Köp av två 10" Surfplattor till familjen.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid_266, 31 dec 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid_266

    Droid_266 Guest

    Hej vi är en familj på 4 personer, två vuxna , en 3 åring, en 6 åring och alla är intresserade av att använda våra telefoner för surf, App spelande, YouTube klipp men det är sällan. Mest slö surfar vi i soffan, I första hand så är det vi vuxna som ska använda surfplattorna men de kommer också användas flitigt av våra barn.

    Vi har nu läst runt på olika inlägg på nätet angående plattor och som jag uppfattar det så går det åt att man ska köpa en av de mer kända märkena så som Samsung eller Ipad.

    Ska man köpa 2 st plattor blir det en massa pengar Ipad 4 X 2 blir 9000 kr Samsung note X 2 blir 9000 kr. Eftersom 9000 kr blir alldeles för mycket för oss så tittar vi efter 2 st billigare surfplattor som kan fungera till våra behov. Det måste gå att surfa utan att det hackar och går långsamt!

    Vi har tittat på plattor för 1500 kr st men då vet man aldrig vad man får, men det verkar som det finns något där ute på marknaden för den summan.

    Min sambo är ju mer för Ipad eftersom hon har en Iphone 4s men jag är mer för Android och jag har en SII Galaxy.

    Tacksam för tips på rekommenderad surfplatta.
    Vi har även tittat på begagnade plattor.
    Tack på förhand.:)
     
  2. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Har ni inget problem med begagnat så tycker jag det är bra. Miljövänligt, billigare.
    Tegra 3-plattor och iPad är stora spelslukare å jag skulle nog ha en av varje om jag skulle köpt två. Tegra 3-platta är exempelvis Asus Transformer tf300 som jag rekommenderar. Då finns ju även en cool möjlighet till tangentbord. Den har plats för MicroSD och en HDMI-ut så den kan även vara en perfekt film-spelare. Android har bra möjlighet att köra emulator. Med en playstation 3 kontroll kan man spela mycket på den. IPad 2 är fortfarande en bra platta och nu när det finns 4generationer hoppas jag att 2an finns för bra pris, ny som begagnad.
    Det finns en Asus Transformer tf300, 16GB för 2500kr inkl frakt. Med en iPad för samma pris så kommer du bra undan jämfört med två nya iPads.. Man kan låta Androidplattan ha ett 32GB MicroSD så kanske ni klarar er med 16GB på ipad utan problem.

    Hoppas att jag var till hjälp :)

    Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy
     
    Droid_266 gillar detta.
  3. leobjorkman

    leobjorkman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Varför ska ni ha 10"? Jag har en Nexus 7 och är väldigt nöjd, men använder den till att titta på Lost spela och surfa och är jättenöjd. Skärmstorlek kan verka liten men åk in till en butik och testa och jag tror att ni kommer tycka att det är lagom. Dessutom kan du få den från USA för 1400 eller någon svensk butik för typ 2100
     
    Droid_266 gillar detta.
  4. orangesanfransisco

    orangesanfransisco Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kolla telia; de har en erbjudande på acer iconia a200 (i malmö iaf) för ca 1500:-, en kompis köpte en och han gillar den :-)
     
    Droid_266 gillar detta.
  5. Droid_266

    Droid_266 Guest

    Hej på er och tack för era svar.

    Jag har kollat lite på en TF300 med tangentbord verkar bra och så blir det som en liten laptop när man fäller ihop den.

    När det gäller Ipad 2 16 GB så kostar den 3290 kr och det tycker jag var för mycket för en 2 när man kunde köpa 4 16 GB för 4490 kr det blir 1200 kr extra för Operativsystem iOS 6, Retina-skärm, Apple A6X Dual-core Processor och Apple A6X Quad Core-grafik.

    Har även tittat på begagnad Ipad 2 men dom har onekligen högt andrahandsvärde för de jag tittat på liger mellan 2500-2800 kr man kan hitta den för 3000-3500 med 3G också men det är inget jag är i behov av.

    Har varit och tittat på Nexus 7 helt klart prisvärd platta med väldigt bra specar. Skulle helt klart kunna tänka mig en sådan men skärmen 7" tjäns liten. såg att Nexus 10 finns men tydligen inte i sverige.

    Hittar inte deta erbjudandet på Telias hemsida kanske är slutsåld.

    Mvh Nicklas.
     
  6. Droid_266

    Droid_266 Guest

    Som jag skrev i mitt första inlägg så har vi tittat på plattor för 1500 kr st

    Det som käns lite oroande är om man köper 2 plattor för 3000-4000 kr i totalpris med frakt och man får en massa problem med I/O såg en Youtube film om det och det var någon asus plata som dom gorde nåt med i bakgrunden och skulle köra explorer det blev bara vit på skärmen och sen crachade explorer och startades om, sen gick det trögt när man tryckte på hemknapen.

    http://www.youtube.com/watch?v=S6Q0Qv3m36Q

    Här är två plattor som omnämts en hel del på nätet.

    Tex 10" AINOL NOVO 10 HERO - DUAL CORE

    http://tabletshopen.se/product.php?id_product=24

    10" Zenithink C94

    http://www.tabletkungen.se/android-tablet-10-tum/227-zenithink-c94.html

    Jag har förståt det som att man minst ska ha dualcore prosesor på plattan. Rätta mig om jag har fel jag är som sagt va nybörjare på det här så jag tar gärna emot information om vad det är man ska titta efter när man väljer platta, har skrivt ner några små kladlappar med saker jag läst om på nätet.

    Den första plattan jag tittade på var Surfplatta 9,7" med Android 4.0 Denver TAC-97032

    http://www.icamaxihemochfritid.se/surfplatta-97-med-android-40-denver-tac97032-p-15257-c-657.aspx

    Och tänkte två såna köper jag men det gjorde jag inte utan fick gå hem och surfa runt lite och förstod att det inte skulle vara värt dom pengarna det enda var att det var smidigt att få den i handen och vid garantiåtgärder slipper man skicka iväg den.

    Mvh Nicklas.
     
  7. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
  8. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Dom där no-names skulle jag inte ge mig på. Framförallt inte från tabletshopen och tabletkungen.

    Jag tror en Asus Transformer tf300 har potential att komplettera mycket som arbetsmaskin. Jag har tf101 med tangentbord och jag har inga problem med den. Visst blir det lite dyrt med en sådan och en iPad. Jag hoppas du kan hitta en iPad 2 begagnad för 2000. Med Asus tf300 är det inget måste att ha tangentbord direkt. Den ska ha quad core tror jag. Med Jelly Bean också. Pröva å gå och känn på dem i butik.

    Det häftigaste med vad man kan göra med en bra Android är att koppla in den till TV, köra en ps3kontroll på olika emulatorer och spela retrospel.

    Jag har också hört att Motorola Xoom har nöjda kunder. Den ska också ha fått Jelly Bean.


    Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy
     
  9. Droid_266

    Droid_266 Guest

    Är det en sån här du har? Har hittat en sån för 2300 kr och denna för 2500 en ny TF300T utan tangentbord kostar på netonnet 2990 kr

    http://www.blocket.se/skaraborg/ASUS_Eee_Pad_Transformer_43702034.htm?ca=15&w=2

    http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/asus-eeepadtransformer16gb/177790.5323/

    Hittade även den här http://www.blocket.se/alvsborg/Asus_Eee_Pad_Transformer_TF101_32GB_44279795.htm?ca=15&w=2
     
    Last edited by a moderator: 1 jan 2013
  10. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Ja. Jag har tf101 (första och tredje länken), fast med 16gb. Jag har sett folk sälja här på forumet för 1,5-2tusen med tangentbord. Det är absolut inget fel på min. Den surfar bra, spelar upp filmer. Däremot tycker jag att nypris på den e lite väl dyr jämfört med vad tf300 kostar, nytt. Enda problem jag har är att jag helt plötsligt inte kan spela the sims. Funkar till och från. Inte direkt en stor förlust för mig. Ett stort tungt zombiespel funkar bra ändå.

    Du får gärna jämföra tf101 med tf300. Största nackdelen med tf101 är att den väger mer än tf300 tycker jag. Sen är den inte lika snygg. Klart att tf300 presterar bättre generellt. Fördel med tf101 är inte mycket förutom det lägre priset, gorillaglas (reptåligt) och att tangentbordet har två usb-ingångar.. vilket jag ännu egentligen dragit fördel av. Men det skulle vara att koppla in två usb- kontroller eller två mobiltelefoner på laddning. Ja, det går att ladda telefonen från tangentbordet, perfekt när man använder telefonen som internetdelning.

    Här har du tf300 som du länkade från netonnet. Fast 500kr billigare.
    http://www.inet.se/produkt/v100153/...0t-svart-16gb-sweclockers-max-1st-per-hushall

    Visade sig att jag Tapatalkade via min Asus Transformer
     
    Last edited: 1 jan 2013
    Droid_266 gillar detta.
  11. Droid_266

    Droid_266 Guest

    Kan man uppgradera den till 4.1 eller 4,2 androidsystemet?

    Finns google play förinstalerat på den?

    Om man gämför den med en Nexus 7 vad är skilnaderna?

    Det verkar vara en bra plata med rätt prestanda för pengarna.
     
    Last edited by a moderator: 1 jan 2013
  12. spiky

    spiky Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    jag skulle ev. kunna sälja min platta till dig, det är en Transformer 101 tror jag med tangentbord för kanske 1500:-
     
  13. orangesanfransisco

    orangesanfransisco Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER


    Hej!
    De har inte det på hemsidan den är i affärer endast (tydligen), har en kompis som köpte en demo ex för 1000:- av samma platta (acer iconia a200), så de borde ha iaf.
     
  14. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Beror på vilken du menar. Tf101 är inte lik Nexus7. Tf300 är det däremot. Båda har tegra 3, 4 kärnor och Jelly Bean. Tf300 kanske kommer med ICS men det finns Jelly Bean att uppdatera till. Det finns inte till tf101. Nexus 7 är förstås en 7tum men med mycket bra omdöme. Med tanke på din 10tum-krav nämnde jag inte den. Däremot hade jag valt Nexus7 före iPad. Kan du tänka dig den så får jag ändra min rekommendation-combo till tf300 och Nexus7. Å andra sidan har du nu fått en bra deal av någon för en tf101 med tangentbord. Tycker det kan vara prisvärt.

    Visade sig att jag Tapatalkade via min Asus Transformer
     
  15. Droid_266

    Droid_266 Guest

    Tack för svaren Jag ska ut idag och kläma lite på plattorna Ipad 4, ASUS TF 300 och Nexus 7.

    Som du säger så hade jag krav på 10" skärm men bra är att du nämner att TF 300 är lik Nexus 7 har tittat på den väldigt mycket men pga 7" skärm så har den falit lite undan ska använda plata mest hemma men också när familjen reser bort. Då är det bättre med en stor för oss med tanke på att den används mest hemma.

    Men man kanske kan ha en TF 300 och en Nexus 7. Men då kanske man ska ha 3G på Nexusen eftersom den är mer mobil. Vad är det för fördelar med att ha 3G. jag antar att man kan ringa med den och då använda hedset för att prata och surfa var du vill?

    Såg en film på Youtube där han gämförde En tf300 med Ipad 3 och stämer det att det är så stora skilnader i flytet mellan dessa där såg det ut som att Ipad3 hade fördelar. För Ipad 4 kan inte vara sämre.

    http://www.youtube.com/watch?v=Hjhufve38r0

    Mvh Nicklas.
     
  16. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Ett tips är att inte köpa en platta för 1500 kr.. Dålig kvalitet och hårdvaran är allt som oftast sjukt risig så plattan laggar hela tiden. Och så är mjukvaran som skickas med oftast undermålig.

    Givetvis pratar jag nu om SK "kinaplattor" får du en fin Samsung eller nexusplatta för 1500 så köp den!

    //Felix :)
     
  17. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Android har javascript och möjligheten att plocka av den. Då ska det flyta på bättre. IPad har inte javascript och slipper då ladda upp onödigt med komponenter. Han hade nog inte slagit av javascript.

    Det bästa med tf300 är ändå möjligheten att ha tangentbord, MicroSD, HDMI och Tegra 3 är verkligen stöd för spel, massor av den. Nexus 7 och iPad saknar alla dessa förutom att Nexus 7 har Tegra 3-plattform.
    Jag skulle hellre ha en kombination av tf300 och någon av iPad eller Nexus. Men själv hade landat på Nexus före iPad, av prisskäl. Tror inte heller att hans jämförelse med tf300 hade Jelly Bean som den har nu.

    Att ha 3G kommer ändå kräva att du har ett simkort till den. Antingen på resans gång kan man dela från mobilen, men drar mycket batteri. Det kostar att ha ett extra simkort, men en sådan portabel skulle väl kunna ha fördel med 3G då..
    Äh det blir mer en fråga om ni behöver när ni är ute å reser, ännu en källa för Internet.

    Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy
     
  18. Droid_266

    Droid_266 Guest

    Stort tack till er alla det blev en TF300 på Inet data för de 2495 kr ett bra pris visade det sig eftersom han jag köpte den av inte visste om att den gick att köpa för de pengarna.

    Han sa att den kostade 2995 kr, beställde den på deras hemsida och valde att hämta den i butiken gick hur smidigt som helst.

    Tack ännu en gång för tipset om Inet och tack alla andra som svarat på tråden.

    Är det lätt att uppdatera plattan till 4.1 Jelly bean? ska göra det för det hade dom gjort i butiken skulle fungera bättre och smidigare då.

    Mvh Nicklas.
     
  19. Droid_266

    Droid_266 Guest

    Tack för erbjudandet men det blev en Ny TF300

    Mvh Nicklas.
     
  20. Droid_266

    Droid_266 Guest

    Surfade runt lite angående uppgradering till Jelly bean och det verkar som flertalet har problem med plattan efter uppgradering så ska man våga sig på det här är rädd att plattan blir seg som de flesta har rapporterat så fungerar den bättre med 4.0. ice scream sanwisch.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.