Diskussion: Xperia S vs iPhone 4s?

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av nioh, 30 aug 2012.

  1. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Är det någon här som är intresserad om jag gör en jämförelse mellan de båda?

    Fick en iPhone 4s från mitt jobb. Jag bad om den så att jag lär mig ordentligt hur iPhone funkar, eftersom vi supportar massa användare med iPhone och Android på mitt jobb.
    Så nu har jag en iPhone 4S och en Xperia S. Första intrycket är att iPhonen har en bättre kvalitetskänsla såklart, men jag tycker inte att den är snyggare än min Xperia S.
    Skärmarna är outstanding på båda mobilerna. Men Xperia S vinner här pga sin storlek, jag vill gärna ha lite större skärm och så har den faktiskt lite högre skärpa än iPhone. Annars är båda skärmarna förföriskt bra och skarpa.

    Om någon är intresserad så kan jag göra en större jämförelse. :)
     
  2. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Xperia S har ju den bästa mobilskärmen på marknaden just nu.
     
  3. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    "bästa" är ju faktiskt subjektivt.
     
  4. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Xperia S är väll den mobil som är mest prisvärd just nu om man inte vill lägga ut en 5000 kr plus istället för en Iphone där du får du betala 2-3 k bara för den är gjord av Apple. SX har ju mycket mer hårdvara för nästan bara halva priset.

    Det är min åsikt iallafall. Haft min XS sen den kom ut och kan nog inte säga jag varit så nöjd med ett mobilköp som detta.
     
  5. pissenisse

    pissenisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Ja jag skulle tycka det vore kul med en jämförelse, även om jag aldrig kommer att köpa en ifån, men det beror ju mindre på tekniken än på politiken.
     
  6. pissenisse

    pissenisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag var också supernöjd ända tills jag uppgraderade till ICS. Men som sagt det var ju mitt eget fel. Är man uppgraderingsonanist så är man. Jag gjorde det ju mot bättre vetande. Jag hoppas att den senaste uppgraderingen ska gör mig nöjd igen.
     
    tompathepilot gillar detta.
  7. tompathepilot

    tompathepilot Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Haha, uppgraderingsonanist! Använder vi det ordet tillräckligt mycket kanske det tas in i Svenska Akadimiens ordlista. Men så jävla opraktiskt långt ord med touchtangentbord.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  8. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Vad tyckte du blev sämre med ics?

    Skickat från min LT26i
     
  9. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Sonys första ICS-version hade en rad buggar vad gäller WiFi, bluetooth, tethering, dålig batteritid osv. Dessutom var den inte riktigt stabil med kraschar, tvångsavslutningar och omstarter då och då.

    I början fungerade det ok, men över tid strulade den mer och mer. Nu verkar det mesta vara åtgärdat.

    ICS verkar rent generellt vara krånglig att hantera för tillverkarna. Samsung, HTC, Sony, alla har gett ifrån sig riktigt otäcka uppgraderingar till ICS. Hade en One X förut och den var faktiskt ännu värre. Inte ens på Galaxy Nexus är den helt stabil. ICS ger mig lite känslan av att vara framstressad och dåligt testad från början. Hoppas att det mesta ska vara fixat i och med Jelly Bean.
     
  10. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tycker nog ändå att SONY lyckades med sin bäst även om det inte var lyckat. Jag talar då om 2011 års lurar som jag tyckte fungerade mycket bättre än vad de utgav att den skulle göra.
     
  11. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Ok, då gör jag en större jämförelse. :)

    Foto är lite kul att jämföra.
     
  12. pissenisse

    pissenisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Sneaky sammanfattade det ganska bra i sitt svar till dig. Det enda jag skulle vilja lägga till var att det mest irriterande var att man ibland inte kunde svara på inkommande samtal. Man svepte och svepte på svara listen men den kom aldrig ända längst till vänster.
     
  13. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Ok, här kommer lite om kampen mellan mina två mobiler.

    1. Uppackning och komma igång.
    Xperia S: När jag packade upp den ur kartongen var första intrycket att den är så snygg och kändes inte billig trots platsbakstycket. Glas-listen förhöjer känslan.
    Kartongen gillade jag sådär. Tyckte att de gjorde den onödigt stor. Skulle hellre sett samma format på kartongen som Xperia Arc och iPhone.
    Däremot var det roligt att ta upp NFC-taggarna ur kartongen, de kändes som någonting lite nytt och lite extra. Har dock inte haft mycket nytta av de två jag fick med. Men har prövat dem och ser användningsområden för det.
    När jag körde igång min Xperia S fick jag en enkel guide som hjälpte mig att konfigurera det viktiga i telefonen. Uppkoppling och Gmail-kontot medmera. Det var alldeles lagom och mycket enkelt för mig och fungerade mycket bra.

    iPhone: Första intrycket när jag packade upp den är att den är riktigt snygg och hela paketet var stilren design, det andas klass och enkelhet. Däremot kändes designen "jag har sett den förrut" eftersom iPhone 4 kom redan för nästan 2 år sedan.
    När jag slog på telefonen så fick jag uppstarts-guide för att konfigurera telefonen. Mycket pedagogisk och fungerade mycket bra.

    Summa sumarum.
    iPhonen andas mera lyx och kvalitet i designen. Men Xperia S:en känns mera robust och mycket roligare och intressantare design.

    Båda gick fort och enkelt att komma igång med. Svårt att utse en vinnare i den här rundan.
     
  14. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    2. Batteri och batteritid.
    Just nu håller iPhonen längre än min Xperia S, men det beror på att jag använder min Xperia mera. Tycker dock att iPhone 4S håller batteriet bra i standby-läge.
    Ska dock påpeka att när man spelar eller använder mobilerna mycket så älskar båda mobilerna att sluka batteri.
    Lite för tidigt egentligen att ge ett utlåtande, men denna runda går nog till iPhone, får intrycket att den hushåller med batteriet bättre. Men ska till xperians försvar också påpeka att den är mycket mera bloatad nu med mycket appar som jag tagit ned från Google Play, som definitivt kan orsaka extra batteriförbrukning. Det har jag inte hunnit göra med iPhonen än.

    3. Skärmen.
    Alltså, skärmarna på båda mobilerna är knivskarpa och härliga färger och ljusstarka. Sjukt bra skärmar på båda mobilerna.
    iPhonen upplever jag som att den har bättre betraktningsvinkel. Men där tar iphonens fördelar slut. Xperians skärm är betydligt större (positivt i mitt tycke), men fortfarande lika skarp som iPhonen. Högre PPI i Xperian gör att den egentligen är ännu lite skarpare än iPhonen. Men svårt att se med blotta ögonen eftersom båda är såå bra på detta. Upplösningen 720p känns mycket mera rätt än 960*640. Vid websurfande och filmtittande är Xperians skärm klart bättre, pga storlek och får plats med mera på skärmen samtidigt. Om man tittar på en HD-film i Xperian är det njutning. Bilden är fantastisk på iPhonen, men Xperian har spetsen.
    Dennar rundan vinner Xperian för mig.
     
  15. Rick

    Rick Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Håller med - tycker nästan att ICS blev bättre på min hustrus Arc S än på min Xperia S. Hennes är "snabb som attan" och exempelvis nummerslagningssidan är snyggare på Arc S.....
    Lustigt att de gjort olika designval på två så nära modeller.
     
  16. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    4. CPU och Grafik och RAM.
    Båda har dual core CPU, dock spinner Xperian i betydligt högre klockfrekvens och har nog lite mera CPU-kraft då.
    GPU, här vinner iPhonen. Den har snabbare GPU.
    Xperian har 1GB Ram mot iPhonen som bara har 512MB.
    Hårdvaruspecar är väldigt jämt mellan de båda.
    De har fördelar och nackdelar båda två, men min upplevelse som användare av hårdvaran är att båda fungerar väldigt bra med utbudet som finns av appar på App store och Google Play. Dvs båda har prestanda och minne så att det räcker.
     
  17. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Vad ska man ha bättre hårdvara till när det inte ger bättre användarupplevelse. Iphone har sämre spec. men polarna som har en sådan har aldrig klagat på lagg, hack osv som jag upplevt med min Xperia S.

    Känns som om iOS klarar av saker o ting bättre med tex sämre CPU och RAM jämfört med vad Android klarar. En känsla jag har haft under alla år med Android.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  18. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Däremot GalaxyGalaxy; verkar du ha ett måndagsex, du är i princip den enda i forumet som konstant klagar på telefonen, sälj eller lämna in den... Visst finns det många med enstaka problem men de har också fått de fixade, du tjatar bara, som om du behåller den bara för det

    Skickat från min LT26i
     
  19. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Jag har def ett måndagsex. Jag har försökt få CDON och inse att det är fel på min men det ends chans jag har är om nån hårdvara pajar eller om gula fläcken återkommer. CDON vägrar byta ut den tyvärr :( Lade ut på blocket men högsta budet var 2000kr och det är så lågt så det är inte sant. Jag förlorar tyvärr för mycket pengar på det så jag får stå ut med den verkar det som... eller om det verkligen inte blir bättre, bita i sura äpplet och sälja för 2000kr eller lägre och lägga till 2000-3000 och köpa en SGS3. :(
     
  20. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jo så är det ju, men med tanke på att den billigaste går på 3200 ska man nog vara nöjd med 2000, tyvärr. Prisvärd är den iaf