Fråga: Helt jävla vanlig root

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av Gregger, 23 dec 2012.

  1. Gregger

    Gregger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hej!

    Är ögonblick bort från att slänga ut min skit S3:a från balkongen då den blivit segare än en gammal nokia som kör android. För att lösa problemet hade jag tänkt factory resetta den men tänkte att när jag ändå håller på kan jag likaväl roota den.

    Problemet är att varenda tråd här är full av massa mumbo jumbo ord som en noob som jag inte förstår, någon skaplig guide har jag inte hittat. Jag har tidigare rootat min sketna HTC Desire men den har jag sedan länge förträngt så kommer inte ihåg mycket.

    Det jag vill göra är att bara roota skiten. Vill ha kvar allt annat som standard. Är inte intresserad av clockwork rom mod eller va det nu heter. Jag vill att min telefon ska se ut som en vanlig orootad telefon. Jag vill kunna uppdatera till nya versioner när samsung fixar alla buggar och problem, utan att behöva återställa allt till grunden genom att lägga in massa stock roms och sånt. Är detta möjligt och isåfall hur? Den som hjälper mig med mitt problem får min eviga kärlek.

    Har sökt på google och hittat massvis med guider men då vissa säger att man måste ha rätt grejer då man rootar för annars blir telefonen till en tegelsten så har jag valt att undvika dom guiderna. Kan inte någon skramla ihop en nybörjarguide?
     
  2. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Gregger gillar detta.
  3. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Det finns en bra guide här https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=74322
    Om du inte kör windows så finns ett alternativ till odin som heter heimdall du hitar det här http://www.google.com/url?sa=t&rct=...oQfSkPpmI2xxfb6NEDA_A&bvm=bv.1355534169,d.bGE det funkar på samma sätt, men funkar även på linux och mac.

    Just nu finns det ju dock ett säkerhetshål för samsung som gör det ännu enklare http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2050297 bara att installera och då får du också möjlighet att täppa igen säkerhetshålet. :)
     
    Gregger gillar detta.
  4. Gregger

    Gregger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen. Men om det nu kommer en ny uppdatering (skulle ju komma nå premium suite) kan jag uppdatera till den via kies eller OTA? Eller måste jag då ta bort root (om det nu är möjligt) och sen uppdatera och sen roota igen?

    Kollar på första länken som bvb länkade. Funkar den på JB?

    Ska jag factory resetta först och uppdatera och sen roota? Eller ska jag roota först och resetta och sen uppdatera eller någon annan ordning? Om jag factory resettar, försvinner root då?

    Edit: Läst igenom både tråden på XDA och den på swedroid. Den på XDA är ju CF-auto-root och den på swedroid är CF-root. Vilken ska man ta och varför? Vad är clockworkmod som alla snackar om hela tiden? (gick in på deras hemsida och kollade men sämre beskrivning av produkt får man leta efter). Gah! Varför finns det ingen bra ordlista eller nybörjarguide till allt sånt här?!
     
    Last edited: 23 dec 2012
  5. linuxares

    linuxares Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    939
    Mottagna gillanden:
    210

    MINA ENHETER

    clockworkmod recovery = Recovery som är modiferad för att underlätta för folk som flashar roms, ta backup etc.
    CF-Root installerar massa annat. CF Auto Root installerar enbart root samt SuperSU. Jag skulle råda dig att ladda ner den här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2050297

    Den rootar bara åt dig, samt kan fixa en säkerhetslucka samtidigt. Ingen special rom installeras samt flashcountern bör inte rubbas av den. För att resetta countern kan du köra Triangle Away.
     
  6. Gregger

    Gregger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag löste det. Tänkte berätta för er som är total noobs (likt jag) och inte förstår att "[ROOT&RECOVERY][03.07.2012]CF-Root 6.4 - SuperSU+CWM5.5+CWMManager" är en helt jävla vanlig root. Även fast det står så jäkla mycket skit.

    Vill du ha t.ex. möjlighet att ladda ned nån adblocker som kräver root, utan att behöva lägga in massa roms, mods, kernels, hacks, exploits, okända grejer och annat skit så läs vidare. Jag ville ha gamla vanliga samsung rommen (ser inget fel med den, har slängt på Nova-launcher och trivs väldigt bra med det) men rootad så att jag kunde installera diverse roliga program + att det känns lite coolare att ha en rootad telefon...man blir den ultimata härskaren över sin egen telefon känns det som ;)

    Hur som helst. Gick på denna tråd:

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=74322

    och denna

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1695238


    Det du gör är att du laddar ner rootar-programmet (säkert fel sagt men för oss noobs behövs det inte kompliceras mera) som kallas ODIN.
    Du laddar ned root-filen, som heter CF-Root-SGS3-v6.4.zip

    Med hjälp av root-programmet så använder du root-filen som rootar telefonen. Verkligen skit simpelt, förstår inte varför alla trådar uttrycker allt så knepigt.

    Du får då root och programmen Super-SU (vet inte riktigt vad den gör), CWM (ingen aning vad den gör). Men dom är iaf viktiga. Alltså det är appar som installeras automatiskt.
    Du får även med nått som heter clockworkmod recovery. Dumt jäkla skit namn men verkar tydligen rätt nice. Du kan tänka dig att den är som en N64-emulator. Samsungs vanliga android-version är typ Goldeneye. Tröttnar du på Goldeneye så kan du, med hjälp av emulatorn, byta till Zelda (som t.ex. kan vara vanilla-android).
    Man kan säga att det är typ lite som BIOS på en dator. För att komma in i programmet så håller du ned ett gäng knappar och därifrån kan du rensa telefonen, lägga in andra versioner av android och säkert mycket mer som jag inte orkat kolla på.

    Så är du ute efter en helt jävla vanlig root så följ dom länkarna som jag skrev ovan. Det enda som skiljer min mobil (utseende-mässigt) från innan root och efter root är två appar, den ena heter Super-SU den andra är CWM. Resten ser exakt likadant ut och fungerar på exakt samma sätt.
     
    Ljuungan gillar detta.
  7. Ljuungan

    Ljuungan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Du är grym, aldrig läst en enklare guide hahahaha! :D

    Kan man med root (denna guide) i ett senare skede ta bort all jävla bloatware från sin lur? Och hur gör man i sådana fall det?

    Och kan man installera custom rom? Någon rom som någon rekommenderar i sådana fall?

    Tack på förhand och god-lite-sen-Jul!

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  8. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Ta bort bloat kan man göra med tex titanium backup, går att frysa, radera och göra backup av alla appar + data med den, mycket bra app. CVM behövs för att installera custom roms, vilken something är bra är högst individuellt.

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
    Ljuungan gillar detta.
  9. Gregger

    Gregger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Som föregående skrev, ja. Du laddar ned appen titanium backup. Den har en funktion som liknar den vanliga programhanteraren. Då kan du ta bort program som den vanliga programhanteraren inte får/kan.

    Och ja, du kan installera nya roms med det där nya "bios" /"emulator"/det där dåliga namnet :)
     
    Last edited: 25 dec 2012
    Ljuungan gillar detta.
  10. Ljuungan

    Ljuungan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Tack skall ni ha!!

    Funkade utmärkt, försökte använda de-bloat (här) men det funkade inte, så använde Titanium backup istället!
     
  11. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Fast gör en backup innan du raderar program/bloat eller installerar moddar/teman eller lägger in en ny rom. Om det skulle visa sej att luren inte startar riktigt eller är instabil så går det då att återställa igen. Det finns ju alternativ för att både ta backup och återställa från recovery. dvs "det där nya "bios" /"emulator"/det där dåliga namnet"