Roota Xperia Pro med ICS

Diskussion i 'Xperia pro' startad av Sharpless, 31 jul 2012.

  1. Sharpless

    Sharpless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har funderat på att installera Cyanogenmod på min Xperia Pro med ICS (4.0.4). Där börjar problemen. För att kunna roota behöver jag låsa upp bootloadern, och innan jag gör det vill jag ta backup på telefonen, men för det verkar det mer eller mindre krävas att jag har root.

    Någon som har tips på hur jag ska gå tillväga?
     
  2. flexbusterman

    flexbusterman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Moment 22 : /

    Om jag var du skulle jag testa X-parts. Verkar gå göra "Auto-Magical Nandroid Backup" och tror inte det kräver ROOT.

    Jag brukar bara köra SMS Backup & Restore, sen kopiera över hela minneskortet till datorn och hålla tummarna. Har funkat hittils ;)
     
  3. Sharpless

    Sharpless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    x-Parts krävde root. :(

    Jag får väl försöka mig på att bara ta backup på SMS, och hoppas att det inte blir några andra problem. Program går ju alltid att installera om, även om det är lite lagom segt.

    Får bli till att köpa en kortläsare, så jag enklare kan backa av SD-kortet.


    Och går det åt helvete får jag väl skaffa en ny mobil.
     
  4. flexbusterman

    flexbusterman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag tror att du måste installera om alla program när du byter ROM oavsett.
    Men det finns auto restore, kanske funkar lika bra.

    Som jag har förstått det är enda faran ifall man flashar något som är gjort för en annan hårdvara. Så länge du är säker att det du försöker flasha är till Xperia Pro borde det vara lugnt.
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Tror inte du behöver låsa upp bootloader för att roota!

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1642480 Kolla listan på root, leta efter DoomLoRD metoden.

    Vill själv lägga in en ROM men det är trixigt, har gjort det tidigare på x10 mini pro men då hade jag en guide att följa :/
     
  6. flexbusterman

    flexbusterman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det stämmer! Som jag skrev i den här tråden lyckades jag, men det tog TID. Det var först när jag skulle byta rom som jag låste upp bootloadern.
     
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Nu har jag försökt roota enligt ovan, dvs enligt mitt eget tips, men det vill sig inte. Och efter att läst runt lite verka det vara för att jag har Version 4.1.B.0.431.... det verka som man måste nedgradera, sen roota, sen uppgradera igen. Inte helt säkert hur det hänger ihop, det är sent och jag är trött efter att läst på diverse sidor ;) men om någon vet hur man gör kan ni ju dela med er
     
  8. jontep0nte

    jontep0nte Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  9. Sharpless

    Sharpless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu försökte jag roota. Följde guiden till punkt och pricka (tror jag iaf). Men! Själva rootningen misslyckades (kollat med Root Checker), jag fick bara en massa permission denied när jag körde runme.bat. :(
     
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Länken i jonteponte metoden är samma som på xda-forumet. Har du testat göra det utan att ha igång antivirus, har för mig att jag läste det någonstans.

    Ps. misslyckades själv med rooting igår, lyckades oxå wipe hela telefonen eftersom jag försökte flasha allt och inte bra kernel i sista steget :/ vad som är bra är att jag inte behöver göra back-up längre, vad som är dåligt är att min tangentbords layout är helt fel nu (trycker "ä" får "?"). Me=Noob :P
     
  11. jontep0nte

    jontep0nte Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om du menar guiden jag postade så råkade jag först ha igång flashtool i bakgrunden när jag skulle roota, något som inte fungerade. När jag sedan gjorde om allt (flasha tillbaka originalkernel, flasha 4.0.3kernel, roota) utan flashtool och antivirus igång fungerade det felfritt :)
     
  12. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Edit: Det stämmer man ska inte ha några ADB-processer igång när man rootar.
     
    Last edited: 3 aug 2012
  13. Sharpless

    Sharpless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Får försöka testa igen då. Det gick ju bra att flasha om, utan att telefonen brann upp iaf. ;)
     
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Förlåt skulle stå "roota", som jonte föreslår ha inte igång flashtool samtidigt och kolla i datorns aktivitetshanterare att du inte har igång några adb processer.
     
  15. Sharpless

    Sharpless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tror jag hittade var problemet ligger, verkar som om flashningen misslyckas fullständigt, dvs jag får inte in 4.0.3-kerneln.
     
  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Vad händer när du startar om telefonen efter att du flashat ner den till 4.0.3?
     
  17. Sharpless

    Sharpless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Den startar som den ska, och det står att jag kör 4.0.4.
     
  18. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Följer du stegen i länken ska det funka ... Du har inte missat det som står först av allt:

    Go to settings > Security > Mark "Unknown sources"

    Settings > Developer options > Mark USB debugging

    Settings > Xperia > connectivity > USB connection mode > select MSC mode

    Du måste ställa in allt det på telefonen innan du sätter igång
     
  19. Sharpless

    Sharpless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Avmarkerade/ändrade allt till grundinställningar och sedan tillbaks till "Flash-inställningarna". Nu funkade det.
     
  20. Cesno900

    Cesno900 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Sitter och försöker roota själv men det går inte bra, allt verkar så krångligt. Jag har prövat med DoomLord men jag får massa read-only meddelanden i loggen och den vägrar roota. Prövade sedan med SuperClick och då får jag bara waiting for device och följde några tips i kommanterarna och prövade flera gånger, hände ingenting.

    Nu tänkte jag pröva flasha rom till en annan uppdatering, tror det är ICS 4.0 B något. Det står dock "wipe" och det är ju lite jobbigt speciellt om jag får något problem och jag kan inte ha backup på apps utan root.

    Jag försökte också unlocka bootloadern (kollade service menu och där stod det allowed yes) men det gick inte heller därför Windows hittade inte drivern för fastboot...

    Hur kommer det sig att det är så krångligt? Vad är det som hindrar de att sälja root access från början?