[Appförslag] pollenprognos

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Nitram, 14 apr 2010.

  1. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Tydligen så hinner man inte ens ta en AW med jobbet innan någon redan tagit tag i projektet ;) Jag släpper det projektet till dig Reconnnn, du verkar redan kommit en bit.

    En synpynkt bara, även om det är enkelt att välja region så är det alltid smidigare att slippa välja men det behöver ju inte finnas i första versionen. Säg till ifall du behöver hjälpt.
     
  2. A_M

    A_M Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hoppas ingen tar illa upp om jag gör en version jag med?

    Har kommit en bit på väg men som vanligt krånglar jag till det mer än nödvändigt - slänger in lullull som inte egentligen är nödvändigt. Jag börjar i andra änden med det som är minst väsentligt. :P (tänkte ge mig på en pollenkarta) Ser det mest som en övning för att bekanta mig med SDKn, vi får se om jag bemödar göra det färdigt alls (kanske inte sannoligt om Reconnnn's version inte skiljer sig nämnvärt från det jag har i huvudet).
     
  3. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Kul att det är många som gör en app den jag gör med coolof kommer fungera lite som snowstom kan man säga. Det blir en liten widget som byter mellan dina olika allergier nämed jämna mellanrum. I början kommer det inte finnas gps men kanske senare beroende på hur lång tid det tar med grafiken så borde det kunna komma upp med lite bilder imorgon. Karta verkar spännande kanske man kan bygga ihop dem ska bli spännande att se hur det blir. Jag tar gärna mot hjälp skriv ett pm så kan vi snacka. Är nämligen inte super van vid widgets så det är lite av en övning för mig.
     
    Last edited: 15 apr 2010
  4. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Det betyder väl i princip att man aldrig får all den information man vill ha på en gång? Jag ser framför mig att man får aktuella halter för typ 4 st pollen i en 1x4 widget och sen om man klickar den så får man upp i princip en kopia av vårdguiden. Den skulle iofs kunna kompaktas ihop lite i sidled så man även får prognos för morgondagen.Jag slängde ihop två snabba paintbilder för att illustera:

    Widget:
    [​IMG]

    Detaljerad vy:
    [​IMG]

    Jag håller även med om automatisk positionering vore trevligt, men absolut inget krav i en första version.

    En annan framtida feature som vore trevligt är att man får ranka vilka pollen som är värst, och den automatiskt väljer de värsta som har några halter och filtrerar bort de som inte är intressanta i nuläget. Jag som är allergisk mot vissa saker på våren och vissa på hösten skulle då slippa gå in och prioritera om vad jag vill visa.
     
  5. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Vår tanke är att det ska visas en liten prognos för morgondagen i widigeten också mer som en liten pil. Om man klickar på widgeten så är tanken att det ska komma upp betydligt mer info. Kolla in på forumet under dagen så kanske det dyker upp bilder all input är värdefull eftersom varken jag lr coolof faktiskt är allergiska mot pollen:P
     
  6. yrara

    yrara Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2009
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Måste säga att det här är ett jäkligt bra exempel på hur bra det faktiskt funkar att crowd-sourca appar till swedroid-communityt. Massor av människor som bidrar med källor, och synpunkter, så att det bara är för den intresserade programmeraren att gå in och göra jobbet.

    Snyggt :)
     
  7. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag skulle säga att det väl troligtvis finns tre olika scenarion man vill åt;

    1) En liten widget som visar en prognos i taget och uppdateras med jämna mellanrum. Pollensorter som är 0 visas inte. På så vis kommer man åt information om nuvarande "aktiva" pollensorter.

    2) En lite större widget, förslagsvis 4x1 som visar en eller fler valda pollensorter. Bör även visa sorter som är 0 (?). Eller Ziq:s idé om prioriterade sorter vore kanske annars ett bättre alternativ? På så vis kommer man åt information om de pollen som är intressanta för en själv.

    3) En detaljerad vy med en eller två dagars prognos med staplar. Denna vy syns när man klickar på widgeten, precis som i Snowstorm.

    För att spara plats i widgeten tänkte vi oss att man skapar mer högupplösta versioner av illustrationerna och sedan färgkodar dessa snarare än använder en stapel. Här är Al i de tänkta nivåerna:
    [​IMG]


    Som Reconnnn säger är varken jag eller han allergiska så vår fokus kanske är lite off? Jag Jag skulle exempelvis vilja veta hur vanligt det är att man är allergisk mot en kontra två eller tre typer av pollen. Om snittet är 2-3 och de allra flesta är allergisk mot två vore det kanske dumt att ens ha en pyttewidget som endast visar en i taget? Vad jag kan minnas är mina syskon som är eller har varit allergiska mot två typer av pollen (gräs och björk), men jag vet inte om dessa infaller samtidigt?

    Tack för all feedback, det uppskattas, gör det mycket enklare för mig att skapa mockups :) Jag kommer tyvärr ha ganska lite tid de närmsta dagarna då jag kommer att vara bortrest över helgen. Men sen så.
     
  8. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Är allergisk mot det mesta i pollenväg. Lövträd (björk och ek), gräs och gråbo.

    Har tyvärr ingen aning om hur vanligt det är med folk som bara är allergiska mot en sort.
     
  9. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Samma här..

    Vet dock att det är vanligt att folk är allergiska utan att veta om det, och att många har kommit fram själva till att de är allergiska utan att vara helt säkra på mot vad..
     
  10. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jo, det är onödigt att gå igenom tester för att få reda på exakt vad man är allergisk mot såvida det är inte är så extremt att man måste få sprutor för att bygga upp immunförsvaret mot det. Man kan få en hum om vad det är eftersom det är olika pollensorter på olika säsonger, men ja.
     
  11. A_M

    A_M Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ni verkar vara på så god väg, och ha det så väl uttänkt att det känns onödigt att jag i min gör redundant funktionalitet - jag konsentrerar mig på att göra en kartvy för pollenprognos istället.

    Jag har ett litet förslag, istället för att göra redundanta/konkurrerande apps, och istället för att kombinera apps (och då få krånglet med att kombinera source, fördela creds, besluta vems market-konto, vem som sköter underhåll m.m.) så kanske vi kan redan nu under utvecklingen tänka på att lägga till Intents.

    http://android-developers.blogspot.com/2009/11/integrating-application-with-intents.html

    Tanken är att jag gör en fullscreen-app med karta, och har mätstationerna utmarkerade på kartan. Vid tap på en mätstation kollar jag efter den Intent ni valt med queryIntentActivities(), och om den finns tillgänglig kör jag den så öppnas er detaljvy för den mätstationen. Om Intent saknas (m.a.o. er app är ej installerad) öppnar jag istället nrm.se eller vardguiden.se i browsern.

    I gengäld får ni gärna göra motsvarande (kolla efter intent registrerad av min pollenkarta, och om den finns tillgänglig ha ett "Visa karta" alternativ i context menu eller nåt). ;)
     
  12. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Ser snyggt ut, men en färgblind pollenallergiker kommer inte så någon skillnad mellan mycket eller lite pollen :)

    Alternativt kan ni låta använderen konfigurera så att en liten siffra kan visas i hörnet.
     
  13. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ah, det har du helt rätt i. Ja man får hitta på något system för det. Kanske kan man slå ihop ikon och stapel genom att lägga stapeln inuti ikonen. Blir ju samma mängd bilder, bara att de fungerar lite annorlunda.

    Jag skulle även vilja göra mer som riktiga ikoner än illustrationerna, mycket mer jobb så får se om det bli av, blir först efter att alla illustrationer är klara isf. Hade varit en rolig utmaning om inte annat :)

    Edit: Typ såhär (ikonen i bilden är något större än den i widgeten):
    [​IMG]
     
    Last edited: 15 apr 2010
  14. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    A_M låter helt lysande :D. Skicka gärna msn lr mejl adress i ett pm så kan vi samarbeta närmare :D
     
  15. A_M

    A_M Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    PM skickat. Min utveckling står dock stilla just nu p.g.a. SDK-problem. Efter att jag råkat starta Eclipse i WinXP (utvecklar annars i Win7) så hänger sig numera adb.exe så fort jag startar Eclipse. Försöker lista ut hur jag gör en riktigt "ren" ominstallation.
     
  16. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Förstår inte varför man har för nytta av detta. Har varit allergisk emot gräs och björk i hela mitt liv och fattar inte vad detta gör för skillnad? Tar ändå min jävla tabletter varje dag och sedan får jag ta ögon-droppar/nässprej om det är jobbigt. Och så klart en kortision spruta..
     
  17. yrara

    yrara Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2009
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    På ämnet färgblindhet kan jag tipsa om den här sidan, för att se hur en sida (t.ex.) ser ut för färgblinda.

    [​IMG]
     
    Last edited: 15 apr 2010
  18. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Jag är också allergiskt mot björk och gräs, men för mig räcker det med piller. Har dock aldrig någon aning om när jag skall börja och sluta äta.

    Btw. Under vinterhalvåret kanske man inte har så stor nytta av widgeten, men jag kommer definitivt köra den nu under sommaren.
     
  19. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jaha mkay. Jag brukar köra på känsla haha. Ska väl börja äta snart troligtvis
     
  20. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Jävlar vad bra idé att göra en sån här app!