Telenor stoppar möjligheten att dela via hotspot?

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av PatrikDroid, 24 jun 2012.

  1. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    De verkar ha stoppat hotspot-funktionen i min telefon.
    Dessutom har de börjat äckla sig precis som de andra operatörerna och ha en maxgräns. 15 GB, sen stryper de till 0.5 mb/s (Förvisso LÅNGT mycket snabbare än de andra, men ändå.) De gör ju faktiskt en ganska stor grej av "Fri surf, hur mycket du vill" i sin PR.

    Vad ska man nu ta sig till? Bara vidriga operatörer på marknaden nu ju.
    Det ENDA jag har som krav på min operatör är obegränsad surf och hotspot.

    Kan de förresten ens ändra på abonnemanget helt plöstligt sådär? BLÄH!


    Edit: Puh! Efter många omstarter och ett samtal till Telenors kundservice (Där jag INTE nämnde att jag misstänkte att de stoppat internetdelning för mig, utan bara sa "det funkar inte") så funkar det igen. Vet dock inte vad som klabbade. Det funkade inte, datorn gnällde på DNS-servern, och nu funkar det igen. Dock har jag fortfarande snordålig hastighet.. De lovar upp till 16 mb/s, jag får som bäst mellan 1-2. Oftast runt 0.5 mb/s. Sjukast var när jag mätte för ett par timmar se och fick 2 upp och mindre än 0.01 ner xD
     
    Last edited: 25 jun 2012
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Nu var inte så fallet, men är det ens möjligt för operatören att blockera hotspot? För det krävs det att operatören går in i mjukvaran i telefonen och gör förändringar, så du kan lugnt fortsätta använda hotspot utan risk för att det blockeras.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    På något sätt kommer nog Telenor att lösa det, titta bara i USA, vet inte riktigt hur mycket som finns i systemet från början eller om operatörerna har gjort någon förändring.. Dock kommer ju root och en tredjepartsapplikation lösa det.
     
  4. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Pratade med en eventsäljare för en vecka sen, som då nämnde att man för tillfället får tilläggstjänsten för internetdelning gratis om man tecknar abonnemang med Telesnor. Varpå jag frågade huruvida det verkligen är möjligt att de blockar det framöver, eftersom jag i dagsläget använder det frenetiskt utan något fånigt tillägg.

    Han sa att de tydligen via inställningar (I APN förmodar jag) kan göra det, och att han själv var förvånad först.

    Jag kan ju bara säga såhär.. Jag är kund hos Telenor ENBART pga deras (fram tills nu i varje fall) fria surf, med möjligheten att dela min internetuppkoppling vidare till datorn. Har inte ens bredband hemma sen ett år tillbaka.. Don't need it ju. Och även om jag skulle skaffa bredband så blir det ändå skit och pannkaka eftersom några futtiga 15 GB inte alls skulle räcka för mitt telefonsurfande. Jag använder i runda slängar 1 GB om dagen i luren =/

    Edit: Angående root och tredjepartsapp. Jag sätter mitt hopp till detta. Känns ju rätt självklart..
     
    Last edited: 25 jun 2012
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Endast nya kunder kommer att påverkas, så om du inte ändrar i ditt abonnemang när din ev. bindningstid går ut så lär du inte drabbas.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  6. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Om folk läser på lite istället för att gnälla så kanske ni inser att det inte är en begränsning i den mening att Telenor direkt stryper hastigheten efter en viss begränsning, utan de använder det som en försäkring att OM Telenors nät för tillfället är överbelastat i just ditt område så är det endast de som kommit över gränsen som vid DET TILLFÄLLET blir begränsade, sen när nätet inte är överbelastat längre så kommer ditt internet att fungera precis som vanligt.

    Man kan ta mitt egna internet från Telenor som exempel; Jag har Bredband Stor, upp till 80mbit, där jag har fri surf. Men jag har en gräns på 100gb och kommer att begränsas till 0.5mbit om jag använder mer än 100gb de senaste 30 dagarna OM Telenors nät är överbelastat.
    De senaste 20 dagarna har jag tankat ca 200gb och jag har aldrig upplevt någon form av begränsning på mitt internet.
    Och skulle det vara så att nätet är överbelastat någon timme någon fredagskväll eller liknande så kan jag nog överleva med att just vid det tillfället vara begränsad till 0.5mbit då jag vid den hastigheten fortfarande kan använda mitt internet relativt normalt.

    Men som sagt, trots att jag legat över min "gräns" så har jag ALDRIG känt av någon begränsning.


    Och angående att dela sitt internet via mobilen, är det verkligen konstigt att ett företag som säljer mobila bredband väljer att strypa internetdelning via mobilen när de erbjuder fri surf via mobilen? Snacka om att gräva sin egen grav om de inte gör något. Dessutom så ingår tjänsten i alla nuvarande abonnemang, både befintliga och nyteck, så vad gnäller folk om egentligen? :P
     
    plun gillar detta.
  7. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Min bara har bara bredband via Telenor och tankar runt 70-80gb och har aldrig råkat ut för några begränsningar, i usa finns det appar som gör att dom kommer runt blockeringen av hotspot, kommer inte ihåg vad dom heter men det har skrivit här tidigare på Sewdroid
     
  8. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo vad gnäller folk över egentligen...:P

    Jag har själv Telenors 80 Mbits 4G-tjänst hemma och den funkar kanon, är ingen "toktankare" och snittar med cirkus 40GB i månaden.

    Har 3Mbits i luren och där har jag inte kollat vad jag förbrukar, försöker köra Spotify mest i offline.

    Körde timtals i helgen med Hotspoten igång i luren i en sommarstuga där ägaren skaffat ett sunkigt Tele2-abb som inte funkade pga dålig täckning/bandbredd.
     
  9. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Flyttar tråden till "Mobiloperatörer".
     
    PatrikDroid gillar detta.
  10. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Det verkar dock som att jag påverkats efter att jag pratade med kundtjänsten och de nämnde att jag kunde ändra mitt gamla pott 299 till pott 249, och därmed få snabbare surf och lägre minutkostnad. Jag frågade direkt om det fanns några fler skillnader, och svaret blev nej. Då blir man ju lite putt.
     
  11. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    "Om folk läser på lite..."
    Det är dock lite lustigt på ett par vis:
    1. Jag frågade kundtjänsten specifikt innan jag ändrade mitt gamla pott 299 till pott 249, om det var något mer än minutkostnaden och surfhastigheten som skulle skilja. Svaret blev nej.
    2. Telenor gör ju ganska stark PR just nu kring sin "Fria obegränsade surf".
    3. Även om man läser på lite istället för att gnälla, så kan jag tala om att det är ganska välgömd information. När till och med personalen i den lokala telenorbutiken blev förvånade när jag påtalade detta så är det svårt att förneka. (För att inte tala om alla gånger man fått läsa "Fri surf" innan man faktiskt hittar det finstilta som behandlar ämnet.

    Med det sagt så anser jag mig ha rätt att gnälla om saken i fråga.
     
  12. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    utdela internet via wi fi kan fungerar ett tag sen kan mobilen bli överbelastad
     
  13. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo det stämmer med billiga lurar med sämre prestanda.
     
  14. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Har aldrig hänt mig. Och jag har ibland telefonen igång för att tanka torrents över nätterna. Så om man inte har fel på sin lur så ska det inte hända.

    Däremot trodde jag mig ha mjukvaruproblem på den fronten för ett tag sedan, men det var bara en liten inställning i CM9 som gjorde att den stängdes av efter en timme :)
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Mobiloperatörers påståenden ska man alltid ta med en nypa salt, oftast finns det någon hake bakom!

    I övrigt tycker jag att 99kr/månad för 100GB är ett ganska bra pris, tycker dock att det är synd att man ska behöva det tillvalet för att kunna använda internetdelning (utan annan app osv). Jag använder ca 5-8GB/månad så att ha 100GB i mobilen skulle för mig kännas onödigt :)

    Vet inte vilken mobil du har eller har upplevt det på - men jag har testat på allt från en X10 Mini till HTC One X med alla möjliga telefoner där emellan utan att ha upplevt något problem alls.
     
  16. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 304
    Mottagna gillanden:
    473
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Den här orderbekräftelsen fick jag den 11/6:

    "Orderbekräftelse:
    Du har tackat ja till ett nytt 24 månaders talabonnemang tillsammans med Telenor Sverige AB
    Din totala månadskostnad kommer att vara 249kr/mån på det nya avtalet
    I detta ingår:
    249 kr pott att ringa för
    16 mbit/s fri surf (helt obegränsad)
    39 öre/min
    3000 fria sms"

    Det tolkar jag som att det är helt obegränsad surf.
    Dessutom ingår tjänsten Internetdelning värde 99 kr/mån.
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I vanliga fall har Telenor rätten att strypa din hastighet efter 15GB, med tjänsten internetdelning höjs den till 100GB - så "helt obegränsad" tycker jag inte är helt okej att använda som beskrivning - men Telenor är ju inte den enda operatören som använder såna uttryck :)
     
  18. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 681
    Mottagna gillanden:
    2 035

    MINA ENHETER

    Om det är helt obegränsat så är det inte samma som beskrivs på http://www.telenor.se/privat/abonnemang/telenor-pott-med-surf-249/index.html#T37307_2 för där ingår inte voip och de förbehåller sig rätten att sänka hastigheten efter 15GB. Var hittar man info om ditt abonnemang?
     
  19. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo nu använder Telenor begreppet FUP, Fair usage policy

    Eftersom bandbredden inte är oändlig för varje mobilmast så måste man då kunna limitera "toktankare" eller "noobs" som inte har en aning om att p2p-klienten är igång.

    Mycket bra för att slippa att det mobila nätet ockuperas av "toktankare"....;)
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Precis, det var därför jag skrev "I vanliga fall har Telenor rätten att strypa din hastighet efter 15GB". Jag tycker att deras sätt är det bästa som finns på marknaden just nu - men jag tycker inte att deras försäljningsuttryck är de bäst valda - men där tävlar ju nästan operatörerna om nya uttryck som betyder att de har rätt att strypa din hastighet efter X GB :)