Diskussion: Besviken på HTC (och alla andra androider)

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Deebo83, 18 okt 2012.

  1. Androidas

    Androidas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det handlar inte om status...det handlar om att flaggskepp ska hålla längre än några månader!


    Så länge man får uppdateringarna så är ju allt bra. Hårdvaran på flaggskeppen håller ju bra länge. Men om de pumpar ut nya produkter och lämnar de gamla i sticket blir man ju ledsen.
    Nu kommer ju HOX att få JB så då kommer den ju fortsätta med att vara en toppmodell.


    Sent from my GT-I9300
     
  2. olovskiij

    olovskiij Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER


    Han startar i alla fall inga NYA löjliga TRÅDAR, i ett underforum där det inte hör hemma.

    Skärp dig, skaffa lite bollar och sluta lipa.

    EDIT: Anledning vad jag tror är till att dom släpper HOX+ är inte för att få ut ett nytt flaggskepp, tvärtom, för att fasa ut vanliga HOX, som lidit av mycket barnsjukdomar, gnäll och det ena efter det andra, dom vill helt enkelt lansera HOX på nytt, så som det skulle vara från början. J Butterfly släpps i Japan, inte ens säkert den kommer hit, och vem vet, där kanske dom inte sagt att dom skulle ha färre modeller, det kanske bara gällde i europa? Och säg att den skulle komma hit, i så fall FETT, den verkar grym.

    Varför skulle dom inte utnyttja att dom kan få in 1080p skärm i mobil? Det, hade varit korkat.
     
    Last edited: 18 okt 2012
  3. Deebo83

    Deebo83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Antar att ni alla som gnäller på min tråd är blivande modpå swedroid forum i väntan på era mod stämpel....om det inte är fallet ber jag er med all respekt att bara hålla käften och isf rqpportera tråden till en mod.

    Om ni finnet min tråd dålig av någon anledning är det väldigt enkelt för er att bara skita i att skriva.



    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  4. antipod

    antipod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag skulle snarare säga att det enbart handlar om status. Annars finns det ingen anledning till att bry sig. Du vill kunna säga att du har det bästa marknaden erbjuder.

    Att dölja det i att flaggskepp ska hålla längre än några månader spelar ingen roll. Innebörden är densamma.

    Oavsett om det kommer en ny modell efter tre månader eller tolv så är det samma telefon du har.
     
    blysprutan gillar detta.
  5. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER


    Du sitter ju och lipar över att du inte får skryta om din kära One X i ett helt år. Uppenbarligen är Android inte något för dig så köp dig en iPhone och var nöjd istället. Vad är meningen med denna tråd? Att folk ska trösta dig eller bojkotta HTC för att du inte fick visa upp din mobil för folk längre än några månader innan den blev gammal?
     
  6. Deebo83

    Deebo83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Japp ;)

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  7. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag gillar första posten i den här tråden. "Det släpps för många bra telefoner" ses som något dåligt :) Men jag förstår absolut poängen. Den fallerar dock eftersom att din äldre telefon inte på något sätt blir sämre för att en bättre har kommit ut. Det kanske inte känns lika bra, men det känslan är endast du själv orsaken till.

    Sedan hade det kanske varit bättre om företagen lade ner mer tid på att verkligen finslipa sina produkter istället för att släppa så många. Det största problemet med att släppa så många telefoner per år är att det blir svårt att uppdatera alla. Detta problem kan man lösa antingen genom att köpa Nexus-enheter (notera att Nexus S kör en mer uppdaterad version av Android än vad din nya HTC One X gör) eller roota och installera nya versioner på egen hand.

    Om du trots detta inte trivs med Android rekommenderar jag också att titta på Windows Phone, i alla fall testa en, innan du köper en iPhone. Hade jag haft råd att köpa en telefon till nu hade det nog varit en Lumia 920, och det säger jag som hållit stenhårt på Android sedan HTC Desire släpptes. Microsoft har i alla fall lärt sig ett och annat om design, och appar är för mesar :)
     
    Last edited: 18 okt 2012
  8. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag gör ett litet inhopp eftersom jag kört en del HTC i mina dar och min uppfattning är att de tappat fokus till en del.

    På WM-tiden hade de en mycket tydlig produktportfölj: Touch Diamond och Touch Pro som ett år senare ersattes av Diamond 2 och Touch Pro 2, Touch HD blev HD2 - det var raka rör s.a.s och ett flaggskepp var verkligen ett flaggskepp. HD2 t.ex lyckades ju t.o.m hänga med Desire HD utan problem.

    Därefter upplever jag att de började tappa fokus och istället försöka "göra en Nokia" eller "Sony Ericsson" (talar om K/W-serietiden): släpp ett stort antal modeller och ett ännu större antal versioner. HTC Sensation, Sensation XE, Sensation XL o.s.v.

    Samtidigt har det inte varit top of the line på samma vis som t.ex HD2. Med det menar jag spjutspetsteknik. För mig har det blivit så att just HD2an representerar det sista riktiga flaggskeppet från HTC, alltså en mobil som verkligen låg i topp när den kom - på alla punkter. Det är också talande att den ju blev en stor succé dessutom, inte minst på XDA.

    Vad som också påverkat HTCs anseende har ju varit alla låsta bootloaders och att de tillåtit operatörerna att pilla på hårdvaran med följden att det dels finns en original-HTC parat med en uppsjö olika modeller som totaländrats av operatörer - istället för att hålla hårt på en enhetlig linje.

    Just bootloaderlåsningarna uppfattar jag som en viktig anledning till ryktesproblemet. HD2 var ju en sällan skådad succé tack vare sin exceptionella moddningsvänlighet. När HTC sedan började låsa sina bootloaders kom plötsligt Samsung in som en räddande ängel - framförallt med S II - och utvecklare m.fl började hoppa strömhopp. Många kockar från HD2an hoppade över till S IIan t.ex. Omega ROM som började sin bana på HD2 är numera en S II/S III/Note II-ROM exempelvis.

    Jag kan också förstå frustrationen över det där med versionerna, t.ex One X som plötsligt blev One X+. Personligen tror jag mer på strategin där man släpper en specifik modell, 10-12 månader senare lanserar man efterföljaren, t.ex "One X II" snarare än att skicka ut en "uppdatering" efter några månader.

    Sensmoralen verkar ju vara att när HTC släpper en ny modell bör man vänta några månader eftersom det kommer en plus-version snart.

    Själv var jag trogen HTC under några år men hoppade av tåget eftersom hela karusellen med låsta bootloaders och annat fick mig att tröttna och det blev en Galaxy Note istället.

    Det är ironiskt att Samsung varit bättre med t.ex S II och S III på att förvalta arvet från HD2, d.v.s släppa highendhårdvara tillsammans med minneskort och utbytbara batterier (avsaknad av detta är för min del en dealbreaker, jag tryckte t.ex i 32 GB i min HD2 redan 2010).

    Vad som krävs för HTCs del är en ny HD2. Receptet är följande:

    1. Kraftfull hårdvara med Snapdragon S4 Pro, 2 GB RAM etc.
    2. Utbytbart batteri (som på HD2, medger större batterier som tillval).
    3. Rejält tilltaget batteri, 2500 mAh eller större som standard.
    4. 32-64 GB inbyggt minne plus minneskortplats för ytterligare utbyggnad.
    5. Upplåst bootloader som standard - enkel att roota, enkelt att flasha CWM och ROMar.
    6. Metallskal inkl batterilucka i metall - samma typ som HD2 (japp, den är mycket gedigen så argumentet "kvaliteten blir högre med inbyggt batteri" håller inte).
    7. 10-12 månaders produktcykel, d.v.s flaggskeppet står på topp den tiden och ersätts sedan av en ny modell, alltså inte en "plus-version" efter några månader.
    8. HTC Sense anpassas i högre grad efter vanilla-Android, d.v.s en variant som ser ut ungefär som Trebuchet/Nova/Apex men med HTC-widgets och program (dialer, kalender, galleri etc).
    9. Enad front: inget mer lallande med att operatörerna skall designa telefonen. Den nya HTCn är den nya HTCn s.a.s, inte fem olika modeller med olika specifikationer.
    10. Modellutbudet strömlinjeformas, d.v.s ett flaggskepp, en mellanmodell, en företagsanpassad modell och någon instegsmodell. Exempel på ett bra HTC-utbud var då HD2 utgjorde flaggskepp, Diamond 2 var mellanmodellen, Touch Pro 2 tog hand om företagen och insteget sköttes av Touch 2.

    Jag tror att HTC kan få upp farten igen men då måste de gå tillbaka till det grundläggande koncept som fungerat en gång i tiden.
     
    -WR- gillar detta.
  9. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Grym tillbakablick! Du har nog rätt på en hel del punkter, även om jag inte håller med i exempelvis utbytbara batteriet och chassi i metall. :)

    Mer av sånt här, mindre av sånt där otrevligt skitsnack som bara hör hemma på flashback.
     
  10. Xeroxd

    Xeroxd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2012
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S6 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S6 Edge
    ROM:
    Stock
    Detta med att företagen spottar ut telefoner har pågått så länge jag har haft mobiltelefon, ända sedan 3310:an. Och jag har alltid blivit lite besviken när nya mobiler släpps strax efter ett köp och inte försänn jag fick min HOX har jag blivit riktigt nöjd med mitt köp. Dock så hade jag tur och slapp DOA den i början.

    Det är helt enkelt något man får leva med om man ska handla elektronik, det är svårt att göra köp som står sig en längre tid på marknaden.
     
  11. sannispannisen

    sannispannisen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag håller med. Och hoxen var snäppet bättre än min HTC magic.
     
  12. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Moderator kan väl försöka hålla trollen borta.
     
  13. Deebo83

    Deebo83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Tack! För helvete tack för en sån otroligt bra tillbakablick och härlig formulering av precis det jag menar!


    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  14. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    I Sverige glömmer vi ofta att en anledning till att det släpps så många modeller från en och samma tillverkare är att operatörerna i flertalet länder vill vara ensamma om en modell i landet.
     
  15. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Ni som gnäller har uppenbarligen aldrig köpt datorkomponenter. Där är det bästa redan gamalt innan du fått hem det med posten.

    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
     
  16. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo jag är extremt nöjd med min HOX och jag fick en Xperia S av min arbetsgivare förra veckan men där åkte SIm-kortet snabbt över till HOXen som är helt överlägsen på alla punkter.

    För övrigt verkar det förvirrat angående OneX+, varför är det fel att få till en trimmad modell inkl LTE med ett nyare Tegra-chip ?? Trollar du ?
     
  17. Wetterholm

    Wetterholm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    OneX får Jelly bean och nya sense. Att hårdvara och modeller förnyas är väl inget att orda om. Fattar inte resonemangen här.
    hade man däremot inte uppdaterat telefonen så hade jag förstått frustrationen
     
  18. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo nu har vi kanske med ett troll att göra som hatar nVidia och Sense ...;)

    Och visst är Jelly plus Sense 4+ kanon....:teeth:
     
  19. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    min SB må va gammal men tuggar i sig det mesta i 5ghz. trots att den i datorvärlden är gammal så känns den fortfarande väldigt ny och det finns inget jag inte kan göra med den och PGA klockningen finns det ingen orginal 4 core cpu som tar den i sin standard klock

    min hox kändes på nått sätt gammal när jag fick den. fast den kan bero på att alla hyllat htc till skyarna så jag antog att den måste ju vara bättre än min s1a på allt. mottagningen på wifi är kass och min tappar mottagning lite överallt där min s1a eller flickvännens s2a har 1-3 staplar. sen verkar den ha massor av konstiga hyss för sig så som att det finns ingen dataanslutning när jag tydligt har 3g mottagning.
    jag känner min lite lurad på nått sätt speciellt när + varianten verkligen känns som en fix av alla buggar som vi som var "dumma" nog att köpa orginalet nu får leva med.
    men den är givetvis bättre än min s1a på många saker men betyget sjunker till botten när den är så..."lynnig". s1an var seg som sirap ibland men alltid stabil, stod det 3g så kom man ut på sidan det gör man inte alltid med den här.

    det som börjat störa mig mest av allt är nu när jag kör kommunalt igen så hackar musiken när jag surfar eller gör nått annan än just lyssnar på musik och det är INTE okej på en quadcore telefon, det gjorde iallafall inte s1an (fast den blev otroligt seg när man gjorde flera saker)
     
    Last edited: 18 okt 2012
  20. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    TS kan väl bara roota och överklocka sin One x till 1,8 så har du slagit One x + ;-)

    Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2