Befria mina Android-telefoner

Diskussion i 'Allmänt' startad av cerebrum, 18 nov 2012.

  1. cerebrum

    cerebrum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Nej, jag har inte faecesbök. Skulle gärna vilja ha något liknande men jag tycker inte att priset (informationsläckaget) idag väger upp fördelarna, vilket iofs kan bero på att jag inte har använt det. Många förefaller saliga över fb. Jag vet inte om fb samlar så mycket mer information än google dock. Jag tror att de är lika goda kålsupare bägge. På vilket sätt samlar fb mer info än google?
     
    Last edited: 3 dec 2012
  2. cerebrum

    cerebrum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag är inte trött på att storebror övervakar mig. Jag är trött på att jag inte har något annat alternativ än att låta storebror övervaka mig.

    Suck! Naiviteten är nog det värsta. Tror du på en snäll gud också?
    Jag använde nätet medan du förmodligen fortfarande låg i vaggan och jag har inga tankar på att sluta använda det.

    - För ca 40 år sedan genomförde IB, en del av försvarets underrättelseverksamhet, tillsammans med fackföreningsrörelsen mot gällande lag åsiktsregistrering av vänstersympatisörer. Läs på om IB-affären.

    - Hanteringen av av FRA, tror jag det var, insamlad data hanterades nyligen i strid mot gällande bestämmelser.

    - Kina misstänktes nyligen för att ha försökt hacka googles servrar.

    - Flera länder, däribland USA, kräver (och USA har rätt till det enligt amerikansk lag) att kunna få tillgång till bla googles data. Eventuella amerikanska lagar för att skydda amerikanska medborgare gäller naturligtvis inte för icke-amerikaner i sådana fall.

    - Amerikansk lag krävde att det finansiella internationella betalningssystemet, SWIFT ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Society_for_Worldwide_Interbank_Financial_Telecommunication ), som handhar alla transaktioner mellan banker (dvs om jag överför pengar från min bank i sverige till annan bank i annat land) skulle vara tillgängligt för amerikanska myndigheter i terrorbekämpande syfte (vilket iofs gjorde att EU förbjöd att sådana transaktioner skulla lagras på de amerikanska servrar, men sedan slöts, har jag för mig, bilaterala avtal som gjorde att USA ändå fick tillgång till informationen). ( http://www.computerweekly.com/opinion/Why-bank-data-flow-to-US-came-to-a-SWIFT-halt http://www.panamalaw.org/brussels_agreement_gives_USA_access_to_all_EU_bank_accounts.html# )
    Dock fick CIA under en tid all information om SWIFT-transaktioner.

    - Iranska kärnkraftssystem infekterades av stuxnet som misstänks vara någon nations försök att förstöra Iransk kärnkraft. Varför skulle inte något liknande kunna ske vad avser att få information från tex google (se kina och google ovan) ?

    - SIDA, tror jag det är, sponsrade, åtminstone tidigare, tor. Det finns en anledning till det. Ta reda på vad tor är och fundera en stund över vad anledningen till det kan vara.

    - De stora betalkortsföretagen har blockerat diverse olika företag. Bla blockerades wikileaks i vad som kan misstänkas vara på uppdrag av amerikanska myndigheter ( http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...-faa-blockera-smaafoeretag-godtyckligt-814620 )

    - En kinesisk mobiltillverkare (vilken var det?) har erbjudit vissa köpare att få tillgång till ALL källkod till telefonerna för att kunna vissa att den är fri från bakdörrar. Varför tror du att det är så?

    - FBI misstänks att ha placerat en bakdörr i *BSD (ett operativsystem som används av många av internets servrar). ( http://marc.info/?l=openbsd-tech&m=129236621626462&w=2 )

    osv osv osv.

    Allt detta har NATURLIGTVIS INTE med google att göra och allt är naturligtvis inte heller sant utan är spekulationer men det räcker att det som är fakta är sant, och det visar att organisationer INTE alltid följer de regler som man kan förvänta. Regler kan förändras, företag kan tvingas att följa nya lagar, företag och myndigheter kan börja agera utifrån nya mål, företag och myndigheter kan utsättas för attacker som gör att information läcker osv.

    Organisationer består av människor. Människor följer inte regler. Hade de gjort det så hade vi inte behövt ha några straff. Jag har arbetat inom organisationer som hanterar känslig information om 3:e man, och jag kan berätta för dig att den informationen INTE alltid hanteras efter gällande regler och lagar. I de allra flesta fall för att det helt enkelt inte är rimligt att hantera informationen utifrån dessa regler men i sällsynta fall också för att få information 3:e man.
    Sådan är världen och därför ska man minska mängden information som samlas om människor till ett minimum. Viss sådan insamlad information går inte att komma ifrån.
    Att ge privata amerikanska företag, och i förlängningen amerikanska myndigheter och möjligen andra länders myndigheter, tillgång till sådan information enbart för att företagen ska kunna skräddarsy reklam är INTE en rimlig avvägning.
     
    Last edited: 3 dec 2012
    Stromma gillar detta.
  3. bEPH

    bEPH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vad jag inte förstår är alla som gnäller på TS, byt tråd om det han inte skriver gillas.
    Han säger att han ogillar mailklienten och att y är bättre på det på grund av mailklienten funkar.
    Det är ju mailklienten han vill åt, haka inte upp er på att han sa y!
    Han försöker konsekvent belysa problemet att det inte finns en vettig mailklient på android.
    Han hackar inte på android, han belyser en brist i android!
    Jag håller bara med honom, mailklienten är kass och jag önskar en bättre för hans skull.
     
    DroidAdde och Stromma gillar detta.
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Alltså, du har ju rätt i din fakta, men är du kvar i samma diskussion som resten av tråden? Känns väldigt långväga kopplingar. Men vad vet jag.
     
  5. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Jag måste bara upprepa ett konstaterande som jag sade i ett tidigare inlägg med ett par förtydliganden...

    1. Eftersom funktionen (Caldev osv.)kan lösas med en tredjeparts lösning ser jag inte problemet faktiskt.
    2. Du säger iofs att det inte funkar vilket säkert kan stämma....
    3. Eftersom detta GÅR att lösa(det är inte en låst funktion som inte kan utnyttjas) men inte HAR lösts hittills, är det uppenbarligen ett fåtal som saknar funktionen.
    4. Eftersom det uppenbarligen är ett fåtal som saknar denna funktion ser jag inte att det är ett stort problem för den stora massan som kräver en åtgärd. (därmed inte sagt att det är ett STORT problem för just dig vilket det uppenbarligen är)
     
  6. monty

    monty Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Men snälla fröken. Det är i din trådstart DU jämför Android och Ios där du tycker Ios är så mycket bättre än Android för att Andoid är så låst till Google. Apple har bundit deras tjänster hårdare till Ios än vad Google gjort till Android. Visst har Google många bra tjänster som man bör använda för maximal upplevelse. Dock finns mmjlighet till alternativ. Du kan synca vilka tjänster du vill i Android. Det kan du glömma med Ios. Har Apple en liknande funktion så förbjuds alla bättre alternativ. Går det mot förmodan att köra en alternativ app så har den ingen som helst integration i systemet. Du kan inte ens klicka på en länk och få upp den i en alternativ webläsare. Du får gärna tycka om Ios om du vill, men du liksom bashar Google på punkter där Android har som störst fördelar. Tror du inte Apple läser igenom allt?

    Du har möjlighet att använda en annan e-postleverantör och ändå ha full integration. Lika med kontakter och kalender. Det finns mängder med appar. Hur gör jag om jag vill använda en alternativ app för kontakter i Iphone med bibehållen funktionalitet?

    Det finns inga hinder för en sådan app du beskriver. Finns det ingen så lär det knappast vara så stor efterfrågan. Hur är det Googles fel?

    Google Now kan vara väldigt smidigt. Du får information innan du ens vet att du vill ha den. Integritetskränkande kan vissa tycka, men det går att stänga av. Du kan stänga av allt som kollar din position. Du kan stänga av all sync för alla appar. Du kan även köpa en rulle aluminiumfolie och snickra ihop en fin hatt. Det låter dom du behöver det.

    Skickat från min Nexus 10 via Tapatalk 2
     
  7. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Google är ju inte den enda aktören som samlar information. Du har Spotify, visa, Mastercard, alla banker facebook och alla webbläsare som är gratis. Har du någonsin läst villkoren för alla ios appar som är gratis? Lovar dig att någon gratis app även för ios samlar information.
    I dagsläget får man gilla läget eller skaffa kontantkort skippa smartphones.
    Att information samlas om mig är både på gott och ont. Det dåliga är att man inte är anonym. Det som är positivt är att jag får reklam anpassat för mig. Jag blir hellre spammad med reklam om teknikprylar än skönhets produkter.

    Jag säger bara en sak. Gooood luck hehe

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
    Last edited: 10 dec 2012
  8. KingLouie

    KingLouie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    681
    Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Om du nu har sådana krav på din epostklient så föreslår jag att du lär dig programmera, problem solved. Sitt inte och gnäll på att andra ska uppfylla dina specifika krav! Gör något åt det själv om det inte duger. :mad:
     
    ASR gillar detta.
  9. fotbollerik

    fotbollerik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2012
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    I all ära

    Jag gillar Android men jag gillar även iOS. Skulle jag vara helt ärlig så tycket jag iOS lyckats bättre med sin enkelhet i apparna så kan du inte snylta på nån iOS kopia av genom andriod av deras mail? Måste ju finnas
     
  10. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Vet någon om Google Picasa har sync minne? Dvs kommer ihåg vilka foton som syncats från mob till datorn. Och när man fotar nytt så syncas endast de nya?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  11. Qvisten

    Qvisten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Älskar både iOS och android sen project butter :P hehe.. Nä haft iPhone 3g,3gs,4 och nu 4s och gillar det, det liksom funkar bra om du nu gillar vad Apple ger dig ja om du inte jailbreakar så det blir ännu bättre. Men dags att gå vidare då det inte passar mig mer. Jag vill ha större skärm, NFC, testa Roms och klydda och ha mig. Alltså det denna tråden handlar om i grund och botten VALFRIHET. Båda systemen har sina för och nackdelar välj det som passar dig eller ha båda helt enkelt. Kommer ha kvar min 4s och iPad med alla appar och grejer men kommer handla ett Android "Flaggskepp" till sommaren och längtar så.

    Men tror gmail's mail klient kommer bli bra då de köpt upp sparrow. Som gjort den bästa mail klienten på iOS.

    vet inte hur dessa är, men värt att ta en koll.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.qs.enhancedemail&feature=search_result
    https://play.google.com/store/apps/details?id=org.kman.AquaMail&hl=sv
     
  12. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Är nog lite naivt att tro att Google (med flera) bara samlar in information för att kunna visa riktad reklam, tror många skulle bli livrädda om de insåg hur mkt information de eg delar med sig av till t.ex. Google och Facebook. När ett vinstdrivande företag lägger ner stora ansträngningar för att ge bort något gratis kan man nog i normalfallet anta att det finns en tanke bakom.

    I övrigt tycker jag trådskaparen har många relevanta synpunkter, och att många av "men köp en iPhone då" svaren är rätt fåniga, för att inte säga lätt desperata. Precis den typen av svar som brukar få Android-anhängare att prata om Apple fan boyz när det gäller iPhone.

    Sen kan jag precis som alltid inte riktigt fatta hur folk kan jaga upp sig sig mkt kring dessa frågor, israeler och palestinier framstår ju som goda vänner jämfört med mobilanvändare :)

    Själv använder jag både Android och iPhone och tycker båda överlag är bra, men ingen är i närheten av perfekt och båda har sina brister. Och så lär det fortsätta.
     
    Last edited: 18 jan 2013
    anCnoc gillar detta.
  13. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Helt rätt. Finns ju en anledning att t.ex. svenska myndigheter inte får samköra sina register hur som helst, och då litar jag ändå klart mer på en svensk myndighet än på Google. Eller snarare, anser att Google m.fl. har fler skäl att missbruka informationen (iaf så länge Sverige förblir en öppen demokrati). Sen är jag inte helt övertygad om att Apple eg är så mkt mer att lita på i detta fall, båda är ju vinstdrivande företag som vill vinstmaximera, men i Googles fall är ju hela huvudnäringen just information, så där är det kanske mer uppenbart vad det handlar om.
     
    Last edited: 18 jan 2013
  14. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  15. elkdroid

    elkdroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    håller helt med om detta!
     
  16. Toni Carona

    Toni Carona Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problemet är ju endå att i fallet med Android, om man nyttjar alla Googles tjänster, så finns all information om dig samlad på ett ställe. Det är ju praktiskt värre för den myndighet som känner för att ta reda på vad du pysslar med. Google har ju själv sagt att dom vill göra allting sökbart, inkl var du har lagt dina sockor. Bara för att våran stat är jämnförelsevis hyggligt shysst nu, innebär inte det att det alltid kommer att vara så. Jag oroar mig inte direkt, men värt att tänka en extra runda kring det där. Speciellt när folk å ena sidan klagar på FRA lagen å andra sidan kör Android och använder Googles tjänster.
     
  17. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Kolla även vad det är som du oroar dig så mycket för. Vad är det för information som lagras hos Google som är så hemlig och kan missbrukas? Visst att någon kan se vad jag har för intressen och vilka jag har kontakt med, men är det så hemligt att det är värt besväret med att inte utnyttja tjänsterna?

    Vad skulle en myndighet ha för intresse av mina mail, dokument eller kontakter?

    Om man är terrorist eller annan typ av brottsling så förstår jag att man ska akta sig för att lagra information hos Google, men vanliga ärliga människor kan på sin höjd få lite för mycket reklam som matchar ens intressen och man slipper det som man inte är intresserad av.

    Läs gärna även om Googles policies kring lagring och utlämning av personlig information:
    http://www.google.com/policies/privacy/

    Side note:
    Jag är för total samkörning av register hos myndigheter så att vi sätter dit alla bidragsfuskare och andra som utnyttjar välfärdssystemet. Vad har jag att förlora på att mina skattepengar används på rätt sätt?
     
    Ekofasc och bvb gillar detta.
  18. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Känner du någon från tidigare östeuropa? Fråga hur de känner i frågan.
     
  19. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Känner ingen och jag bor i Sverige där staten redan känner till det mesta om mig.
     
  20. .sun

    .sun Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men h-e vad egoistisk du är då! Så bara för att du inte känner dig övervakad och "har rent mjöl i påsen" så kan ingen annan tänkas ha det heller? Bara du klarar dig så skiter du i om andra riskerar trakasserier och förföljning av myndigheter? Skön medkänsla du har.

    (Är så himla trött på "jag har inget att dölja, mig får de gärna övervaka"-mentaliteten som folk tar till så fort övervakningsdiskussionen blossar upp. Inse att världen är lite större än ditt liv, och att det som anses ok idag kanske inte gör det imorgon. Och då är kanske inte heller ditt mjöl så j-vla vitt längre.)