Fastnat på boot-skärm

Diskussion i 'Galaxy Gio' startad av -Henric, 15 aug 2012.

  1. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    331

    MINA ENHETER

    Min bror har en Samsung Galaxy Gio (GT-S5660). Jag hjälpte han att ROOTa den och jag lade även in CyanogenMod 7 på den för ett tag sedan och allt var frid och fröjd.

    Sedan överklockade han telefonen från settings och den lade genast av. Nu kan man starta telefonen i CWM Recovery och Download-mode. När man sätter igång telefonen så fastnar den på boot-loggan som finns till ROMen och den kommer inte längre än så. Jag testade att göra en Wipe Factory Reset från Recoveryn, även Wipe cache och Wipe dalvik cache men fortfarande kunde jag inte komma förbi boot-loggan.

    I Recovery:n så kan jag inte göra en USB-mount för att komma åt filer på datorn. Oavsett hur jag kopplar in telefonen så kommer det fram "En USB-enhet känns inte igen". Detsamma gäller när jag försöker komma in i Download-mode.

    Jag laddade ner en annan ROM till datorn och lade in på mitt minneskort, vilken jag kopplade in i hans telefon sedan och testat att installera en annan ROM via CWM men det verkar enbart leda till att den boot:ar upp och fastnar på loggan, vilken borde försvinna efter i alla fall 30 minuter. Men nej då :P

    Finns det någon som har tips på hur jag kan göra?

    Tack på förhand!
     
  2. AlbanianGhost

    AlbanianGhost Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    prova med att innan du installerar en custom rom atåterställa tel till fabriksinställningar, sedan laddar du upp den nya custom romen sen startar du om och gör en återställning till fabriksinställningar till för att få bort eventuella buggar.
     
  3. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Om allt var frid och fröjd innan han överklockade den. Varför då inte bara gå in i cwm och flasha in cm7 på nytt? Naturligtvis med en full wipe före? Varför prova med en annan rom?

    Om inte detta fungerar föreslår jag att du provar flasha in en rom med Odin via downloadläget.

    Hur som, kört är det ju inte eftersom du kommer in i både recovery och download.

    Skickat med min GT-P7500 som kör CyanogenMod 10 Jelly Bean
     
  4. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    331

    MINA ENHETER

    Redan prövat.





    Därför att det inte går att installera varken CM7 eller någon annan ROM med wipe innan och/eller efter då den enbart fastnar på boot-loggan.

    När jag kopplar in telefonen (Download-mode) i datorn så hörs inget ljud och ingen som helst reaktion i Odin.



    -- Tapatalked --
     
  5. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Hur kan du komma in i download-läget men inte recovery?

    Skickat med min GT-P7500 som kör CyanogenMod 10 Jelly Bean
     
  6. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    331

    MINA ENHETER

    Jag KAN komma in i både Download-mode och CWM Recovery. Jag kan installera ROMs från CWM men fastnar ALLTID på boot-loggan och det spelar ingen roll hur länge jag väntar. Odin ger ingen som helst reaktion när jag sätter telefonen i Download-mode och kopplar in i datorn.

    Det är aningen frustrerande då man är så nära men ändå så långt borta.



    -- Tapatalked --
     
  7. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Ok, jag kanske skulle läst bättre? :-) det verkar som att din bootimage har pajat. Då måste du hitta en rom-fil som du kan flasha med odin som innehåller en bootimage. Prova leta reda på en komplett stock-rom.

    Skickat med min GT-P7500 som kör CyanogenMod 10 Jelly Bean
     
  8. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    331

    MINA ENHETER

    Dessvärre så kan jag inte installera någonting i Odin då den inte reagerar när jag kopplar in telefonen (startad i Download-mode) i datorn. Har som sagt bara kunnat flasha via CWM men då fastnar den som sagt. Har även testat med en flashbar Stock Samsung FW via CWM :(



    -- Tapatalked --
     
  9. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Har du kies igång på datorn? Du måste ha det avslaget för att odin skall hitta telefonen.

    Skickat med min GT-P7500 som kör CyanogenMod 10 Jelly Bean
     
  10. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    331

    MINA ENHETER

    Kies är inte installerat på datorn.



    -- Tapatalked --
     
  11. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Har du provat med olika usb-portar?
    Och du startar först Odin, startar därefter telefonen i downloadläget, och därefter kopplar in usb kabeln i telefonen?

    Skickat med min GT-P7500 som kör CyanogenMod 10 Jelly Bean
     
  12. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    331

    MINA ENHETER

    Prövat alla ISB-portar och har även testat att starta Odin först sen Download-Mode och tvärtom.

    Jag börjar ge upp hoppet för telefonen. Det är inte hans första-telefon som tur är så det är inte jätteviktigt att få igång den




    -- Tapatalked --
     
  13. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Hmm. Jag tror inte att det är kört, vi måste bara hitta problemet. Mig veterligen har det alltid gått att fixa en telefon så länge man kommer in i download resp recovery-lägena.

    Har du någon annan dator att testa med? Vilken Odin version kör du med?
     
  14. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    331

    MINA ENHETER

    Jag har testat med 1 annan dator och där kom "En USB-enhet känns inte igen", men jag tror inte jag testade Odin och Download-mode på den datorn.

    Jag körde med den Odin som man finner på samfirmware.com om man klickar på Gio, där finns "Flashprograms". Har inga siffror i huvudet gällande just den biten, men den Odin har fungerat på min gamla Gio som jag använde.
     
  15. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Vad händer om du kopplar in telefonen i datorn utan Gion i downloadläget nu? Får du "En USB-enhet känns inte igen", eller kopplar den in som den skall?
     
  16. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    331

    MINA ENHETER

    Då får jag "En USB-enhet känns inte igen" och om jag går in på inställningar för telefonen i Enhetshanteraren så står telefonen som "Unknown device".
     
  17. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Men här låter det som att det är något fel. Om du först startar upp Odin och därefter startar telefonen i Downloadläget och när det är klart sätter in USB kabeln i telefonen. Då skall du inte få upp något windowsmeddelande utan det skall märkas i Odin direkt. Det verkar som att Odin inte fungerar som det skall, vilket jag var inne på tidigare brukar bero på att KIES ligger och blockerar Odin, men KIES har du ju inte installerat. Hmm...

    Kan du prova med Odin på en annan dator? Odin 4.42 är den som jag använder.
     
  18. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    331

    MINA ENHETER

    Jag får pröva Odin 4.42 på den och en annan dator när jag väl kommit hem. Hoppas då på ett bättre resultat. Återkommer.

    Stort tack för din hjälp såhär långt! Det uppskattas verkligen.
     
  19. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Det är lugnt. :)

    Några andra funderingar:
    Kolla också att du har installerat drivrutinerna till telefonen på datorn.
    Du har inte gjort någon Nandroidbackup i CWM innan du började flasha in nya ROM, som du nu kan återställa? Annars är det en lärdom för framtiden... ;)
     
  20. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    331

    MINA ENHETER

    Drivrutinerna var installerade sedan tidigare men jag testade att avinstallera dem och sedan installera dem igen. Som sagt i första-posten så var det min brors telefon och han är ej så kunnig inom området. Jag gjorde en NANDroid backup innan jag lade in CM7 men tog bort den sedan när jag märkte att ROMen fungerade som den skulle och så.