Portering Tele2 -> Comviq?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av svenix, 3 jul 2012.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Är det någon som vet om det går att göra en portering från Tele2 abonnemang och få numret med till ett Comviq kontantkort? Och i så fall om det gäller tre månaders uppsägning även då när det är inom samma företag?

    Min baktanke med det hela är att det sedan skall vara lättare att portera till valfri operatör från ett kontantkort och inte behöva strula med uppsägningstider då.

    Jag ringer ganska lite så det är helt ok för min del att köra på kontantkort ett tag.
     
  2. swedebear

    swedebear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3T
    Japps det går alldeles utmärkt att göra, ring Tele2's uppsägningsavdelning så fixar de det (Blir en så kallad konvertering till Kontantkort). Tror det är 3 månaders uppsägningstid fortfarande, om du inte har bindningstid kvar
     
  3. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Man kan ju knappat kalla det för portering, eftersom Tele2 och Comviq är samma företag. Inte som Telia och Halebop som verkligen konkurrera med varandra. Tele2 är abonnemangsavdelningen medans Comviq är kontantkort. Så vill du ha ditt tele2 nummer flyttat till ett kontantkort så skall det ta några minuter typ.
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har ingen bindningstid kvar på abonnemanget. Men tre månaders uppsägningstid har jag som alla andra.

    För att förbereda ett ev. operatörsbyte känns det som en smart idé att flytta över numret till ett kontantkort. Antagligen får jag då vänta tre månader innan den ändringen går igenom, men sedan är jag fri att hoppa på vilket erbjudande som helst från valfri operatör utan att behöva gå igenom träsket med tre månaders uppsägningstid.

    Ett kontantkortsnummer kan man väl portera över på direkten?

    Är det någon som faktiskt har provat denna varianten?
     
  5. Hassizle

    Hassizle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Konkurrerar Telia och Halebop med varande? Konstigt för jag var inne i Telias butik igår för att byta ut en trasig Thompson router och där hade de en hylla för Halebop grejer och Halebop reklam, inne i Telia mobilen?
     
  6. swedebear

    swedebear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3T
    När du porterar så kan man begära att få en slutfaktura på uppsägningstiden och därigenom kan man portera direkt, alternativt så kan man kontakta den operatör man vill portera till så kommer det att komma en slutfaktura på uppsägningstiden. Kontentan är alltså att man kan portera "direkt" från ett abonnemang också, men du får slutfaktura på uppsägningstiden.

    I övrigt så stämmer det att porteringen går igenom direkt när du har ett kontantkort (Tänk på att saldot du har vid porteringstidpunkten förverkas)
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jo, det är klart att man kan göra så och det är väl det operatörerna hoppas på. Att alla ska tvingas betala tre månaders "straffavgift" när de byter operatör.

    Mina funderingar handlar mer om att slippa denna "straffavgift"...
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Troligtvis är det något som är mer eller mindre omöjligt - denna avgift finns där för att den ska betalas ;)

    Skämt åsido, men möjligtvis att du kan slippa den om du får prata med någon väldigt generös medarbetare på Tele2s kundtjänst. Annars kanske du kan göra någon deal med att du måste ladda på med X kr två månader eller liknande.
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nja, min tanke var att slippa "straffavgiften" genom lite planering... ;)
    Om jag säger upp mitt Tele2 abonnemang och begär att numret efter uppsägningstidens utgång flyttas över till ett Comviq kontantkort, så är jag sedan fri att välja vilken operatör jag vill. :)

    Kräver ju att man planerar tre månader i förväg. Men å andra sidan, om jag gör det nu så har jag sedan hela hösten på mig att välja och vraka bland alla erbjudanden som kan tänkas komma.
     
  10. Loxus

    Loxus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    568
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Tele2 och Comviq är olika bolag.
    Dock ingår dom säkert i samma koncern eller nåt :P

    ....höll jag på att skriva, men det stämmer inte. Comviq är bara ett varumärke :)
     
  11. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Om jag inte minns helt fel så är halebop dotterbolag till Telia.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  12. acr

    acr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Stämmer. Halebop är deras "budget" bolag.
    Det är ungefär som Tele2 & Comviq med andra ord.
    Tele2 = abbonemang
    Comviq = kontantkort.
     
  13. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Halebop är inte ens ett eget bolag utan är ett varumärke hos TeliaSonera.
     
    acr gillar detta.
  14. tola63

    tola63 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tänk bara på att ett nummer inte kan porteras/konverteras om inte abonnemanget är öppet.....gäller samtliga operatörer....
     
  15. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Det är sant. Men ja, Telia och halebop är konkurrenter. Till skillnad mot Comviq och Tele2 så har både Telia och Halebop abonnemang och kontantkort, men vänder sig till olika användartyper. Halebop vänder sig, som någon redan sagt, till de som vill ha billiga priser men ett bra nät och Telia för de som inte bryr sig om priset. Tele2 och Comviq är helt enkelt abonnemang och kontantkort. Tele2 säljer t ex inte Kontantkort (har gjort en gång i tiden däremot, men det var oftast till företag) och Comviq säljer inte abonnemang (Förut sålde de abonnemang till privatpersoner, men inte nu längre).

    Tele2 och Comviq har samma kundtjänst och samma tjänster. Halebop och Telia har inte alltid samma tjänster och har inte samma kundtjänst. Du kan oftast inte som Halebop användare ringa till Telias kundtjänst och be dem hjälpa dig. Visst, ge dem en riktigt bra snyfthistoria så kan de möjligen hjälpa till. hehe. Men oftast säger de, skriv till Halebop. Så ja, Halebop och Telia konkurrera på samma vilkor, vilket inte Tele2 och Comviq gör. Tele2 hade däremot en liknande konkurrenssituation i Optimal Telekom (som också tillhörde Tele2). Tango-kontant och Parlino kontant var samma sak (var ju operatörer som Optimal Telekom startade) och konkurrerade med Comviq kontant. Så Tele2 och Optimal Telekom konkurrerade med varandra och på kontantkortssida konkurrerade Comviq kontant med tango och Parlino. Tele2 och Optimal Telekom konkurrerade om samma kunder, vilket troligen inte var så lyckat och därför lade Tele2 ner operatören.

    Så Telia och Halebop är konkurrenter och vilt skilda företag inom Telia-Sonera koncernen men sammarbetar förstås i Telias Butiker. Medans Tele2 och Comviq är inte konkurrenter i egentlig mening, utan snarare ett sätt att skilja abonnemang och Kontantkort ifrån varandra.

    Inte riktigt. Halebop är en egen operatör och eget varumärke, men tillhör enbart i ägarform Telia-Sonera. Comviq är t e x inte ett självständigt företag. Men visst Halebops kundfokus är att konkurrera med Tele2 och Comviq, så slipper Telia göra detta. :) Smart. :)
     
    Last edited: 15 jul 2012
  16. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jo, de är ett EGET varumärke och är ett eget bolag. Inte ett dotterbolag till Telia. Utan ägs utav Telia-Sonera.
     
  17. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Kolla gärna vilket organisationsnummer Halebop har och jämför med Telias. Ett tips är att de är VÄLDIGT lika ;)

    Halebop: 556103-4249

    Överbevisa mig gärna. Jag ändrar gärna min ståndpunkt om det framkommer information som motsäger det jag hävdar.

    Edit:
    Enligt inlägg #18 nedan så är organisationsnumret 556430-0142 (TeliaSonera Sverige AB). Dock verkar varumärket Halebop ligga under 556103-4249 (TeliaSonera AB).
     
    Last edited: 15 jul 2012
  18. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 056
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Enligt https://www.halebop.se/om-halebop har Halebop Org nr. 556430-0142

    Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2
     
  19. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Mitt tips, för att slippa att gå mellan kontantkort är att göra en preliminäruppsägning. Då börjar din uppsägningstid löpa direkt, men abonnemanget löper eftr 3 månader "dag för dag" så att säga, dvs efter 3 månader blir det ingen straffavgift, utan du betalar endast fram till och med samma dag som du använder abonnemanget.
     
    sonab och svenix gillar detta.
  20. wMathy

    wMathy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    "Halebop är en mobiloperatör som startade sin verksamhet i maj 2000 och då erbjöd tjänster för mobiltelefoner. 2001 förvärvades bolaget av Telia [1] och i mars år 2002 lanserades Halebop kontantkort. Efter att ha varit en renodlad kontantkortsoperatör lanserades den 4 december 2007 Halebops första abonnemang. Halebop ingår i TeliaSonera-koncernen, men är inte ett dotterbolag utan ett eget varumärke och har ett eget tjänsteutbud. Enligt Svenskt kvalitetsindex (SKI) har Halebop de mest nöjda mobilkunderna 2008, 2009, 2010 och även 2011.[2] Halebop går i Telias mobila nät."