata med dem om jag kunde behålla mitt nummer.
     
  16. MooDHoods

    MooDHoods Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Två månaders surf var inte kompensation har jag upptäckt nu. Det är möjligt att få för alla.
    För att kunna ringa gratis i 3 månader måste man ladda innan 30 maj.
     
  17. Skurvi

    Skurvi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Xiaomi 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Xiaomi 12
    Kort fråga: När du säger billigast, menar du billigast av alla kontantkort, eller att det är det billigaste abbonemanget/kontantkortet överhuvudtaget?
     
  18. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag tror att han menade att 59:-/mån var det billigaste priset för att knyta obegränsad surf till ett abbonemang. Man kan också notera att Telenor ger möjlighet att knyta denna tjänst även till kontantkort, det är inte alla operatörer som ger den möjligheten.

    Numera är dock påståendet inte längre helt färskt. Det går inte längre att beställa 350 kb/s obegränsad surf för 59:-/mån från telenor. I stället får man betala 69:-/mån men får å andra sidan 1 Gb/s obegränsad surf.

    För egen del var jag väldigt nöjd med tjänsten för 59:-/mån och hade gärna behållt den. Då jag nu mätt upp med Xtremelabs Speedtest att jag har 862.1 kb/s ned och 53.9 kb/s upp inser jag dock att mitt abbonemang förts över till 1 Gb/s och antar att de fortsättningsvis drar 69:-/mån från saldot på mitt kontantkort.

    Vilken operatör och vilket abbonemang som är billigast beror väldigt mycket på hur du använder din telefon. För mig som inte ringer eller smsar särskilt mycket är det väldigt förmånligt med kontantkort även om jag valt ett abbonemang med ganska hög minuttaxa.

    m v h Henrik
     
  19. robot

    robot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    921
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Precis som svaret ovanför så menas det att man med Telenors kontantkort kan dra 69 kr från ditt saldo så att man får fritt surf i 1 mbit/s. Sedan tror jag att skaparen av tråden tyckte det var bra eftersom han/hon kan (efter ha fyllt på Messa Mera 150 kronor) få:

    * 3000 fria sms
    * Fritt surf
    * 81 kronor att använda för att ringa.

    Det tycker jag också. Sen är det också ett plus att man nu kan ringa gratis i 3 månader om man tankar innan 30 maj.
     
  20. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja Telenor verkar ju vara billigaste sättet att få obegränsad datatrafik, om än inte i högsta möjliga hastighet.

    Det var ju nån som hade grävt fram nån Tele2-kombination som kostade 120 spänn i månaden, men där var det väl dels ett trafiktak och dels ingick inga samtal alls där?


    För mig som inte ringer är det rätt perfekt.

    För 69 spänn i månaden får man obegränsad datatrafik. De resterande 81 spänn kan man ju använda till vad man vill. Om man INTE använder dem så sparas de ändå. Men om man nu skulle räkna som att de inte sparas så har man ju 3000 SMS (räknar man på 81 spänn blir det knappt 3 öre per SMS).

    Om vi säger att man gör av med de där 81 spänn på samtal och MMS så har man ju haft gratis SMS.