Diskussion: Samsung 3G eller 4G?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Nappandroid, 13 nov 2012.

  1. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har så gott som bestämt mig för att införskaffa mig en Samsung Galaxy S3, men jag vet inte om jag ska välja den vanliga standard med 3G eller om jag välja den nyare varianten med 4G.

    Den enda skillnaden som jag vet är att 4G modellen har just stöd för 4G och sedan har den även 2 GB RAM vilket jag ser som väldigt positivt, men är den verkligen så pass mycket bättre än vanliga? Någon som har testat båda och kan ge någon jämförelse? Där jag bor ska det finnas 4G-täckning, men jag vet egentligen inte varför jag skulle behöva det för jag tycker att det flyter på rätt bra med 3G uppkoppling också. Ett plus med vanliga S3 är att den finns i rött, vilket enligt mig är riktigt snyggt! Jag har tänkt köpa luren kontant och i nuläget skiljer det cirka 500 kr mellan dessa. Vad är värt att satsa på? Vill ju ha en lur som är någorlunda framtidssäker för ett par år framåt men det tror jag att båda är. Någon som vet om dem är exakt samma inuti eller finns det risk att 4G modellen glöms bort och inte får nya uppdateringar osv?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Den vanliga 3G modellen är ju betydligt mycket mer populär. Den säljs ju exempelvis av alla operatörer i Sverige medans 4G modellen endast säljs av Telia och Tele2 (samt deras systeroperatörer, t.ex Halebop).

    Det är vissa som haft problem med överhoppet från 4G till 3G på 4G modellen, något som vissa upplevde som ett problem på tidigare S2 LTE också.

    Utan att ha testat LTE versionen så skulle jag rekommendera dig att satsa på den vanliga 3G modellen, om du dessutom tycker att den är snyggare (färgen) så är det väl positivt också.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  3. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Tack för svar! Men frågan är om inte 4G modellen kommer bli populärare om ett tag eftersom fler och fler operatörer satsar på att bygga ut sina 4G nät. Ett till litet minus jag hittade är att 4G modellen saknar FM-radio. Ingen big deal för mig men ändå en grej...Det som oroar mig är att 1GB RAM är för lite med tanke på att den har fyra kärnor. Är det mycket lagg eller frysningar?
     
    Hotel gillar detta.
  4. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Jag har Galaxy S3n med 4G. Detta med Tele2 som operatör. Måste klämma in och svara på det personen ovan mig skrev.

    Anledningen bakom att enbart Tele2 och Telia följt av Halebop har S3an med 4G är att dessa operatörer är de som kommit längst med sin 4G utbyggnad. Övriga har alltså ingen möjlighet att på ett bra sätt erbjuda 4G vilket skulle resultera i ett oekonomiskt läge för dessa.

    Men. Åter till mina åsikter kring telefonen.

    Där jag står idag är jag mycket osäker på om jag någonsin kommer att vilja använda en enhet utan 4G som huvudtelefon. Väldigt tveksamt.

    På Galaxy S3n med 4G fungerar anslutningen extremt bra. Svarstiderna är mycket bra och chippet för LTE svarar alltid med väldigt höga hastigheter där bra täckning finns.

    Som pricken över iet har enheten 2GB ram vilket precis som 4G är en framtidssäkring.

    Galaxy S3 utan 4G är framtidssäkrad även den på grund av sin fyrkärninga processor. Fundera då över vad 4G i kombination med denna processor innebär. En trevlig kompott.

    Angående de problem användare har och har haft med sina enheter är operatörsrelatetat så långt jag är medveten. Detta eftersom problemet är sporadiskt och i stort Teliarelaterat.
    Detta betyder att dessa problem med tiden kommer att försvinna helt.

    Personligen har jag haft 0 problem med min enhet. Den kopplar på någon sekund ner till 3G/GSM om någon ringer eller om jag vill ringa.
    Detsamma gäller för byte från GSM/3G till 4G. Det tar 10-15 sek efter att samtalet i fråga avslutats. Perfekt med andra ord.

    Jag hoppas att ovan på bussen ihopslängda text är läsbar och intressant för dig.

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
    Last edited: 13 nov 2012
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tele2 och Telenor bygger ut sitt 4G nät tillsammans under namnet Net4Mobility, så deras 4G täckning är identisk. Alltså stämmer det du sa inte riktigt.

    Jag skulle dock ha motivationen att det är Telia och Tele2 som haft störst problem med sitt 3G nät, därav vill de sälja telefoner med 4G för att avlasta sitt 3G nät i samband med utbyggnaden.

    Jag tror att det kommer komma många nya 4G telefoner under vintern och att denna telefon kommer försvinna lite i mängden. 4G modellen säljs som sagt idag av två operatörer, exempelvis så kommer 3 inte att ta in den öht. Jag skulle inte tro att Telenor kommer att ta in den heller - men där kan jag ha fel.

    När jag hade den vanliga S3an så upplevde jag inte att det var så mycket lagg/frysningar. Jag skulle inte säga att RAM påverkar prestandan så värst mycket utan mer multitaskingen - så vill du kunna jobba med många lite mer krävande program samtidigt så ska du köra på 4G versionen - men annars ser jag ingen anledning till det - om du inte vill åt 4G-nätet förstås.



    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  6. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Det du säger kring Tele2 och Telenor stämmer säkert. Jag ber därmed om ursäkt.

    Över till 4G och dess framtid.

    Hur menar du när du skriver att en enhet som precis släppts till vintern kommer att glömmas bort? Samsung Galaxy S3 var då den släpptes en perfekt enhet enligt många, det som saknades var 4G. Samsung svarade då med en uppgraderad enhet med 4G och 2GB ram.
    Då den nu släppts i Sverige som har ett 4G-nät på barnsben är problem av olika slag inte särskilt konstigt.

    Att samtliga operatörer på kort och lång sikt satsar på 4G råder det ingen tvivel om.

    3 är nästan inte intressant i frågan då deras 4G-nät enligt dem själva är lägre prioriterat än 3G-näten.

    Ramminnesmängden påverkar inte den övergripande prestandan, åtminstone inte nämnvärt. Däremot kan du köra större applikationer utan problem med mer ram. Precis som på en dator.

    Multitaskingsmöjligheterna förbättras också.

    Att ha en enheten med 2GB ram och 4G är en framtidssäkring. I mina ögon är 500-lappen som skiljer en otillräcklig anledning till att motivera varför man skulle vilja stanna kvar med 3G i ett samhälle som på alla plan är påväg mot 4G.

    Hade det däremot handlat om en enhet som kostar 2500 och saknar 4G så hade det varit en annan femma.

    Nu handlar det om en mindre investering. Framtidsäkring är alltså lysande!

    ///Många svar i samma inlägg. Så fick det bli den här gången!

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
  7. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Tack för dina svar! Jag är mer inne på 4G modellen, men samtidigt har det ju varit vissa strul med nätväxling och sådana saker. Du verkar ha klarat dig ifrån det men många andra har haft stora problem och frågan är då om det är värt det eller inte? Vad har du att säga om batteritiden på den?
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om 3 inte är intressant så visst. Men vad är då anledningen till att Telenor inte säljer telefonen idag?

    Problemen finns som sagt inte för alla - men det faktum att man kan råka ut för att telefonen inte klarar av att växla nät på ett bra sätt, skulle vara ganska avgörande för mig dock.

    Jag kan inte säga emot dina motiveringar och visst självklart så är 4G modellen betydligt mer framtidssäker. Vad jag tänker på är dock S2 LTE och vad som hände med den. Den har fortfarande inte ens fått ICS. Om det kommer bli samma sak med S3 LTE låter jag dock vara osagt.

    Jag vet iaf att i min syn på det hela så behöver man inte så mycket snabbare surf i mobilen - om man inte ofta använder telefonen som modem till datorn. Jag tycker att runt 10Mbit räcker i mobilen. Vad som dock är mycket bättre med 4G är ju själva svarstiden som blir lägre.

    Men som du och jag redan sagt så är 4G telefonen mest framtidssäker - förutsatt att Samsung håller den uppdaterad. Jag köper ny mobil flera gånger varje år, så det kan ju vara så att jag inte riktigt kan sätta mig i den situation där man ska ha samma mobil lång tid, det är väl mest troligt som är problemet för mig :)

    Hur som; så hoppas jag att TS blir nöjd med sitt val av telefon, oavsett om det blir 3G eller 4G versionen :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  9. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Jag säger inte nej till dina åsikter och efterföljande tankar till vad som kan hända med S3 4G i framtiden. Vad gäller mjukvaruuppdateringar.

    Min känsla är dock att 4G släppts så mycket senare och sålt relativt bra. Enligt Tele2s rapporter.

    S2 LTE kom för sent för att hinna sälja så bra vilket jag tror förklarar varför den är lågt prioriterad för mjukvaruuppdateringar.

    Jag säger precis som du; TS skall ha all lycka i sitt val av enhet. Telefon och teknikmarknaden är i allmänhet ganska komplicerad... Det finns åtminstone väldigt mycket att välja på.


    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
  10. Movitz83

    Movitz83 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vad räknar ni som tunga program?
    Så man får något hum om hur och vad dessa mobiler klarar av att hantera och inte hantera utan problem.
    Kan Ni ge några exempel?
    Är det någon som har självupplevd fakta om hur batteritiden är mellan dessa mobiler S3 3G och S3 4G? Jag litar inte på den fakta som står i olika tester och recensioner som media har gjort.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  11. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Stora program ur den bemärkelsen är svårt att sätta fingret på. Men ta ett större spel samtidigt som du har webbläsaren uppe i bakgrunden och så vidare.

    Vad som händer om ram-minnet börjar ta slut är att du måste ladda om de hemsidor du haft uppe i webbläsaren.

    Då jag har möjlighet att jämföra min 4G med en 3G-variant som jag har på jobbet så säger jag rakt av att batteritiden är sämre på 4G-modellen. Då 4G är aktiverat alltså. De är snarlika om båda kör i enbart 3G-nät.

    Så. Kontentan av detta blir att jag enbart aktiverar 4G då jag exempelvis internetdelar till min platta osv. 3G-chipen är väldigt snabba i båda.

    Det faller i slutändan vid möjligheten att ha 4G och att det är 2GB ram.



    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
  12. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Köp LTE versionen så klart. Har båda nu samtidigt. Bara att köra 3g om du tycker 4g drar mycket batteri, vilket det kan göra. Den svarta S3an är snyggare och snabbare än min vita S3. Jag har fortfarande problem med redraws av hemskärmen på den, vilket jag inte sett ännu på den svarta med 2gb ram. Den är lite lite snabbare på att öppna appar, ladda sidor, osv. Kan bero på olika saker ifs, då den är helt ny. Hade en svart och sen en vit S2, och svart vinner i längden. Stör mig på att skärmkanterna ter sig tjockare, och den tunna svarta ramen runt själva displayen försvinner på ett snyggare sätt.

    Om jag kör mitt Telenor-sim(som inte har 4g)i min LTE-S3 får jag dubbelt så hög hastighet ned i speed test om jag lägger den på exakt samma ställe i min lägenhet, jämfört med min vita S3 med samma sim!! Dock har den svarta svagare wi-fi mottagning. På samma avstånd från routern skiljder det en, ibland 2 staplar.

    BTW: På den svarta LTE luren satt ett litet qualcomm-klistermärke uppe på toppen. Tycker det var lite konstigt.
     
  13. AX3L

    AX3L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag hade också mer än lovligt mycket beslutsamhetsångest när jag skulle köpa min, men som jag ser det idag är det inget svårt beslut. Det funkar jättebra att stänga av 4G om du får problem eller behöver bättre batteritid och då blir den som 3G modellen men med den extra GB RAM. Jag gjorde det ett tag när jag hade problem med 4G, ett problem som var operatörsrelaterat och försvann ganska fort.

    Angående framtidssäkerheten, det som kommer avgöra om en telefon får nya versionerna av Android kommer i huvudsak vara RAM-minnet. Och även om 1GB räcker idag (vilket är märkligt då min telefon ständigt ligger på strax över 1GB efter en stunds användande) kommer med all sannolikhet appar etc bli mer krävande, mer minne har alltid inneburit mer framtidssäker och jag ser ingen anledning till varför det inte skulle gälla fortsatt.
     
  14. z94joma

    z94joma Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vilken är senaste Stock ROM Firmware etc. för Telias i9305 LTE. Behöver veta detta för att reklamera telefonen då jag måste göra Unroot till rätt version.

    Jag får "Ej registrerad på nätverket" 6-7 gånger om dagen. Telefonen måste då startas om. Provat olika lösningar utan att lyckas.