Xoom garantiärende Telia

Diskussion i 'Motorola' startad av itadruid, 19 nov 2012.

  1. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Hej

    Har tänkt lämna in min Xoom för garantiärende hos Telia då backsidan (precis vid volymknapparna) så knarrar det och det känns som att den kommer spricka när som helst, dessutom så är det silvriga plattan bak riktig lös på vänster sida. Gjorde ett par sökningar på XDA och hitta detta http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=980465

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1138290

    -Det verkar vara ett vanligt problem tyvärr. Nu är det så att jag har lagt in custom rom på plattan, ska jag återställa den till original innan jag lämnar in den?

    -Köpte plattan när Telia hade kampanj och så vitt som jag ser nu så säljs den inte längre nånstans. Jag har även hört att Motorola inte reparerar den utan skickar ut en helt ny, frågan är då: Om den inte repareras, får man pengar tillbaka då plattan inte säljs? Ska jag även skicka med tillbehören eller behövs det inte?

    - Någon som haft garantiärende hos Telia gällande xoom? Hur gick det?

    - Plattan köpte via nätet, är det ändå ok att gå till min närmaste Telia butik och lämna in den?

    Tacksam för svar och vägledning
     
    Last edited: 19 nov 2012
  2. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    Du bör alltid återställa plattan till original om du ska skicka in den, du vill liksom inte ge dom någon ursäkt att gnälla. Om den ska ersättas med någon annan platta så lär den antagligen inte vara lika bra som Xoom 3g. Det som gör Xoom 3G så bra är att den har inte en låst bootloader. Eller du får iaf låsa upp den utan problem. Se bara på dom som sitter med Motorola Xoom Media 2 plattan. Den går inte köra något kul på alls. Så även om du på pappret får en platta som har vassare hårdvara så kommer de suga på mjukvaran eventuellt. Något att vara vaken runt.

    Här är en guide på hur du återställer den:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=894079#post894079
    Guiden gäller för MZ601 (Telia 3G modellen) och inget annat.

    Du kan ju ringa Telia och kolla hur du gör bäst vad gäller tillbehör och sånt. Men normalt sett när man lämnar in mobiler och plattor så vill verkstaden ha så lite tillbehör som möjligt, så inget kan försvinna. Typ inget SIMKORT, SDKort, kablar eller något sånt. Fast hur Telia vill ha det med denna plattan har jag ingen aning. Du får fråga dom.
    Lämna in den i butik borde va lugnt. Men du kan ju ringa närmsta butik och fråga.

    Kollegan köpte sin Xoom 3G på teliabutiken. Så dom har ju haft hantering av plattorna också och inte bara näthandel.
     
    itadruid gillar detta.
  3. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Hej Kendo!

    Tack så mycket för ditt svar. Självklart vill jag ha en Xoom mz601 i utbyte och inte xoom 2 då jag vet att den har låst bootloader, kan de tvinga mig till att ta xoom 2 annars? För jag vill ha en med likvärdig hårdvara och självklart med upplåst bootloader eller pengarna tillbaka. Jag vet ju inte om Xoom mz601 säljs längre (är tveksam) och har även läst att Motorola sällan reparerar hårdvarufel utan skickar ut en ny enhet, jag vet ju inte hur det blir här. Är det Anovo som Telia har som reparatör?

    Angående att fixa tillbaka original rom så kika jag på din guide men du skriver såhär:

    "adb reboot bootloader"

    Ska jag trycka på strömknappen sedan välja bootloader och skriva in kommandon, korrekt?
     
    Last edited: 19 nov 2012
  4. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Den startar om i bootloadern när du kör det där kommandot. Så sen när den är i bootloadern är det bara att fortsätta med nästa kommando enligt guiden.
     
    itadruid gillar detta.
  5. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Tack Gryph, får hoppas att de inte erbjuder mig en Xoom 2 men jag har väl ändå rätt att ta pengar om de inte reparerar eller ersätter mig med samma produkt? Annars kan jag ta en galaxy tab note 2:P
     
  6. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Har nu lämnat in den och de sa att de skulle ta 2 veckor, återkommer när jag får tillbaka den !
     
  7. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Gött! Stå på dig, om de vill erbjuda en "likvärdig fast låst" så tacka bestämt nej. Dom får laga den eller ge dig pengarna tillbaka, eller i sista fall ,en bättre produkt så länge den inte är låst... En Nexus 7 3G kanske, eller nåt annat kul :)

    Hoppas de går bra med ärendet!
     
  8. Bossethecat

    Bossethecat Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Brukar inte vara några större problem med garanti.
    Lagar de inte en vara så byter ju bara verkstaden ut den till en ny likadan, typ som med iPhones. Tror inte du behöver oroa dig
     
  9. Bossethecat

    Bossethecat Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet tyvärr inte vad U/B står för, men jag kan svara direkt att det inte blir någon ny 12 månaders garanti utan garanti gäller alltid från inköpsdatum. Osäker på att det "bara" är 12 mån garanti, det är inte 24 som det brukar vara på Telia??