Fråga: Stänga av automatiskt mellanslag

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Snuffelpuff, 19 dec 2012.

  1. Snuffelpuff

    Snuffelpuff Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har märkt att när jag SMS:ar/mailar och har ordlistan igång envisas telefonen att lägga in ett automatiskt mellanslag när jag slutat skriva första delen av ett ord.
    Är det något som om och hur jag kan stänga av det?

    Ex.
    Jag ska skriva ett långt ord, fotbollsdomare.
    Börjar skriva "fotboll", får efter en några tryck hela ordet fotboll föreslaget varpå jag klickar på det. Nu ska jag fortsätta att skriva "SDOMARE" och vipps ser jag att markören automatiskt flyttat sig framåt ett mellanslag och jag särskriver utan att vilja det.
    Aaarrrrgghhh!!! :mad:
     
  2. Stromma

    Stromma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Jag tror inte att det är möjligt att få ett tangentbord att fungera som du vill då du skapar problemet själv genom att i exemplet välja fotboll innan du har skrivit ordet färdigt. Det du måste göra är att skriva fler bokstäver i ordet utan att välja ut det första tills förslaget fotbollsdomare dyker upp, och om det inte finns skriva det färdigt och lägga till det i ordlistan.

    Jag förstår inte riktigt hur någon tangentborstillverkare skulle ha möjlighet att programmera att ordet fotboll ibland ska skrivas in som en del av ett sammansatt ord när du väljer fotboll redan som enskilt, vilket är precis vad det tolkas som då och du får mellanslaget per automatik precis som det är tänkt.

    Tänk om, tänk rätt :)



    // Strömma

    Samsung Galaxy SIII: Nova Prime, Widget Locker, Eget tema
    HTC Sensation: Stock
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Stäng av autokorrigering och allt som ar med det att göra, då får du skriva helt själv!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    kincop gillar detta.
  4. OppfinnarJocke

    OppfinnarJocke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har exakt samma problem som OPn. De där automatiska mellan slagen är möjligen vettiga på engelska, och andra språk där man särskriver. Men på svenska och tyska och såna språk där man skapar nya ord genom ihopskrivning är det helt kasst.

    Och problemet är inte att ett ord ska dyka upp som eget ord en gång och del av ett sammansatt ord en annan gång. Problemet är att android försöker vara för smart, alt bara är anpassat för icke-sammanskrivande språk, och gissar att man alltid vill ha mellanslag efterr att man valt ett föreslaget ord. Det vill man alltså inte....

    Min HTC Desire fungerar exakt så som jag och OPn vill ha det. Men på min Nexus 7:a läggs det där j-a mellanslaget in helt i onödan.

    Som nån slags tröst kan jag påpeka att både WP8 och iOS är lika knäppa när det gäller detta, med den skillnaden att de lägger in mellanslaget direkt när man väljer det föreslagna ordet, och inte som android, när man skriver första bokstaven i förlängningen.

    Frågan kvarstår, alltså, går det att stänga av?
     
  5. enor

    enor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro
    Jag blev också galen på det där i början. Nu har jag lärt mej att trycka "mellanslag-backspace" när jag vill sätta ihop ett ord... det går automatiskt för mej nu, men jag tycker fortfarande det är värdelöst även jag.
     
  6. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    För mej funkade det att bli av med mellanslaget genom att bocka bort "Automatiska mellanrum" vid Inställningar > Språk och inmatning > Inställningar för Samsung-tangentbord > Avancerat
     
  7. Triffix

    Triffix Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har samma problem på min xperia Z2. Det är väldigt frustrerande med med långa sammansatta ord. Om du inte skriver den första delen helt rätt så går det inte fortsätta med hjälp av autokorrigeringen eftersom mellanrummet läggs till så fort du klickar på ordet. Jag hittar ingen inställning som samsung verkar ha där det går att stänga av automatiska mellanrum.