Diskussion: S3 slö trots sin extrema prestanda

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av speakman, 30 okt 2012.

  1. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Efter ett antal månader med S3:an så måste jag säga att jag tycker den är imponerande slö med tanke på vilka resurser den har att tillgå.

    Fick det väldigt tydligt här om dagen när jag skulle skicka en bild via MMS. Tiden från att jag tände skärmen, startade kameran, fotade objektet, tryckte fram hemskärmen, öppnade meddelanden, valde mottagaren, bifogade bilden från galleriet, skrev en liten kommentar och skickade tog (jag skojar inte) närmare en halv minut(!!).

    Jag kanske är skadad, men jag blir otroligt stressad av j-vla väntandes på att saker ska hända. Att man trycker på hemskärmsknappen och den tar 4-5 sekunder innan den syns. Att man trycker på backknappen och får vänta så länge att man trycker en gång till och efter ytterligare ett par sekunder så gör den två tryckningar så man hamnar tillbaka till hemskärmen (som återigen tar 4-5 sekunder svart skärm innan den dyker upp *och* är responsiv).

    Jag stör mig mer och mer på det här. Vet någon om det är likadant på iPhone också? Eller måste man tvunget konvertera dit för att få en drägligt snabb telefon?

    En annan sak jag stör mig på som sjutton är att varje gång man öppnar telefon-applikationen så står programmet i olika flikar olika gånger, ibland på nummertavlan och ibland i loggen. HTC och MIUI har gjort det där jävligt bra att kombinera i en och samma sida. Och då vet man ALLTID hur det ser ut när man öppnar. Särskilt irriterande när skärmen är så stor att det krävs två händer för att byta flik när man bara vill göra ett snabbt samtal...

    Och för övrigt så tar det många sekunder från att man öppnat telefonappen från låsskärmen tills den laddat så pass att man kan börja trycka på den. Otroligt jobbigt när man behöver göra ett blixtsamtal.

    Det är nästan så jag överväger skaffa en platta istället och ha en gammal Nokia 3310 att ringa på.

    *suck*
     
  2. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Du har något skit på din telefon som slöar ner den, felsök det så ska det nog bli bra.


    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  3. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag hade ju önskat det vore så, jag tycker dock den var seg redan från början. Men visst, tala om hur jag felsöker såna orsaker så gör jag det på stående fot.
     
  4. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Vilket firmware har du? Använder du någon alternativ launcher? Använder du några appar som är kass, typ Facebook..? Har du ett tjog widgetar uppe och massa bakgrundsprocesser?

    Alternativt kan du ju blåsa hela luren och se till att den är uppdaterad.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  5. calle_d

    calle_d Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Jag upplever inte alls min telefon som du beskriver din. Min är rackarns snabb!
     
  6. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Rensa även cacher minnet. Finns app för det på Play som rensar med ett klick
     
  7. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag kör helt stock. Nyss uppgraderat till 4.1 OTA. Enda widgeten som är uppe (på den primära hemskärmen) är Samsungs egna klocka. Har Facebook, visst, men den ska väl inte kunna påverka helt ovidkommande delar av systemet?

    Hur kan jag i övrigt spåra vilka appar som eventuellt segar ner systemet?
     
  8. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    CPU Spy kan väl kolla vad det är som ligger och drar?
     
  9. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Känner igen mycket av din frustration. Den kan iofs. vara blixtsnabb på vissa saker men seg/laggig på andra (Telefonboken) Tyvärr är det något man får leva med tills Google ändrar på prion på GUI tråden. Min ligger i byrålådan just nu, orkar inte se skräpet. Blir en fin julklapp till någon :)

    Att man ska behöva lägga in specialrom, göra factoryresets före/efter uppdatering är ju århundradets skämt. Vill man meka så är Android perfekt!
     
  10. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    dvb: CPU Spy ser bara ut att kunna säga hur länge CPUn kör på respektive frekvens.

    Evil_E: Skönt att höra att man inte är ensam.
     
  11. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Varför inte ta bilden. Klicka på dela-> meddelanden->skriv->sänd?
     
  12. FedEx

    FedEx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Angående att den reagerar slött på hemknappen. Den tar en extra sekund att reagera eftersom den väntar för att se om du ska trycka 2 gånger. Gör man det så aktiveras S-voice eller nått skit. Stäng av detta i inställningar så kommer hemknappen bli snabbare.

    Sen så finns det andra knep att få ditt scenario att gå snabbare. Dels det som andra redan sagt, dvs att du kan dela bilden direkt från galleriet, och dels att du kan komma in i kameran direkt från låsskärmen.

    Gör du dessa 3 grejer så kommer det definitivt inte ta 30 sekunder att ta kort och mmsa :-)
     
  13. wuqqs

    wuqqs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Jag testade att göra samma sak som du gjorde precis.
    Från släckt skärm ta ett foto och skicka det till en kompis inkl en liten text. Förfarandet tog 26 sekunder.
    Det enda jag störde mig på var att SwiftKey tog 2-3 sekunder på sig att dyka upp när jag ville skiva in kompisens namn som mottagare.

    Jag anser att 30 sekunder är snabbt då jag inte fokuserade skärpan i bilden utan bara random-fotade ngt på bordet framför mig.

    SwiftKey är en tung app och det är därför naturligt att den kan vara lite seg att läsa in efter att mobilen varit släckt i 1h eller så.

    Givetvis förstår jag din frustration.
    Det är lite som ordspråket för en gamer:
    Violent games don't make us violent. Lag does.
     
  14. drteletubbie

    drteletubbie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tips: I kamera-appen finns dom senaste bilder tagna i hörnet. När du tar en bild så kan du trycka på bilden direkt efteråt, sedan trycker du på share knappen och/eller väljer sms. Det bifogar bilden direkt och det enda du behöver göra kvar är att skriva ned kontakt och ett meddelande.

    Det är kanske sättet du gör det? Tar typ max 15sec om man gör det på mitt sätt. I för sig så är en halv minut rätt så snabbt också?
     
  15. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag vet att det går att göra på bättre sätt, men man gör det som sitter i ryggmärgen och känns naturligast. Och detta var dessutom bara ett exempel bland många andra när telefonen segar så det rinner adrenalin ur öronen.

    Tack, det där lät intressant - ska genast kolla upp. Kunde jag skulle jag slänga ut varenda Samsung-app ur luren.

    Jag har också SwiftKey bör tilläggas. Kanske den är en bidragande orsak? Det är inte allt för sällan det är rätt lång väntetid på det tangentbordet bara för att, som i ditt fall till exempel, skriva ett par bokstäver att sortera en lista på.

    Man måste på något vis relatera till hur mycket tid beror på mig och hur mycket beror på telefonen. Att ta en bild går väl normalt sett ganska fort. Iallafall när kameraappen har startat upp helt. Och fått sitt ryck och blinkat till en gång eller två. Typ ett 10-tal sekunder ibland.

    Men resten av tiden är nästan bara väntan på att mobilen ska svara på tryckningar. På en dator får man iallafall en muspekare som visar att någonting håller på att hända. I mobilen får man bara vänta och se om den tog tryckningen eller om man ska trycka igen. Oftast väntar man inte tillräckligt länge så det blir båda två.

    Jag förstår, men det är inte bara efter 1h. Det är nästan värre när den nyss släkts, då kan det ta som längst tid att få igång den. Får se om jag kan göra en video på det och posta.

    Jag tror det sammanfattar situationen väl.
     
  16. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Nu har jag ju iofs inte en Galaxy S3, men iaf. Jag har aldrig varit med om att det tagit längre än knappt en sekund för SwiftKey att ploppa upp på min Galaxy Nexus.
     
  17. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    [​IMG]

    Skulle inte kalla telefonen slö direkt...
    Inte enligt min upplevelse heller för den delen. Kan å andra sidan hålla med om att kontakter och telefon kan ta lite onödigt lång tid att öppna men skapa en genväg på hemskärmen så går det snabbare. Jag sveper upp på telefonappen för att ringa sambon (genväg i nova)...

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  18. Mr_Snarl

    Mr_Snarl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag upplever då inte min telefon slö. Men jag är själv ganska slö i mitt tempo, så det kan vara därför. Har du jämfört med någon annans SGS3, om din är märkbart slöare än deras?
     
  19. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Slö och slö men visst finns fördröjningar i vissa skeenden, Android i ett nötskal enligt mig men jag har släppt det nu och njuter av fördelarna i Android i stället.

    Gick efter tre androider över till wp7 ett tag och trots låg prestanda så upplever man ju det operativet som rejält mycket rappare med ett fint flyt, att jag sen blev döless efter ett tag och återgick till Android är en annan sak.

    Sgs3 via Tapatalk
     
  20. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Efter uppdateringen till JB tycker också jag att telefånen blev väsentligt långsammare. Det enda som blev snabbare är det som är grafiskt, typ bläddringar eller förflyttning av saker på skärmen. Men laddning av program och deras funktioner känns långsammare, ibland mycket långsammare. Trodde hittills att det är någon app som gör det.
    Nu känns det som att någon började ropa: "Kejsaren är naken!"