Nokia Lumia 920 is here

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Connecting, 3 nov 2012.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Anledningen har många trott är att Telia och Tele2 var snabba med att börja erbjuda 4G mobiler var för att lätta trycket lite på deras 3G-nät. Jag tror att det kan stämma ganska bra faktiskt.

    Om det är utbyggt eller ej har ingen betydelse, det viktiga är att det finns aktivt i ditt abonnemang. Som det är idag så finns 4G inte på något av Telenors mobilabonnemang.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  2. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    http://mynokiablog.com/2012/11/11/video-speed-comparison-lumia-920-vs-lumia-800/


    "One of the main strengths of the Nokia Lumia gen 1 were their speeds (despite only being single core). They were just utterly nippy and responsive. The new Nokia Lumia 920 continues that tradition by being just that much extra quicker (being WP8 and having dual core).

    Once you get used to having no lags, you just see it any time there’s ‘delay’ in another device. Some people won’t notice it, but when you start getting used to it, it’s very pleasant."

    800 var ju relativt omtalad för hur snabb den var och vilket skönt flyt den hade. Jag har upplevt det själv. Men 920 är märkbart snabbare. Inte så konstigt, i och för sig.
     
  3. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Förmodligen för att de erbjuder det när de är helt klara med sin utbyggnad? Låter rimligt. Det är när de är klara, när nätet är fullt utbyggt, som jag vill ta del av det.

    Telenor har sagt att det kommer ingå i de Ab där luren klarar det. Just nu är det väl bara Samsung och 920 (plus någon till) som löser det?

    Vilka erbjuder ett 4G-abonnemang idag?

    Telenor kommer erbjuda full täckning vid årsskiftet, Telia efter det, har jag för mig. Så att erbjuda, och att kunna stå för det, är inte alltid samma sak.



    Com hem och deras avisering om digital-Tv är en sak som tydde på en sak, men som var felaktig. Som en parentes.
     
    Last edited: 12 nov 2012
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Full täckning är inte något som existerar, ingen operatör kommer att sluta att bygga ut sina nät. De kan däremot ha nått något mål som de nått. Men på något sätt så är ju full täckning inget som existerar, du kan ju gå in och kolla på Telenors 4G sida för att se vart de fortsätter utbyggnaden.

    Just bu byggs det ju främst ut på mindre befolkade ställen, i de större städerna är det ju redan utbyggt. Net4Mobility kommer ju att fortsätta utbyggnaden av 4G nätet - både i de frekvenser de bygger i idag men troligtvis även i 800 samt 1800-banden.

    De operatörer som erbjuder 4G abonnemang idag är Telia, Tele2 och 3 samt Comvig och Halebop. Så, just bu är det endast Telenor som inte erbjuder något mobilabonnemang med 4G-stöd.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  5. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Att erbjuda och att uppfylla kraven är enligt mig vitt skilda saker. Tycker Telenor gör rätt som 'släpper det' när de anser det fullt tillräckligt.

    De har nog kommit lika långt som Tele2 då de bygger nätet ihop, men Telenor har påtalat att de inte vill vara billigast, först, utan bäst. De var den OP som sist tog in 920.


    Com hem sa också i början att de erbjöd digital-tv, men det stämde inte. Den var analog. Så vad man erbjuder och vad man uppfyller är inte alltid samma sak.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, de har kommit lika långt i utbyggnaden ofc - eftersom det är Net4Mobility som bygger nätet åt dem. Som det är idag så uppfyller ingen Svensk operatör egentligen kraven för att få kalla sina tjänster 4G då ingen säljer LTE som över 100Mbit/s. Idag har vi egentligen 3,9G - om man ska vara petig.

    Jag säger inte att det är dåligt eller liknande, utan försöker endast se det ur olika perspektiv och komma med fakta. Om de tycker att sitt sätt att tänka fungerar bra så är det ju bra. Om du är nöjd med Telenor så är det ju också bra :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  7. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Då är det alltså ingen som erbjuder riktig 4G? Men när Telenor kommer göra det så kommer de erbjuda vad det heter. Som sagt, det är en sak att erbjuda och en annan att leva upp till det.

    Lustigt att du påpekade att Telenor inte har 4G när ingen har det. Än.
     
    Last edited: 12 nov 2012
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, Telenor erbjuder inte heller riktig 4G - men det kallas 4G i folkmun idag. Telenor säljer deras LTE mobila bredband upp till 80Mbit/s som 4G, men nej egentligen är det inte riktig 4G. Så här gör Telenor samma sak som de andra operatörerna.

    Dock är Telenor de enda som inte erbjuder LTE (4G i folkmun) till något av sina mobilabb.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  9. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Precis. Detta rör dock inte telefonin.

    Och de enda som inte erbjuder något som inte är vad de säger. Du sa ju att ingen har riktig LTE men att de andra erbjuder det, utan att kunna uppfylla det. Det gör inte Telenor.
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Inte än, men de börjar nog göra det snart också. De kommer ju sälja LTE i mobilen på samma sätt som de säljer LTE med USB modem till datorn - det kommer alltså med absolut största sannolikhet att kallas 4G när de börjar erbjuda det för mobilabonnemang också.

    Nu har jag inget mer att säga ang detta heller, eftersom den ena av oss hamnar i försvarsställning så fort någon säger något som inte faller denne person i smaken. Jag vill be så mycket om ursäkt, till de andra i denna tråd, att jag gått OT.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    Last edited: 12 nov 2012
  11. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Precis, de enda som inte kör med falsk marknadsföring gällande 4G i telefoni är Telenor. Tack.


    Ändå erbjuder Telia, Tele2 och 3 samt Comviq och Halebop 4G trots att de egentligen inte uppfyller kraven för att få kalla det för det.

    Falsk marknadsföring med andra ord, då ingen "Svensk operatör egentligen uppfyller kraven för att få kalla sina tjänster 4G då ingen säljer LTE som över 100Mbit/s."
    Skönt att någon är ärlig i alla fall. Man ska ju inte erbjuda något man inte kan leverera.
     
    Last edited: 12 nov 2012
  12. Ajjtwr

    Ajjtwr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Blir o hämta en 920 i butik när den börjar säljas, ingen som vet något om den läckra gråa färgen kommer finnas hos någon återförsäljare? Synd att tre är så efter och inte har stöd för 4g i Borås än ..
     
  13. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Fast det vet vi inte ännu. För att få kallas 4G så ska det egentligen vara LTE Advanced och det finns ingen operatör i världen som bygger det på annat än experiment skala. Alltså om Telenor släpper 4G snart så kommer de också ljuga. Telenor har dessutom redan lanserat 4G på mobilt bredband http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/index.html.

    Så ärliga vet jag inte.
     
    Cupcakes gillar detta.
  14. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    På mobilt bredband vet jag och det har vi nyss diskuterat.

    Och om vi ännu inte vet, så vet vi inte just nu. Det vi med säkerhet vet är att Telenor inte marknadsför något de inte kan leverera på telefonisidan. Till skillnad mot de flesta andra. Så ärliga, ja, det tycker jag. Men välj du mindre oärliga om du tycker det passar bättre.

    Har du någon källa på detta?
     
    Last edited: 12 nov 2012
  15. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Efter en snabb koll så ser det ut som om den gråa kan bli klurig att få tag på. Här hemma i alla fall. Men du vet väl att du kan köpa grått slimmat skal, som är gjort av silikon så det blir mer som ett tight skinn än ett klumpigt skal. Svårt att se när det är på, faktiskt.

    Kanske att någon butik får in den? Jag tror den kommer komma, men de börjar med några av utbudet först, för att känna av läget. Den gråa bör gå att beställa.
     
  16. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Kör själv Telenor men ville bara påpeka att dem inte är några änglar dem heller.

    Källa på det jag sa innan. Självklart! Jag hoppas wikipedia är okej.
    http://en.wikipedia.org/wiki/4G
    Scrolla ner till "System standards"
    Det nuvarande näten följer inte helt standarden altså är dem inte riktigt 4G nät.

    "The pre-4G 3GPP Long Term Evolution (LTE) technology is often branded "4G-LTE", but the first LTE release does not fully comply with the IMT-Advanced requirements. LTE has a theoretical net bit rate capacity of up to 100 Mbit/s in the downlink and 50 Mbit/s in the uplink if a 20 MHz channel is used — and more if multiple-input multiple-output (MIMO), i.e. antenna arrays, are used."
     
  17. Stedad

    Stedad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    603
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    WP Central har släppt en fortsättning på kameradiskussionen.

    Det var någon här som undrade om OIS används vid vanliga foton.
    http://www.wpcentral.com/nokia-lumia-920s-camera-second-look
     
    dannejanne gillar detta.
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tack det var jag som undrade fast i en annan tråd tror jag. Mina misstankar ang. softa bilder i dagsljus pga IS står kvar. Men kan ha fel som sagt.

    Tapatalked
     
  19. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Som sagt: 920T är nästan identisk med 920. Men den är tillräckligt annorlunda för att Nokia ska ge den ett eget namn utåt.

    Som vi kommit fram till tidigare så finns det två modeller av 920. RM-820 och RM-821, varav den förstnämnda är avsedd för AT&T och stödjer andra frekvensband för LTE.

    Såväl 920 RM-821, 920 RM-820 och 920T (även den har säkert ett RM-nummer, men det känner jag inte till) är egentligen egna modeller. De måste t.ex. godkännas var för sig hos myndigheter även en annan av dessa tre modeller redan godkänts.
     
  20. LeBron

    LeBron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Och då kommer du förmodligen behöva betala ännu mer för någonting du redan bör ha fått med i ditt paket. :/