DMTech Tablet 9748DCB

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av drnashlenin, 13 sept 2012.

  1. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Den ligger uppe nu. Borde varit gjort förra veckan men av någon anledning kom den inte upp, sorry. Upgrade tools för RK3066 (rkbatchtool 1.5) ligger också uppe.
     
  2. Reppu

    Reppu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I'm from Finland and my Swedish is quite bad so I'll be using English. I've had DMTECH 9748 for a few days now and have been quite satisfied with it. A thing that keeps bugging me is the problem with sd card, the tablet just can't deal with it. When sd card (mine is Transcend microsdhc 32 gb class 4) in mounted to tablet, it does recognize it but loses it after a while. Explorer apps (have tried a couple of them) or settings/ storage sometimes finds sd card but more often doesn't. When I can find sd card with Explorer I usually can't copy any files in there, make new folders etc.
    Trying to use sd card somehow messes up the internal memory also (or internal sd card?) and apps I have installed there disappears. Unmounting and mounting back internal sd card fixes this but the problem with external card still exist. I have tried formatting sd card with computer, but it doesn't help (yes, sd card is fine, work with other devices). The problem is also discussed in other rk3066 forums such this:

    http://www.slatedroid.com/topic/38232-pipo-m1-sd-card-problems/

    and there is a video showing the problem in practice here

    http://www.youtube.com/watch?v=pu0V1f9u3lc&feature=youtu.be

    I'm experiencing exactly same issues with my DMTECH 9748 that the guy in the video with pipo. Any ideas how to fix this, would be grateful is the problem could be solved?
     
  3. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Hi Reppu, I will check with factory on monday. Thanks for the report. Did you try other sdcard, less capacity? Can you try the fw upgrade on our home page and see if it resolves it.
     
  4. Reppu

    Reppu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I haven't tried other cards, I'll do that and see if it works. I have the fw from your homepage in my tablet, doesn't help in this matter.
     
  5. steitoll@gmail

    steitoll@gmail Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ladda batteri

    Hei fra Norge. Har hatt denna plattan i 12 dager og synest den er ok. Har en fråga angåande ladding av plattan. Når plattan er off og jeg setter i lader slår den seg automatisk på. Detta er vel ikke riktig?? Om plattan er tilkoblet lader og jeg slår den av så bare restarter den. Merkliga saker :-) Jeg har innsatallert båda firmware updates från hemsidan til Netlogic. Noen som har nån ide om detta????
     
  6. Reppu

    Reppu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hi again, decided to format my 32 Gb sdcard again today. I used FAT32 and changed cluster size to 16 kb and so far my tablet has recognized the card and I have been able to save files to sdcard and open them without problems. So maybe my sdcard was the problem, not the tablet. I'll let you know if this changes.
     
  7. Reppu

    Reppu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Well, same problems with sdcard started again, worked only for about an hour or so. Maybe I must get that new card...
     
  8. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Du kan ha hittat en bugg i mjukvaran. Skall kolla med fabriken hur det skall vara. Jag tror den skall gå igång ifall den är off och man ansluter laddaren men om du sedan stänger av den igen md laddaren i så skall den inte gå igång igen. jag återkommer.
     
  9. Kosh

    Kosh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Konfirmerar detta, det stämmer, det är exakt likadant för mig:
    Tablet avstängd , in med laddare, tablet startar, stänger av tablet, tablet startar upp av sig själv igen!

    Dessutom är jag mycket besviken över senaste firmware med rooten, javisst root fungerar utmärkt, tusen tack, men vilken prestandaförändrig, till det sämre!

    Innan root firmware i Antutu test fick jag 7744, efter fick jag 5216 poäng! ( screenshots bifogade), och ja jag har testat flera ggr efter updaten, samma resultat runt 5200, det är en bra bit emellan 7.7k och 5.2k, 1/3 e mycket!
     

    Bifogade filer:

  10. Bengt83

    Bengt83 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nån som vet om man kan hitta en bil laddare till den ?.. verkar som om att det inte går att ladda den via usb lite synd. Annars är jag nöjd med den men bara haft den i 2 dagar hade en DMTECH Tablet 9728B innan men inte i mer är max 2 månader då batteriet kunde dö precis när den ville så dom tyckte inte det var lönt att reparera den så fick pengarna tillbaka och köpte dena istället känns en hel del snabbare.
     
  11. Killalot

    Killalot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    i wonder if there is the same problem pipo as on the M1 and they fix it with V1.2
    Fixed SDcard permissions thats seams to there problem wonder if it the same on my 9748dcb
     
  12. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Hi Killalot (your name makes me scared)

    We have tested and can duplicate the problem on some SD card but works flawlessly on other cards. If you have a rooted device, can you try the following please?

    On a unit that has the problem, quickly open a a terminal prompt (download android terminal emulator),
    type "su" [ENTER], accept root privs and the type "dmesg" [ENTER] and take a screen shot and I can check it out.

    Even better:
    type "su" [ENTER] and then
    "dmesg > /mnt/sdcard/log.txt"

    This will dump the entire kernel log internal flash, and can then be copied from PC when connecting to USB and browsing internal flash disk.

    Please send that log to me
     
  13. Reppu

    Reppu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hi

    did what you asked Killalot to do and sent the kernel log from my tablet to you (if everything went ok). I haven't tried other sdcards yet as you earlier suggested but same problems with the old sdcard still exist (though I haven't used the external sdcard at all recently).
     
  14. Kosh

    Kosh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    väntar på svar...

    kommer det något svar? är det en fix på g?
    repeterar vad som skrevs tidigare:

    Signaturen TWK här på forumet som hjälpt oss så mycket genom åren har fixat en rootad version och även skruvat en del på PRESTANDAN. JAG har TESTAT den och den är STABIL så vi lägger den som uppdatering på vår hemsida netlogic.se. Jag har ingen fullständig changelog men root och superuser samt några FÖRBÄTTRINGAR som främst MÄRKS vid spelande. Liten brasklapp för något försämrad batteritid men jag överlåter åt TWK att kommentera mer i detalj....

    som sagt att gå från 7.7k i antutu till 5 k för en root, när man blivit lovad mer prestanda är enligt mig INTE ok!!!
    Att hamna under Samsung galaxy note och LG optimus 2x som nästan är en 3 år gammal mobiltelefon, med spec 512 MB RAM och 1 ghz prolle, är sinnes!!!...

    likaså problemet med att tableten inte kan laddas avstängd, är det någon fix på g? anledning till upprepningen är av den enkla anledningen inget svar har kommit in!!!
     
  15. steitoll@gmail

    steitoll@gmail Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Svar???

    Återkommer du?? :-)
     
    Last edited: 22 nov 2012
  16. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Ja jag återkommer när jag har ett svar vilket jag inte har just nu.
     
  17. Muan

    Muan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vi ska köpa en surfplatta och står i valet mellan denna och Archos 101 G9 Turbo. Kan väldigt lite om surfplattor, så jag tar tacksamt emot hjälp.
    Söker man på internet hittar man massor med tester av Archos, men eftersom Dmtech är en OEM blir det lite värre. Någon som vet om vad Dmtechen heter i andra länder? Är Pipo M1 och 9748dcb samma platta. Läser man specen så tycks de vara väldigt lika, även utseendemässigt är de snarlika (kamerans och knapparnas placering är lite olika).
    Sen samtidigt att de båda har ips skärmar med 10 tryckpunkter och samma storlek/upplösning betyder det inte att det är samma skärm som sitter i båda.


    Edit:
    Efter en del kolla de på nätet är jag hyffsat övertygad att detta är, om inte samma, då nästan samma platta som M1. De tror jag tillverkas på samma fabrik: http://www.pipo.com.cn/product.php?id=93

    Har i vilket fall som helst köpt plattan idag. testas på julafton, å då kan jag lägga upp lite bilder här.
     
    Last edited: 30 nov 2012
  18. Reppu

    Reppu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Still having issues with sdcard, bought a new one (sandisk 32gb) and formatted it to FAT32 with windows. It works fine for a moment if I'm for example listening to music from sdcard, but after a few minutes music stops and my tablet just freezes. I have to take the external sdcard out if I want to make my tablet work again (can't unmount it or shut down the device, just have to take the card out and only then my tablet works again). Have tried this couple of times and every time the same thing.

    I'd really like to have some solution to this problem cause I'll be having some travelling ahead and would like to have movies and music along to watch/listen.

    Btw, doesn't anyone else have this problem?
     
  19. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Svaret från fabriken är att skärmen SKALL tändas när laddaren pluggas in. Anledningen är att det saknas laddnings LED-diod så att det finns inget sätt att se att den tar laddning än att titta på batteriikonen.
     
  20. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    For me problem dissapeared after formatting the sdcard in windows with fat32 not quck format.