Guide: Flasha Galaxy Spica

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Pannkakan, 23 feb 2010.

  1. hemu

    hemu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om du uppgraderar till 2.1 så kommer Kies att kunna nå telefonen. Du behöver installera en "komplett" version först, t.ex. JB4/JB7. Sen kan du flasha vilken version du vill. Tänk bara på att det är olika spica.ops för dom tidiga versionerna och dom nya.
     
  2. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Med JCB så tror jag inte att du behöver detta, dock så var det så innan. (JC3 och JC5 t.ex)
    Jag är dock inte säker, då jag själv körde 2.1 innan JCB.
    För att ta det säkra före det osäkra så kan du alltid ladda ned den versionen av 2.1 som finns på första sidan av tråden (JB4(JB7)) och flasha in först.
     
  3. LuA

    LuA Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Var hittar jag rätt spica.ops som tillhör till rätt version?
    ingår den om jag laddar ner en "komplett" version?
     
  4. hemu

    hemu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du kan kolla i filen. Den nya spica.ops har 4,datafs och 5,factoryfs. Den gamla är tvärt om. JCB är komplett bortsett från bootloader så med andra ord behöver du lägga in en version med bootloader först.
     
  5. sidstyler

    sidstyler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag förstår om ni kunniga börjar tröttna på allt tjat men jag skulle vilja reda ut några små saker.

    Första sidan länkar till en 2.1 version som sägs vara nyaste. Är den länken uppdaterad? I5700EXXJB4_7__ROOT_PDA.rar heter paketet jag håller på och dra ner nu.

    Om jag följer guiden för flashning kommer jag då att klara mig med filerna som finns i denna rar fil? Behöver jag någonting utöver det?
     
  6. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Nej det är inte den senaste. det är den senaste kompletta. (dvs du behöver inte filer utöver dessa för att flasha in. senare releaser behöver delar av denna (alternativt denna inflashad före) för att kunna flashas.) Den senaste releasen är i570EXXJBC och finns att hämta på forum.samdroid.net
     
  7. Wrathian

    Wrathian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej, jag har lyckats flasha in Betan av 2.1 eftersom jag hade för mig att man skulle börja med den typ. Nu kommer problemet, när jag försöker flasha in i570EXXJCF som är en one package så vet jag inte hur jag ska göra. Jag zippar upp den och hittar en tar-fil. Jag väljer den som one package file och spica.ops som .ops fil. När jag väljer start står det något i stil med "Check image files". Hur ska man göra för att det ska gå bra? Tacksam för all hjälp :)
    EDIT> Dum som jag var gl;mde jag att kryssa i One Package
    Nu kommer det ist'llet upp en triangel med ett utropstecken i, vad ska man g;ra?
    EDIT2>Loste det, jag fick byta plats pa factoryfs och datafs i spica.ops
     
    Last edited: 5 apr 2010
  8. Nitram

    Nitram Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fel ops-fil kolla i den andra tråden
     
  9. konserburkar

    konserburkar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick äntligen igån 2.1! Laddade ner NPS o installerade det, sen försäkrade jag mimg att det inte fanns i bakgrunden. Laddade ner Odin+spica_jc3.ops och I570EXXJCF (I570EJC4, den som är one package tar). Bockade i one package, och efter 4min hade jag 2.1 på min i5700! :) Allt finkar kanoners och teliabrandningen är borta (skönt) och allt funkar perfekt (sms inställningar osv) Om man ska roota den, är det bara att flasha med Root_LkUpdate_v3_PDA.7z i PDAfältet i Odin med spica_jc3.ops? Ska man bocka i "One package" där med?
     
  10. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Du gör precis som du skriver. tror inte att du behöver bocka i one package. Du behöver inte heller installera om apps och sådant.
     
  11. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    NPS hittar min telefon men säger att jag har senaste uppdateringen, dock när jag tittar i telefonen står det att jag har 1.5 och Basversion: I5700XXIJ5. Har inte Samsung släppt uppdateringen än genom NPS? Jag har testat både 1.3, 1.4, 1.5 och Kies.

    Frågan är om I5700XXJCB är den senaste uppdateringen och om det går att flasha in den på detta sätt med one package:
    [​IMG]
    Eller måste jag leta upp de andra fyra filerna för att kunna flasha in hela 2.1?
    (Ledsen för besväret, det är säkert redan någon som frågat detta, men jag är nybörjare på det här)

    Edit: jag har har inte kopplat in telefonen i bilden.
     
    Last edited: 13 apr 2010
  12. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.

    JCF är den senaste officiella för vår region.
    Den flashar du in som du visar på bilden, dock är jag osäker på om du har rätt ops-fil, den skall heta spica_jc3.ops

    /qsec
     
  13. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    JD1 är den senaste. om det är en One-pakage så behöver du inte några andra filer. Har du teliaversionen av Spica så finns det inte någon officiell version släppt ännu.
     
  14. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Jag vet faktiskt inte om jag har en Teliaversion, det är ingen Telia logga som kommer upp nån gång när man startar telefonen eller annars så jag antar att jag inte har det. Jag tog en liten chansning när jag köpte den och köpte den från www.mobilsscan.com. Men jag har inget som indikerar att jag skulle ha en Teliaversion av telefonen.

    Edit: Är JD1 den senaste officiella releasen? Och jag behöver spica_jc3.ops, jag kanske är blind men jag hittar den inte.
     
    Last edited: 13 apr 2010
  15. m0rph

    m0rph Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hjälp... jag använder guiden och flashar och allt går bra men när telefonen sedan ska startas om så funkar den inte alls med filerna till 2.1 i tråden.. jag får en varningstriangel med en telefon bredvid..
    filerna som länkas först funkar så 1.5 går in igen..
    vad kan vara fel?
     
  16. wessen

    wessen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om man flashar I570EXXJCF på en spica med 1.5 (med ödlan) kommer telefonen bli som en vanlig obrandad som sedan går att upgradera med NPS när samsung släpper releaser?

    Alltså, finns det något sätt att göra om min "1.5-ödla" till en "2.1-obrandad", dvs så den blir exakt som de som säljs i butikerna idag?
     
  17. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Japp! Det är bara att flasha in den. Du kommer dock fortfarande att få Telia-brandade versioner från NPS. Det går på ditt IMEI.
     
  18. wessen

    wessen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så om jag leker lite nu och lägger på en unofficial-2.1 i avvaktan på officiella "2.1-ödlan" så kan jag senare göra en "återställning" med NPS till "2.1-ödla" när de behagar släppa den versionen?
     
  19. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Det kan jag inte svara på, då jag inte har testat själv, men om du flashar in en 1.5 innan du försöker uppdatera till en brandad rom så borde det inte vara något problem. Även jag har en teliabrandad telefon.
     
  20. Brain

    Brain Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Här kommer ytterligare noobiga frågor. Jag har ledsnat på att vänta på Telia 2.1, och har därför tänkt flasha in den obrandade versionen. Om jag först flashar in betan i första inlägget, vilket jag har förstått ska gå ganska smärtfritt, går det då enkelt att lägga in I570EXXJD1, som verkar vara den senaste.