ROM: [ROM](JellyBean)(S4)CyanogenMod10 - Experimental

Diskussion i 'One S - ROM-filer och utveckling' startad av Snufflerwoop, 24 jul 2012.

  1. Snufflerwoop

    Snufflerwoop Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Tänkte nu försöka liva upp den något deprimerande stämningen här på One S-delen av forumet med att tipsa om att vår älskade One S har en förvånansvärt stabil JellyBean-rom redan som absolut bör testas enligt mig; nämligen CM10's experimental builds:

    Diskussionstråd på XDA:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1781011&page=27

    Link till rom-filerna;
    http://ville.giev.de/experimental/

    Mera information finns givetvis i själva tråden på XDA-developers, men efter någon dags användning kan jag meddela att (åtminstone för min del) fungerar så gott som allting riktigt skapligt; WiFi, data, sd-kort, ljud, grymt j*vla flyt på allting , galleri etc.

    Installation med ClockworkMod:
    1. Ladda ner valfri rom-zip från länken ovan(nyaste i regel mera fungerande ofc..)
    2. Sätt på sd-kort
    3. Flasha via recovery
    4. VIA USB på dator; extrahera boot.img filen från rom-zipen och flasha via fastboot (denna fil flashas för tillfället ej då man flashar ny rom med CWM pga htcdev-begränsningar...)

    (PS; att flasha via fastboot är verkligen inte så svårt som det låter, trots att det låter aningen h4xxor) ;)

    ALTERNATIV 2 UTAN FASTBOOT-steget (Har ej testat personligen, men sägs fungera för många andra på XDA):

    1. Ladda ner och installera TWRP (TeamWinRecoveryProject, alternativ recovery till ClockWorkMod); instruktioner: http://teamw.in/project/twrp2/100
    2. Flasha rom-filen via recovery
    3. Voila!
    (TWRP kan uppenbarligen kringgå htcdev-begränsningarna och flashar således även boot.img vilket gör att fastboot proceduren inte krävs)

    Första booten kan ta en stund, ca 5 min för min del.. Bootanimationen frös för min del i slutet ifall någon råkar ut för liknande; startade ändå en stund efter det. Om animationen fryser och ingenting händer på ca 10min så har du uppenbarligen inte lyckats flasha boot.img ordentligt.


    De största buggarna för tillfället;

    -kameran buggar något och telefjongen förblir i wakelock-mode efter att den använts vilket gör att telefonen inte går i deep-sleep (reboot krävs för att få den ur detta läge)

    - Videokamera samt panorama fungerar ej

    - Telefonen märker ej då hörlurar kopplas i; går dock enkelt att välja ljudet genom hörlurar eller högtalare med en kontrollwidget (on/off-stil); länk finns i XDA-tråden på första posten.


    Med andra ord; är man inte absolut beroende av videokamera så börjar CM10 nästan vara tillräckligt stabil för att kunna kallas användbar :) Kör den själv som daglig rom för tillfället då jag känner mej obeskrivligt extrem samt upplever att videokamera inte är så viktigt för min del; stillbilder tar jag utan problem med en reboot nu och då för att spara på batterinivån.

    Btw; romen updateras väldigt ofta; nästan varje dag och buggarna fixas i otrolig takt (för några dagar sedan fungerade ingenting; ingen data/wifi/etc.), tidsfråga innan det mesta fungerar tror jag :)

    Over and out! Fråga om det är något oklart :) Trevlig fortsättning på kvällen!
     
  2. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Nice! Bra jobbat. Har dragit mig från att roota och lägga in något nytt då jag varit mer än nöjd med telefonen. Men satt igår kväll och installerade sdk etc på macen... Får se om det blir denna eller Lee. Antingen lägger jag upp en guide för den, eller en recension här :)


    Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
     
  3. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Alltid kul att veta att det finns bra ROM-stöd för One S. Men jag är lite för nöjd med stock (speciellt nu med 4.0.4, riktigt bra flyt faktiskt) för att flasha något annat. Antagligen fixar jag någon annan ROM samma dag som HTC meddelar att de inte tänker uppdatera HOS till Key Lime Pie :P
     
  4. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    nvm..
     
    Last edited: 26 jul 2012
  5. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Denna tråd är gammal, men jag tänkte ta upp ämnet igen. Funderar starkt på att installera detta om M3 kommer till HOS. Jag har därför en fråga till någon som kör nighties a CM10.

    Min strömknapp är nästan helt sönder. Finns det inställningar i CM10 för att väcka telefonen med till exempel volymknapparna? Kan du i så fall testa?
     
  6. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  7. superjohan

    superjohan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Funkar allting nu? Det är väl framför allt om kameran är lika snabb etc som orginal sense
     
  8. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Det kommer inte att hända förrän HTC släpper drivrutiner för ImageSense. Det är iofs möjligt att de gör, HTC har antytt att de tänker släppa vanilla rom:ar till HOS och HOX, och då kanske man kommer kunna extrahera dem därifrån. Eller något.
     
  9. superjohan

    superjohan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Yes. Läget är som förut alltså :) Inte hängt med på xda bara. Gillar CM som fan.. testade lite för några månader sen. Men vill ju ha en snabb kamera som sagt..
     
  10. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag har alltså inte testat den nya versionen av CM10. Möjligt att kameran förbättrats en hel del. Men den blir nog aldrig lika bra som stock utan ImageSense.
     
  11. superjohan

    superjohan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Men kan du inte dra in senaste och kolla om du redan kör cm? För vad jag kunde läsa igår så här o där så ska kameran va riktigt bra. Finns ju några hundra sidor att läsa igenom så svårt att hitta svar :P

    edit: va fan kolla här. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kQ7LyfCGF7c

    CM10 base. Verkar ju som kameran är skitsnabb?
     
    Last edited: 17 nov 2012
  12. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag kör inte CM, jag kör stock än så länge. Kommer nog att installera CM10 så fort jag får tillbaka Désirée (som jag lånat ut), bara så att jag har någon backup utifall att jag råkar ha sönder något :) Då skriver jag en liten recension här :)
     
    Last edited: 18 nov 2012
  13. superjohan

    superjohan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Så nu kör jag denna version av CM10 - dark jelly S edition.

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1848100

    Allt funkar perfekt. Installerade genom följande:

    full wipe -> flasha in romen via TWRP 2310 - > fick bootloop -> flasha in boot.img via fastboot -> allt funka.

    Snabb kamera.. snyggt som fan.. snabb etc etc nöjd! So far.. :)
     
  14. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Finns volume wake och fungerar det? Även i deep sleep?

    Det verkar rätt najs med Dark Jelly att man får mörkt tema på en massa av de inbyggda apparna, borde ge bättre batteritid.
     
  15. superjohan

    superjohan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Vet faktiskt inte om det finns. Men det finns väl i widgetlocker? widgetlocker kör jag med och kommer alltid göra det.

    Googla lite på CM10 volume wake du.. Kollade i menyerna lite snabbt och hitta inget.
     
  16. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag vet att volume wake finns i CM10. Jag undrar om det finns i DJS. Men jag tar nog och installerar CM10 i alla fall. Då lägger jag upp en liten recension här på Swedroid om det finns intresse :)
     
    Last edited: 23 nov 2012
  17. superjohan

    superjohan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Finns nog inte så stort intresse. Aldrig vart till maken så dött forum för en mobil. Tur att det finns xda :)
     
  18. bihslk

    bihslk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 211
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11
    ROM:
    IOS 13.1
    Tyvärr så är Swedroid dött alla hänger väl på XDA

    Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2