Övrigt: ICS verkar rullas ut nu!

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av Omitron, 10 maj 2012.

  1. Yadda

    Yadda Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag vet inte vad som är så svårt och förstå. Fattar inte heller hur man kan ha denna taskiga attityd och för det andra så gnäller jag inte heller. Det är så att alla inte känner till detta här med forum o dyligt när det gäller mobiler och är kanske inte intresserad av att hålla på med att läsa i forum heller.
    Man vill bara ha en telefon som fungerar. Man skall inte behöva använda ett forum heller för att ha en telefon som fungerar tillfredsställande. Egentligen behöver man bara bruksanvisningen och medföljande mjukvara som skall installeras i ens dator.
    Vad jag menar är att om man gör uppgraderingen med Kies enligt konstens regler så ska där inte vara några problem heller med mobilen efter denna.
    Skulle man sedan ha problem efter denna så skriver även samsung att man kan prova och återställa mobilen. Men inget om att man skall göra detta innan uppgraderingen.
    Sedan får man tips om att låsa upp skärmen innan man tar av laddaren för att där inte skall vara en tjänst i bakgrunden som hänger sig. Detta skall inte behövas heller.
    För min del handlar det inte om att jag inte vill återställa innan jag uppgraderar visste inte om att detta skulle göras innan för att minska risken för problem.
    Jag har inte installerat alla appar efter uppgraderingen heller.
    Men jag har fortfarande problem med batteritiden.
    Och jag tycker telefonen laggar mer eller lika mycket när jag använder den nu än innan uppgraderingen.
     
  2. darknessviking

    darknessviking Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    nu uppdaterar jag via "inställningar-telefonen-systemuppdatering". jag avvaktar med factory reset och kör direkt istället.peppar peppar!
    12 minuter kvar.....
    LÄSKIGT.
     
  3. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Jag gjorde som du, trevligt att det inte behövdes någon factory reset för min del iaf :)
     
  4. darknessviking

    darknessviking Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    haha!
    det funkade!
    OKEEEEJ nu ska jag bara ägna några timmar åt att kolla in alla inställningar..
    och våga sätta in simkortet och sd-kortet igen...
    det vore kul om man kunde fått se någon jämförelselista med vad som var innan/vad som blev ändrat och förbättrat....
     
  5. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Jag hade SIM-kortet i under installationen :P

    Det som är mest förändrat är batteritiden. Hade mycket bättre batteritid med GB.
     
  6. tusenkonstnar

    tusenkonstnar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag har usel batteritid efter uppdateringen. Telefonen är återställd men den drar ändå massa ström.
     
  7. darknessviking

    darknessviking Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    crappy saker i "ICS"

    1.jag kan inte lägga till jpg filer som attachments i mms,"filformat stöds ej"..eeeeeh?
    speciellt i programmet Picsart som jag använt MYCKET förut utan några som helst problem.

    2.jag använder 3x4/t9-tangentbordet(har prövat swype,swiftkey,didnt like them),och om jag har t9 aktiverat när jag ska söka i adressrutan i varenda browser eller i sökrutan på google market,och ska ha t ex E-bokstaven och därför trycker två gånger,så blir det---> dd,istället för --> e.
    vilket gör att jag måste gå tillbaka till valfritt meddelande i inboxen,klicka ur t9,SEN gå tillbaka och skriva in det jag vill söka efter.
    varenda gång.

    3. sjukt högt kameraljud!
    "för att man inte ska kunna ta smygkort utan det ska höras att man tar kort"brukar vara företagens officiella ursäkt. hur får man bort detta förutom att sätta på ljudlös varje gång man ska dra igång kameran?

    4.hålla inne mittenknappen tills uppgifthanterarrutan dyker upp. öh. förut kom en enkel och bra ruta upp med aktiva program. nu kommer en helt eländig rull-list upp!?

    5. sen var det någon som påpekade de urusla nya android-smileysarna som knappt går att urskilja,och det får jag nog hålla med om.

    6. sen var det det där med batteriet också ja... för 40 minuter sen tog jag ur laddaren,har tagit kanske 10 kort och skickat några sms. den är redan nere på 93%.

    7.... ?
     
    Last edited: 2 jul 2012
  8. Brix

    Brix Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Den "rull-list" du snackar om är ju den nya aktivitets-hanteraren i ICS. Nu visas ju alla öppna program(nästan alla iaf) istället för bara 6st som innan. Mycket bättre än den lilla rutan som poppade upp förut.

    Och dålig batteritid beror nästan alltid på nån app eller möjligtvis inställning. Bara att använda CPU spy, OS monitor och BetterBatteryStats för att försöka lokalisera problemet.
     
    darknessviking gillar detta.
  9. timoat

    timoat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Är det fler än jag som tycker att GPSen blivit mycket sämre
     
  10. torkel_b

    torkel_b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2009
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det går även att stänga ned de programmen genom att "swajpa" ett program åt sidan, samma gäller för notifieringarna.
     
  11. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 901
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    går det att nergradera igen?
    polaren är missnöjd med batteri tiden
    har har fabrikåterställt den typ 3gånger och det har inte hjälpt
     
  12. Utacka

    Utacka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    googla, finns ju hur mycket guider som helst!

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  13. N!k

    N!k Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    4.0.4 fungerar smidigt:)

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  14. Max Power

    Max Power Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    AAARRRGGH! Katastrof!!!
    Försökte uppgradera min tyska Note till ICS via Kies, men nånting sket sig vid uppgraderingen och Kies tappade kontakten med telefonen. Jag följde instruktionerna i Kies om att ta ut batteriet ur telefonen och starta om den, men det hjälpte inte. Nu står det bara "Firmware upgrade encountered an issue. Please select recovery mode in Kies & try again." Kies får ingen kontakt med mobilen nu så det går inte att gå in i recovery mode via Kies.
    Jag provade Volym upp+on/off+Home men inget hände - inte heller efter att ha tagit ut och stoppat in batteriet igen. Meddelandet med "Firmware upgrade... " kommer bara upp igen.

    Någon som har nåt snabbt tips på hur jag kan fixa detta? :cry:

    Bump:
    Är det verkligen ingen som har någon lösning på min brickade mobil? Börjar kännas jobbigt nu... Eller måste jag lämna in den?
     
    Last edited: 21 aug 2012
  15. Pedda74

    Pedda74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Volym ner+home och power samt Odin? Volym ner är annat mode

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
    Max Power gillar detta.
  16. Max Power

    Max Power Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tack för tipset!
    Fick för mig att man var tvungen att roota för att köra med Odin, men så var det ju inte.
    Jag följde guiden här: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=25947847&postcount=4 och det funkade utmärkt!
    Nu är man en lycklig Noteägare igen! :D
     
    Pedda74 gillar detta.
  17. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Nu kommer jag med ett sent svar men here I go:

    Det där med vad man "inte borde behöva" är en annan diskussion. Den håller inte speciellt bra i dessa sammanhang eftersom verkligheten inte är perfekt.

    Jag kan hålla med om att det BORDE finnas en stabilare lösning för uppdateringar än via Kies men problemet är väl att Samsung velat förenkla lite för mycket (med följden att enkelheten i praktiken blir problematisk).

    Förövrigt lärde jag mig redan med min X1 att principlåsningar av typen "man skall inte behöva" inte leder någon vart. Det är som att säga "man skall inte behöva få soppatorsk eftersom läckande bränsletankar inte är något man skall behöva drabbas av".

    Problemet med Kies är att Samsung bl.a försöker göra det enkelt och bl.a INTE wipar mobilen. Normalt, för en stabil installation behöver man helst formatera /data, /cache, /Dalvik cache, /system (i vissa fall) och rent av köra ett s.k kernel cleaning script. Att uppdatera från GB till ICS utan dessa formateringar innebär garanterade problem. Även om det i teorin är fint att uppdatera och få upp sin gamla hemskärm och program (vilket är vad Samsung betraktar som enkelt och efterfrågat) är det inte så i praktiken eftersom det medför problem.

    Jag började köra ICS med LP6-läckan och Criskelo ICS V2 LP6 (vilket jag sedan upphörde med då storlarmet om brickbuggen kom) och redan denna förserieversion var snabb på min enhet. Dock är det skillnad mot en helt uppdaterad ROM naturligtvis men någon prestandaförlust som gör "ICS långsammare än GB" har jag inte upplevt. Tvärtom har alla ICS-ROMar jag kört baserade på diverse olika versioner (LP6-leaken, LPY, LPF, LR2, LRK) varit klart snabbare än Gingerbread. Inte ens med AbyssNote och 1,6 Ghz klarar GB att hänga med ICS vid 1,4 Ghz.

    Tricket bakom allt detta är full wipe och att jag flashat via antingen CWM, Mobile Odin eller rent av PC Odin.

    Har man tänkt sig en stabil version även om man av skäl (jag inte delar i.o.f) vägrar att roota är det minst PC Odin som gäller för flash av en stock ROM om man tänkt sig en stabil enhet. Kies och OTA där man "migrerar" in nya komponenter i den befintliga ROMen, med alla data intakta är inga fungerande lösningar ur stabilitetssynvinkel.

    Att man behöver formatera om mobilen vid en ROM-flash har förövrigt varit uppenbart långt tidigare. Redan på den goda HD2-tiden skedde stora förbättringar när verktygen uppdaterades med s.k Task 29-formatering. Skillnaden mellan att göra en "dirty flash" rakt över den gamla installationen och "clean flash" var även då skillnaden mellan driftsäkerhet och tekniska störningar inkl krascher.

    Sedan är det så att en modern smartphone i praktiken är en dator. Vi talar om komplex mjukvara och hårdvara. Då inser man varför inte Kies är något att hänga i granen. Det hade varit klart bättre att göra en "Odin Light" med ett "vänligare" gränsnitt och helt helt enkelt backa upp data till minneskortet eller datorn och sedan formatera enheten och köra in den nya uppdateringen helt rent. Användaren kan sedan välja vad som skall återställas.

    Nu tycker jag i.o.f inte att Odin är svåranvänt (inte svårare än de verktyg jag använt till HD2an) men ändå.

    Slutligen har vi då det där fenomenet med att man, trots problemen med Kies, insisterar på att använda det. Jag ser helt enkelt ingen anledning att sitta i Swedroids forum och svära över Kies och klaga över att "mitt Kies-flashade ICS är långsammare än GB" när lösningen heter Odin.

    Det finns tre sätt att flasha en Note på, för min del vet jag vilket jag väljer:

    1. Man skall inte behöva-metoden som innebär Kies och tekniska problem.
    2. Odin-metoden som innebär en ren flash och en stabil mobil.
    3. CWM-metoden som också innebär en ren flash och en stabil mobil samt högre prestanda och funktionalitetsnivå om man väljer en custom ROM/kernel.

    För min del blir det alltid alternativ 3, i nödfall alternativ 2 (om mobilen inte startar av någon anledning). Alternativ 1 finns inte ens med på kartan.
     
    janhol gillar detta.
  18. Yadda

    Yadda Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kan jag då med andra ord ladda ner Odin och senaste 4.04 flasha över befintlig installation eller hur skall jag göra?
     
  19. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Du bör nog nedgradera till en gb rom först, wipa från gb romen och sen lägga in 4.0.4 om du vill köra en clean stock. Brickbuggen är väl inte löst än vad jag vet, nu var det iofs ett tag sedan som jag kikade...
     
  20. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Nej, brickbuggen verkar inte löst än. För att komma undan buggen behöver man en custom kernel, t.ex GL Notecore eller SpeedMod. CF-Root är också fixad (från CWM).

    För att undvika varningstrianglar och binary counter kan Mobile Odin användas från GB-ROMen - flasha in senaste 4.0.4an därifrån och välj en säker kernel, minst CF-Root.

    Du behöver ha root för detta.