Operatör? Kontantkort eller abonnemang?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Droid55, 18 nov 2012.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag sitter och funderar på om jag ska fortsätta med Comviq kontant, välja annan operatör eller teckna abonnemang (hos Comviq/Tele2 eller annan operatör). Jag har aldrig haft abonnemang tidigare och är lite skeptisk till det.

    Just nu har jag en osmart mobil så jag surfar inte, med andra ord passar Comviq kontant utmärkt med den.

    Nu när jag ska köpa en Nexus 4 och redan vet med mig att jag kommer surfa undrar jag vad som är mest prisvärt. Jag köpte Samsung Galaxy Y i julas och då ingick fri surf första året med Comviq kontant (sålde den dock i våras) men det var inte mycket datamängd eftersom det tog slut rätt snabbt och pengarna försvann från kontantkortet (blev rätt sur eftersom jag gick ur nätet när jag fick SMS om att datamängden var slut men ändå drogs det pengar).

    Jag ringer och smsar sällan numera men det är förstås viktigt att ha pengar på kortet de gånger jag faktiskt måste ringa eller skicka/svara på sms. Det kändes som att jag hade noll koll vart pengarna drogs för och från att ha tankat och haft pengar på mobilen i månader säkert så försvann det inom loppet av någon vecka. Då tankar jag med Smart 69.

    Så jag undrar vad ni som surfar mycket med mobilen har för kontantkort eller abonnemang? Ringer/Smsar ni mycket? Hemma på laptopen kör jag Telenor Mobilt Bredband med en dongel som jag är mycket nöjd med. Det är pappa som tecknade när de hade något kampanjerbjudande. Vi betalar 149 kr/mån och jag vet inte datamängden (kan fråga) men jag surfar snabbt och obehindrat. Sällan anslutningen krånglar. Jag blir alltid lika frustrerad när det inte fungerar men med tanke på hur sällan och kortvarig det händer så är jag mycket nöjd. Jag tror inte att något nät är helt befriat ifrån störningar eller dylikt alla dygn om året. Kan tillägga att mobila bredbandet hemma är knutet till vår hemtelefon (eller hemtelefonen är numera en mobil) så jag kan troligen inte ha samma abonnemang som vi har hemma.

    Vad tror ni passar mig, kontant eller abonnemang? Operatör? Hittills har jag kört med Comviq eftersom vänner och familj också haft Comviq. Nu ringer eller smsar jag så sällan att det inte spelar större roll.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Till att börja med, vart i Sverige bor du? Är du nöjd med Tele2/Comviq? Har du tillgång till studenterbjudanden?

    Jag skulle inte rekommendera Telenor i mobilen, längre, om man inte har tänkt att införskaffa deras dyraste abonnemang. Detta eftersom de börjar ta betalt - om du surfar mer än vad som ingår i ditt abonnemang. De andra operatörerna sänker bara din hastighet - men du kan fortsätta surfa utan att de kostar mer. F.ö är det lägsta priset med Telenor 349kr/månad om du köper telefonen genom The Phone House.

    Hur mycket brukar du tanka varje månad i dagsläget? Vad är du beredd att betala varje månad?

    Efter att ha kollat runt lite snabbt så kan du få Nexus 4 för
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Själv så har jag 3 på mobilen och är väldigt nöjd, 10GB surf och obegränsade samtal, SMS och MMS för 349kr/månad, detta erbjudande kommer från deras drive i våras.
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Västkusten.

    Svårt att svara på eftersom jag surfade en kort period med Comviqs fria surf som ingick vid köp (säkert 1-2 mån eller något). Jag ogillade ju att pengarna försvann från kontantkortet trots att jag gick ur nätet när jag fick sms om uppnådd datamängd (vet fortfarande inte datamängden av fri surf som ska ingå?). Hur Comviq/Tele2 är med mer datamängd eller abonnemang vet jag inte.

    Comviq kontant har fungerat för ringa/smsa men det gör nog alla operatörer, handlar mer om vem en ringer/smsar.

    Nej.

    Ok, det lät ju inte bra. Hellre att de sänker hastigheten än tar mer betalt. Köper ogärna genom Phone House för övrigt.

    Just nu tankar jag inte ens varje månad (tror nästan jag tankar så sällan som 2-3 ggr per år). När jag väl tankar är det med Smart 69. Alltså väldigt lite (prisplanen gäller en månad sen övergår det till Bas). Det här eftersom jag inte surfar med min mobil och ringer/smsar väldigt sällan.

    Jag vill helst hålla månadskostnaden så låg som möjligt. Det jag inte vet är hur mycket surf jag behöver och jag vet inte om jag bör utgå ifrån mobila bredbandet hemma? Alltså så mycket GB och Mbit/s vi har hemma.

    Det viktigaste är att jag kan surfa utan att kostnaden skenar iväg. En fast kostnad varje månad samtidigt som jag har pengar för de gånger jag behöver ringa/smsa. Hastigheten är inte lika viktig även om jag inte vet hur långsamt eller snabbt det kan gå.

    Jag har ingen erfarenhet av Tre själv men jag tycker folk har klagat på Tres täckning tidigare. Det här var dock flera år sedan så vet inte alls läget idag.

    Känner direkt att jag inte har behov av obegränsade samtal, sms och mms. Inget fel i att ha obegränsat men inte så att jag vill betala mer i månadsavgift för det eftersom jag ringer och smsar/mmsar så sällan. Ser hellre bra öppningsavgift/minutpris/styckpris hos operatören.

    Ska jag köpa telefonen kontant eller med abonnemang? Hittills har det varit mer prisvärt för mig att köpa kontant men ska jag teckna abonnemang för surf kanske telefonen är billigare med abonnemang?
     
    Last edited by a moderator: 18 nov 2012
  4. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Kontantkort Halebop Rubbet / Rubbet stor.
    Friheten men maximalt användande slår allt.
    Du får samma deal som med ett abonnemang, men är obunden. De har dessutom stöd för 4G i kontantkorten den dagen du kanske skaffar en lur med LTE. Telefonen kommer bli något subventionerad men det är inte mycket - man kan säga att du slipper bindning etc. För ungefär 1200 fördelat på 24 månader. Dessutom får du ju en olåst telefon samt kan byta lite hur du vill. Dessutom kanske en ny telefon du är mer sugen på kommer om ett år eller en ny form av tjänst du vill ha - som sagt, i min mening är kontantkortet oslagbart numera när de är så bra.

    Har du inte behovet så tycker jag att överlägset bästa med sk. Frisurf är Telenor Fri för 150;-/månaden. Fri surf, billigt användande. Min sambo är narkoman av instagram, bloggar, facebook och svtplay och hon klarar sig på det utan problem.
    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
     
    Last edited: 18 nov 2012
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tror att du glömde att stänga av datatrafiken i mobilens inställningar, inte bara att du själv stängde av Internet appen, det är nämligen så att så länge du inte stänger av datatrafiken i inställningarna så kan apparna använda internet även fast du inte använder appen :)
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Det här hade jag ingen aning om! Ändå frågade jag kundservice men de gav inget svar som hjälpte. Istället försvann pengarna vilket resulterade i att jag inte tankade på nytt och sen sålde jag den (sålde den inte pga. det dock).
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Med Halebop Rubbet kostar Nexus 4, 2400 kr och sen blir det 249 kr/mån i 24 mån. Menar du att som obunden kan jag byta under dessa 24 mån eller vad menas med obunden? Byta till vad?

    Nexus 4 verkar för övrigt inte vara låst hos någon.

    Jag vill påstå att jag nästan aldrig ringer eller smsar/mmsar så 4000 sms/mms och 200 samtal känns väldigt onödigt.

    Svårt att veta om din sambo verkligen surfar lika mycket som jag. För det låter inte roligt om Telenor tar mer betalt istället för sänka hastigheten.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Där har 3 nu byggt ut med 3G i 900-bandet vilket gör att de får överlägsen 3G-täckninge gentemot de andra operatörerna. De har även vunnit täckningstestet över det området senaste åren.

    Då är ju inte Telenor ett alternativ, iaf inte i dagsläget då de inte har telefonen i sitt lager.

    Okej, då kanske kontantkort är bättre för dig.

    Jag skulle säga att det bästa är om du har mycket GB och lite mindre Mbit/s. Runt 6Mbit/s klarar man sig oftast på. Har man däremot tänkt använda mobilen till att hämta diverse filer, då bör man satsa på högre hastighet.

    Det gör den inte - om man då inte har ett av Telenors nya abonnemang.

    Över Gävle så är den inte så bra - men neråt i Sverige så är den minst jämförbar med de andra operatörernas.

    För mig låter det som att du bör satsa på att köpa telefonen kontant, på alla sätt och vis. Om du ringer så lite som du verkar göra, då finns det ingen mening med att få en hög månadskostnad. Det du istället kan göra är ju att ta den på avbetalning - men det bästa är ju om du har möjligheten att köpa den kontant. Köper du den kontant så kan du ju behålla Comviq men skaffa en av deras surf-tillägg som kostar 129kr/månad för 5GB (vilket du bör klara dig mycket bra på) eller 89kr/månad för 3GB. Då kan du ju ladda på med valfri prisplan och därefter köpa till surf. Då är din fasta kostnad alltså det din surf kostar, utöver det så betalar du endast dina samtal.

    3 skulle även kunna funka om du köper mobilen kontant, 3Mini Plus - 49kr/månad (då ingår 0,5GB surf, att köpa extra kostar 149kr/månad för 5GB i upp till 32Mbit/s eller 89kr/månad för 2GB surf i upp till 16Mbit/s). Totalt pris blir då 198kr/månad för 5,5GB surf/månad eller 238kr/månad för 2,5GB surf. Att ringa kostar 0,19kr/minut, SMS kostar 0,19kr/styck och öppningsavgiften är på 0,99kr. Det är ingen bindningstid på detta abonnemang.

    Ett annat alternativ hos 3 om du köper telefonen kontant är ett pottabonnemang, då det billigaste för 69kr/månad, lägg då till 5GB surf för 149kr/månad och du har en fast månadskostnad på 149kr/månad (upp till 32Mbit/s), utöver detta tillkommer samtal som kostar 0,69kr/minut och 0,69kr i öppningsavgift. SMS kostar också 0,69kr/styck. Ingen bindningstid här heller.

    Vill du hellre ha ett abonnemang

    Halebop har ju annars ett bra pris på ett abonnemang med Nexus 4 inkluderat, så kostar det 349kr/månad. I det ingår 3GB surf och 200samtal samt 4000 SMS/MMS till hela världen :)

    -Hoppas att detta var till någon hjälp! De beror ju väldigt mycket på hur du vill göra, med abonnemang mot kontantkort. Om du har bestämt dig för något så kan jag ju kolla lite mer åt dig efter det absolut billigaste.
     
  9. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Hon använder den i princip konstant och hon använder ingen dator alls. Du skall absolut inte skaffa något abonnemang med ditt användande. Telenor Fri 150 är vad som gäller, du kommer dock behöva ladda var 30dag men det gäller alla. Annars struntar du i att ladda och surfar upp saldot som finns kvar.
    Telenor är det enda kontantkortet med sk. Fri mängd - 1mbit går tom att streama sport med via viaplay. Detta är en nobrainer.

    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Jaha, ok.

    Precis.

    Jo, det verkar så nu.

    Vad tänker du då på för filer? Hämta och lagra filer i telefonen har jag inte tänkt men däremot streama t.ex. ett avsnitt eller dylikt förutom vanlig surf (sociala medier).

    Ok. :)


    Jag kan köpa kontant. Avbetalar aldrig.

    Det lät ju bra. Kände inte till dessa surf-tillägg.

    Om jag köper Nexus 4 kontant hos Comviq (billigast där så det passar ju mig perfekt!) så ingår ett års surf. Jag vet inte datamängden men gissar på 0,5GB. Om jag skaffar surf-tillägget 3GB blir det då 3GB + 0,5GB eller det fungerar kanske inte så?

    Vad händer när jag uppnått datamängden? Börjar de ta av pengarna på mitt kontantkort då eller minskar de hastigheten? För förra gången när jag hade ett års surf och hade uppnått kvoten så började de plocka från kontantkortet (nu glömde jag tydligen stänga av datatrafiken) och jag vill ju ha surf hela tiden. Fast då är det kanske abonnemang som gäller? Såvida jag inte vet eller tar reda på hur mycket datamängd jag gör av med.

    Får ta och räkna lite. ;)

    Nej, jag vill inte hellre ha abonnemang såvida jag inte tjänar på det.

    Nu känns det som att jag ska fortsätta med kontantkort.
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tänker mer om du hämtar riktiga filer och inte streamar. Gör du inte det så räcker exempelvis 6Mbit/s. Till vanlig surf räcker också 6Mbit.

    Om du kan köpa en telefon kontant och inte ringer mycket så finns det absolut ingen anledning till att du ska köpa telefonen med abonnemang. Som du själv redan märkt så är ju kontantkort något som verkar passa dig bättre. Skulle du senare märka att det blir dyrt då kan du ju igen överväga abonnemang. Det är ju en fördel med kontantkort, du kan lämna det när som helst!

    Datamängden på dessa årskort är 0,5GB/månad, när du köper ett pluspaket så läggs datamängden på utöver de 0,5GB som ingår varje månad.

    Som det är nu så kostar det extra om du surfar mer på Comviqs kontantkort, de skriver "Ditt surfpaket förnyas varje månad på samma dag som du köpte det. Om ditt surfpaket tar slut så surfar du för 99 öre/MB. De första 100 MB/dag kostar 6 kr." på sin hemsida. I Android fr.o.m ICS, 4.0, så kan du ställa in telefonen på att den ska varna dig när du nått en viss mängd data och därefter spärra din internetåtkomst helt efter XGB. Där är mitt förslag t.ex att du sätter en varning på låt säga 4GB och när du nått 5GB så spärrar den datan. Då har du ju ändå 0,5GB kvar, så det finns lite till att spela på.

    Om du tänker på abonnemang så tror jag att något av alternativen hos 3 skulle passa dig bra, främst då för att det är en låg fast månadskostnad och om du inte ringer så mycket så blir den inte så hög heller. Fördelen med abonnemang är ju att du inte behöver tanka var 30-dag för att behålla priset. Likaså behöver du inte hålla koll på när du behöver köpa ett surfpaket igen. De gäller ju bara 30 dagar, så har du inte surfat upp dina, exempelvis, 5GB så går du ju miste om några GB (samma sak på abonnemang då datamängden återställs en gång i månaden).
     
  12. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Annars finns universal. Dom kör på telenors nät och har abbonemang med obegränsad surf: http://www.universal.se/mobiltelefoni/#surf-midi
    Dock är man låst till 1 mbit vilket är lite surt, men oavsett vilken operatör du väljer kommer surfkostnaden landa på 60-70 kr för deras billigaste variant. Själv kommer jag att byta eftersom jag märker att jag inte gör av med mer än 3GB under året som gått.
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag streamar bara.

    Frågade Comviq kundservice också och datamängden med Mobilsurf År är precis som du skrev 0,5GB/mån (ingår vid köp av LG Nexus 4 med ett startpaket och ett nytt telefonnummer).

    När vet jag när jag har uppnått de sista 0,5GB? Jag får ju meddelande från Comviq men då är det bara att stänga webbläsaren och stänga datatrafiken?

    Vilka alternativ hos Tre tycker du passar mig bra?

    Jag har kollat upp 3Surf Max som du nämnde tidigare, 299 kr/mån för 10GB/mån. Frågan jag ställer mig är om jag verkligen behöver 10GB och betala 299 kr/mån? Om jag nu står mellan Comviq kontant med surf-tillägg på 3GB eller 5GB. Jag vet ju inte hur mycket jag gör av med, men finns det billigare alternativ hos Tre med 3GB eller 5GB? De kanske har sämre villkor (börjar ta betalt när jag har uppnått min datamängd eller dyrare att ringa)?

    Jag har aldrig haft abonnemang så måste fråga. Om jag har abonnemang exempelvis 3Surf Max, betyder det då att om jag ringer eller smsar så blir det månadskostnaden 299 kr + det jag ringt eller smsar för?

    För- och nackdelar med kontantkort
    + Obunden
    + Kan tanka sällan (bra när jag sällan ringer/smsar) och köpa surf-tillägg
    + Betalar för det jag förbrukar
    - Börjar betala efter uppnådd datamängd (Comviq)

    För- och nackdelar med abonnemang
    + Behöver inte tanka varje månad för behålla priset
    + Behöver inte hålla koll på när jag behöver ett surfpaket igen
    - Bunden (abonnemangsperioden, LG Nexus 4 är olåst som standard)
    - Om jag inte har uppnått min datamängd så går den förlorad eftersom datamängden nollställs varje månad

    Rent spontant känner jag att jag önskar jag visste hur mycket datamängd jag gör av med. Då blir det lättare att jämföra kontantkort med surf-tillägg mot ett abonnemang med samma datamängd.
     
    Last edited by a moderator: 24 nov 2012
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För att börja någon stans, om du streamar video och sådant och inte har tillgång till WiFi så är 0,5GB väldigt snålt. Självklart beror det också på hur ofta du streamar samt vilken kvalitet det är på klippet du tittar på. HD 1080p drar ju självklart mer än 480p.

    Jag skulle säga att 3Surf Max för 299kr/månad passar bäst av deras abonnemang, då främst eftersom att telefonen börjar kosta extra om du väljer ett billigare abonnemang. I 3Surf Max ingår ju telefonen. Väljer man t.ex 3Surf Bas, då kostar det ändå 299kr/månad (298kr för att vara exakt), det som händer för dig då är att du får mindre surf.

    Det går även att komma ner till 248kr/månad, då ingår 0,5GB surf - men du behöver betala 995kr kontant för mobilen. Lägg istället till ca 50kr/månad och du får 9,5GB extra att surfa.

    Med 3Surf Max så kostar det du ringer för, extra. Alltså är 299kr/månad den fasta kostnaden + det du ringer för. Om man ska kolla på abonnemang där ditt användande "ingår", då finns 3Fastpris Sverige; 2GB surf ingår, obegränsade samtal, minuter, SMS och MMSs ingår i priset. Ringer man däremot inte mycket - då är detta abonnemang inget att rekommendera.

    Ett kontantkort hos 3 är t.ex 3Prat, laddar du med 200kr/månad, då får du självklart använda hela beloppet. 2GB surf ingår i 6Mbit/s, därefter sänks hastigheten. Att ringa kostar 0,29kr/minut och 0,99kr/samtal. SMS kostar 0,29kr/styck. Med detta kontantkort måste du ju köpa mobilen kontant, så om det är motiverbart vet jag inte.

    Om du köper ett extra datapaket hos Comviq, då gäller det i 30dagar. Efter 30dagar så försvinner den resterande datatrafiken du har kvar - så det är samma princip här. Surfar du mer än vad du köpt, då börjar det dras från dina pengar.

    Om jag ska göra en liknande lista som dig, då skulle den se ut som följer:

    För- och nackdelar med kontantkort
    + Obunden
    + Kan tanka sällan (bra när jag sällan ringer/smsar) och köpa surf-tillägg
    + Betalar för det jag förbrukar
    - Börjar betala efter uppnådd datamängd (Comviq)
    - Datamängden försvinner efter 30 dagar om den inte är förbrukad
    - Måste tanka var 30-dag för att hålla en normal prisnivå

    För- och nackdelar med abonnemang
    + Behöver inte tanka varje månad för behålla priset
    + Behöver inte hålla koll på när jag behöver ett surfpaket igen
    + Telefonen ingår, alltså behöver man inte lägga ut pengarna kontant
    - Bunden (abonnemangsperioden, LG Nexus 4 är olåst som standard)
    - Om jag inte har uppnått min datamängd så går den förlorad eftersom datamängden nollställs varje månad.
    - Det kostar inte extra om du surfar mer än vad som ingår, hastigheten sänks bara (gäller ej Telenor).

    Hoppas att det inte var allt för rörigt :P

    Gällande hur mycket datamängd du kommer göra av med så kanske denna sida kan vara till hjälp? http://www.tre.se/Privat/Kundservice/Teknisk-Support/Vad-racker-datamangden-till/
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag tog slut på 0,5GB rätt snabbt och då satt jag en del på YouTube (ändå med standardupplösning).

    Ok, så om abonnemang så är det 3Surf Max som gäller för mig.

    Sänks hastigheten efter uppnådd datamängd? Tar Tre inte mer betalt efter uppnådd datamängd?

    Jaha, då är det ju samma sak.

    För- och nackdelar med kontantkort
    + Obunden
    + Kan tanka efter behov (bra för mig som sällan ringer/smsar)
    + Kan köpa extra mobilsurf
    - Betalar mer efter uppnådd datamängd
    - Datamängden försvinner efter 30 dagar om den inte är förbrukad
    - Måste tanka var trettionde (30) dag

    För- och nackdelar med abonnemang
    + Telefonen ingår
    + Behöver inte tanka varje månad för behålla priset
    + Behöver inte hålla koll på när jag behöver ett surfpaket
    + Överstiger jag datamängden kan jag ändå surfa utan extra kostnad fast i lägre hastighet
    - Bunden (med abonnemanget)
    - Om jag inte har uppnått min datamängd går den förlorad eftersom datamängden nollställs varje månad

    Jag gick in på Comviq för se hur mycket mobilsurf jag kunde köpa till. Det verkar som att jag som mest kan köpa 5GB surf för 129 kr (10GB skulle då kosta 258 kr?). Dessutom är det hastigheter upp till 6 Mbit/s mot 3Surf Max med hastigheter upp till 16 Mbit/s. Även om jag skulle klara mig på 6 Mbit/s är det ju värt att nämna.

    Det är helt klart en djungel det här men jag är tacksam för hjälpen! Jag är inte helt säker på vad jag ska välja faktiskt. 3Surf Max låter ju inte fel samtidigt som 299 kr/mån inte är så lite mot 129 kr/mån. Å andra sidan kan jag ju surfa obehindrat (eller ja, hastigheten sänks efter uppnådd datamängd då) och telefonen ingår. Totalt kostar 3Surf Max i 24 mån 7176 kr men om vi tar minus telefonen som kontant kostar billigast 4195 kr blir det 2981 kr dvs. ca 124,21 kr/mån. Däremot är jag ju bunden till Tre i två år så är uppkopplingen dålig kan jag inte göra så mycket åt det. Du nämnde tidigare att Tre har bra täckning på västkusten men har Tre blivit bättre även i övriga landet också? Var kan jag läsa om olika operatörers täckning?

    Jag ringer för låga 0,49 kr/min med 3Surf Max. Är det till samtliga operatörer (utomlands?) eller bara till andra med Tre? Vad kostar ett sms?
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag skulle säga att det är 3Surf Max som gäller för dig om det är abonnemang vi pratar om. Speciellt eftersom du inte verkar ringa så mycket.

    Om du har 3s kontantkort och surfar mer än vad som ingår så sänks hastigheten utan att det börjar kosta mer. Den datamängd som ingår i din påfyllning gäller i 30 dagar från påfyllnadsdagen, efter det så kostar det 10kr/MB att surfa, vilket gör att det nästan blir ett måste att fylla på var 30 dag.

    Det ser ut att stämma väldigt bra!

    Ja, det stämmer bra det du skriver med hur mycket extra data kostar :)

    Om du tecknar ett abonnemang hos 3 och du har dålig/ingen täckning på din hemadress eller på arbetet och du kontaktar 3 in skälig tid (typ en vecka) då kommer du få avsluta ditt abonnemang efter att 3 kollat om de snabbt kan lösa det eventuella täckningsproblem du upplevt.

    Ja, 3 är mycket bättre i övriga landet. 3 har vunnit tidningen mobils täckningstest fem år i rad för bästa mobila bredband/3G-nät. Att de dessutom nu bygger ut 3G i den gamla 2G-frekvensen gör att deras 3G-nät blir ännu större än konkurrenternas. 3G på 900MHz ger bättre yttäckning och huspenetration, vilket leder till bättre täckning både inne och utomhus. Detta byggs som ett komplement till dagens 3G på 2100MHz.

    Här är sammanfattningen från Mobils senaste täckningstest:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    Här är också en länk till webbartikeln: http://www.mobil.se/nyheter/tre-och-telia-vinnare-i-tackningstestet-1.491367.html
    Om du vill ha ett mer specifikt resultat för någon speciell region, säg till så kan jag skicka det också!

    Jag har haft 3 sedan 2006, på dessa år jag varit kund där så har täckningen förbättras väldigt väldigt mycket! Jag testade även Tele2 ett tag (i våras) - men bytte tillbaka efter endast fyra månader hos Tele2 pga sämre täckning där jag befann mig. Främst var det då 3G-täckningen som blev sämre, likaså hastigheten vart sämre. Detta, det sista stycket här, är min uppfattning och det finns säkert någon som upplevt det annorlunda. Som alltid med mobiloperatörer så skiljer det sig väldigt mycket vart man befinner sig i förhållande till masten, hur belastad masten är osv.

    Du ringer som sagt för 0,49kr/minut till samtliga Svenska operatörer (fasta telefoner som mobiltelefoner). SMS kostar 0,49kr/styck. Om du ringer till utlandet så gäller separat prislista. Det finns även ett tillval för utlandssamtal, 3Global, för 29kr/månad som gör att du ringer till utlandet från 0,18kr/minut.
     
    Last edited: 24 nov 2012
  17. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Nu har det varit väldigt mycket text så jag kan ha missat något.

    Skulle 3Mini Plus kunna vara något? Går inte att få med telefon så den måste köpas kontant.

    Går att ta utan bindningstid

    49 kr/mån
    19 öre/min inom Sverige
    19 öre/sms
    99 öre i öppningsavgift per samtal
    0,5 GB data

    Om du tar slut på datan går det att köpa extra data. 1 GB kostar 29 kr. Om du ringer/smsar väldigt lite så lär du hamna runt 100 kr även om du köper extra data.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Vi har gått igenom Telenor, Tre, Halebop och Comviq. Hur är det med Tele2? Telia?

    Så jag behöver inte betala mer som hos Comviq vid uppnådd datamängd inom 30 dagar perioden, först efter 30 dagar perioden börjar Tre att ta betalt såvida jag inte köper en ny period.
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Om jag ringer/smsar väldigt lite så lär jag hamna runt 100 kr även om jag köper extra data? Jag ringer/smsar långt ifrån 100 kr/mån om det är det du menar. Vissa månader gör jag inte ens ett samtal eller skickat ett sms.

    0,5GB är för snålt för mig. Det tog inte lång tid för mig att förbruka 0,5GB.
     
  20. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER


    Alltså skaffar du Telenor Fri 150 vilket är det absolut billigaste du kommer undan med.
    Att det skall behövas en smärre doktorsavhandling i den här tråden förstår jag inte. Vill du ha ett abonnemang är 3Mini Plus vad du skall ha. Du har en annan kontroll med ett kontantkort men betalar i förskott. Räkna även på faktura avgift sammt startavgift på abonnemanget. 250 startavgift och 29-40;-/månad om du inte har efaktura.

    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
     
    Last edited: 25 nov 2012