Ingen ICS till Play

Diskussion i 'Xperia Play' startad av holck, 25 maj 2012.

  1. Alidroid

    Alidroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    vad ska man säga????? har inga ord som räcker för sony :((((((((((((((((((((((((((((((((
    men vilken rom är bäst som är som ICS? har inte rootad innan. behöver hjälp med det så mina sår läker;):
     
  2. Zanders

    Zanders Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag pratar generellt om ICS till SE 2011 mobiler, har för egen del en Ray om det inte framgått.
     
  3. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Steg 1:
    Använd denna till att öppna bootloadern
    http://unlockbootloader.sonymobile.com/

    Steg 2:
    Om du vill ha speed så kör denna rom
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1591727

    Steg 3:
    Flasha kernel och rom, eller bara kernel med flashtool
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1384535&highlight=fastboot+toolbox

    Steg 4:
    Bootloop/mobilen vägrar starta och bara startar om hela tiden:
    Får du bootloop så gör du detta
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1078745

    Lycka till! :cool:

    //Virtual
     
  4. Alidroid

    Alidroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har jag garantin kvar efter all detta?
     
  5. Droid119

    Droid119 Guest

    Nä, om du inte går tillbaka till stock och låser bootloadern igen.

    Skickat från Google Galaxy Nexus via Tapatalk
     
  6. marcusorwen

    marcusorwen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    Stock 7.0
    Info:
    Launcher: Google Now
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1 & Stock 5.0.1 (Rootad)
    Info:
    Launcher: Yahoo Aviate
    Telefon 3:
    Xperia Play
    ROM:
    2.3.7 (Rootad)
    Info:
    Används som väckarklocka
    Platta:
    xperia tablet z
    ROM:
    Stock 5.0.2
    Info:
    Launcher: stock
    Jag förstår helt varför sony inte släpper ICS men de ska inte gå ut med att de ska ge ICS till "alla" telefoner från 2011 redan innan ICS har släppts.
    Och eftersom de gjorde det så har de gjort väldigt många kunder besvikna nu pga att deras telefoner är sega/inte får den.

    Jag ville ha ICS men är ändå nöjd med GB och kommer nog inte byta telefon i första taget bara för att jag inte har ICS. men vist känner man sig snopen att de sviker ett löfte men det finns inte mycket att göra åt saken.

    Jag använder ändå bara telefonen till att spela gameboy spel och det räcker med GB för min del.

    Men enligt mig så tycker jag sony borde tänka efter lite innan de säger att "alla" ska få ICS som köpt en 2011 modell.

    Det är bara vad jag tycker men såklart så har alla sin åsikt.
     
    RazerBlader gillar detta.
  7. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    OBS: Ursäkta om detta inlägg som följer här under kan väcka anstöt hos folk men jag menar inget dumt och jag menar inte att förarga eller liknande utan endast att få personen i fråga att förstå varför bland andra jag bland många andra Xperia Play-ägare känner mig upprörd över Sonys förfarande i detta ärendet.

    Du bör nog tänka två gånger innan du uttalar dig om något sådant som du nämner ovan.

    Och ursäkta om detta räknas som påhopp enligt svensk lagstiftning men detta som jag citerar ovan räknas som en spydighet enligt min mening, och ni moderatorer får mer än gärna ha överseende med det i detta fallet då jag inte menar något dumt, jag vill enbart reda ut varför jag som konsument i detta fallet känner mig snuvad på pengar.

    Och jag undrar bara, MSIOCGenie, hur glad skulle du själv ha varit om du köpt en kulglass med en kula, och sen skulle företaget du köpt den av lova dig en andra kula blint inom en snar framtid, och du tänker: men det låter ju bra, jag kör på den glassen istället för att köpa en glass med två kulor från början.

    Och dagen går, du ser hur glassen smälter samtidigt som du känner glassens mersmak, och du fortsätter att slicka på glassen för att njuta så länge glassen finns, för att sedan vänta tills glassmakaren kommer med ytterligare en glasskula åt dig, men istället för att komma med glasskulan så kommer han och säger att det går inte att ge dig en till glasskula för den ryms inte i struten som du har fått.

    Skulle du inte ha blivit besviken då?
    Då den där försäljaren blint lovade dig den där andra glasskulan?

    Jag blev i varje fall besviken, gladligen så finns det en annan vagn för mig och alla andra besvikna glassköpare som blivit lovade en till kula strax över gatan, och den vagnen innehåller utvecklare, och där utvecklar de anpassningsbara glasskulor, och dit kan alla gå oavsett om de har pengar eller bara vill åtnjuta den sista sötman i glassen som finns kvar innan glassen är helt uppäten som man håller i sin hand.

    Och för att besvara din fråga: Nej, jag är inte dummare än att jag är naiv nog att lita på ett företag som lurat mig på pengar förut, och som har tagit bort funktioner över tid som till och med står med på kartongen att de ska finnas med (har Playstation 3 i åtanke), och sedan nu så har de lovat oss ICS, vilket vi inte får.

    Och ska vi följa svensk lag till punkt och pricka så är det falsk marknadsföring för att dra det grovt, för de har inte tydligt poängterat ut att alla enheter i fråga förutom Xperia Play inte kommer att få ICS, utan istället har de gått ut och meddelat att hela Xperia-serien från 2011 ska få ICS, och jag struntar i om spelfunktionen fungerar eller inte ärligt skrivet, då det är spelutvecklarna som ska anpassa deras spel efter ICS och göra dem ICS-kompatibla, och inte Sony som ska göra alla spel spelbara på ICS åt spelutvecklarna, för de säger sig självt med sunt förnuft att det är lättare att anpassa spel efter ett operativsystem och inte ett operativsystem efter alla spelen i fråga (t ex så går inte alla spel från tidigt 90-tal att spela på dagens datorer då alla inte har DirectX 11-kompatibilitet t ex).

    Och det är just detta som jag finner så himla tråkigt, att de går ut och lovar något för att förmodligen få upp försäljningssiffrorna, och för att sedan inte kunna fullborda deras löfte, utan istället säga att nej, tyvärr, vi har försökt allt men alla spel vill inte fungera med vår spelkontroll.

    Och även om alla inte stödjer den nu så får de väl fortsätta på samma glasskula ändå enligt mig och leverera den glasskulan i a f, även om den inte är perfekt rund i formen, och låta spelutvecklarna göra som de gjorde innan, nämligen att Xperia Play-optimera deras spel, för inte var det Sonys förtjänst att GTA 3 blev Xperia Play-optimerat t ex, de var Rockstar och deras portnings-företag som de använde sig av för att få det att fungera.

    sen att det kommer att upplevas segt, laggigt och så på ICS, tja, något annat har jag inte räknat med till en början, men över tid så kommer det nog att flyta på, men jag håller mig i varje fall till den där glassvagnen med utvecklare och sneglar inte ens åt glassförsäljaren över gatan längre, då jag vet att säger han att jag får en till glasskula efter ett tag så vet jag att den historian har jag hört förut.

    och om du inte förstod mitt budskap som jag ville förmedla mellan raderna när jag skrev så vill jag bara förtydliga att det inte bara är själva ICS som jag vill åt, utan även det att ett företag lovat något för att sen inte fullborda sitt löfte, det fungerar inte i längden om man vill ses som en respektabel aktör på marknaden, och det är det som jag stör mig på allra mest, hur de bara kan låta ett löfte falla mellan stolarna, och visst, de var en fin gest av dem att försöka, det tycker jag utan tvekan, och att lägga ner tid, pengar och energi på det som ett företag för en enhet som inte längre säljs i samma utsträckning som den gjorde vid lansering.

    Men just att de lovar och sen sviker en trogen Playstation-fantast återigen är inte acceptabelt, och det gör endast att det inte känns så bekvämt för mig att välja dem återigen, då jag skulle ha blivit betydligt gladare om de hade poängterat att samtliga enheter från 2011as Xperia-serie förutom Xperia Play kommer att få ICS, och sen valt att göra ett uttalande senare istället ifall ICS även skulle komma till Xperia Play då de hade visat att allting hade flutit på, då hade jag snarare reagerat: åh, wow, ICS måste jag testa, även om de samtidigt varnat för att den kommer att flyta som sirap, och framförallt i deras spel och att många spel inte skulle fungera i skrivande stund eller dylikt.

    Och det hade gjort mig som konsument betydligt gladare, men å andra sidan skulle de inte kunnat ha sålt deras enheter till de dyra priserna om de inte hade lovat ICS enligt vad jag tror, då de fick sänka priserna till 1 995 kronor på många ställen, och då sålde de däremot i större volymer till skillnad från innan vad jag fått förklarat för mig.

    Och ett förtydligande:
    Det är Aldrig barnsligt att berätta om sina åsikter kring något eller att förmedla sina känslor, för inte tänker jag sitta som en annan marionettdocka och låta Sony, före detta Sony Ericsson, t ex, dra i mina trådar åt mig och bara vara tyst, jag, precis som du, har precis samma värdighet, samma uttrycksmöjligheter som vem annars som helst att uttrycka oss i den mån som det är acceptabelt (våld t ex är något som hör till det oacceptabla för att göra ett tydligt exempel :P) Och jag menar ingenting dumt i ovan nämnda text utan jag vill bara välmening trots att jag kan låta som en strikt, tråkig Svensson (om man nu vill kalla det det) och bara få dela med mig av varför jag känner att Sony satt den kista spiken i kistan i min mening och säkerligen i många andras mening också då jag läst många upprörda kommentarer på XDA-forumet bland annat :ehm: :)
     
    Last edited: 28 maj 2012
  8. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Räkna mig till din åsikt då vi delar den, och jag kunde inte skrivit det bättre själv, och jag tänker inte heller överge Xperia Play som telefon, och jag tänker inte ICS låtas gå förbi oberört heller, utan jag tänker försöka att hjälpa till på XDA i den mån jag kan för att bidra till en fullvärdig version av ICS till Xperia Play, då FPse bland annat har flytit på utan problem och det enda som jag vill är att kunna spela gamla retro-spel på den (även om NFS Hot Pursuit fungerar problemfritt till ICS även också och är grymt kul och är något som jag spelar även också) :D och räkna med fler speltitlar som blir uppgraderade till ICS i framtiden och som kommer att bli spelbara i framtiden, även om det så kommer att ta minst ett ta år av väntan så är det acceptabelt för jag har redan de spel som jag vill ha allra helst spelbara på min Xperia Play :P
     
  9. mattias_jo1

    mattias_jo1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hmmm...den är gjord för spel, hur kan man då bara ha runt 300 i ram minne. Min larmar hur mkt som helst på slut på minne och jag har inte många appar och spel (på min förutom de man fick med. Blir mer och mer less på den. Skall förövrigt ta och återställa den för den laggar som s_tan just nu.

    skall nog byta snart...
     
  10. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    ICS 4.0.4 portad från Ray fungerar super till Play och jag kan verkligen rekommendera den, så till alla er som vill ha en väldigt stabil ROM påICS och i batteritid med GB och snabbhet som GB så kan jag rekommendera följande från Nickholtus:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1599269
     
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag bara tänkte. Det är ju inte så att Sony sagt att ICS aldrig skall komma till Play, jag tror att den kommer till er också förr eller senare. vad jag förstått så var det kompabiliteten med spelen och sådant som inte funkade bra. Och detta är ju spelmakarna som måste fixa till detta. Sony kanske ansåg bättre å vänta ett tag till med ICS till Play tills Spelutvecklarna hunnit med att fixa spelen. Sony har ändrat sig förut, så att säga.
     
  12. marcusorwen

    marcusorwen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    Stock 7.0
    Info:
    Launcher: Google Now
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1 & Stock 5.0.1 (Rootad)
    Info:
    Launcher: Yahoo Aviate
    Telefon 3:
    Xperia Play
    ROM:
    2.3.7 (Rootad)
    Info:
    Används som väckarklocka
    Platta:
    xperia tablet z
    ROM:
    Stock 5.0.2
    Info:
    Launcher: stock
    Vad fungerar/fungerar inte i den rommen (syftar framförallt på touch paden eftersom jag använder den i vissa spel).
     
    Last edited: 9 jun 2012
  13. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    De kom ut senare efter det och gjorde ett uttalande och uttryckte sig själva att efter timmar av "in-house testing" så ansåg de till slut att de var omöjligt att få alla spelen att fungera med gamepaden, och de ville inte släppa ICS till Xperia Play just p g a detta, så de har visst gjort det uttalandet har de hunnit med att göra, står på Sonys blogg som de driver :P

    Källa:http://blogs.sonymobile.com/product...ream-sandwich-rollout-for-xperia-smartphones/

    Citerat från sidan ovan:
    "In regards to Xperia PLAY, after extensive in house testing with our developer teams and working with our partners, we have concluded that a consistent and stable experience, particularly with gaming, cannot be guaranteed for this smartphone on Ice Cream Sandwich – therefore, we will not make the Android 4.0 upgrade available for Xperia PLAY."
     
  14. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har ingen aning men mycket verkar inte vara kompatibelt, men utvecklaren bakom ROMen AOSP (kallad plAyOSP) till Xperia Play tycks ha kommit på de rätta inställlningarna för gamepad-laouten i inställningar för att få de flesta spelen att fungera korrekt och är just nu vad jag läst mig till bland ICS-ROMarna den utan tvekan mest kompletta när det kommer till spel och utan tvekan förstahandsvalet när det kommer till den spelinriktade :P

    Och vad jag läst mig till som kan hända är att utvecklaren bakom plAyOSP kommer att hjälpa de andra med ICS-ROMar genom att hjälpa till med att implantera gamepadens källa från plAyOSP eventuellt så de får mer funktionsrikhet :D

    Kan dock inte göra ett utlåtande själv kring det då jag bara kört ICS++ sedan tidigare innan denna port men SMS-appen tog atteri som jag vet inte vad, och sen jag testat denna porten så kan jag inte längre rekommndera ICS++ utan nu är det Xperia Ray eller Xperia Arc-porten i forumet på XDA som gäller.

    För de är båda lika i respons, batteritid med mer vad jag läst mig till bland de som testat båda, och där handlar det väl endast om vem som hinner först med flest funktioner :P

    Och Aaron verkar vara snabb med att lära sig (splitt ny utvecklare), medan Nickholtus som gör Ray-porten har erfarenheten och hans är säkrare på ett sätt då han alltid kör tester via logcaten och släpper aldrig en icke-fungerande ROM som inte fungerar tillräckligt tillfredsställande :P

    Och Xperia Arc-porten från Aaron tycks snart få supercharger-scriptet implanterat bland annat och det gick tydligen undan desto mera enligt honom själv så de kommer att bli intressant att se, alltid lika kul o spännande med nya talanger inom scenen :) :D