Problem: Min Xperia S har lagt av!!!

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Dynah, 7 aug 2012.

  1. Dynah

    Dynah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Plötsligt var den död. Jag försökte starta den som vanligt, funkade ej. Jag gjorde omstart, dvs on-knapp plus volym upp, funkade ej. Jag anslöt till laddare varpå laddningslampan började blinka rött. Nu har den gjort så i flera timmar och blinkar inte längre, utan lyser starkt rött. Men det går fortfarande inte att starta den.
    Supporten säger att all info på telefonen är borta. Det går inte att rädda. Stämmer detta? Jag har bevis inför en eventuell rättegång på telefonen och hoppas innerligt att detta går att rädda, kanske säger de så på supporten för att det kostar pengar?
    Mobilen är relativt ny, den har hängt sig nån gång förut, men gick då att starta om.
    Jag tycker det är orimligt att den lägger av redan. Den har inte blivit utsatt för fukt eller dylikt.
    Någon som vet råd...?
     
  2. Dynah

    Dynah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ingen som har nåt förslag? Den ligger och laddar och laddar men det lyser rött fortfarande. Varken mobilen eller laddare är varm. Ska det vara så? Kanske fel på laddaren?
     
  3. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    När du gjorde en omstart, väntade du då tills tre vibrationer kändes?
    Fortsätt ha laddaren inkopplad i ett antal timmar. Skulle inte det hjälpa, prova om du kan komma åt fastboot (volym upp+usb kopplas in). Dioden ska då lysa blått.
    Fungerar det finns ju en möjlighet att rädda luren, men tror tyvärr du kommer bli av med din data, såvida det inte ligger på internminnet.
     
  4. Dynah

    Dynah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det blev aldrig någon omstart eftersom inga vibrationer kom och telefonen aldrig sattes igång. Ska jag alltså koppla telefonen till datorn samtidigt som jag trycker volym upp?
     
  5. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Ok. Håll volymknappen intryckt samtidigt som du ansluter USB-kabeln till datorn.
    Men låt den ligga inkopplad till laddaren över natten först så du kan stryka den punkten.
    Fungerar laddaren förresten? :)
     
  6. Dynah

    Dynah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lampan lyser fortfarande rött, trots laddad hela natten. Hur kontrollerar man att laddaren fungerar förresten? Svårt utan annan telefon som den passar i.
     
  7. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Laddaren bör iof fungera eftersom du skrev att lampan började blinka när du kopplade in den.
    Enligt folk på xda så är den inte brickad eftersom lampan lyser.
    Kommer du åt fastboot? Isåfall finns möjligheten att flasha in original kernel eller firmware om det inte skulle räcka.
    Har du rootat telefonen?
     
  8. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Detta fenomen uppträder när mjukvaran har "kört ihop sig". Dessvärre fungerar det sällan med att köra den mot Update Service eller PC Companion. Den får dessvärre gå på service. :(
     
  9. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Ermmh, det finns inget sånt...Service ställen använder samma typ av mjukvara av SUS som oss bara med ett annat gränssnitt samt lite fler funktioner. Det är bara flasha skiten i SUS/flashtool, men eftersom han har bevis för en rättegång så är ju det inte att rekommendera.
     
  10. lindahl

    lindahl Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    CrDroid 9
    Telefon 2:
    OnePlus 8T
    ROM:
    CrDroid 9
    En kompis verkar vara med om samma sak på sin S. Den slocknade bara helt spontant någon gång under natten. Den verkar ladda då lampan lyser rött men den blir aldrig grön.

    Vad finns det för möjliga omstartsfinesser på en Xperia S? Jag är HTC användare så jag känner inte till fulknepen här. Nån som löst en sådan här sak via fastboot? Jag bad han ladda den under natten så jag kunde prova med adb kommandon.

    Finns det lösa drivrutiner för telefonen någonstans eller behöver jag hela SEUS programmet? PC companion heter det nuförtiden antar jag?
     
  11. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Power+ ljud upp tills du den vibrerar,3 gånger i snabb följt "tvingar" mobilen stänga av sig, efter det kan man prova reparera i SUS brukar lösa de flesta problemen annars är det antagligen ett hårdvarufel.


    Sent from my Xperia S
     
  12. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Verkstäderna kör med Emma och det är en flashmjukvara av en helt annan kaliber som inte är lämpad för slutanvändaren.o_O
     
  13. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Åter igen, de har exakt samma uppbyggnad, bara att Emma har tillgång till alla olika Regions mjukvaror i världen samt att den han låsa upp sim lås mm.
     
  14. barkborren

    barkborren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är ingen superproffs men min XPERIA S har samma problem. Lampan lyser helt röd haft den i laddaren ett dygn nu. Har plockat bort batteriet och mäter bara upp 3v på det (ska vara 4,2-4,3 v) kan det vara problemet att telfonen har lagt av, att batteriet inte laddas eller ger full spänning?
     
  15. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Kan vara som så att batteriet helt tomt och därefter död, stendöd. Li-po batterier klarar ej att urladdas helt och hållet. Den har en funktion som förhindrar detta och eftersom det bara är 3 volt så kanske batteriet är problemet. Jag är dock inte säker. Aja, det är de vas jag kommer på just nu och det kanske är helt fel.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  16. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Men det går väl att få igång ett sådant batteri. Kom ihåg att jag fick ladda luren jäkligt länge när detta hände för mig med en Sony Ericsson lur jag hade. Tror den var i laddare i något dygn eller mer, innan den till slut kickade igång igen.