Diskussion: SIII 3g vs 4g

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av SoundFrog, 26 okt 2012.

  1. SoundFrog

    SoundFrog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej där! Kommer skaffa en Samsung SIII i dagarna och funderar då på om man ska slå till på 4G- eller 3gvarianten. Vad jag har läst skall 4G-varianten ha 2GB ram och det verkar lockande. Min källa är Tele2's hemsida då Samsung inte specificerar ram på sin hemsida, konstigt tycker jag.

    Kommer använda mobilen med mitt befintliga 345 kr Tele2-abonnemang extra allt som jag tecknade i våras. Tror inte 4g ingår i det abonnemanget. Är mest ute efter 4g versionen pga svart som färg och extra ramminne. Vad tror ni? Har hört negativa saker om batteritiden i 4g versionen, men det borde väl åtgärdas med firmware eller genom att helt enkelt inte använda 4g? Tacksam för svar!


    EDIT: Flummigt att det står 1GB internminne på Elgigantens sida och 2GB på Tele2. Om man nu hade haft officiella ramspecar på samsung.se hade man sluppit förvirringen. Både Elgiganten och Tele2 verkar iaf vara överrens om att mobilen har 4 kärnors prolle...
     
    Last edited: 26 okt 2012
  2. velonoir

    velonoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2012
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det är är 2 gb på 4g-versionen. Batteritiden urusel, ca 5-20% i standbyläge.



    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  3. Steffelol

    Steffelol Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    5-20% vad?


    Vad jag har löst så är batteritiden bara lite lite kortare än vanliga S3. Men ja, 2 gig ram är det

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  4. velonoir

    velonoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2012
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Förlåt, var lite otydlig, men det drar 5-20% av batteriet per timme. Gjorde en återställning igår, nu är de ner i 5% av batteriet som går åt att göra, ingenting. Åtta timar har den elgat i standby, och då försvann 36% av batteriet.
     
  5. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Kan ju vara så att den inte går ned i deep sleep av nån anledning..
     
  6. velonoir

    velonoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2012
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja, det har vi konstaterat. Men varför gör den inte det? Den ligger och gör massa saker över wiif. Som uppdatera sin position ca 3000 gånger över natten. Trots att den ligger stilla. Känns varken normalt eller friskt.
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Som redan sagts så har SGS3 1GB ram och SGS3 LTE 2GB ram.

    Fördelen med 3G versionen skulle jag säga är att batteriet är snäppet bättre och att det är den telefonen som sålts mest.

    Det är ju samtidigt också trevligt med LTE i mobilen samt mer ram minne, för bättre multi-tasking :)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  8. rytterstedt

    rytterstedt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Info:
    Nova Launcher
    Om man pratar om skillnaden mellan 3G och 4G rent generellt, är det bara "snabbare Internet" man kan förvänta sig? Själva täckningen blir inte bättre?
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, typ så. Täckningen är på vissa ställen bättre, främst inomhus, med 4G på 800/900-banden. Men 3G är ju en äldre teknik som haft fler år på sig att bli utbyggt.

    Så, som det är idag så är 3G täckningen generellt sätt större och mer täckande. Så kommer det vara ett tag till!

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  10. BiTTeR

    BiTTeR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2011
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Fördelen med att ta en lte är väl också att 3g-nätet redan är överfullt som det är och att man då förhoppningsvis slipper avbrutna samtal osv.
     
  11. tnilss24

    tnilss24 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Du kan inte ringa med 4g.
    Den kopplar över till 3g/2g vid samtal.
    Sen går det ju att inaktevera 4g om man vill spara batteri.
     
  12. Vivadata

    Vivadata Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Du kan byta till ett 4G abonnemang hos Tele2 utan kostnad om du har ett flate rate abn.
     
  13. Movitz83

    Movitz83 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag står i valet och kvalet om jag skall välja Samsung Galaxy S3 3G eller Samsung Galaxy S3 4G. Anledningen till att jag inte har köpt någon än är för jag undrar om RAM-Minnet räcker till som är i S3 3G? Finns det någon risk att den är seg och om 4G versionen drar mer batteri med tanke på 4G och det extra RAM-Minnet? I såfall hur mycket mer batteri drar den vid samma användning? Har en Galaxy S2 nu och den drar jag i väggen snart för den är så seg och batteriet håller en halv dag och ändå formaterade jag den alldeles nyligen.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag skulle inte säga att 3G versionen är så mycket segare, det var väl mer multitaskingen som inte kommer vara lika bra som i 4G versionen, eftersom det är mindre RAM-minne.

    Batteriförbrukningen kommer rimligtvis bli sämre i 4G versionen - då främst pga 4G-chipet, inte RAM-minnet. 4G är en ny teknik med lite problem som finns, 3G är hu betydligt äldre och mer arbetat på - alltså fungerar 3G generellt sett bättre i mobiler. Detta håller ju dock på att ändras. Om man kollar på de första 3G telefonerna så hade ju också vissa problem i början :)

    Det är flera som haft problem med 4G versionen vid växling mellan 2G/3G och 4G. Du kan ju kolla lite i den delen av forumet. Viktigt att tänka på där är dock att de som har problem är långt ifrån alla.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  15. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag tror inte 1GB RAM ger den kassa multitaskingen i9300'n har. Det är riktigt kass minneshantering.
     
  16. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    ja 4g är överskattat och drar ut batteriet på tok för snabbt.. skulle fan bli galen.
     
  17. Movitz83

    Movitz83 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Om det är någon som har en S3 3G så får ni gärna tala om, om RAM-Minnet räcker till.

    Finns det någon risk att den är segare än S2?
    S2 har ju 827MB tillgängligt av RAM-Minnet och S3 har 779MB tillgängligt av båda deras 1GB RAM-Minnet.
    Eller är det så att den 4-kärniga processorn i S3 driver upp hastighet och flyt i mobilen så att den inte blir lidande av mindre tillgängligt RAM-Minne?

    Kan man frigöra mer RAM-Minne av det 1GB i 3G respektive 2GB i 4G versionen om man rootar mobilen och kan man få bättre batteritid och snabbhet i mobilen?

    Har ju brickbug i min S2 nu så jag har inte vågat roota med tanke på risk för Hardbrick.
    Så därför har jag inte kunnat experimentera så mycket som jag har velat göra :-(

    Är det någon som vet om brickbug finns även i S3?

    Det jag menar är det mer värt att satsa på en S3 3G med bättre batteritid kontra S3 4G med mer RAM-Minne?

    Hur mycket generellt sett är batteritiden sämre på S3 4G än på S3 3G?

    Klarar S3 bättre av multitasking än S2?

    Tycker ni jag skall slå till på S3 3G eller S3 4G?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2