Guide: Root till X10 Mini

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Ascii, 9 dec 2010.

  1. youknas

    youknas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    såg ungifär ut så ja. har nog fått ordning på det. verkar som om det gå bra nu iaf. :)

    Jag har fått in ett nytt pogr som heter superuser på mobilen. hur använder jag det?

    Jag vill kunna ta bort alla onödiga spel och pogram jag har på min mobil nu.
     
    Last edited: 30 okt 2011
  2. bashar

    bashar Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    27 nov 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hallå kan nån hjälpa mig ..

    jag skulle roota min x10 mini pro och det som hände att när jag sätter på mobilen står det sony ericsson bara och den e heeelt död , den funkar inte ens , den kan vara så hur länge som helst, det står bara soney ericson :(

    hjälp mig nån :(
     
  3. herorich

    herorich Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Precis som bashar så har jag trattat mig..

    Jag rootade med flashtool, försökte låsa upp bootloadern med flashtool men det gick inte och det stog något i stil med "BOOTLOADER: UNROOTABLE"

    Jag la in xrecovery enligt denna guide: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=950324 därefter gjorde jag en backup.

    Sen försökte jag i min enfald, trots instruktionerna att man skulle ha en annan kernel, lägga in minicm7. Den installerades men med följande felmedelande "Should have kernel flashed to atleast ics-nAa 01".

    Nu är jag som bashar fast vid Sony Ericsson texten när jag försöker starta telefonen.

    När jag håller in "back" och pluggar i sladden så säger flashtool detta: "Device connected in flash mode" sen tar det mellan 5-10 sek så startar telefonen upp till sonyericsson igen och flashtool säger:

    "Device connected wiith USB debugging off"
    "For 2011 devices line, be sure you are not in MTB mode"

    Vad gör jag nu??
     
  4. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    För det första ska du inte ha xrecovery, utan du ska ha Clockworkmod.
    För det andra ska du göra som en guide säger. Säger den att du måste ha en annan kernel så ska du göra som guiden säger :)

    Det du nu får göra är att återställa med PCC eller SEUS till stock sony ericsson-mjukvara.
    --
    clockworkmod förkortas till cwm.
    pcc = pc companion
    seus = Sony ericsson update service.

    Tapatalked from Note
     
  5. herorich

    herorich Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    facemeat:

    Vad jag fattade det så var man tvungen att ha upplåst bootloader för att lägga in cwm?

    Jo jag vet att man ska FÖLJA guiderna, men "det kan gå".. ;)

    Jag laddade ner PCC tidigare men missade "reparera telefonen". Nu har jag återställt den, det var ju barnsligt enkelt!

    Går det inte att låsa upp bootloadern om telefonen är operatörslåst?
     
  6. herorich

    herorich Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nu blir jag förvirrad..

    Jag körde pcc "reparera telefonen".

    Öppnade flashtool och rootade, sen körde jag "bootloader unlock" och fick följande medelande:

    Flaching loader
    Loader: S1_Loader_Root_8e35 - Version: R4A045/Bootloader status: ROOTED
    Phone already unlocked
    You can safely reboot in normal mode
    Ending flash session

    Betyder det att bootloadern redan är upplåst?
     
  7. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Det ska gå.





    Följ min guide:

    Ansvarsfriskrivelse: Jag tar självklart inget ansvar för vad du gör med din telefon, detta sker helt på egen risk, du riskerar att förstöra din telefon och du förlorar eventuellt garantin!!

    Alltså:

    ROM:s till mini:

    Hämta hem valfri ROM härifrån. I skrivande stund verkar MiniCM7 som det "bästa" valet men surfa runt på XDA och jämför de olika ROM:arna.

    ROM:s till mini pro:

    Ladda hem valfri ROM härifrån. I skrivande stund verkar MiniCM7 som det "bästa" valet men surfa runt på XDA och jämför de olika ROM:arna.

    Sedan när du laddat ner en ROM + Gapps, ska du lägga in dessa på ditt SD-kort, helst i roten på kortet (utanför alla mappar)

    Guide:

    1.Först så ska du se till att USB-felsökning är ibockat (Inställningar -> Appar/Program -> Utveckling -> USB-felsökning)
    Sen måste du roota (ge mobilen administratörsåtkomst). Det enklaste sättet att roota är genom att ladda ner Superoneclick som funkar genom att du kopplar in mobilen i din dator och sen startar Superoneclick och klickar på root.
    Om allt går rätt till så ska din mobil vara rootad och du ska starta om mobilen för att det ska funka.

    2. När du har rootat, ska du lägga in en custom kernel. Detta är det knepigaste steget i hela proceduren, men ha tålamod och var noggrann så ska det funka!
    Först laddar du ner en kernel, exempelvis denna om du ska installera MiniCM7 av nAa.
    Sedan måste du låsa upp din bootloader
    som du gör genom att följa guiden.

    3. När bootloadern är upplåst så ska du nu byta kernel på mobilen. Det gör du genom att ladda ner Flashtool och sedan installerar det. Sen ska du ta din .ftf-kernel-fil och lägga i C:/Flashtool/Firmwares och sedan ha din mobil avstängd, starta Flashtool och välj kernel-fil och klicka på OK. När en ruta kommer upp ska du koppla in mobilen i flashläge (håll in bakåt-knappen samtidigt som du kopplar in sladden)
    När det är klart ska du bara koppla ur mobilen och sedan starta CWM, när första loggan syns så ska du börja trycka på (tryck, släpp, tryck, släpp osv) tillbaka/bakåt-knappen som finns längst ner till höger på din telefon i portrait-läge (när du inte har tangentbordet utfällt och har den som vanligt i handen). Tryck på den väldigt snabbt och ofta tills CWM dyker upp.

    4. När CWM funkar och allt annat funkar så har du redan laddat ner en Custom ROM som du vill ha (se länkar ovan). En Custom ROM är en annan sorts mjukvara/programvara som någon privatperson har gjort själv baserad på någon Android -version. Denna är helt ren från Sony Ericssons grejer och har vanligtvis Superuser installerat från början (root-behörighet).

    5. När filen/ROM:en är inlagd på minneskortet så startar du om din mobil och går in in CWM. När du är inne i CWM så ska du följa de steg som utvecklaren av din ROM har specificerat, men generellt ska det gå till ungefär såhär:
    Först gör du en backup i "backup and restore" och sedan går bakåt och väljer "Wipe data/factory reset" och då kommer allt på din mobil att försvinna, så se till att ha kontakter synkade med ditt googlekonto.
    Därefter väljer du "wipe cache partition" och sedan går till "advanced" och väljer "wipe dalvik cache"
    När allt det är klart, går du bakåt och ska nu installera ROM+Gapps och det görs på "Install zip from sdcard", scrolla ner och välj den ROM du ska installera (MiniCM7, om du nu laddat ner den) och när den installerats går du in där igen och installerar Gapps.
    Sedan startar du om mobilen.
    Om allt gick smärtfritt till så ska din mobil starta som vanligt, fast med en annan ROM/mjukvara. Kör och njut av en rapp telefon med massa ledigt minne :)

    Tapatalked from Note
     
  8. herorich

    herorich Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    jag installerade kerneln.. vid reboot så kommer följande upp istället för sony ericsson

    nAa
    freedom within
    2.6.29.6-NAa-13

    sen händer inget mer?

    jag kommer in i cwm, men vid reebot händer samma sak?

    Det jag vill med telefonen är att uppdatera till android 2.2 så att jag kan använda telefonen som surfpunkt, resten av funktionerna skiter jag i. Finns det någon ROM där jag inte behöver byta kernel?
     
    Last edited: 18 jul 2012
  9. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Har du flashat någon ROM i cwm? Annars är det ju svårt... har du följt facemeats guide ovan?

    Vet inte om det finns någon ROM där du inte behöver byta kernel...

    Rekommenderar att byta till senaste MiniCM7 (Android 2.3), vet inte om det finns någon bra 2.2 -ROM...

    Sen tycker jag generellt att det är bättre att skriva i forumet än i en guide, om man inte har synpunkter på själva guiden då...
     
  10. herorich

    herorich Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Allt fungerar nu iaf, fick in minicm7 tillslut.

    Facemeat: Tack för att du tog dig tid!

    Botze: Jag såg att det var någon tidigare som hade ställt en fråga vid problem så jag fortsatte, naturligtvis skulle jag skapat en ny tråd så att andra med samma problem lättare kunnat hitta svaret, det blir svårt när det ligger OT i en annan tråd..

    Tack för hjälpen och den goda tonen!

    /Richard
     
  11. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Haha. Varsågod för hjälpen! :)

    //Ricard ;)

    «|Tapatalked|»