Kamera problem me DEFY+

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av FrieNemY, 5 aug 2012.

  1. FrieNemY

    FrieNemY Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjejen skaffa sig en NY Defy+ för ett ca 1 månad sen för att hon behövde en Ny o stryktålig mobil (me tanke på hennes jobb). Kameran e en VÄLDIGT viktig sak me tanke på att hon tar mkt bilder.

    Men nu ikväll skulle hon försöka ta lite bilder och filma medans vi var på en Föreställning men bilderna/filmerna blev då minsann INTE bra alls.
    Trodde att kameran ligger på 5MP och så e d oxå inställd men bilderna e riktigt dåliga....Speciellt i mörker. Mkt Pixlig.

    E d verkligen meningen att d ska vara såååååååå Dålig kvale trots att d e 5MP?? Tom min Egna gamla LG HB620 me sina 2MP tar bättre bilder.

    VAD kan vi ha missat???? :ehm:
     
  2. Spititid

    Spititid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kolla då hon har igång kameran så öppnar man inställningar med symbolen 4 små rutor i hörnet, och öppna inställningar,den kan vara i läget 1 MP?.
    Upptäckte att min var inställd på 3MP. men det går nog åt mera minne om man har den på 5MP så man kanske får skaffa sig ett större minneskort,men man kanske inte alltid fotar på högsta upplösning och då man vet om inställningarna kan man ändra efter behov.
    Sen så finns det olika bildlägen men det har hon kanske koll på?
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Blir det samma problem i bra ljus? För många kameror presterar dåligt i dåligt ljus..

    Bara för att en kamera har högre upplösning än en annan, så betyder den inte att bilderna blir bättre. Det har väldigt mycket att göra med optiken :)

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  4. FrieNemY

    FrieNemY Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej....d e mest bara på kvällen som d blir riktigt dåliga bilder :-(
    Blir typ grön pixlig.

    Har sjv en anna mobil än hon har o där e d inga problem me att ta bilder när d e mörkare....o då snackar vi om en mobil som e 2-3 år gammal.

    Då "Borde" ju en nyare o dyrare mobil prestera bättre...Kan jag tycka iaf!!!
     
  5. FrieNemY

    FrieNemY Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag var med då när hon skulle ta bilderna o det var d 1st jag kollade efter. O rätt som d var så var d inställd på 3 MP...men jag ändrade d till 5MP....ftf samma problem :-(
    testade dom olika effekter o filter o allt annat för att se om NÅT utav skulle bli bättre...tom Exponeringen har jag testa att höja elr sänka...ingen skillnad precis!!
    Funderar startk på att kontakta Motorola o kolla me dom om d verkligen ska behöva vara så dåligt :-(
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du möjlighet att posta en bild tagen i dåligt respektive bra ljus här? Eller länka.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  7. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Gammal tråd men...

    Att tro att det är pixlarna det hänger på är helt fel.
    Antalet pixlar säger egentligen ingenting om hur bra kameran är!
    Framför allt om det fungerar i dagsljus men inte i mörker spelar det ingen roll om då så han 50 Mpixlar.
    I en liten mobilkamera kan det tvärt om vara en fördel med färre pixlar, framför allt om du ska fota i mörker! (färre pixlar på sensorn alltså, inte i inställningarna)

    Kameran i Defyn är inte speciellt bra skulle jag vilja påstå, speciellt inte i mörker, det är nog bara att acceptera tyvärr.
     
  8. Spode

    Spode Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2012
    Inlägg:
    337
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Håller med här, kanontelefon för övrigt men bilder i mörkret är den inte speciellt bra på. Helt ok bilder (för mitt bruk) i vanligt ljus.
     
  9. team@

    team@ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Som sagt ovan.. Många pixlar har inte ett dugg med bra ljuskänslighet att göra. Snarare tvärt om. Ju fler pixlar desto mindre ljus på varje pixel.

    Problemet med alla CMOS-kameror är att varje pixel har en egen bildförstärkare och det går inte att trimma in alla förstärkarna att förstärka det registrerade ljuset lika mycket. Därför blir det alltid massor av brus i låg belysning. I starkt ljus märks det inte.

    Jag hittade en kul app "Night camera" som exponerar flera gånge efter varandra och sedan räknar fram en genomsnittsbild av alla exponeringarna. Den kan då filtrera bort stor del av bruset. Funkar riktigt bra för stillastående motiv men inget att ha för actionbilder.
     
  10. seidse

    seidse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  11. Addetm

    Addetm Guest

    Hörni! sluta med särskrivandet. Kamera problem betyder inte kameraproblem. Kamera alternativ, what? använd kommatering!. Bruka riktig svenska!
     
  12. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22