Fråga: Är ni nöjda med er Nexus 7? Plus och minus?

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Pryltokig, 29 jul 2012.

  1. Pryltokig

    Pryltokig Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    1 324
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Jag och säkert många med mig är grymt sugen på att köpa en Nexus 7 när den kommer till Sverige i september! Ni som redan har fått hem er bebis, vad tycker ni om den? Plus/minus? Batteritid? Hur verkar displayen, kontrasten har ju fått lite skit i reviews...
     
  2. circ

    circ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Dom största fördelarna är det smidiga formatet, priset, kraftfull cpu (4 core Tegra) och gpu (12 core) samt helt ok batteritid. Den håller lätt en dag även om man spelar en del. Det är också trevligt med en Nexus-platta med "pure android". Ingen bloatware och nya Android-releaser kommer förstås till den före alla andra plattor.

    Det negativa är kontrasten på skärmen, både svart/vitt och färger.
    Det är ungefär som om gamman är satt lite för högt.
    Skärmen flimmrar även till lite lite grann då och då (väldigt subtilt dock). Det märks tydligast vid låg ljusstyrka och vit bakgrund.
    Viss svart text på vit bakgrund är också lite småsuddig i vissa program, så det är inte alltid helt klockrent att läsa text på den.
    Det är dock möjligt att ovanstående problem kan fixas i en framtida patch.

    Nackdelarna till trots så är jag nöjd med den och helt klart glad över att jag fick tag i en.
    Rekommenderas.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
     
    Pryltokig gillar detta.
  3. ubbe1

    ubbe1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Största nackdelen är hittills att det inte går att köra Flashplayer utan att roota. Jättekul gadget :-)
     
  4. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Lite störigt, men de har ju medvetet gjort så för att tvinga över företag till html5 istället.
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hade Nexus 7 under en halv vecka men sålde den p g a skärmen. Mina tankar:
    + Otroligt rapp (märkbart snabbare än andra plattor jag testat)
    + Smidigt format (dock inte smidigare än Galaxy Tab 2 7" eller Tab Plus)
    + Baksidan är väldigt skön att hålla i.
    + Jelly Bean och att man slipper bloatware
    - Skärmen kan uppfattas som suddig/flimmrig vid läsning av text (se circ:s kommentar ovan)
    - Högtalaren är inget vidare. Sämre än den som sitter på galaxy tab 2 7" och tab plus.
    - Avsaknad av microSD-plats

    Om man summerar tycker jag det är ett grymt bra köp om man kan leva med skärmen och klarar sig utan expanderbart minne.
     
    Pryltokig gillar detta.
  6. limpandahlbom

    limpandahlbom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2011
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Någon som har jämfört nexusen mot en tavla 7.7 bredvid varandra, har en 7.7a idag men sugen på en nexus för att det just är en. Exus :P

    Skickat från min GT-I9300 Blue via Tapatalk 2.0
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har inte ägt en 7.7 men testat den en del. Skulle säga att du byter ner dig, 7.7 har en närmast perfekt storlek plus bättre skärm. Du vinner knappt något alls i smidighet men förlorar skärmyta.
     
  8. limpandahlbom

    limpandahlbom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2011
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jo det är nog sant, har tvillingkortet från jobbet i de med så smidigt att ringa och navigera i bilen med den, aja får se, hittar säkert en anledning att köpa den bara för att ;)

    Skickat från min GT-I9300 Blue via Tapatalk 2.0
     
  9. slutlekt

    slutlekt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag älskar den.
    Tycker skärmen är kanon även om text kan bli lite suddig men det är bara skönt för ögonen.
    Hade en galaxy tab 10.1 innan och en Ipad 2 och denna krossar bägge tillsammans.
    Spela hd filmer gör den utan problem.
    Synd att den inte kunde ha stöd för Flash tills alla går över till html5, men men inget som stör mig direkt.
     
  10. aneben

    aneben Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har även en Tab 7.7 och måste säga att Samsung plattan känns mer premium, plus att den också har möjlighet att använda SIM kort.

    Prestanda mässigt känns de hyfsat likvärdiga.

    Jag har ändå bestämt mig för att behålla Nexus 7 och sälja Samsungen främst för att det är pure Google med Nexus plattan.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  11. asimov

    asimov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Jag är grymt nöjd med min N7:a, ligger skönt i handen för läsning av PDF/eböcker, skärmen bra för HD filmer, grafik intensiva spel som t.ex Dead Trigger flyter som smör, Jelly Bean är en dröm att använda, (smarta funktioner och utan bloatware), och batteriet håller länge så jag kan hålla på med allt det här roliga hela dagen!

    Men det är inte bara nöjen, den går att använda för enklare kontors sysslor också.
    Kalendern är underbar att använda, överskådlig men samtidigt detaljrik.
    Har även testat skriva längre email texter med externt Bluetooth keyboard utan problem.

    Det enda jag saknar är möjlighet att köra extern SD minne, men eftersom det är från Google Nexus serien, så är det busenkelt att roota den så jag kan köra OTG USB minne om så skulle behövas.

    Valuta för pengarna, helt klart!
     
  12. vastis

    vastis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 11
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch
    Jag har sedan tidigare en Galaxy Nexus och en Transformer Prime (10 tum) och nu även en Nexus 7. Jag älskar alla, och alla har sina "perfekta" användningsområden.
    Telefonen är alltid med i fickan. 10-tumsplattan är underbar med docka och tangentbord och har helt ersatt bärbar dator.

    Men ofta är telefonen för liten och 10-tummaren för stor. Nexus 7 har den perfekta storleken för t.ex. soffsurfet, stoppa i väskan och ha med till jobbet, läsa ebok utan att få träningsvärk i armarna och ont i ögonen, ta med i köket när man ska läsa ett recept osv. Jag ångrar inte en sekund mitt köp :)
     
  13. Mswidi

    Mswidi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    har bara haft min 7a i några dagar, har tidigare varit en inkörd iPhone/iPad-användare, men har succesivt till min förvåning glidit över till android. älskar flexibiliteten i min telefon kontra iPhone, och det kommer vara det stora med Nexus7an för mig

    + formatet - den går ha i innerfickan. och faktiskt är formatet helt perf se på film med.
    + vikten! kontra att ligga i sängen/soffan o se på film/läsa böcker med iPad är detta en dröm.
    + att det är android! flexibel platta som gör som jag vill (kan kräva viss övertygning såklart)
    - chrome laggar på vissa sidor
    - laddtiden, nu har jag inte originalladdaren eftersom den kom med usa-propp... men det känns som det tar evighet ladda upp den. dock är batteritiden utmärkt...
     
  14. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Förmodligen har du en laddare som inte kan eller får ge tillräckligt med ström. Jag mätte inte hur lång tid det tog men första gången jag laddade min Nexus 7 med en laddare från en galaxy tab så blev både laddaren och kabeln stekhet.
     
  15. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Mycket nöjd.

    +snabb i och med 4.1, riktigt snabb på allt
    +lagom storlek för att skriva med tummarna i "mobiltelefon läge"
    +sa jag att den är snabb? :)
    +kan streama video packade i RAR från min NAS med BSplayer. Dock så fungerar det inte lika bra för alla filmer, vissa börjar hacka efter någon minut :( (gäller 1080p, vissa 720p. Vanliga typ DIVX går hur bra som helst. Jag har inte provat lägga in filmerna på själva nexusen ännu).
    +schysst batteritid, kolla reviews på nätet, upp till 9-10 timmars filmkollande
    +schysst skärm tycker jag, vet inte varför vissa inte gillar den? de har kanske gått från superbra skärmar på andra enheter.

    -lång tid att ladda den även med originalladdaren, 3-3.5 timme från ett par procent till 100 %
    -som tidigare inlägg säger så laggar det på vissa webbsidor i chrome, jag har inte provat några andra webbläsare
    -inget minneskort, detta har inte stört mig ännu men kan tänka mig det gör det när jag vill ut och resa och vill slänga in ett gäng filmer och musik på den.
     
    Last edited: 6 aug 2012
  16. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag är sjukt nöjd med mitt köp och jag har redan fått uppleva hur pass mycket enklare och diskretare det är att sitta med en Nexus 7 på offentliga platser än med en stor 10-tummare.

    + Perfekt storlek "on the go"
    + Jellybean är verkligen smörlent. Sjukt mycket bättre än tidigare Androidversioner.
    + Google Now fungerar även i Sverige trots engelskt tal. Den tar automatiskt fram busstiderna utanför lägenheten :-)
    + Trevlig skärm som är lätt att läsa från.
    + Mycket trevlig att spela på.

    - Att konstruktionen verkar ha sina barnsjukdomar med buktande skärmar.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
     
    Last edited: 9 aug 2012
  17. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Vad som är bra med den anser jag alla andra nämnt redan så jag tänkte skriva listan över saker jag saknar, även om jag tycker Nexus 7 är perfekt i sig.

    - Mobilt bredband (3G/4G)
    - SD-kort, jag köpte 8GB nu från Bazula.se och det är egentligen det enda jag ångrar i köpet att jag inte valde 16GB istället.
    - Laddningen tar en jäkla tid men straxt innan jag skrev detta läste jag en annan tråd här och visade sig att det antagligen beror på vilken laddare man använder.
     
  18. zhoulom

    zhoulom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Japp jag använder original laddare med adapter och den laddar fullt på ca 2h.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  19. Teji

    Teji Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har nu fått min och använt den i kanske 12 timmar.
    Jag kan bara säga en sak och det är ett minus, skärmen har för jävla dålig kontrast. Det "svarta" i menyerna är inte svart, det är grått. Det är jävligt tråkigt att den ska vara så pass mycket sämre än mina andra enheter med IPS-panel. Annars är jag bara positiv.
     
  20. thamurdoc

    thamurdoc Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jättenöjd med min nexus 7, saknar flash stödet dock men det fasas ju bort så.
    Annars finns inget att klaga på, skärmen på min tycker jag har väldigt bra kontrast men då har jag ingen annan enhet att jämföra med så.