Koppla samman grafiker och programmerare (koncept)

Diskussion i 'Jobb och tjänster' startad av coolof, 20 apr 2010.

  1. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag tog upp det här i en annan tråd för jättelängesen och minns att det fanns visst intresse för idén den gången. Dock startade jag aldrig upp projektet men tänkte kolla läget igen och denna gång även be om hjälp att komma igång för det kommer nog krävas för att få allt i rullning.

    Så hur som helst, idén är följande;
    Jag anser att det idag är lite för svårt att koppla samman programmerare och grafiker. Forum i all ära men det blir ofta lite för svårt att få en bra överblick över allting. GUI är något som blir mer och mer viktigt, jag ogillar jämförelsen men jämfört med iPhone ligger Android ljusår efter. Detta kommer bli ett större och större problem ju mer populär Android blir som plattform.

    Min tanke är därför att skapa en hemsida helt inriktad på att minska mellanrummet mellan grafiker och programmerare. Genom att som programmerare lägga upp sitt projekt på sidan och förklara vad man vill ha hjälp med kommer relevant information mer i centrum och det blir enklare att ta kontakt. Sen borde såklart även sidan fungera åt andra hållet, alltså att grafiker lägger upp idéer till projekt och ber om hjälp med programmeringsbiten. Eller helt enkelt som idé-forumet här på Swedroid där vem som helt kan ge förslag på applikationer.

    Jag har också tänkt att man på sidan kan sammanställa relevant information främst inriktad för grafiker eftersom detta generellt sätt verkar saknas/inte är up to date.

    Här är en gammal mockup på en design, fick förra gången veta att namnet inte skulle fungera och har inte fått några bra idéer till ett nytt namn sedan dess. Så där tar jag även gärna emot förslag, om intresset för projektet finns:
    [​IMG]

    Min tanke från början var att bygga projektet i Drupal eftersom det skulle gå rätt fort att få det i rullning. Dock tror jag att om jag kunde inrikta all min tid på grafiken så skulle det gå mycket fortare. Om någon vill hjälpa till, jag kan såklart stå för html/css också. Sen om Drupal/annan CMS används eller om man bygger allt från grunden vet jag inte, det vet ni bättre än jag. Så vad tror ni?
     
    Last edited: 20 apr 2010
  2. Grovkillen

    Grovkillen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2009
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skön idé! Jag är absolut en potentiell användare (hobbygrafiker). Förslag på namn: YOUI

    Såg att "gui" är ett ord på koreanska för grillade rätter: Wikipedia >> man kanske kan använda sig av det? :)
     
  3. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Skitbra idé. Det är verkligen ett problem som du beskriver och vore grymt om du/ni lyckades med en sådan här hemsida.

    Det bästa vore om Swedroid kunde samarbeta med er, typ att ni hänvisar till vardera sida eller dylikt, man vill ju inte att det här ska ta något från forumet. :)
     
  4. alioooop

    alioooop Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    720
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    det bästa skulle ju vara ifall denna funktionalitet las till här på swedroid :) älskar eran idé iaf :)
     
  5. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Bra idé och grymt snygg mockup!

    Som programmerare inom open source-sfären (dock ingen Android än) så skulle jag spontant säga att något mycket viktigt är att hitta sin nisch (kopplar kodare med grafiker i det här fallet) och fokusera enbart på detta. Överlåt sedan allt annat (som källkodslagring etc) till de redan befintliga tjänstera (github/launchpad/google code). Så bidrar man med främst med den pusselbit som saknas istället för att göra det jobb de andra sidorna arbetat fram under åratal.

    Det brukar finnas ganska bra gränssnitt för att interagera med de större av kodartjänstsiterna.

    Lycka till!
     
    Last edited: 20 apr 2010
  6. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag tror inte att Sverige är stort nog, visst vore det kul med en sådan funktion på Swedroid men tanken har alltid varit att göra den internationell. Ser dock inget problem med att lägga upp applikationer som enbart utvecklas för ett visst språk. Att koppla ihop det med Swedroid så långt som att det blir en "del" av Swedroid hade jag inte haft något emot, bara det inte begränsar dess användningsområde till Sverige.

    speakman: Jepp, tanken är att sidan enbart ska lista projekt ur ett "utvecklingsperspektiv". Sen kommer såklart inte färdiga applikationer tas bort men jag tror inte att det är någon idé att försöka konkurrera med Androlib och liknande sidor. Fokuset kommer alltid att vara att koppla ihop grafiker, programmerare och kanske även projektledare(?) för att skapa bättre applikationer. Sen även bidra med lite nyttig information inom ämnet, jag tänker min en sektion med färdiga bakgrunder för widgets och applikationer som man kan använda för att snabba på utvecklandet. Såvitt jag vet finns exempelvis inte Androids 2.x-widgetdesign någonstans, bara en sådan sak.

    Tack för all feedback, det vore kul att slänga ihop en snabb testversion i exempelvis Drupal lite snabbt men jag tror inte jag har tid att göra allt detta själv, vill ni hjälpa till med något, vad som helst, så skicka ett PM :)
     
  7. alioooop

    alioooop Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    720
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    låter skitbra :D hade jag inte haft så mkt i skolan skulle jag kunnat skriva hela hemsidan men hinner nog inte nu :\ är inte direkt så svårprogrammerat :)
     
  8. the_bean

    the_bean Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Fantastiskt bra idé. Programmerare saknar ofta designtalang medan grafikerna har bra idéer men saknar programmeringskunskaperna. Sen gömmer sig alla grafiker på skumma designforum på nätet och vem vågar sig dit?
     
  9. alioooop

    alioooop Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    720
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    håller med helt o hållet :)
     
  10. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Och programmerare gömmer sig på skumma programmeringsforum? ;) Jag ska se om jag kanske kan få fram ett snabbt testprojekt inom en snar framtid, Drupal-baserat eftersom det är vad jag kan. Vad jag gärna skulle vilja ha tips på så länge är också vilka kopplingar och alternativ som borde finnas i ett projekt.

    Här är några som jag kommit på, fyll gärna på:
    • Namn
    • Skapare (kopplat till en profil)
    • Grundkategori (App/Spel/Widget)
    • Kategori (Ekonomi, Hälsa osv. samma som på Market?)
    • Beskrivning
    • Taggar
    • Status (idé, koncept, färdig kod osv.)
    • Letar efter (grafiker, programmerare, projektledare osv.)
    • Bilder (mockups, screenshots osv.)
    • Länkar till relaterade sidor (Github, Androlib, vilka mer?)
    • Ladda hem (Barcode)

    Ungefär som mockupen alltså. Sen kommer projekten i sig går att listas enligt kategorier och man kommer även såklart kunna söka efter projekt.
     
  11. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    En väldigt bra idé, frågan är om det inte skulle fungera för alla typer av projekt, inte bara inom Android?

    Jag har varit på gång att starta upp en liknande sida/tjänst fast för webbutvecklare och webbdesigners men blev aldrig av både jag och designern inte hade den tid som vi trodde.
     
  12. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det är också en idé men jag tror att man kanske ska börja lite smått och se om idén funkar innan? Jag tror också att man då kanske snarare bygger ett nätverk av tjänster (en för Android, en för webb osv.) än en tjänst för allt.
     
  13. zoolander84

    zoolander84 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tycker det låter som en kanonbra idé! Jag är själv en hobbygrafiker (och ännu mer hobbyprogrammerare) som tycker att många Android-appar lämnar en del att önska på GUI-biten. Drar du igång den här sidan är jag lätt på!
     
  14. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    coolof: Kan inte nog understryka vilket kanonidé detta är. Du verkar ha ett tydligt sikte och mål så det har all potential att bli riktigt bra. Och jag gillar tanken på att fokusera på Android, just av den anledningen att man kan ligga före som grafiker och rita widgets och knappar etc. Just sånt kan ju faktiskt trigga en idé hos en kodare när han ser grafiken.

    Och av erfarenhet vet jag att det är mycket enklare att ta sig för att göra något om man bara behöver göra det man kan - programmera i mitt fall. Man kan ju som grafiker i princip göra en "dummy-applikation" som en bild, så framgår det dels tydligt hur man tänkt sig och all grafik är i princip färdig när kodaren lägger funktionen bakom.

    Som sagt borde potentialen vara stor i ett sånt här projekt. Hemsidan hade jag gärna hjälpt till med, men jag har verkligen ingen fritid över förrän till hösten. Men har inget hänt då så kan jag säkert sno ihop något i mitt favoritverktyg Django.
     
  15. Profetengus

    Profetengus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det här låter som en kanon ide. Synd att man inte har tillräckliga färdigheter för att bidra. Men det här vill jag verkligen uppmuntra.
     
  16. Berglund

    Berglund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Om ingenting händer tills om en och en halv månad så tar jag det här som ett projekt, och jag vill lära mig om just Django. Det hade ju passat rätt bra, om jag börjar peta, försöker förstå - och så kommer du och korrigerar de små misstagen jag gör :cool:
     
    Last edited: 22 apr 2010
  17. rented

    rented Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jättebra idé coolof. Det första jag tänker på är: varför begränsa det till Android utveckling? Men det kanske är bra att begränsa det. Som sades tidigare så är nischade produkter ofta framgångsrikare.

    En sak jag tycker du borde lägga till din lista ovan är om projektet är tänkt att producera en gratis-app eller betal-app.

    Jag skulle gärna hjälpa till (jag är utvecklare), men är precis hemkommen från massa år utomlands, med nytt jobb och har helt enkelt för mycket på tallriken just nu :)
     
  18. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Inte alla, en del ränner runt på det här forumet...:)

    Bra idé, själv grafiker med en hel del ideér på appar och hjälper gärna till med grafiken för kodare. En win-win....

    En sån här sida måste komma till skott.
     
  19. systematica

    systematica Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kan bara instämma att detta är ett ruskigt bra initiativ!

    Själv är jag utvecklare men med pennan/musen mitt i handen så grafiken blir alltid lika kackig.
     
  20. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tack än en gång för all trevlig feedback och kritik. Verkar ju finnas rejält utrymme för den här tjänsten.

    Själv har jag lite kasst om tid att dra ihop tjänsten just nu men ska försöka komma till skott så snart som möjligt. För den som ska till Hackathon i helgen så kommer jag även att hålla en kort presentation om tjänsten där.