Värt att köpa en Samsung 8.9?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Galaxxy, 5 aug 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Galaxxy

    Galaxxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Hej! Skulle uppskatta svar!

    Jag funderar på att köpa en ny surfplatta då jag nyligen sålde min iPad 2. Jag har en budget på ca 6-6500kr. Detta behöver nödvändigtvis inte betyda att jag måste köpa en så dyr platta. Därför går jag i tankarna att köpa en Samsung Galaxy Tab 8.9. Undrar dock om det är värt att köpa denna nu, eller håller den på att bli out-dated?

    Vad tycker du om denna platta?
    Kommer den uppgraderas till ICS?
    Vilken platta skulle ni annars rekommendera? (Helst en Samsung, Asus fungerar också)
     
  2. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Du kan kanske titta på en Asus Transformer tf300, kostar ca 3500 ny. Jag funderar själv på att skaffa en sådan.

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2
     
    Galaxxy gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om du vill ha en mindre platta än 10 tum men fortfarande större än 7-8 tum är Tab 8.9 ett bra val. Den bör får uppdateringen till ICS när som helst och då kommer den bli snabbare och roligare att använda.Hårdvaran är väl inte speciellt imponerande men funkar alldeles utmärkt så länge du inte ska spela ex. Tegra 3 spel. I så fall är Asus tf300 ett bättre val. Personligen hade jag nog köpt en Tab 7.7 som gått ner i pris rätt mycket på sistone (ex. på expansys)
     
    Galaxxy gillar detta.
  4. Galaxxy

    Galaxxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Tack för svar, den verkade riktigt bra! Jag gillade dessvärre inte designen särskilt mycket :( En skärm på 10,1 tum känns också i som det är i det största laget, men ska absolut titta på den!

    Okej, så denna platta ''hänger fortfarande med i spelet'' med andra ord? Det är som du säger, inte överdrivet bra hårdvara men jag kommer använda den till att titta på film ungefär 75 %, surfa 15 & och instagramma resten i princip. Inte särskilt krävande saker alltså.

    Btw, hur är det med ROMs, finns det många till denna platta? Kommer med stor sannolikhet roota den.

    Wow, 7.7 är riktigt intressant, jag oroar mig dock lite ang. skärmstorleken. Men den kanske ändå inte är så liten.

    Och sist av allt, går Expansys att lita på? Plattan var ju över 1000 kronor billigare där.
     
  5. Galaxxy

    Galaxxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

  6. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Du kommer ledigt klara dig med Tab 8.9 för de användningsområden du nämner. Jag har haft denna platta under några månader och var riktigt nöjd. Det finns hysade customs roms till den, jag körde en ICS-rom som funkade skapligt bra (Dock en del mindre buggar). ICS-romarna kommer dock bli bättre när den officiella ICS-uppdateringen kommer.

    Efter tag kände jag att 8.9 tum var onödigt stort så jag gick ner till Tab 7 Plus som är en otroligt smidig och bra platta. Om jag skulle köpa en ny idag skulle det dock utan tvekan bli Tab 7.7 med tanke på dess storlek, skärm, batteritid och byggkvalitet.

    Expansys går att lita på, åminstone när det gäller leveranser av saker de har i lager. Dock har jag aldrig reklamerat någon vara där, så jag vet inte hur bra de är vid sådana ärenden.
     
    Last edited: 5 aug 2012
  8. Galaxxy

    Galaxxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Tackar återigen, det får nog bli en 8.9 i alla fall. Har ju kört med en iPad i drygt ett år utan att ha stört mig på storleken.
     
  9. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Tegra 2 är väl inte den vassaste kniven i lådan vad gäller hd-film har jag för mig ;)
     
  10. limpandahlbom

    limpandahlbom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2011
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hade helt klart kört på en 7.7a har både den och en 10.1a (samma hårdvara som 8.9) 7.7an är mkt snabbare och skärmen känns inte för liten (för mig i alla fall) battertiden är betydligt bättre än min 10.1a

    Skickat från min GT-I9300 Blue via Tapatalk 2.0
     
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Gör för guds skull inte misstaget att skaffa en Transformer!! Alla lider av I/O-problem, och relativt kasst internt minne.

    Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
     
  12. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Är det så även med tf300? Jag trodde det var prime som hade de problemen.

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2
     
  13. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Har för mig den led av det också. Infinityn har iaf större I/O-problem än Primen.

    Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
     
  14. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Ok, bra att veta.

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2
     
  15. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Du kan köpa LTE varianten av Galaxy tab 8.9. Snabbt Internet som på den fronten gör den värd att behålla några år eftersom ingen annan 4G-platta har kommit än. Det som suger dock är att den inte har plats för microSD-kort.

    Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.