Får inte MMS att funka trots APN inställningar

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Lajo, 20 jan 2010.

  1. Duzii

    Duzii Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kan inte ta emot eller skicka mms heller, har Tele2 och en nexus one.
    apn:
    Name: Tele2
    APN: mobileinternet.tele2.se
    Proxy: <tomt>
    Port: <tomt>
    MMSC: http://mmsc.tele2.se
    MMS proxy: 130.244.202.030
    MMS port: 8080
    MCC: 240
    MNC: 07
    APN type: <tomt>

    Provat dessa inställningar som jag tog från FAQ och forum här på swedroid. Har också provat de som står på tele2s hemsida fast dom funkar inte heller. Varken handcent eller native fungerar. Irriterande detta!
     
    Last edited: 13 apr 2010
  2. kjab

    kjab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Hmm, mitt MMS:ande med Tele2 verkar efter mycket inledande krångel funka sedan några veckor. Jag kör Handcent.

    Först kunde jag inte sända, men ta emot, fast bilderna var löjligt lågupplösta/små. Sen krånglade jag med APNs, och sen kunde jag sända men ofta (kanske 2/3 av meddelanden) inte ta emot (fick inget meddelande alls, det var inte downloadproblem alltså). Sen tror jag jag krånglade så att telefonen skulle låtsas vara en annan telefon (N95, via inställning i Handcent, inte hackad mms.apk) och så fungerade allt och bilderna blev också bra.
    Testade också olika MMS-storlekar och märkte att den inte fick vara för hög för att det skulle fungera, kör nu på Handcents 300K default, verkar funka för Tele2, men antar att det kan vara beroende både av sändande och mottagande nätverk.

    Jag ser dock att jag har två APN, en internet och en MMS. Borde jag byta till den enkel-APN-konfiguration som finns på wikin? Jag är fortfarande lite lite orolig att det fortfarande finns MMS som 'försvinner i luften' på väg från/till mig... :/

    Så här ser mina inställningar ut nu:

    (grönprickad)
    Name: tele2 internet
    APN: internet.tele2.se
    MCC: 240
    MNC: 07
    APN type: default

    (ej grönprick)
    Name: tele2 mms
    APN: internet.tele2.se
    MMSC: http://mmsc.tele2.se
    MMS proxy: 130.244.202.030
    MMS port: 8080
    MCC: 240
    MNC: 07
    APN type: mms
    (allt annat tomt)

    edit: alltså ett tips till er som har problem med att MMS 'försvinner' till er eller blir väldigt små, men där det i övrigt fungerar bra, testa att köra Handcent eller Chomp och välj att maskera er user-agent, pröva då exempelvis N95
     
    Last edited: 14 apr 2010
  3. mandolito

    mandolito Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har en nexus och jag hade problem med detta, så var jag inne å pillade med APN och så funka det!

    SEN sluta de funka, det gick att ta emot mms men att skicka - då försvann ikonen för 3G efter man tryckte SEND å den bara stanna.

    Så jävla irriterande problemet kom tillbaka!

    Jag löste detta såhär:
    jag bytte till dessa settings

    Telenor Internet:
    APN: internet.telenor.se
    MMSC: http://mms/
    MMS proxy: 172.030.253.241
    MMS Port: 8799
    APN type: default

    Telenor WAP/MMS:
    APN: services.telenor.se
    MMSC: http://mms/
    MMS proxy: 172.030.253.241
    MMS Port: 8799
    APN type: mms

    OCH... fick för mej att testa med nåt annat än den inbyggda sms-appen, testade med Handcent SMS och då funka de!!
    Testar jag med den inbyggda nu så funkar det inte!

    jaja, en till lösning till dem som inte får de å funka
     
    iorx och Westholma4t gillar detta.
  4. Phrost

    Phrost Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    kör med handcent (och vanliga som test vid fail med handcent) och Tele2

    Oftast funkar det klockrent, men ibland så funkar den inte bara för att fungera igen efter en stund. Ingen omstart, ingen taskkiller rens, inget pill i nån inställning, bara låta den ligga i Kön och ta retry ett par ggr.. full täckning hela tiden, surf/sms/samtal/etc funkar utan problem. 3g/h ikoner som det ska vid behov...
    Samma problem med stock message appen (mottagaren får två mms om jag inte terminerar ena appen.. om jag testat med bägge dvs)
    Så ingen aning varför.. lite irriterande då det är bråttom och den som ska ha bilden inte kan ta emot mail i mobben (mailar oftare än jag mms'r.. gratis ju ;))
     
  5. echomac

    echomac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Note 8
    ____________________________________________________________
    Kanon!!! , lade in Telenor WAP/MMS-inställningarna i GO SMS-appen & då äntligen funkade det!!! :-)

    Tragiskt dock att år 2011 behöva lägga ned så mkt tid på sån här skit som egentligen bara borde funka direkt...