Rootad Desire S men Superuser kraschar!

Diskussion i 'Desire S' startad av bladefan2011, 22 nov 2012.

  1. bladefan2011

    bladefan2011 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Nu måste jag be lite om hjälp här.

    Köpte efter många om och men en Desire S, vilken jag i grund och botten är mycket nöjd med, förutom detta att min rootning verkar ha blivit mindre lyckad....

    Den telefon jag köpte hade HBOOT 2.00.002 och kunde således inte S-OFF:as med Revolutionary, så jag följde en guide jag hittade på nätet där man låste upp bootloadern på HTCDev (så att den blev UNLOCKED men fortfarande *S-ON*)...

    Sedan så fortsatte jag med att föra över Clockworkmod Recovery (senaste för HTC Saga) medelst fastboot, vilket gick fint. Därifrån sedan in i Clockworkmod recovery installerade jag senaste SuperUser zippen för ARM arkitektur (Snapdragon) vilket också gick bra!

    Installerade mina program och så som behövde root - vilket den glatt accepterade och det fungerade både att ge dom rootaccess och att köra programmen (dom las till i Superuser)

    Men nu kraschar/hänger sig SuperUser hela tiden oavsett om det är vid nyinstallation av ett program som kräver root eller om det handlar om att köra ett befintligt installerat program som tidigare getts root access....

    Finns det något jag kan göra för att fixa detta? Konstigt att det funkar först men sen bara kraschar (svart skärm) och sen får man en fråga om att stänga eller vänta....
     
  2. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    har ingen aning om hur du kan lösa problemet, skulle dock rekommendera dig att flasha en annan rom som redan är rootad. använder själv en jellybean rom som varit HELT stabil sedan jag flashade den för en vecka sen!
     
  3. bladefan2011

    bladefan2011 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    UPPDATERING!!

    Testade en gång till med SuperOneClickv2.2-ShortFuse rootningsmetoden som jag EJ fick att funka första gången jag provade (därför jag meckade med manuella installationen), men nu med skillnaden att jag satte kompatibilitetsläge till Windows XP SP3 på SuperOneClick, och sedan att jag istället för att välja "Ladda Endast" tog HTC Sync (och klickade bakåtpilen på telefonen när den började söka efter HTC Sync - vilken ska vara avinstallerad - men med drivrutinerna installerade).

    Så nu fungerar rootningen som den ska igen. Verkar som om SuperOneClick installerade någon äldre Superuser version än den jag la in manuellt. Huvudsaken är att allt funkar som jag vill :-)
     
  4. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    ah fan vad klockren! bra att du skrev hur du fixade det också, kan hjälpa någon (eventuellt mig själv) i framtiden!
     
  5. bladefan2011

    bladefan2011 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ingen orsak llama! Jag tycker det är självklart att man bidrar med lösningen (om man kommer på någon) så att andra också kan bli hjälpta! Finns inget värre än när folk skriver att dom fixat något problem på hjälpforum men inte skriver vad dom gjort för att komma dit.

    Verkar fortfarande som att rootningen håller här. Inga flera krascher, men nu säger Market att den vill uppdatera Superuser eftersom jag nu kör på en äldre version. Men jag tror att man eventuellt ska stanna kvar på den äldre versionen som SuperOneClick la in.... vet inte om det börjar krascha igen om man uppdaterar.

    ... vad använder du för Jellybean ROM förresten? :-)
     
  6. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Jag använder den här ROM:en: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1776256

    Har seriöst inte stött på ett enda problem, men måste påpeka att det är en BETA och att vi kan säkert få helt olika upplevelser av den!
    Jag har dock använt telefonen senaste veckan som jag alltid gör, ringt lite, smsat, surfat både på wifi och utan, lyssnat på musik. Har fungerat klockrent och inställningsmöjligheterna i CM10 är perfekta för mig.

    Men som sagt, använd den på egen risk och ta en nandroid backup ifall du skulle vilja flasha den :3
     
  7. bladefan2011

    bladefan2011 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ... och UPPDATERING #2

    Kom på nu vad som var problemet med att Superuser hängde sig på det sätt som den gjorde. Är tydligen så att man måste ha USB Debug påslagen om man har SU Binary 3.1.1 installerad på telefonen annars FÖRLORAR den root.

    Så fort man slår på USB Debug så funkar allt som det ska igen....

    Vet inte om man ska ge sig till att nedgradera den SU Binary som man har på telefonen nu (installerad med Clockworkmod 5.0 nånting) för att råda bot på detta...

    Frågan är väl om jag KAN flasha den där fullt ut på min *Unlocked* men EJ S-OFF:ade HTC Desire S med HBOOT 2.0002... Gillar en del saker med HTC:s Sense (kör förvisso Go Launcher EX istället men liksom "ramverket" i Sense är rätt schysst)... Har sett att telefonen verkar ha flera partitioner än en "Vanilla android lur" också men ... vet inte så mycket om vad det är etc.
     
  8. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    jag har unlockat min på exakt samma sätt som du har! är s-on och htc dev unlocked på hboot 2.0002! vi använder dock olika recoverys men jag antar att det borde fungera i teorin!
    Den enda skillnaden från att vara s-on och s-off såvitt jag vet är att man måste flasha boot.img manuellt via fastboot, den får du när du extraherat romen!
     
    bladefan2011 gillar detta.
  9. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1525100 Här är förövrigt tråden jag följde första gången jag rootade etc!
    Bläddra ner till stycket där man ska flasha romen ifall du skulle vara osäker på hur man flashar ifall du nu känner att du vill göra det.

    "Boot into recovery, connect your phone to your computer and select fastboot on your phone. " Ska nog förövrigt stå boot into bootloader i den delen.
    Eftersom guiden använder sig utav 4EXT recovery så får du anpassa det till din recovery men i teorin är ju det samma sak.

    Edit: byt bara ut ROM:en i guiden till vilken du än skulle vilja använda, har provat ett tiotal och det har fungerat med alla. lätt att glömma boot.img filen dock hehe, inte kul när det händer men lätt fixat när man inser att man bara glömt flasha den!
     
    bladefan2011 gillar detta.
  10. bladefan2011

    bladefan2011 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej igen!

    Här kommer UPPDATERING FEMTIOELVA

    Har nu kommit på hur man gör för att få rootningen att fungera ÄVEN om man kör med USB Debug avstängd. Grejjen är att det är någon bug eller liknande i senaste Superuser 3.1.3 (kanske andra Superuser versioner också) som gör att man måste ha USB Debug på, men...

    Kör man med SuperSU istället (och installerar denna via ClockworkMod ISTÄLLET) så fungerar det klockrent oavsett om man har USB Debug på eller av. Den version jag installerat är 0.98 (senaste!)

    Vad gäller att lägga in ett annat ROM så måste jag fundera lite på saken, lite skraj för att lyckas bricka mobilen om man råkar göra något fel då det inte precis är den billiga ZTE Blade som jag köpte från början för att leka med och se om Android/smartphones var något jag ville ha :-) Men jag ska kolla på den info som du gett. Tackar och bugar!
     
  11. Droid119

    Droid119 Guest

    antar som du vill nedgradera till en viss hboot för att nå s-off via revolutionary. Du behöver bara misc-verisonen för att köra en äldre ruu och root är ett måste. Ifall det funkar vet jag inte..