Fråga: Backup

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av kayjay, 1 sept 2012.

  1. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej alla glada,

    Tänkte köra in CM10 nightly i min SGS i9000. Det är första gången jag flashar in en ROM eller ens rootar min mobil. Som jag har förståt det så bör man ta en backup på EFS-katalogen för säkerhets skull. Jag har listat ut att detta kan göras med hjälp av ett verktyg som heter EFS Pro.

    Min fråga lyder: räcker det inte med att göra en nandroid innan man flashar? Måste backupen på EFS-katalogen göras separat?

    Tack på förhand.
    /KJ
     
  2. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Om du bara vill backa upp din IMEI så räcker det med root och t.ex. "ES Fileexplorer".

    Gå in i "/" och kopiera hela efs mappen till datorn eller något annan del av telefonen.
     
  3. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    OK. Tackar för det. Det låter ju onekligen enklare. Två följdfrågor:

    1. Är det något mer man bör ta backup på (utöver media, kontakter osv)? Jag syftar på saker som är kritiska för att mobilen ska fungera som den ska. Jag har dragit slutsatsen att det *bör* göras en Nandroid samt att en backup *bör* tas på EFS-katalogen.

    2. Om man lägger över alla backuper på datorn kan man sedan föra över dem till mobilen om något skulle skita sig? T.ex. om mobilen skulle fastna i boot loop.
     
  4. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Efs är som sagt alltid bra att ha en kopia på någon stans, man vet aldrig. Men annars är det inget specellt för utom appar och sådant om man känner för det.

    Om du har telefonen i bootloop så kan du ju testa att koma in i recovery först. Annars kan man testa att flasha en annan kernel via Odin som är kompatibel. Eller att återställa allt via Odin (gå till GB), och sen köra vidare.
     
  5. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det var också någonting jag kom att tänka på: Räcker det inte med att gå tillbaks till stock ROM så återställer man EFS-katalogen (inklusive IMEI) och allt annat viktigt. I vilket fall det inte behövs tas någon backup. Correct?
     
  6. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack för svaren bvb. Det funkade tyvärr inte att installera ES Fileexplorer och kopiera EFS-katalogen till datorn. Iaf inte för mig. Jag körde på med EFS Pro och skapade en .img-fil istället. Tydligen verkar CM10 göra en egen backup av EFS-katalogen då det finns en katalog i roten på mobilen som heter 'Backup' vari en annan katalog ligger vid namn 'EFS'.

    Jag kan rekommendera CM10 nightlies till alla med en SGS i9000. Väntar tills AOKP JellyBean portats till SGS:en för att testa den också. Har läst att CM10 har (aningen) bättre batteritid dock. Nån som testat båda och som kan bekräfta?
     
  7. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Om jag har förstått det rätt är en .img-fil att föredra. Om man bara kopierar filerna till minneskortet ändrar filens permissions, vilket kan orsaka problem.

    Jag tror mappen Backup skapas när telefonen partioneras om när du flashar CM10
     
  8. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Betyder det att jag måste använda en .pit-fil om jag skulle gå tillbaka till stock?
     
  9. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Oj, glömde bort den här tråden :o

    Jag vet faktiskt inte när man ska använda pit och när man inte ska det, men jag tror att det har något med partitionering att göra. Vissa säger att man ska använda det och vissa andra säger att man endast ska använda det om man är säker på att flashningen kommer att lyckas. Jag vet inte vilka risker det finns när man flashar med pit och heller inte vilka risker som finns med att inte flasha med pit.

    Jag törs tyvärr inte svara på din fråga :/
     
  10. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag tänkte i.o.m att CM10 partitionerar om telefonen, så skulle man behöva partitionera "tillbaka" till ursprungligt upplägg när man återgår till stock ROM genom att använda en .pit-fil. Eller?