Operatör? Kontantkort eller abonnemang?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Droid55, 18 nov 2012.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har sovit lite på saken och står nu mellan 3Surf Max och Comviq Kontant. 3Mini Plus känns inte aktuellt längre. Känner som så att om jag behöver mycket surf så är 3Surf Max givet, om jag å andra sidan kan klara mig med 0,5GB de gånger jag inte utnyttja Wi-Fi så är Comviq Kontant mer intressant.

    Min pappa sa att han inte vet hur jag ska kunna surfa på vårt mobila bredband hemma eftersom den är låst (för obehöriga t.ex. grannar inte ska surfa på det). Fast bör jag inte kunna få ett lösenord som jag anger när jag ansluter till nätverket?

    Funderar även lite på kommande dator. Just nu delar jag och pappa på min laptop men jag kommer snart köpa en ny laptop. Pappa kommer då att ta över min gamla laptop. Tänkte köpa WiFi-router så vi kan surfa båda två på våra laptops.

    Det här är en bra lösning så länge jag bor hemma men när jag flyttar hemifrån (vilket jag hoppas göra någon gång, kanske nästa år) så behöver jag skaffa eget bredband. Frågan är då vilken operatör/abonnemang jag ska köra på. Här hemma kör vi Telenor och det fungerar jättebra men pappa fick ett specialerbjudande så det vi har hemma finns inte att beställa.

    Kan jag teckna något abonnemang som ger mig både mobilsurf och bredband (något "paketpris" eller dylikt) eller måste jag teckna två olika abonnemang? En för telefon och en för datorn... Även om det inte är aktuellt just nu kanske så är det ju bra att veta så jag inte binder upp mig (om jag nu gör det).
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om ni inte har WiFi hemma och du inte har tillgång till det på jobbet, då behöver du mycket data för ditt användande.

    Har ni någon router idag eller har ni ett modem som ni sätter direkt i datorn? Vilket märke och modell har routern/modemet?

    Om ni inte har en router idag, då kommer den vara ett bra alternativ.

    Om du flyttar hemifrån och tecknar ett mobilt bredband, då kommer du nog inte att ha en router med dig utan då kommer du nog istället att ha ett USB-modem, då kommer du nog att få ett behov av mer datatrafik.

    3 har erbjudit (jag tror att de fortfarande gör det) 100kr i rabatt varje månad på deras mobila bredband om man har utvalda abonnemang, exempelvis 3Surf Plus eller Max, 3Pott 299, 399 eller 499, 3Trygg Total, 3Trygg Max. Alltså, kommer du att få t.ex 3Bredband Premium (80GB data ingår varje månad i upp till 64Mbit/s i 4G-nätet och upp till 32Mbit/s i 3G-nätet) för 249kr/månad. Prisvärt.

    3 fyller dessutom tio år nu i vår, vilket troligtvis kommer bädda för nya erbjudanden som kan komma att bli riktigt bra! De satsade ganska hårt på det när de fyllde fem, för snart fem år sedan, med riktigt bra priser. Att det skulle bli sämre nu, tror jag inte.

    Som jag skrev ovan så brukar 3 kunna erbjuda ett lägre pris på bredbandet med utvalda abonnemang. Detta brukar kunna gälla så att om du har ett år kvar på ditt mobilabonnemang och vill ha ett mobilt bredband, då kommer du att få 100kr rabatt varje månad så länge du behåller ditt mobilabonnemang, även fast bindningstiden går ut. Säger du upp ditt mobilabonnemang men behåller ditt mobila bredband, då återgår priset på ditt mobila bredband till ordinarie pris under resterande bindningstiden på det.

    Hoppas att du hänger med på hur jag menar? :)
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag borde ju ha tillgång till det hemma eller kunna ordna det hemma eftersom vi har mobilt/trådlöst nätverk.

    Vi har ett USB-modem, Telenor E1750 HSPA av märket Huawei.

    Jo, tänkt köpa en router länge men inte förrän jag har fått min andra laptop känns det aktuellt.

    Är jag ensam användare av bredbandet behövs givetvis inte en router. Även om jag kan surfa med min smartphone på samma bredband med hjälp av en router.

    Det dubbla mot pappas abonnemang hos Telenor. Han betalar så lite som 149 kr/mån för vårt bredband. :eek:

    Det låter ju lovande! :)

    Menar du att mobila bredbandet kostar 249 kr/mån men att utvalda abonnemang erbjuds 100 kr i rabatt varje månad så länge jag behåller mitt abonnemang?

    Så om jag har t.ex. 3Surf Max och köper det i år och flyttar hemifrån hösten 2013. Då har jag typ 12 månader kvar av mitt abonnemang. Teckna jag då mobilt bredband får jag 100 kr rabatt de kommande 12 månaderna dvs. betalar 149 kr/mån?
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om ni inte har WiFi hemma och du planerar att flytta hemifrån (där du inte kommer ha WiFi hemma heller), då skulle jag rekommendera dig att skaffa ett abonnemang med mycket surf.

    Det beror självklart på vilket abonnemang det är - men det låter som ett bra pris!

    Ja, precis. Förutsatt att de fortfarande erbjudet det paketpriset.

    Ja preics. Väljer du istället 3Bredband Premium som kostar 349kr/månad i ordinarie pris så betalar du 249kr/månad. Med 3Bredband Max så blir priset 149kr/månad :)
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Jo, fast nu bor jag ju hemma och med en router bör jag kunna fixa Wi-Fi hemma. Då bör jag kanske köpa telefonen kontant och fortsätta med kontantkort tills den dagen jag inte kan utnyttja Wi-Fi hemma?

    Det är det.

    Kan jag teckna 3Surf Max och 3Bredband Max samtidigt och få 100 kr rabatt alla 24 månader (förutsatt att erbjudandet fortfarande finns)?

    Jaha, 3Bredband Max har 50GB data medan 3Bredband Premium har 80GB data. Annars är det samma hastigheter.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, det bör du kunna göra. Du kommer dock kunna nå högre hastigheter utan WiFi direkt i mobilen, modemet ni har har stöd för 6Mbit/s och abonnemanget 3Surf Max har stöd för 16Mbit/s.

    Det gällande kontantkort så kan det vara ett smart tankesätt - men tänk dock fortfarande på hur mycket du kommer surfa utanför hemmet.

    Ja, förutsatt att erbjudandet fortfarande finns så kan du teckna de abonnemangen samtidigt :)
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Intressant, har vårt modem stöd för 6 Mbit/s? Om jag inte upplever det långsamt på datorn lär jag dock inte klaga på telefonen heller. Fast det är ju bra att veta!

    Minst 40 min (busstid) och max 70 min (med lunchrast om inte Wi-Fi finns).

    Jag kommer att köpa WiFi-routern oavsett eftersom vi ska kunna surfa samtidigt på våra laptops. Så rent spontant känner jag att det står mellan Comviq Kontant och 3Mini Plus igen.

    Comviq Kontant
    0,5GB i 6 Mbit/s kostar 25 kr hos Comviq, men ingår vid köp av Nexus 4 första året.
    Comviq börjar ta mer betalt efter uppnådd datamängd (6 kr de första 100MB och därefter 99 öre/MB).
    Min prisplan gäller 30 dagar och övergår sedan till Comviq Bas där ringa kostar 1,99 kr/min och smsa 99 öre/st.

    3Mini Plus
    3Mini Plus kostar 49 kr/mån och jag är obunden med 3 mån uppsägningstid.
    0,5GB surf i 1 Mbit/s ingår där Tre sänker hastigheten efter uppnådd datamängd.
    Jag behåller min prisplan och ringer för 19 öre/min och smsar för 19 öre/st.

    Slutsats
    Med Comviq kan jag tanka efter behov och få 0,5GB surf per månad utan extra kostnad det första året. Däremot måste jag ställa in min telefon på varna mig vid uppnådd datamängd och inte kunna surfa mer utanför hemmet den månaden.

    Med 3Mini Plus behöver jag inte tanka telefonen utan ringer och smsar när jag behöver och får en räkning på det (med kontantkort måste jag se till att alltid ha pengar på kortet de få gånger jag behöver ringa eller smsa) och jag kan fortsätta surfa utanför hemmet efter uppnådd datamängd fast i lägre hastighet.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, Huawei E1750 har stöd för (teoretiskt 7,2Mbit/s, vilket det inte säljs som) 6Mbit/s.

    Med den mängden surf, utanför hemmet och WiFi så skulle jag definitivt rekommendera ett abonnemang med mer datatrafik. Det är ändå 40 minuter varje dag, åtminstone vardagarna då.

    Av de två alternativen, Comviq eller 3Mini Plus, så skulle jag rekommendera Mini plus. Främst då för att det inte kostar extra att surfa, om du surfar för mycket.

    Men, kolla upp WiFi på jobbet - då blir valet troligtvis lättare!
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för upplysningen! Det hade jag ingen aning om faktiskt. Det är ju bra att veta om jag nu jämför vårt modem med 3Bredband Max eftersom de erbjuder 32 Mbit/s vilket är betydligt mer - med andra ord ett väldigt bra pris!

    Ja, 40 min på vardagarna (ca 3,5 tim/vecka = ca 17,5 tim/mån). Sen kan ev. 30 min tillkomma varje dag beroende på om jag har tillgång till Wi-Fi på arbetsplatsen eller ej.

    Hur mycket data rekommenderar du för detta? 40 min/vardag respektive 70 min/vardag?

    Kan ta reda på det på onsdag.
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du ska streama konstant, mer eller mindre, under den tiden så skulle jag rekommendera minst 5GB/månad. Eventuellt behövs mer. För 40 min borde 5GB funka, kan bli snålt dock. För 70 min så är 5GB alldeles för snålt, där skulle jag tro på 10GB faktiskt.

    Väldigt svårt att uppskatta, tyvärr :(


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    När jag tänker efter, om 40-70 min/vardag ändå är mycket, så innebär det bara 75,21 kr mer i månaden med 3Surf Max än med 3Mini Plus eftersom telefonen ingår i 3Surf Max. Lägg där till 9,5GB mer data och 15 Mbit/s mer i hastighet.

    Om jag är smart och utnyttja Wi-Fi hemma så kan jag också behålla en hög hastighet längre utanför hemmet. 3Surf Max innebär trots allt 124,21 kr/mån om jag räknar bort telefonen vilket är bra för 10GB data i 16 Mbit/s.

    3000 sms/mån lät ju inte fel heller även om jag inte smsar mycket just nu men förr smsade jag mer än ringde. Jag har nog aldrig ringt mycket med mobilen.

    Att det ska vara så svårt att bestämma sig (i varje fall för någon som jag som alltid ska jämföra). :o
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Att jämföra skadar aldrig, det gör ju att man kanske hittar alternativ man aldrig hade tänkt på annars.

    Om du kan tänka så att 3Surf Max kostar ca 124kr/månad, då tycker jag att valet är ganska självklart!

    Tänk på att erbjudandet med 3000SMS endast gäller denna vecka. Nästa vecka kommer det nog något nytt erbjudande! Tror att de kommer köra veckoerbjudanden fram till jul :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, det är bra jag startade tråden. 3Surf Max (eller Tre) hade jag aldrig tänkt på annars.

    299 kr/mån lät mycket först men när du räknar bort vad telefonen kostar kontant och får 124 kr/mån så blir det prisvärt.

    Sånt här ogillar jag också. Ska jag köpa denna veckan eller vänta? 3000 sms nu, vad kommer nästa vecka? Fria samtal? Vad vill jag helst ha? Får jag båda? Usch, kan de inte avslöja alla julerbjudande på 3Surf Max så jag vet när jag ska köpa?

    Sen levereras inte Nexus 4 förrän vecka 50 så hittills har jag inte känt någon brådska. Är det inte så att en kan hoppa av en förhandsbokning (som det blir om jag beställer idag)?
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Frågade pappa om han är bunden till Telenor men det är han inte. Så jag kom på att om jag köper 3Surf Max så kan jag ju utnyttja 3Bredband Max ändå. Istället för 149 kr/mån med Telenor så 149 kr/mån med Tre. 32 Mbit/s är ju betydligt snabbare än 6 Mbit/s. Däremot påstår pappa att vi har så mycket data vi kan ha, 80GB. Så vet inte om han vill byta men nu har vi i varje fall alternativet. Han behöver inte binda sig heller utan det gör ju jag.
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kolla på en faktura eller på mina sidor hos Telenor för att se hur mycket ni gör av med, varje månad. Så ni inte hamnar i en sits där 50/80GB inte räcker :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Fast om vi har 80GB nu så lär ju det räcka? Eller? Finns det mer än 80GB? :P
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telenor erbjuder tills vissa abonnemang fri sur, vilket innebär 100GB :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Bett pappa att ta reda på hur mycket data vi gör av med och om det verkligen är 80GB vi har (eller mindre/mer).

    Frågade pappa varför han inte vill släppa Telenor eftersom 3Bredband Max är betydligt snabbare än det vi har nu (om det nu räcker med 50GB/mån). Tydligen är det så att hemtelefonen som är en mobiltelefon har 035-nummer vilket gör det billigare för honom (eller samma pris som när vi hade vanlig hemtelefon) att både ringa fasta operatörer men även för fasta operatörer att ringa honom. Pappa har alltså behov av att ringa och bli uppringd av fasta operatörer.

    Han vill även behålla sitt 035-nummer eftersom alla kan det (vi har väl alltid haft detta hemnummer) och det avskräcker inte folk med fast telefoni att ringa. Egentligen har han fått ett mobilnummer av Telenor men de har gjort så att han behåller sig 035-nummer, så när folk slår 035-numret så ringer de egentligen till ett mobilnummer. Ringer pappa så står också 035-numret (det gjorde det inte i början men efter påpekat det så bad han Telenor att visa 035-numret och inte det andra).

    För det här och bredbandet betalar han 149 kr/mån. Finns det andra alternativ för honom att behålla sitt 035-nummer och samma priser till fasta nät för lägre kostnad eller lika låg kostnad (men med bättre prisplan istället för bredband, han ringer inte billigt till mobila nät)? Annars är det kanske bättre för honom att behålla.
     
  19. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Den här tråden är rätt underhållande på sitt egna lilla vis. Väntar med spänning på upplösningen. Hoppas det blir bra för dig.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Gör ni av med mindre än 50GB så kan 3 vara ett alternativ då, annars så kan ni ju köra vidare på Telenor. Det är nog bäst.

    Hos 3 kostar en liknande lösning 118kr/månad, då ringer man utan minutavgift till fasta telefoner och 3Kunder. Till andra mobiloperatörer så kostar det 69öre/minut.

    Detta utan bredband.

    Hos 3 kan inte hemnumret visas utåt när man ringer. Då visas mobilnumret när man ringer.

    Då är det ett bättre prishos Telenor. Hos 3 kostar det då minst 118+149kr varje månad. Visst ger det en högre hastighet - men om din pappa är nöjd så finns det nog ingen anledning att byta. Säkerligen finns det någon bindningstid också.

    -Det du måste avgöra är om du vill ha mycket eller lite data. Sen så har du valt abonnemang också! Lycka till :)