Problem: JB till HTC ONE X via TRE??

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av DV76, 18 dec 2012.

  1. Naforce

    Naforce Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Missade du min edit? 3 Sverige har bekräftat att de har samma som 3UK. Jag har svårt att tänka mig att detta var något de lärde sig idag då de lär ha delat mjukvaru-uppdateringar vid ett flertal tillfällen tidigare.
     
  2. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Kollade du upp supporten innan inköp av telefon eller förväntade du dig att tillverkaren hade det? Vet du att sim-kortstillverkaren inte erhåller support eller antar du det bara?

    Ska vi titta rent juridiskt på detta har tillverkaren inget ansvar mot slutkund. Det handlar enbart om deras strategi och goda vilja.
     
  3. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag missade det men det var ju på ett sätt bra att vi fick det svart på vitt samt att användarbasen nu inkluderar fler än i sammanhanget lilla 3 Sverige. Det har ju spekulerats i att så är fallet, annars hade du väl inte frågat antar jag
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, jag missade den inte. Jag inte hur länge de kan ha vetat att de har samma mjukvara - jag tror dock inte att de går på information som inte fåtts direkt från HTC för att undvika missförstånd. Detta på gott och ont.

    Lögn att det skulle vara några avinstallerbara appar: ja - men lögn att den var klar för distribution kommer jag inte kommentera. Du eller jag vet inte vad 3 fått för information från HTC.

    Jag tror att de kontakter 3 har hos HTC sitter på ett kontor här i Norden och inte i Taiwan.


    Jag vet inte hur jag ska svara på den frågan, men jag förväntar mig att tillverkaren har support på sina telefoner - åtminstone om det är en av de större tillverkarna. Dock är tillverkarnas support ofta bristfällig eftersom de sitter på diverse call-center - men det är inte relevant.

    Jag är 99% säker på att simkorts-tillverkarna inte erbjuder support till slutkund utan hänvisar till operatören i fråga, de har ju t.ex inte sitt företagsnamn på simkorten, till skillnad från mobiltillverkana.


    -Självklart tycker jag också att det är dåligt att 3 brandar sina mobiler, ännu sämre tycker jag att det är att det ibland tar längre tid att få sina uppdateringar (som i detta fall). Samtidigt så tycker jag att man inte kan ge 3 alla negativ kritik, de går på den informationen de får - jag vet inte vilka kontakter de har hos HTC och vilka de inte har hos HTC. Något som är ganska uppenbart är att de inte har samma kontakter som 3 UK. Men med tanke på hur bristfälliga HTC är på information till de kunder som köpt en obrandad telefon, så skulle jag inte bli så väldigt förvånad om det i vissa fall ser ut så i informationen mot operatörer också.
     
    Last edited: 8 jan 2013
  5. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det är ju fullt möjligt men jag tror inte att utvecklingen tog jullov bara för att man gjorde det i Norden.

    Jag ville få fram att dina åsikter är just dina åsikter. Att du tycker att tillverkarna ska ha support på vissa produkter och andra inte till slutanvändaren.
    Det är ju det här jag vill få fram. Vi vänder oss till 3 med vårt missnöje för att det är de som sålt oss produkten. Det är till dem vi kan framföra vårt missnöje, tillverkaren har inga åtaganden mot oss slutanvändare annat än i våra åsikter. Om det är klokt att sluta sig som en mussla ur ett affärsperspektiv är ju upp till tillverkaren att bestämma och där kan vi inte kräva ett skit

    HTC får vad de förtjänar. Du har väl inte missat deras siffror för 2012 och speciellt Q4 2012?
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det tror inte jag heller, dock syftade jag på att informationen tog jullov. Utvecklingen har med stor sannolikhet fortsatt.

    Det var bara jämförelsen mellan simkorts-tillverkare och mobiltillverkarna som jag inte tyckte passade. Det är ju upp till tillverkaren om de vill erbjuda support till slutkunden, men det är skillnad mellan simkort och mobiler. Simkorts-tillverkare tror jag inte ser någon mening med det då ett simkort inte kostar mycket - medans mobiltelefoner kostar mycket mer och har mer avancerad teknik.

    Om TPH hade sålt en version med annan mjukvaruversion så tror jag inte att alla hade vänt sig till dem på samma sätt som folk nu vände sig till 3 - men det är bara vad jag tror.

    Jag såg siffrorna nu, de var ju inte så roliga eller bra för HTC.
     
  7. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ja, själv tror jag att majoriteten av konsumenter vänder sig till inköpsstället om de har problem. Du och jag cammen tillhör en minoritet. Du och jag vet att det kan finnas alternativa lösningar till att skicka in telefonen för service. Vi vet så mycket mer än allmogen att allmogen i många fall vänder sig till oss när de har problem om nu allmogen har såna som oss i sin vänskapskrets.

    En annan sak. Det är alltid vanskligt att dra jämförelser. Jag trodde du skulle ta den på rätt sätt. Men istället flyttar du fokus till mitt exempel. Kontraproduktivt på det hela taget!
     
  8. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    cammen3 and Avarell_Dalton is fighting an epic forum battle, no one knows really about what, but who cares its epic. in their next installment they will fight the mighty villan aka_the_barf :).

    nä ska inte vara stygg. det jag vill ha är en fingervisning om ungefär när det är klart, nästa vecka, nästa månad, nån gång i sommar..?
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det finns ingen tid, inte ens någon preliminär eftersom den version som 3 hade tidigare som skulle släppas, nu inte kommer att släppas alls utan en ny version håller på att byggas.

    3UK gick ju tidigare ut med mitten av januari - det är den enda informationen som finns om släppet idag.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  10. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Inte för att strö salt i såren, men då kunde dom väl lika bra börja jobba på att få ut 4.2 istället....

    Sent from my HTC One X
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det kan man tycka! Förhoppningvis kommer inte 4.1.1 utan något mer - eftersom det varit så lång försening.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  12. vitkanin

    vitkanin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Tror inte ens vi kommer få ut 4.2 senare ens.
    Ett under om vi ens får 4.1
     
  13. lillenboije

    lillenboije Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kan väl bara hålla med att Tre är sega med uppdateringar...
    Efter nu ett tredje lagningsförsök hos Anovo har min HOX samma fel som när jag lämnade in den första gången, skärmen flimrar och hela bilden hoppar omkring i lager av grönt kludd.
    Två gånger har Anovo ej hittat ett hårdvarufel och då "uppdaterat mjukvaran" i mobilen som lösning.
    Som tur var så sparade jag en skärmdump av de siffror som syns i "om telefonen" och jämförde, och vad jag ser så är det samma mjukvara, dock har de gjort en extra fabriksåterställning.
    Tror ni att man kan begära en annan telefonmodell av Tre (host, Note 2) och slippa ytterligare problem?
     
  14. Marade

    Marade Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  15. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    den kan alltså ta ett tag...
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tyvärr verkar det så som att det tar ett tag för HTC att fixa vissa operatörsanpassade mjukvaror :(

    Ja, precis. Räkna med att det tar ett tag, då blir du glad om den kommer tidigare!

    Det innebär tyvärr inte att de uppdaterat mjukvaran, det betyder att de ominstallerat mjukvaran i telefonen.

    När du lämnar in telefonen tredje gången kan du göra en reklamation. Du kommer att få en likvärdig telefon, troligtvis en One X om de fortfarande kan få tag på en sådan för 3. Annars kan du be om att då komma i kontakt med reklamationsavdelningen så får de avgöra hur problemet löses.



    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  17. RobertW

    RobertW Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Forutom 3 brandingen så gillar jag min One X väldigt mycket.

    Men min telefon dog i igår efter att min 2åriga ditter tappade den lite oturligt.
    Högtalaren dog och missfärgning i skökärmen i ena kanten. Sedan blev den helt svart och reagerar inte på något mer...

    Kanske dags att utnyttja allriskförsäkringen för första hånhen eller vad tror ni?
     
  18. vitkanin

    vitkanin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Det känns nog som det bästa alternativet

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  19. rimsa80

    rimsa80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har 3:ans mjukvara. Tog och inaktiverade apparna som tillhör 3. Kommer uppdateringen att funka iallafall ?
    Om det är en app man ska ha igång vilken är det i så fall?
    sent from one x
     
  20. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Det tror jag inte ska vara några problem alls.