Android för vuxna - är det möjligt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av improwise, 28 okt 2012.

  1. Isacsson

    Isacsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har löst det så att jag använder launcher7 donate, samt ai tangentbord med ios tema som jag tycker är väldigt bra. Detta ger mig en telefon som jag tycker är väldigt lätt att hantera.
    Homescreen
     
  2. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER


    Det är säkerligen mkt av en personlig fråga vad man gillar bäst, för min del har jag alltid förvånats över att jag skriver klart mkt bättre med iPhones tangentbord trots den klart mindre skärmen och att det inte finns några varianter att välja på. Min förmåga att träffa rätt borde ju inte vara mindre på en större skärm än en mindre kan man tycka. Min egen känsla är att det har något med själva hanteringen av touch att göra, dvs kanske eg inte tangentbordens fel i sig. Men faktum kvarstår ändå, i mitt fall skriver jag klart bättre på en iPhone än alla android mobiler/tangentbord jag testat (trots att jag gett dem minst nån vecka var). Men det behöver ju inte gälla för alla.

    (Jag postade en tråd om tangenbordsproblematiken här för kanske nåt år sedan och det var rätt många som höll med mig om att tangentbordet på iPhone vara att föredra, så uppenbarligen är jag inte helt ensam i min uppfattning :) )
     
    Last edited: 28 okt 2012
  3. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Tycker det absolut bästa skin/launcher jag sett, iaf sett till design och utseende är gamla HTC Sense. Att HTC har en känsla för det här med grafisk formgivning är ju ingen nyhet, t.ex. deras väderklocka har väl varit referens i typ 5-10 års tid (minns inte exakt när det ursprungligen lanserades för Windows Mobile).

    Att välja appar/widgets efter ikonerna är ju i praktiken knappast görbart, och dessutom har det ingen påverkan på ikoner i settings osv.
     
  4. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Håller absolut med om att iOS är tråkigast, det är nog främsta skälet till att jag ständigt försöker hitta alternativ (förutom att man är en tekniknörd då :). Jag vill ju gärna kunna anpassa själv och har lagt ner massor med timmar på att försöka få till Android som jag vill ha det, men aldrig fått till det.
     
  5. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Är ingen Linux-användare själv men kan tänka mig att det jag upplever är precis samma som det du beskriver, att det känns väldigt "spretigt". Kanske inget problem för de som anser att att ett vardagsrum bör inredas med en hörnsoffa i svart fuskläder och en piltavla, men för oss med lite högre krav så :)

    Ang. swift, hur mkt använder du de inbyggda ordlistorna? Jag brukar ofta använda ett rätt målande/ordrikt språk i SMS med följden att ordlistorna sällan erbjuder någon riktig hjälp, så de tekniker som bygger på det fungerar inte så bra.
     
  6. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Som andra har föreslagit skulle även jag roota och lägga in en cm rom, sen är det bara att välja, när du väl har laddat ner temat tar det 5 sec att byta och det finns riktigt fina teman att hitta.
     
  7. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Lite osäker på vem du eg pratar med, verkar mer som du klistrat in "standard android vs ios flamewar" texten. Iof har du nog rätt i mkt som du säger om filsystem, skärmstorlek, kalenderwidgets osv men det har ju inte så mkt med denna diskussion att göra :)

    Att iOS är väldigt låst och känns lite "tråkigt" är jag den första att hålla med om, på samma sätt som jag anser att android är för spretigt och "överdesignat". Att man aldig ska få vara nöjd :)

    Att ladda hem appar osv utifårn en sökning på minimalistic är en bra ide som jag absolut ska testa. Tror dock inte att det kan påverka just det jag påtalar här, som ju mer handlar om själva Android core gränssnittet.
     
  8. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER


    Interssant, nu börjar det ju likna något, tack!

    Har laddat på massor av Custom ROMs i mina dagar, och främsta skälet till att jag inte ansåg att det kunde lösa detta problem är att ROMen normalt är enhetsspecifika, så när man köper en ny lur så är det absolut ingen garanti att man kan få med det till nästa lur. Men finns det nån standardprogramvara för det så blir det ju genast mer intressant. Att roota är i sig inget jag tvekar för (annat än än vissa betänksamhet kring hur det påverkar säkerheten), så det är i sig inget problem. Råkar du känna till nån bra Customer ROM för HTC One X med stöd för CM9/CM10? Ska såklart kolla in XDA också.
     
  9. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Tack för tipsen! Vad jag är ute efter här är dock på en helt annan nivå än någon launcher/widget jag känner till kan åstadkomma, precis som Blabert hänvisar till i sitt inlägg.
     
  10. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    mikaelgo gillar detta.
  11. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Håller inte helt förvånande helt med dig om tangentborden.

    Måste nog erkänna att jag inte är helt främmande för att "pilla" (på telefonen då :) ) men iaf tidigare har jag aldrig tyckt att det gett något resultat, och numera har man så klart inte samma tid och ork som när man var 18. Tycker dock att Android 2012 håller rätt bra även för användare som inte vill hålla på och pilla och ändra, men däremot lämnar den grafiska designen en hel del övrigt att önska (personlig åsikt).
     
  12. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Håller med dig till 100%, du sammanfattar det jag också menar mkt bra. Även när det gäller iOS. Även om det smärtar mig att säga det känns det som om Samsung idag är klart mer innovativa än Apple, t.ex. nya noten med penna osv funderar jag klart på, det är iaf innovation.

    Kanske det är så att jag skulle göra ett nytt försök med en Custom ROM med CM, bra launchers finns det ju helt klart.
     
  13. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1832891

    Välj från AOSP listan, inget som heter MIUI dock.
     
    improwise gillar detta.
  14. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

  15. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Fungerar utmärkt, bland den första appen som laddas ner när jag bytt rom. Och ett plus är att den fungerar perfekt med Tasker, skönt att det automatiskt blir mörkare vid 10 på kvällen och just vid 7.30 på morgonen :)

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
     
  16. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    gött! ska jag pma dig min adress? :)
     
  17. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Vad är egentligen "vuxet" ;)
    Jag skulle nog tycka att med mina 37år och har dessutom vid flera tillfällen blivit kallad tant av min 27åriga kompis så borde jag klassas som vuxen.

    Jag tycker android är rätt tidslöst eftersom man kan göra precis vad man vill med den, mina tre barn älskar sina androidtelefoner (två åttaåringar och en tioåring).
    De är inställda så som de vill ha dem med bakgrunder, launcher och tangentbord.
    Jag har mina inställningar så som jag vill ha dem, min mammas karl på 67år har också android och har anpassat till det han vill ha.
    Jag har provat vanilla, Sonys, HTC och Samsung egna gränssnitt och tycker HTC varit det som passar mig bäst. När jag körde vanilla använde jag ofta andra launchers och teman.

    Att få perfektion enligt sina högst personliga kriterier kan ju vara svårt eftersom det finns lika många åsikter som det finns användare.
    Jag har verkligen supersvårt för WP, tycker det är ologiskt och fult. Min man älskar istället allt med WP.
    Så av den anledningen så köper jag helt enkelt inte WP telefoner utan håller mig till android tills dess att något annat kan tänkas komma som passar mig ännu bättre.
    Det är ju jättebra att det finns olika os så alla kan välja det som passar en bäst även om det inte går att få perfektion.
     
  18. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ja vad som är vuxet kan man ju verkligen diskutera, tycker dessutom att IOS ser barnsligt ut men jag vet inte jag. Är ju bara 50 än ;-)

    Sgs3 via Tapatalk
     
    Sleepwalk gillar detta.
  19. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Detta tycker jag är intressant, vad är det som inte funkar utan pill på en Android jämfört med ios och wp?
     
  20. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Vet inte om det är vad Kate syftade på men eftersom appar på Android kan göra mycket mer saker så kan de också göra mycket mer fel. Att hitta tex vilka appar som ställer till det så att batteritid och prestanda blir sämre kan kräva en del krånglande med debug verktyg och annat.

    Tex Spotify gör fel på Android på ett sätt som gör att man manuellt måste göra en tvingad avstängning av den efter varje användning för att undvika att dess process ligger kvar i minnet för all evig framtid och tar cpu för att den dödas och startas om var 15:e minut eller så. Att trycka på stopp för dess cachade process hjälper inte, då startas den bara om direkt igen.

    Som jag förstått det kan en app inte göra fel på det sättet på varken iOS eller WP.