Befria mina Android-telefoner

Diskussion i 'Allmänt' startad av cerebrum, 18 nov 2012.

  1. Dakar

    Dakar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2012
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag kan hålla med att det är läskigt att ett företag har tillgång till mycket information om en. Dessutom att de tjänar pengar på att sälja den informationen tex som riktad reklam. Storebrorsamhället är ingen utopi i min värld.

    Nu tror jag inte Google kommer att missbruka informationen men ändå lite läskigt när man tänker på det.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  2. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Men hallå....jämför äpplen med äpplen och inte annat....

    Man kan inte ha stöd för allt, då skulle android vara likadant som windows, med stöd och drivrutiner som tar en massa onödig plats. Jag har haft datorer, telefoner osv men har aldrig haft det behovet som du har, vilket gör att jag anser att ditt behov är relativt litet.

    Det finns synk program på Play som kan användas
    https://play.google.com/store/apps/...1bGwsMSwxLDEwMiwib3JnLmRtZnMuY2FsZGF2LmxpYiJd
    samt
    https://play.google.com/store/apps/...wsMSwxLDEwMiwib3JnLmRtZnMuY2FyZGRhdi5TeW5jIl0.

    vilket gör att det finns tredje parts stöd för denna funktion. Det är möjligt att att dom inte är perfekta, men det funkar uppenbarligen.

    Och eftersom det är så få som har ansett(eftersom det inte finns så många program som stöder det fastän det är möjligt) att det behövs stöd för denna funktion kan jag inte se att behovet är såpass stort att en allmän implementation är nödvändig.

    Sen är det stor skillnad på inlåsning och inlåsning. Inlåsning för mig är när jag inte får göra nåt, inte att det inte finns men går att åtgärda med tredje parts appar.
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det känns som om du tänker för mycket. Vad spelar det för roll ifall den reklam som du väljer att visas är riktad mot dina intressen?

    Eller vad skall hända med informationsinsamlingen menar du? Vad är worst case?
     
  4. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Jag förstår vad TS menar, delar dock inte riktigt oron men ja.
    Jag talar nu för mig själv men av ren principsak vill jag inte att ett företag, i det här fallet google, ska ha ALL information om vart jag är (gps-tjänster i mobilen), vilka jag haft kontakt med eller vad jag har konsumerat. Nu känner jag att jag inte bryr mig då jag är 18 år och ingen bryr sig om mig så det spelar ärligt talat ingen roll. MEN, tänk nu om någon med resurser var "ute efter" dig, när ett företag har kartlagt hela din existens så har personen med informationen jävligt mycket makt.

    Menar bara att det finns en riskfaktor, även om jag själv inte oroar mig vardagligen eller ens tror att företag google skulle missbruka sin position.

    Hoppas någon förstår min poäng!
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag förstår poängen men jag väger det mot att de skall hitta på något busigt, som jag inte samtycker, med just mina uppgifter och mig. Känns som om jag är ganska ointressant :)

    Jag är mer oroad över Facebook isf. Snacka om kartläggning av ens liv!

    Men jag tänker samma där. Ofta de vill just mig något elakt. Det finns saker som ligger närmare att faktiskt hända, som att man blir påkörd när man går över gatan, än att de stora företagen skall sätta efter mig och förstöra mitt liv :)

    Men jag förstår oron. Jag oroar mig dock inte själv. Jag ser fördelarna istället.
     
  6. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Ja, jag kan förstå TS tankar.
    Dock har har TS fel på en del punkter (imo)

    Caldev & Carddev stöd löses ju enkelt med någon av alla appar i Play. Jag är glad att det inte finns som standard, eftersom jag själv inte har användning för dem.

    Mitt gmail konto som är knutet till kalender/play/kontakter användes uteslutande för g-kontot.
    Jag vill inte riskera att dränkas i spam så det är ingen adress jag använder för e-post, tänker att det vore besvärligt/omöjligt att t.ex. flytta mina köpta appar till ett nytt konto i framtiden.

    Själv är jag utmärkt nöjd med googles kontakt/kalender/mail, den inbyggda epost appen fixar mitt outlook konto på jobbet samt dess kalender.
    Jag behöver inte mer.

    Så mitt svar till TS:
    - Caldev & Carddev finns. Är det inte fantastiskt att kunna välja?

    - Du behöver inte använda gmail till annat än Google Play ifall du inte vill, och hatar du verkligen gmail så kan man väl använda andra appbutiker istället, såsom appland, amazon, appbrain etc.

    - Trådad e-opst, jag kan förstå att det är bra med trådad visning om man få hundra mail om dagen. Jag har själv inget behov av detta, men det verkar ju finnas lite alternativ i Play om man söker på "threaded mail"
     
  7. monty

    monty Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hade Apple haft alla de tjänster som Google har så hade det inte ens gått att installera alternativ. De hade förbjudits från crapstore. Med Android så finns alternativen. Att just den tjänsten som du använder inte har en app för android är inte Googles fel. Tror knappast att deras appar är förbjudna av Google.

    Sen att Google sparar uppgifter är smidigt i en del fall och går att helt stänga av om man inte vill ha det.
    Vad mer begär du egentligen? Att Google ska göra en E-post-app som passar Dej?

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  8. tysonayt

    tysonayt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det går väl fån utmärkt att få in data från carddav och caldav till en Android telefon?! Google är ju fantastiskt smidigt med sidor som t.ex. calendar.Google.com och contacts.Google.com där du kan importera kontakter och annat från andra tjänster.
     
  9. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Detta var även min tanke... Jag har faktiskt aldrig stött på kompatiblitets problem.

    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
     
  10. Nwinter

    Nwinter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Telefon 2:
    Sony Xperia S
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Att det är ett problem för dig innebär väl inte per automatik att det måste vara ett problem för mig? Vad är det som får dig att anse att det är dina behov som är "normen"? Jag klarar mig utmärkt med den funktionalitet som erbjuds som standard. Sen om man har specialbehov (ja, jag tänker anse att du har ett specialbehov eftersom du efterfrågar mer än vad ett system erbjuder och trots detta väljer att använda systemet) så finns det ju i dagens läge i stort sett alltid tredjeparts-programvara som löser problemet.

    Trexgbg gav dig app-förslag för både caldav och carddav, så jag skippar att länka till dom. Visst, de kostar några kronor, men det bör det väl vara värt om det är så viktigt för dig? En öl mindre nästa happy hour-AW med jobbet så har du gått +/- noll.
     
  11. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Att det skulle vara något större problem har jag svårt att se, de flesta använder sällan epostklienter numera. Visst många som har telefonen i jobbet gör det, men om man nu måste komma åt sina jobbmail så är det väl upp till arbetsgivaren att fixa en telefon som klarar det som behövs. Allt fler företag går för övrigt från epostklienter till förmån för olika webbmailsystem. Det har gått så långt så mozilla lägger ner utvecklingen av Thunderbird.

    Minns själv inte när jag använde en nativeklient senast, antagligen 2005 på jobbet. Personligen gillar jag varken trådade mail eller sms, men vet att många gillar att använda det. Smaksak antar jag.

    Om det var ett jätteproblem så hade ju någon redan skrivit en perfekt app, måste finnas stora pengar att tjäna isf :D
     
  12. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Du tycks inte ha så stor koll på epost klienter. Det är faktiskt native klienter på mobiler som är på upptåg.

    http://www.campaignmonitor.com/resources/will-it-work/email-clients/
     
  13. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Nä, det har jag inte eftersom att man måste tvinga mig till att använda skiten i mobil kanske om jag tvingas använda en mail som inte är gmail. Men då behöver jag och andra sidan inte bekymra mig eftersom att arbetsgivaren i det fallet får tillhandahålla de prylar som behövs
     
  14. cerebrum

    cerebrum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Reklamen bryr jag mig inte speciellt mycket om utan att de samlar så mycket information om mig. Världen är full av historier om hur information har hamnat i orätta händer. Information kan feltolkas så att saker framstår som något annat än det är. Organisationer kan använda information för att förhindra mig från något när det inte finns anledning till det. Jag kan råka surfa på sidor om al qaida och sedan inte få komma in i usa för att usa har hämtat information från google. INTE ALLS helt otänktbart. Saker som jag inte vill ska komma ut kan komma att läcka. Om jag någon gång skulle råka få tex politiskt uppdrag så kanske jag inte vill att det ska komma ut om jag letat efter "behandling hsv2" eller om jag haft ett förhållande med en annan kvinna samtidigt som jag bodde med någon annan. Homosexuella vill kanske inte att deras sexuella läggning ska riskera att komma ut. De, liksom personer som har en politisk uppfattning som avviker, riskerar att bli trakasserade.

    Så länge informationen finns så finns det risk för att den ska komma ut. Kriminella kanske kan komma att använda information genom att hota informationsägarna för att sedan använda informationen för utpressning.
    Det var inte så förfärligt länge sedan det i Sverige fanns en av myndigheterna genomförd olaglig övervakning av politiskt oliktänkande vänstersympatisörer! Media letar idag med ljus och lykta efter diverse olika SD-sympatisörer osv.

    Bara risken att informationen kan komma att läcka ut kan göra att människor avstår från sin rätt att delta och yttra sig i "politisk inkorrekta" sammanhang.

    Man SKA HELT ENKELT INTE övervaka människor utan att det finns betydande motiv för att göra det. FRA ska inte läsa all data som susar över vår gräns för informationen kan komma att hamna fel. Internetoperatörerna ska inte behöva spara information om alla som jag har kommunicerat med för det kan komma att användas fel. Jag ska ha möjlighet att använda något annat än gmail, google calendar etc och apples inlåsning. Internet ska inte finnas för företagens skull utan får VÅR skull.
     
  15. cerebrum

    cerebrum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Det finns inte några vettiga cardDAV- eller calDAV-appar i google play. Ffa så är det inte så väl knutet till applikationerna att synkning fungerar lika smidigt som för exchange, google etc och det finns inte någon anledning till att det inte är så.

    Det är närmast tokigt att du är glad för att en STANDARD inte stöds. Det är som att säga att du är glad för att utf-8 inte stöds för att du för tillfället inte använder det.

    Som sagt, calDAV och cardDAV fungerar inte speciellt bra i android och är en av de "buggar" som android-användare längst har önskat ska rättas till.

    Nej, det finns det tyvärr inte. Väsentligen alla desktop-epostklienter är trådade (och har varit sedan länge) och nästan alla webepostklienter värda namnet är trådade. Till och med många CLI-baserade epostklienter är sedan länge trådade. Det skulle inte förvåna mig om androids epostklient är sönder även vad gäller IDN, men det är å andra sidan de flesta epostklienter som jag har testat (med undantag av mutt). Ffs, det fanns trådade epostklienter när jag började läsa epost för ca 20 år sedan men för android är det öken.
    Läs:
    http://news.cnet.com/8301-33620_3-57393854-278/youve-got-bad-mail-android-needs-a-better-e-mail-app/
     
  16. cerebrum

    cerebrum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Suck! Sluta se allt som en tävling mellan android och iphone. Att något är dåligt i android blir INTE ett dugg bättre av att något annat eventuellt skulle vara dåligt i ios om om skulle funnits.

    Vari ligger smidigheten för mig i att google maskinellt läser min epost, min kalender, mina kontakter etc? Jag har faktiskt svårt att se den smidigheten, och NEJ, jag kan inte stänga av det.

    Nej, att det ska finnas en epostapp som är värd namnet och som har stöd för vad väsentligen ALLA desktopepostapplikationer och väsentligen ALLA cli-baserade epostklienter har haft stöd för i decennier. Vad som det finns stöd för i standarderna för epost vad gäller vad som ska inkluderas i message headers etc.
    Har du någon gång använt epost på riktigt?
     
  17. NicklasFox

    NicklasFox Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    2 dec 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 5T
    ROM:
    Oxygen 43 beat 4
    Info:
    Nova Launcher
    Jag skall inte öppna en stor diskution men låt mig fråga detta har du facebook möjligtvis?

    Om du skulle ha Facebook så samlar dom in way more info om dig än Google.
     
  18. cerebrum

    cerebrum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ja, det går säkert att importera om jag vill använda googles tjänster, men det är inte alltid möjligt av diverse olika skäl (policy tex), och det går inte att använda carddav och caldav vettigt i android-telefonen. Inte vad jag sett i varje fall. Nu är hela iden att jag INTE i alla stunder ska tvingas använda google mail, google calendar, google contacts etc så funktionaliteten att det går att importera till google hjälper mig föga och inte heller att det går att exportera från google.
     
  19. cerebrum

    cerebrum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Eftersom väsentligen alla desktop-epostklienter, såväl gui som cli, har det, iphone har det och gmail har det så GISSAR jag att det INTE är ett uttalat specielabehov.

    Trött jag blir. Läs om det så ser du att det är påklistrat och funkar "sådär". Hade det funnits något som fungerade bättre än "sådär" så hade jag direkt hoppat på.
     
  20. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Förlåt, men om du nu är så trött på att "storebror" övervakar dig så går det alldeles utmärkt att hålla sig till ett oreggat kontantkort, köpt med kontanter, samt en gammal hederlig "dumbphone", även den köpt med kontanter. Då kan dom inte övervaka dig.

    Och du, jag ser att din foliehatt sitter snett. Låt mig rätta till den!
     
    Sleepwalk gillar detta.