Streama Spotify till förstärkaren?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Beffe, 20 jul 2012.

  1. Beffe

    Beffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej.
    Detta kan vara ett uttjatat ämne, men jag kan inte hitta någon lösning på det.

    Jag vill få tag på en lösning likt Airplay helt enkelt. Finns det? Det jag är ute efter är att streama Spotify via Wifi från min telefon/platta direkt till förstärkaren utan att behöva ha igång datorn eller liknande. Har kikat på en massa tredjepartsprogram men ingen som stöder Spotify. Har ni någon lösning på detta?

    Hjälp! Vill inte gå över till äppleskruttarna bara för detta...
    Är det Nexus Q som gäller? Eller Apple TV? Finns det inget liknande som Airport Express till Android?
    Tack!
     
  2. MrKindell

    MrKindell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har brottats med samma problem. Vill med streama spotify via min telefon/platta till ljudanläggningen. Frågar man folk i hifi butikerna så står dom som frågetecken. Så där får man ingen hjälp.
    Jag har testat spotimote appen och den fungerar riktigt bra. Bygger ju dock på att du har spotimote server installerat på en dator. Tyvärr.
    En ljudanläggning som stödjer spotify+android via wifi hade ju varit kanon!
     
  3. Verrox

    Verrox Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Går det inte att koppla in en bluetoothmottagarr i förstärkaren bara och sen para ihop dom? Kostar väll en hundring på ebay:)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
     
  4. Mikey

    Mikey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det går alldeles utmärkt, köpte en på webhallen får några hundralappar.
    Dock så kan det nog finnas folk som tycker att ljudkvalitén blir lidande av att köra via blåtand.
     
  5. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Om du har en nas kan du alltid köpa en bättre beggad Squeezebox Classic. Vet inte vad de kan kosta nu, men ca 500:-? Vissa nasar (ReadyNAS och Synology bland annat) har officiellt stöd för Logitech Media Center som Squeezebox använder sig av för att strömma musiken. För andra, ex (äldre?) Dlink, finns det guider för hur du installerar det på just den nasen. För att få Spotify att fungera på en Squeexebox Classic finns ett 3:eparts plugin till (i alla fall) de officiella releaserna av ovannämnda Logitech Media Center vilket faktiskt fungerar fantastiskt bra. Officiellt Spotifystöd finns för bla Squeezebox Touch.
    Utöver webgränsnittet finns såklart appar till Android för att styra Squeezeboxen. Detta kan kanske verka lite omständigt, och du kommer nog undan med en tusenlapp som billigast (kompatibel nas + sb), men å andra sidan får du en mycket bra uppsättning där du inte enbart kan köra Spotify utan även mp3, flac, ogg vorbis och webradio utan att behöva att tänka på att slå på någon dator (förutom nasen då).

    Tillägg:
    Givetvis skulle du kunna köpa enbart en Squeezebox Touch då nasen främst är till för att installera serverprogramvaran och den installeras separat i Touchen.
     
    Last edited: 20 jul 2012
  6. Thulo

    Thulo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Så brukar jag göra, använder min mw600 och en enkel kabel rakt in i stereon. Funkar helt ok.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Qn låter dig bara streama från google music eller youtube som svensk än så länge. Eftersom de nämnt att den inte släpps i AOSP så får man väl hoppas att de släpper stöd för andra tjänster som t.ex Spotify eller att xda löser det på ett bra sätt. Man kan köra andra appar på den men det tycker jag förstör syftet, att kunna styra den direkt från youtube eller musicappen är grymt skönt.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
     
  8. marreboy

    marreboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Letade också länge efter något att streama spotify till förstärkaren med. Provade bluetooth dongel och visst blir det ljud men inte är det någon njutning att lyssna på. Låtar som låter underbart via hörlurar blir tunna och tråkiga. För mig blev lösningen XBMC 11 med inofficiellt Airplaystöd och en iPad. Trist men det var det enda som funkade utan att tappa massor av kvalitet. Sen är jag inte trogen något märke eller företag utan jag vill ha lösningar som funkar bra.

    Kanske inte ett svar som ni vill ha men jag hittade inget som funkade med acceptabel kvalitet och funktion med Android. Hoppas att det kommer såna lösningar snart för det behövs.
     
  9. sir_erken

    sir_erken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nokia har en bluetooth dongel som funkar bra, riktigt bra ljudkvalitet.. Tror den kostar ca.. 500kr.. Snygg är den också, ser ut som en puck

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  10. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
  11. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Det här har länge varit en nackdel med Android om du frågar mig. Nu sätter jag mitt hopp till Nexus Q och XDA. Förhoppningsvis funkar Spotify till Q inom en snar framtid.
     
  12. rblom

    rblom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kör också på Nokias MD-20W fungerar problemfritt, hittar telefonen direkt när man sätter på BT:n på telefonen/datorn
    (efter första parkopplingen). Riktigt bra ljudkvalitet också! Dock ska sägas att jag inte fått NFC att funka.


    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  13. Beffe

    Beffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har kört med Blåtandsdonglar tidigare och det är värdelöst (enligt mig). Är ingen audiofil men då jag kört så har ljudet hackat betänkligt. Nej, vill köra via Wifi.

    Tack för alla svar! Då vet jag att vad som gäller. Har gjort precis som du MrKindell och frågat runt i Hifi-butiker. De brukar mest stå som fån tillbaka.

    Jag får hoppas på Qn också då. Vad tror ni om tiden? Inom ett år? Hänger det bara på xda, eller måste Spotify också vara inblandade?
     
  14. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Jag tror (men vet inte) att även Spotify måste moddas (såvida man inte vill köra Spotify direkt från Qn men då tappar man ju poängen lite). Frågan är ju om Spotify själva fixar detta om det rör sig om hackade Nexus Qs. Det är nog tveksamt. Däremot så kanske XDA fixar en moddad Spotify apk.

    Själv tänkte jag försöka ha lite is i magen och se vart det bär innan jag ser mig om efter någon annan lösning.
     
  15. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
  16. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Detta är en brist i Android, appar kan inte komma åt ljudströmmen som skickas till handsfree/högtalaren så det går inte göra en app som streamar ljudet från andra appar (spotify i det här fallet, men gäller alla streamade ljudtjänster).
    Visst går det hacka en rootad telefon, men det skapar knappast en massmarknad för tillbehör.
    Vi får hoppas på Android 5.0 för att få nåt som liknar airplay...
     
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Det hade varit riktigt intressant att se om Spotify har något att säga angående Qn. Att styra Qn mha Spotify likt så man kan styra Qn mha Music hade varit en dröm.. Qn lämnar en del önskemål så det ser ut i Sverige nu.
    Och ja jag förstår givetvis att det är hemligheter och ev vill inte Google släppa in någon på Qn med liknande ev konkurrerande tjänster men det kanske är något som de blir tvingade till om konsumenterna röstar med plånboken.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  18. MrKindell

    MrKindell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag skulle gärna ta i mot lite mer info om detta med Squeezebox. Låter intressant. Jag har ett NAS hemma. Just en Synology 212j.
    Men jag har ingen musik på mitt NAS. Jag vill enbart kunna gå in i lägenheten slänga på en låt från spotify via telefonen och det spelas i högtalarna i lägenheten. Då behöver jag väl inte blanda in mitt NAS? All musik ligger ju i molnet i spotify.
    Så har jag förstått det hela rätt då? Räcker väl då med att köpa en squeezebox med spotify stöd. Koppla den till mina högtalare sedan styr jag min squeezebox via telefonen?
     
  19. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Du har förstått det hela halvt rätt.
    Det du behöver NASen till är, som jag skrev i tillägget, enbart att installera serverprogramvaran för Squeezeboxen. I ex Squeezebox Touch och Squeezebox Radio (som du ej kan koppla till extern förstärkare) är denna serverprogramvara inbyggd och då behöver du alltså ingen NAS. Spotifyintegrationen ligger alltså i servern. Om du inte vill använda NASen behöver du alltså köpa en Touch och de verkar gå på ca 1900.
    Eftersom du redan nu har en Synology kan du installera serverprogramvaran på den och på så vis komma undan med enbart Squeezebox Classic som du då såklart redan kopplat till en befintlig förstärkare.
    I Touchen kan du använda både den officiella Spotifyversionen och 3:eparts pluginen, medan du i Classic enbart då kan använda 3:eparts.

    Själv har jag både en Squeezebox Classic och en Radio och använder enbart 3e-part då den fungerar på båda och fungerar minst lika bra som den officiella.
    För att göra det hela lite mer klart så använder du alltså inte Spotify-appen i telefonen utan antingen går du in på din NAS med portnr 9002 för att få upp Logitechs Media Center web-gränssnitt för att styra Squeezeboxen och Spotify med eller så laddar du hem en Squeezebox-app från Google Play
     
    MrKindell gillar detta.
  20. hjoensson

    hjoensson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sonos system är perfekt för detta. Gå in på Hifi klubbens site och läs.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2