Guide: Root till Xperia U

Diskussion i 'Xperia U' startad av botze, 14 okt 2012.

  1. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Edit: Den förra root -metoden funkar inte till senaste mjukvaran (6.1.1.B.1.54). För att roota senaste mjukvaran måste man först flasha en äldre kernel och roota med en annan metod, och sedan flasha rätt kernel igen. Lite omständigt, finns säkert någon lättare metod men så här gjorde jag:

    1. Slå på USB -felsökning i telefonen (Inställningar -> Utveklaralternativ -> USB -felsökning)

    2. Installera flashtool:
    -Ladda ner flashtool härifrån
    -Kör installationsfilen
    -Installera drivrutiner genom att köra C:/Flashtool/drivers/Flashtool-drivers.exe, kryssa för Xperia U, Flashmode drivers samt Fastboot drivers i listan.

    3. Ladda ner kernel, detta är kerneln till 6.1.1.B.1.10 -mjukvaran. Lägg den under C:/Flashtool/Firmwares.

    4. Starta flashtool. Klicka på blixten. Välj Flashmode. Välj Xperia U i listan till vänster. Klicka på ok.

    5. Stäng av telefonen. Håll nere "volym ned" samtidigt som du ansluter telefonen till datorn. Nu ska gamla kerneln flashas. När det är klart, boota om telefonen.

    6. Ladda ner denna fil. Extrahera.

    7. Kör RunMe.bat som packades upp. Följ instruktionerna. Välj "normal mode". Nu ska telefonen rootas!

    8. Ladda ner rätt kernel och flasha enligt tidigare procedur.

    KLART! :)

    Gamla metoden:

    Guiden återfinnes här.

    Ett par tips:

    - Trots att jag hade slagit på "usb -felsökning" i telefonen så sa flashtool att min telefon var ansluten med "usb debugging off". Det gick dock bra ändå.

    - Steg 3, "Install drivers for flashtool", var inte helt solklart. Man ska alltså navigera till mappen (installationsplats för Flashtool)/drivers/, och därifrån starta Flashtool-drivers.exe. Därefter klicka för "Xperia P...", "Flashmode drivers" och "Fastboot drivers". Allt detta framgår av hans skärmdumpar. Denna installation tog en bra stund för mig, och jag fick klicka ett antal gånger på "lita på denna tillverkare" för att drivrutinerna skulle installeras.

    Men därefter gick det som smort :) telefonen startade om sig tre gånger och sedan var den som vanligt, bortsett från en ny app "Superuser" (som alltså innebär "root") samt att min levande bakgrundsbild av någon konstig anledning ersatts av en statisk sådan. Allt annat var kvar.

    Varför ska man då roota?, frågar sig någon. Det finns en massa anledningar, men för mig var det främst för att kunna installera någon typ av reklamblockerare t.ex. Ad block, för att bli av med all reklam i appar. Funkar strålande :cool: Sen kan man ju göra massa annat också med rootbehörighet men inget som jag ser något behov av i dagsläget, så länge Sony fortsätter släppa uppdateringar till telefonen. Den dag de slutar göra det, kan man lägga in s.k. "custom ROMs" d.v.s. hemsnickrad mjukvara, i telefonen, för att hålla den uppdaterad med de senaste Android -versionerna :)

    All cred till paul1508 på xda som gjort guiden, samt till alla som utvecklat verktygen!!
     
    Last edited: 29 dec 2012
    HasseY gillar detta.
  2. guerillerox

    guerillerox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Har du lust att förklara hur workaroundet fungerar för att roota en Xperia U med senaste mjukvaran :)

    Tack i förhand
     
  3. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Absolut, har uppdaterat första posten nu :)